Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3269
Hei! Skal kjøpe meg Mac pga musikk-produksjon, og ser litt på de forskjellige modellene. Har ikke noe budsjett da jeg skal spare meg opp til den jeg har lyst på uansett.

Jeg ser på disse to 13"-erene.
http://www.netonnet.no/art/data/lapt...3/196474.5055/ RETINA

http://www.netonnet.no/art/data/lapt...3/175228.5055/ Ikke retina


Den uten retina har jo ikke SSD, noe som hadde vært digg. Men er det verdt 2k mer? Skal hovedsaklig brukes til skole + musikkproduksjon, men har også lyst på muligheten til småfilmer og bilderedigering. SSD hadde vært digg, men det er litt lite med 128GB, kanskje? 500GB HDD er nok, men igjen, det er ikke SSD.

EDIT: får jeg evt. kjøpt SSD modellen uten Retina? Finner den ikke noen steder. Regner med at det setter ned prisen litt i såfall.

Noen som har noen tanker?
Sist endret av Erlendman; 5. juni 2014 kl. 12:35.
Ja, du får kjøpt Macbook med SSD uten retina. Hvis du velger en Macbook Pro på Apple sine nettsider, kommer du videre til en konfigurasjonsside hvis du kan endre "innholdet" i maskinen; RAM, HDD, prosessor osv.

Jeg vil derimot fraråde deg å betale apple ekstra for å gjøre det. For en Macbook Pro uten retina må du betale 3200 ekstra for å få en 256 GB SSD.

Jeg anbefaler deg å kjøpe en basic Macbook Pro (med eller uten retina, ditt valg), for så å selv kjøpe en SSD og oppgradert RAM. Det er lett å bytte selv, masse videoer og guider på internett
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, TaterKjell! :-)

Jeg er en garantigutt, om jeg kan kalle det det. Liker å ha garantien i orden in case, vil ikke bytte av HDD osv bryte garanti? Eller?
Er det verdt å betale ekstra for Retina?
Sist endret av Erlendman; 5. juni 2014 kl. 13:34.
jeg TROR garantien ryker om du skal begynne å skru selv, er apple vi snakker om her :-)

Jeg har MacBook Pro Retina og er kjempe fornøyd, har eid mine macer oppgjennom tiden uten Retina skjerm, og jeg syns det ser mye bedre ut på grunn av oppløsningen er så mye bedre Fargene er også bedre.
Gitarist
Erlendman's Avatar
Trådstarter
Takk for svar, Poppee.

Sier seg jo selv at det er bedre grafikk, men du syns altså det er verdt 2k? Og ja, apple er litt strenge på garanti har jeg skjønt. Eier iPhone og der er det ikke akkurat fritt fram, hehe.

Skal dra bort på en lokal el-sjappe til helga og se litt på de forskjellige modellene. For alt jeg vet kan jo kanske Air funke til mitt bruk? Har hørt at de blir varme. Men satser mest sansynligvis på Pro hvis ingen andre overbeviser meg om noe annet.
Det kommer vel an på om du kan avse 2k eller ikke. Jeg syns ikke 2k hoppet er så mye, hadde vært annerledes om det var 8k. men det er forskjellig fra person til person

Air er en flott mac som er tynn, kjekk på reise! Men jeg opplevde at den ble fort varm, gjør det av og til med pro'en når den jobber som en hest )

Men kan være greit å se på begge to
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?t=273856 Du skal kunne bytte HDD og RAM på mac uten å bryte garanti.
Det er ikke mulig å bytte RAM på Retina da de er loddet fast til hovedkortet, vet ikke med flash-lagringa, men tror ikke den heller er mulig å bytte på de seneste Retinamodellene.
Non retina MacBook Pro begynner å bli svært utdatert. Ikke oppdatert siden 2012.. Og hvis du kan vente, så ryktes det en ny MBPr i.l.a høsten.
Erlendmann, du bürde hält klart gå for en Retina MacBook Pro med SSD. Ikke tenkt på oppgraderinger på denne da den er ikke ment å oppgradere.

Viktig med SSD til rendring av filer + skriving av multisporsopptak….
SSD elle FS?
For all del, IKKE kjøp Macbook Pro non-retina! Som trauMa var inne på, er den gamle Macbook Pro-maskinen svært utdatert. Selv om du bytter fra intern HDD til en SSD, får du ikke like rask skrive/lese-ytelse som du gjør på Retina-en sin SSD som kjører over PCIe.

En annen ting; Har selv skrudd på et titalls av disse maskinene (non-retina), og de har alle en feil med skruefestene inni maskinen som holder batteriet fast. Resultatet er at batteriet ligger løst, og små plast-deler kan komme inn i viften på maskinen.

Så pris-hoppet opp til Macbook Pro Retina, er absolutt verd det;
- Nyeste Haswell-arkitektur
- Lynrask integrert SSD
- Lettere og bedre bygget maskin
- MYE bedre skjerm
- Bedre batteri-tid (9 timer vs 7 timer)
Spar evt opp enda litt til og se på denne: http://www.netonnet.no/art/data/lapt...3/196476.5055/
Ekstra RAM og dobbelt så stor harddisk kan være verd pengene til musikkproduksjon og bilderedigering.

Siden du sier du skal spare opp uansett, kan det jo være en ide å vente litt. Siden Air fikk en lett oppgardering for litt siden, kan det jo hende at Pro også får en om ikke så alt for lenge - da kan det være penger å spare på nåværende generasjon. Kjøpte min Air rett etter oppgraderingen, sparte 1600 uten å egentlig tape noe særlig på hverken batteri eller ytelse.