Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4978
Hei.



Har lest endel om dette og har funnet ut at følgende saker kan hjelpe søvnen:



1.Bruke infrarød lampe.


2.Bytte til flux på pcen.



3.Bruke dagslyslampe.





Noen fler forslag?
Tvert imot, elektrisitet forstyrrer nattesøvnen.Skru av ruteren, mobilen, pcen og sov godt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Facemelter Vis innlegg
Tvert imot, elektrisitet forstyrrer nattesøvnen.Skru av ruteren, mobilen, pcen og sov godt.
Vis hele sitatet...
Nei, at det er elektrisitet i nærheten av deg forstyrrer ingenting.
Bruker selv f.lux og har gjort det no i snart 9 måneder. Om det fungerer eller ikkje, det veit eg faktisk ikkje. Det er ikkje like "vondt" å sjå på skjermen i timesvis på kvelden, men eg slite forsatt veldig med søvnen.
Bruker en app som heter Twilight på mobilen da jeg gjerne legger meg tidlig nok, men mobilen holder meg oppe. Dette er en app som ligner mye på F.lux og den hjelper iallefall meg mye
Etter eg flytta telefon og nettbrett vekk fra nattbordet og senga, så har eg sovt ekstremt mykje betre. Kan anbefale det samme. Å måtte reise seg for å sjekke Insta/snap/melding/whatevs er så tiltak at eg heller vil sove. Så då gjer eg det i staden for å surfe unødvendig på reddit og sosiale medier til langt på natt.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av MossFinest Vis innlegg
1.Bruke infrarød lampe.
Vis hele sitatet...
Hva i all verdens land og rike får deg til å tro at det skal hjelpe på nattesøvnen?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det blir mørkt?
Ikke elektronisk, men en kopp humle-te (humulus lupulus) setter i gang nattesøvnen godt
Ellers tenker jeg noe meditativt som http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats
iDoser er et eksempel på program med slike funksjoner.
Sørg for at det er skikkelig mørkt på soverommet, selv har jeg både persienner og gardiner på soverommet mitt.
Unnå lys så mye du kan de siste 2 timene før sengetid. Lys noe som er med på å stoppe melatoninproduksjonen i hjernen din. Melatonin er det såkalte søvnhormonet som gjør deg trøtt, og lar deg sovne.Spis et godt måltid, legg deg i senga og les en bok eller gjør noe slikt i 20 minutter, ta en runk, sett opp et vindu, legg deg ned og filosofer over livet. Noe som føles som 5 minutter tar det før alarmen vekker deg og en ny dag er i vente. Fungerer fint. Legg deg gjerne i motsatt side av senga. Det finnes utallige elektroniske sovehjelpsapparater som du kan finne her om du ønsker, gidder ikke liste opp, det gjør de godt nok på siden.
Sist endret av Relevant; 21. september 2014 kl. 20:39.
Jeg vet ikke om det er så veldig konstruktivt, men selv har jeg alltid med meg mobilen i senga. Så ligger jeg og taster/surfer frem til jeg sovner. Har aldri hatt noe problemer med det. Men så har jeg fast døgnrytme, holder meg våken om dagen og legger meg til samme tid hver kveld.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Ikke elektronisk, men en kopp humle-te (humulus lupulus) setter i gang nattesøvnen godt
Vis hele sitatet...
Humle Humulus lupulus (vitenskapelige navn skal ALLTID ha stor forbokstav i det første navnet, og de skal så i kursiv), bør ikke drikkes ekstrakt av på daglig basis! Det stoffet, som er søvndyssende i humle (humolon og isohumolon), er også antageligvis østrogenhermere. Mens aromastoffene er bl.a. humulen og myrcen. Der ingen av disse 4 er bra i store og/eller daglige doser!

Da er jeg en større tilhenger av en kopp kamille, peppermynte eller aller helst gå til en lege, for å finne grunnen til søvnproblemene!

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Ellers tenker jeg noe meditativt som http://en.wikipedia.org/wiki/Binaural_beats
Vis hele sitatet...
Dette er nå ganske bra avist som reint tull da! Hør eller les om dette fra Skeptoid.

Sitat av Alzo88 Vis innlegg
iDoser er et eksempel på program med slike funksjoner.
Vis hele sitatet...
Hos meg er kun epler, som har vokst på trær aktuelt. Jeg gidder ikke å bruke noe, som er lagd av noen, som vil bestemme hvile innstillinger jeg skal ha, og hvile programmer jeg skal bruke...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har ME og typisk for ME er masse søvnproblemer. Du må finne ut selv hva av dette som gjelder deg, sikkert ikke alt:
unngå pepper, ingefær. te. kaffe helt osv - alt som virker oppkvikkende på binyrene - jeg bruker to dager på å bryte det ned
magnesiumtilskudd eller bad i magnesiumsulfat (fra felleskjøpet)
Dagslyslampe brukes FØR klokka ti om morgenen for å få skikkelig døgnrytme.
Du kan bruke en alfastimulator på dagen.
Blendingsgardiner.
Søvnmaskin fra Enklere liv
http://taansvarfordegselv.wordpress....ikt-over-sovn/
Hvor i Norge får jeg kjøpt en alfasimulator?
Vet ikke om det er det du ønsker, men finnes masse bra apper med avslappingsøvelser. Og det hjelper! Søk på relax på appstore/google play. Avslappende musikk gjør også susen.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Dette er nå ganske bra avist som reint tull da! Hør eller les om dette fra Skeptoid.
Vis hele sitatet...
Nå mente jeg ikke at du skulle bruke det for å oppnå rusen som f.eks iDoser hevder å gi, men heller for å oppnå meditative lydbilder. Da nevnte jeg iDoser som et eksempel på et program som kan gjøre dette. Mange av de "drug"-etterligningene idoser har er tross alt meditative lydbilder som man lett kan brukes til meditasjon. (uten at jeg hevder du skal oppnå noe ruseffekt, selv om idoser evt hevder dette)

Man kan finne lange lyd- og videoklipp på youtube av regn, peisflammer o.l som kan brukes i meditasjon eller søvn