Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 7653
Er vel konstatert helt i begynnelsen av tråden at det ikke er noen overhengende fare for forgiftning så lenge det kastes granater utendørs. Problemet oppstår hvis du fyrer av en sånn en i lukkede rom og blir der inne over lang tid. Jeg har flere ganger vaset rundt i KNSU-tåke in-game og har aldri opplevd noen akutte reaksjoner.

Ellers er moralen at du må prøve deg frem med fremgangsmåte og blandingsforhold. Litt som kjøttkakene til morra di, du klarer aldri å få de helt like ;-)
Sist endret av superfuzz; 5. april 2009 kl. 17:56.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det han er redd for er jo selve pigmentet i KnSu miksen. Det er jo så enkelt som at hvis pigmentet er giftig, er røyken giftig. Finn derfor informasjon om stoffet før du feks. bruker det i paintball.
Fra knsu kommer det vel bare Co2 TROR jeg ,

Tror det er værre å puste inn kaliumklorat baserte røyk bomber , med tanke på klor-gass å sikkert mangen andre gasser også.

Selve pigmentet som du tar i kan også vær farlig som Hanses sier.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av iskaffe Vis innlegg
Fra knsu kommer det vel bare Co2 TROR jeg ,

Tror det er værre å puste inn kaliumklorat baserte røyk bomber , med tanke på klor-gass å sikkert mangen andre gasser også.

Selve pigmentet som du tar i kan også vær farlig som Hanses sier.
Vis hele sitatet...
Den balanserte likningen for forbrenning av KnSu kom jeg frem til er:

24 KNO3 (s) + C12H22O11 (s) ----> 24 KNO2 (s) + 12 CO2 (g) + 11 H2O (g)

Altså er gassene ganske ufarlige. Jeg er usikker på om man også kanskje kan få i seg små mengder KNO2 som ikke er så bra.

En får ikke klorgass dersom en bruker KCLO4 som oksidant. Gassene er de samme som med KNO3:

8 KClO3 (s) + C12H22O11 (s) ----> 8 KCl (s) + 12 CO2 (g) + 11 H2O (g)

Årsaken til at det ikke utvikles klorgass er at Cl- ionet er mer stabilt enn Cl2.
Det kommer av at klor bare mangler 1 elekron for å få 8 elektroner i ytterste skall og oppnå edelgass-struktur.

Reaksjonen mellom sukrose og kaliumklorat foregår i flere trinn, så man kan si at klorgass er et mellomprodukt i reaksjonen.
Sitat av Zondre Vis innlegg
Jeg har sett flere som har fått det til, men finner dem ikke nå. Så lenge det ikke blir for høy temperatur, slik at fargepigmentene blir brent opp, burde det gå greit.
Vis hele sitatet...
Nei, det har du ikke sett. Det eneste du kan ha sett er en fake film av en fyr fra metacafe, som tjener fett på dumme folk. Fatter ikke at så mange kan gå på den samme greia...

Det er flere her på forumet, bla meg som har prøvd dette. Det er teoretisk sett umulig å farge røyk med KNSU ved bruk av pigmenter. Uansett hvor stor denne røveren om at natron gir den lav nok temperatur.


Trenger du info om fyren som lager videoene: God Lesning
http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...coloured+smoke
Sist endret av Bob; 5. april 2009 kl. 20:59.
Kansje lære deg og søke bob, du søker bra, men du hadde en skriveleif der ja
Det går.
Det er prøvd flere ganger, men du må ha riktig pigment.
Thoryllo har prøvd det.
Jeg har sett iallefall 1 som er sann. Har han på msn, fikk videoen privat.
Du må bare som tidligere sagt ha skikkelig organisk pigment.

Bob? ossen tror du de gjør det i paintball smoke da? Er alle paintball / airsoft videoer med farga røyk fake eller?..
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg glemte å si at N i oksidasjonstall +V i KNO3 ikke nødvendigvis reduseres til N +III i KNO2. Istedenfor at N(+V) reduseres til N(+III) kan det bli redusert til N(0). Da vil vi også få N2, nitrogengass, som produkt. Men det vil uansett også dannes CO2 og H2O. Prdofuktene som dannes når KnSu forbrennes er nok en good blanding av gassene CO2, H2O og N2 + diverse kaliumforbindelser: KNO2, K2CO3 og K2O
Jeezez... Hørt om iodine pigmenter eller...
Tror du de selger hygroskopiske komersielle paintball granater?

Og ja jeg er i utlandet og de har fakka tastatur.
Sist endret av Bob; 5. april 2009 kl. 21:05.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Bob: Iodine= Jod.
Jod er lilla, og den eneste fargen du kan få med jod er nettopp lilla.
Og brukes dette i paintball? Neppe med tanke på hvor giftig jod er.

Hva de bruker i kommersielle paintballgranater vet jeg dog ikke. Men når det er snakk om lav temperatur, tenker jeg med en gang på "guanidine nitrate". Jeg mener å huske at det er en lav- temperatur oksidant, men har ikke noen nærmere kjennskap til stoffet.

Jeg har tro på at det er mulig å få farget røyk, men det gjelder bare å finne det rette pigmentet. At det er organisk holder ikke. Det er jo en utrolig variasjon i fysiske/ kjemiske egenskaper blant disse?

Edit: etter å ha søkt litt virker guanidin nitrat enda mer sannsynlig:
http://www.pyroguide.com/index.php?t...nidine_nitrate

- Det er ikke hygroskopisk
- Det har lav flammetemperatur
- Ikke- giftige produkter

I tillegg står det altså at det brukes i røykbomber.

Her er også noe interresant: http://skylighter.com/mall/chemicals...=search#CH8268

Altså kan KClO3 brukes som oksidant for å få farget røyk!
Sist endret av hanses; 5. april 2009 kl. 21:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Feil.. Les AFN min gode gutt! Se i AFN tre, under Smoke of a different color. Side 32.

Med Iodine, mente jeg utrykket "iodine baserte" komposisjoner. Ofte innholder komposisjonene Kaliumjodid for eksempel. Om det brukes i paintball granater vet jeg ikke, men det var ikke det som var utgangsspørsmaalet...

Får dere som ikke har AFN ligger den her http://www.freepyroinfo.com/search/p...p?q=AFN&op=and
Nummer 5 nede i rekken.
Sist endret av Bob; 5. april 2009 kl. 21:35.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Nå kommer jeg med masse gjennombrudd her! hehe :P neida. Men her er en konkret oppskrift på en røykbombe med blå røyk: http://www.skylighter.com/skylighter...sp?Item=6#blue

Så det virker som du tar feil Bob. Hvor lett det er å få tak det fargepigmentet vet jeg ikke, men det er helt sikkert mulig.

Det er jo på en måte litt av det han vil fram til. han skal bruke det til nettopp paintball og lurer på om røyken er giftig.
Sannsynligheten for at de røyk komposisjonene gir giftige forbrenningsprodukter er store. Alle komposisjonene inneholder sterke oksidasjonsmidler, og da er det veldig sannsynlig at iodid ionene oksideres til jod. Jeg skal ikke si noe helt sikkert, men det er meget sannsynlig. Uansett; Det hadde vært interresant å vite hvorfor komposisjonene i AFN III gir forskjellige farger.
Sist endret av hanses; 5. april 2009 kl. 22:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hanses Vis innlegg
Det han er redd for er jo selve pigmentet i KnSu miksen. Det er jo så enkelt som at hvis pigmentet er giftig, er røyken giftig. Finn derfor informasjon om stoffet før du feks. bruker det i paintball.
Vis hele sitatet...
har som sagt über lite peiling på kjemi osv, men dersom jeg legger ut hva som er i fargepigmentet jeg har tenkt å bruke/teste regner jeg med at dere glupinger kan si om det gir farlig utfall ?
Jada, legg det ut. Hanses får sikkert ett nytt gjennombrudd!
Sitat av hanses Vis innlegg
Nå kommer jeg med masse gjennombrudd her! hehe :P neida. Men her er en konkret oppskrift på en røykbombe med blå røyk: http://www.skylighter.com/skylighter...sp?Item=6#blue

Så det virker som du tar feil Bob. Hvor lett det er å få tak det fargepigmentet vet jeg ikke, men det er helt sikkert mulig.

Det er jo på en måte litt av det han vil fram til. han skal bruke det til nettopp paintball og lurer på om røyken er giftig.
Sannsynligheten for at de røyk komposisjonene gir giftige forbrenningsprodukter er store. Alle komposisjonene inneholder sterke oksidasjonsmidler, og da er det veldig sannsynlig at iodid ionene oksideres til jod. Jeg skal ikke si noe helt sikkert, men det er meget sannsynlig. Uansett; Det hadde vært interresant å vite hvorfor komposisjonene i AFN III gir forskjellige farger.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke heelt hva du mener med at jeg tok feil?

Komposisjonen du nevner bruker jo Klorat som oksidant. Dette er jo vidt forkjellig, fordi med klorat er temperaturen mye lavere, slik at røyken kan "bruke" pigmentene. Det eneste jeg har sagt er at det er umulig å gjøre det samme med KNSU. Jeg ville faktisk sagt det var umulig med Kalium Nitrat som oksidant generalt pga. for høy temperatur, men skal dog ikke si det sikkert. Hvis noen finner en seriøs oppskrift, der man lager farget røyk med kalium nitrat skal jeg legge meg flat på det punktet. Med "seriøs oppskrift" mener jeg ikke, den fake filmen på metacafe... Regner hellre ikke hvit rok som en farge.

Ett kjapt søk på google og du sitter igjen med ett tonn av argumenter og beviser for at den er fake.

Jeg har på ingen måte sagt at man bruker jod i komersielle paintball granater, beklager hvis det så sånn ut. Jeg mente det som ett eksempel på andre måter å farget royk på, siden maxilat trodde at KNSU var den eneste måten.
Rundt dette med røyk giftigheten sitter jeg også igjen med spørsmål. Det hadde jo vaert litt rart at AFN slenger inn farlig røyk oppskrifter, uten noen form for forvarsel. Vet at sikkerheten ikke er høyst prioritet hos AFN, men til den grad

Jeg vet dette sklir offtopic, men jeg måtte bare klargjøre dette rundt myten om farget KNSU røyk.
Sist endret av Bob; 6. april 2009 kl. 12:28.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Med klorat blir temperaturen høyere. Sukker+ KCLO3 brenner så varmt at den kan gi fargede flammer når man feks tilsetter CuSO4 (ikke å anbefale). Det kan ikke KnSu.
Kaliumklorat og sukker brenner så varmt at det faktisk blir brukt til å antenne termitt.
Derfor tar du feil, siden du sier at det ikke er mulig å bruke KnSu fordi det brenner for varmt.

Ok, men da misforstod jeg deg litt.

Jag kan liste opp en liste med pigmenter jeg ville ha testet ut (både med
KClO3/ Su, og KnSu.):

"Oil red" smeltepunkt 165 grader C, kokepunkt 330 grader C.
Oil red er ganske stabilt mot varme og gir en rød- orange røyk. Sammen med rodamin B får du rød røyk.

"Oil orange" smeltepunkt 100 grader C, begynner å fordampe ved 200 og koker ved 270 grader C.

"oil yellow" smelter ved 105 C, begynner å fordampe ved 200 og koker ved 350 grader C. Dette pigmentet har blitt brukt til å farge margarin

Så er det da "Phatalocyanine blue" som allerede er nevnt. Det er stabilt og dekomponerer vanskeligere enn de tidligere nevnte. Ved 500 grader C sublimerer det.

"Indigo pure"
Dette er kunstig fremstilt indigo. Det sublimerer over 300 grader C og blå- svart røyk. Ved for høy temperatur dekomponerer det og danner gul - grå røyk. Relativt Stabilt.

Fant denn2 informasjonen i Shimizu's "Fireworks- The art, science and technique.
Sitat av hanses Vis innlegg
Med klorat blir temperaturen høyere. Sukker+ KCLO3 brenner så varmt at den kan gi fargede flammer når man feks tilsetter CuSO4 (ikke å anbefale). Det kan ikke KnSu.
Kaliumklorat og sukker brenner så varmt at det faktisk blir brukt til å antenne termitt.
Derfor tar du feil, siden du sier at det ikke er mulig å bruke KnSu fordi det brenner for varmt.

Ok, men da misforstod jeg deg litt.
Vis hele sitatet...
Ikke i følge denne karen her:

Sitat av spectrum, UK Pyrotechnics Society Forums _ Pyrotechnic Formula _ Coloured smoke Vis innlegg
We have been making smokes at our factory for some time now and as such I would offer a professional opinion.

The film is not neccesarily a fake although there are one or two anomalies.

Commercial coloured smoke formulations do not employ Potassium Nitrate as a fuel, mixtures containing this oxidising agent generally burn too hot to work effectively, most dyes are thermally unstable and at elevated temperatures the smoke would bleach out and appear off-white. The skill (or luck) in this case is in identifying a dye which is not unstable, curiously oranges are usually the best where this characteristic is concerned along with Yellows, Blues are also good but Reds are always difficult to work with.

I would have to say that the dye didn't appear particularly strong in pigment terms, we use dyes and the colour gets absolutely everywhere, smoke production in our factory is no-where near as hygenic and pleasant as this chap makes it look, it is a messy, horrible way to earn a living - I am able to say this having produced over a million smokes over the past ten years. I have encountered just about every production process associated with coloured smoke manufacture, the only cast smokes I have ever seen employ special resin systems, these allow the manipulation of the composition into intricate shapes and also make for a cleaner workplace.

The base burn mixture in any coloured smoke composition is essentially low energy and has a low ignition temperature. To demonstrate a manufacturing process which involves a gas ring is utter madness and I would everyone watching this to disregard the demo as a dangerous gimmick, you could just as easy be watching footage of a burning kitchen and, if this were to be attempted on a regular basis, I am certain that this would be the inevitable outcome.

As many of you know already, the oxidising agent for this job is a Chlorate, check out the EIDAS forum and count the number of accidents involving Chlorates and Sugar over the years - the effects are breathtakingly awful as well. I know this puts me across as a fuddy-duddy but please take my advice and ignore this one chaps.
Vis hele sitatet...
Vet ikke om dette er sant, og jeg må innrømme at jeg aldri har prøvd å teste rundt varmen av disse oksidantene. Det er hveartfall derfor jeg (trodde) at klorat kunne brukes fordi det hadde lavere brenn temp.
Originalt er jo blå royk, klorat, lactose og blått pigment. Denne brenner ved lav temp.

Link: http://www.pyrosociety.org.uk/forum/...showtopic=3140

Ved grundigere leting brenner Kanel syre/Sukrose/KClO 3 ved 170° C. Denne konposisjonen er temmelig lik, og jeg tror ikke kanelsyren har ekstremt mye å si på temperaturen.
Sist endret av Bob; 6. april 2009 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Den balanserte ligningen din for KNSU er feil Hanses.
Kalium går til K2O, som også reagerer med CO2 og danner K2CO3.
Derfor man får K2CO3.

Men som nevnt mange ganger tidligere, er KNSU forbrenning ikke en stabil dekomponering, og det blir litt av vært, som du nevnte.
H2O, CO2, CO, H2, N2, NOx, er blandt gasser som dannes. H2 og CO har en tendens og brenne opp og resultere i CO2 og H2O uansett.
Og som sagt diverse kaliumforbinnelser, for det meste K2CO3, men helt sikkert også K2O.
KNO2 vet jeg ikke helt, men det kan sikkert forekomme
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Ja, jeg var litt usikker på hvilket trinn N (+V) ble redusert til. Derfor jeg skrev det jeg skrev.

Du mener selvfølgelig 1700 grader C Bob? KnSu brenner vel ved rundt 1450 grader etter det jeg har sett på dette forumet ihvertfall. Om det stemmer vet jeg ikke.
Sist endret av hanses; 7. april 2009 kl. 15:29.
Sitat av hanses Vis innlegg
Du mener selvfølgelig 1700 grader C Bob? KnSu brenner vel ved rundt 1450 grader etter det jeg har sett på dette forumet ihvertfall. Om det stemmer vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Mjaa, mente nok 170 grader celsius.

Sitat av Oppskrift og forskning gjort av Douda, Bernard E. og Tanner Jr., John E Vis innlegg
(Temperature of Exothermic Decomposition by Differential Thermal Analysis)

Trans-Cinnamic Acid/Sucrose/KClO 3

170° C.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.freepatentsonline.com/4032374.html
Jeg vil vel tørre å påstå at dette er pålitelig informasjon. Det er dessuten mange fler kilder jeg kan finne frem der det nettopp blir nevnt at sukker og klorat brennre ved lav temp. Bare søk på "burning temperature smoke composition chlorate sugar" eller no på google. Jeg får i hvertfall opp masse, om det er riktig er noe annet.. Jeg har som sagt aldri testet noe rundt oksidantenes temperatur med sukker Tror det har noe med at klorat dekomposerer ved lav temperatur, og ikke KNO3, derfor kan man ikke få farget royk.


Det jeg har problemer med å forstå er hvorfor det tenner termitt, hvis det brenner med lav temperatur?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Grunnen til det antenner Thermitt, er fordi det er høy temperatur.
Værtfall uten kanel syra...