Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5392
Fikk helt ny pc og cpuen er unormalt høy. Er på 51 grader atm, og kan fint hoppe til 78-82 bare ved å åpne cs. Ble kjøpt ferdigbygd av butikken.
Kan gå ned til 37 visst jeg kun ser på temperaturene, før den hopper til nesten 50 ved å røre musen.
Det er en amd ryzen 3700x
IT-Konsulent
Er CPU viften aktiv under bruk av maskinen?
Trådstarter
9 0
Sitat av Grossie Vis innlegg
Er CPU viften aktiv under bruk av maskinen?
Vis hele sitatet...
Tror det ja?
Kan det være at kjølepastaen ikke er satt på riktig/dekkende?
Remonter kjøleren med ny pasta. Vask av den gamle med isopropanol.

Og skru til med fingeren. Kan være litt for løst montert etc.

Hva sier oppgavebehandler på CPU bruk?
Trådstarter
9 0
Sitat av 420master Vis innlegg
Remonter kjøleren med ny pasta. Vask av den gamle med isopropanol.

Og skru til med fingeren. Kan være litt for løst montert etc.

Hva sier oppgavebehandler på CPU bruk?
Vis hele sitatet...


En prosent. Får prøve med ny kjølepasta
Sitat av ingenfremtid Vis innlegg
[/b]

En prosent. Får prøve med ny kjølepasta
Vis hele sitatet...
Gjør det, hva slags cpu og kjøler bruker du?
Om det er en prebuilt pc så forundrer ikke de temperaturene meg noe særlig.

Er det noe tredjepartskjøler på den, eller er det kun stock?
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg hadde samme greie med at temperaturene økte. Mener jeg slo av "auto" eller noe i BIOSet. Var en eller annen overklokkingsgreie som gjorde at ting hoppa veldig.
Sitat av Brekker Vis innlegg
Om det er en prebuilt pc så forundrer ikke de temperaturene meg noe særlig.

Er det noe tredjepartskjøler på den, eller er det kun stock?
Vis hele sitatet...
Selv en prebuilt kan ha en litt for løs kjøler. Satt sammen av mennesker og mennesker kan gjøre feil
Helt normalt temp på en 3700x med stock eller tilnærmet stock kjøler, ikke noe å tenke på.
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Helt normalt temp på en 3700x med stock eller tilnærmet stock kjøler, ikke noe å tenke på.
Vis hele sitatet...
Ehm, det syns jeg er høyt jeg. Stock cooler 3900X så hadde jeg aldri over 55 grader med OC på 4.2

Byttet til AIO kjøler pg ligger aldri pver 40
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
AMD sine CPU'er kjører en del varmere enn intel sine, om vi søker så finner vi flere poster om folk som tror ryzen CPU'en deres er varm og blir korrigert med at det er helt vanlige temperaturer, en ryzen 3700x kan gå opp i 95 grader C uten å ta skade av det.

kilde.

Vanlig idle temperatur virker å være i 40-50 C området og under stress kan den gå opp i 75-90 C området med en maks på 95 grader som sagt.

enda en kilde.
@ingenfremtid Sondre?
Trådstarter
9 0
Sitat av Dodecha Vis innlegg
AMD sine CPU'er kjører en del varmere enn intel sine, om vi søker så finner vi flere poster om folk som tror ryzen CPU'en deres er varm og blir korrigert med at det er helt vanlige temperaturer, en ryzen 3700x kan gå opp i 95 grader C uten å ta skade av det.

kilde.

Vanlig idle temperatur virker å være i 40-50 C området og under stress kan den gå opp i 75-90 C området med en maks på 95 grader som sagt.

enda en kilde.
Vis hele sitatet...

Takk! Ligger alt fra 55-70 med chrome oppe. Var først på 80-82 når jeg starta pcen og lasta ned coretemp, så ble veldig bekymra! Men da er det sikkert ingenting å bry seg om

Det er stock kjøling forresten.
Sist endret av ingenfremtid; 17. mars 2021 kl. 12:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
Selv en prebuilt kan ha en litt for løs kjøler. Satt sammen av mennesker og mennesker kan gjøre feil
Vis hele sitatet...
Spesiellt med de kjølerene som festes ved at du bare skyver dem gjennom de fire hullene i hovedkortet. Man skal høre et klikk når de er riktig på plass. Ofte vanskelig å line opp i hullene. Plastiken blir bøyd.
Neste gang skal jeg i alle fall ha kjøler som skrues fast.
Trådstarter
9 0
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Spesiellt med de kjølerene som festes ved at du bare skyver dem gjennom de fire hullene i hovedkortet. Man skal høre et klikk når de er riktig på plass. Ofte vanskelig å line opp i hullene. Plastiken blir bøyd.
Neste gang skal jeg i alle fall ha kjøler som skrues fast.
Vis hele sitatet...
Åpna å sjekka igår og det er 4 skruer på stock kjølern. Skal jeg prøve å stramme de skruene til?
Sitat av Dodecha Vis innlegg
AMD sine CPU'er kjører en del varmere enn intel sine, om vi søker så finner vi flere poster om folk som tror ryzen CPU'en deres er varm og blir korrigert med at det er helt vanlige temperaturer, en ryzen 3700x kan gå opp i 95 grader C uten å ta skade av det.

kilde.

Vanlig idle temperatur virker å være i 40-50 C området og under stress kan den gå opp i 75-90 C området med en maks på 95 grader som sagt.

enda en kilde.
Vis hele sitatet...
Dette syns jeg hørtes ekstremt høyt ut, men ja det ser ut til å stemme! Uansett ville jeg ikke kjørt den så hardt over lengre tid. Og alt over 95 vil jo gjøre at cpuen automatisk kjører lavere clock? Eller er den faktisk satt til 100 på 3700X?

Sitat av ingenfremtid Vis innlegg
Åpna å sjekka igår og det er 4 skruer på stock kjølern. Skal jeg prøve å stramme de skruene til?
Vis hele sitatet...
Kan du laste opp bilde av de skruene? Det kan være selve AMD monteringen på hovedkortet
Sist endret av 420master; 17. mars 2021 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.