Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4409
Hei! Jeg har kjøpt meg hus, og vil gjerne ruste opp eksisterende nettverk. Jeg tenkte å begynne med en pfsens-ruter og en grei switch som et utgangspunkt. Da Altibox leverer internett og TV og jeg ser det er litt blandede erfaringer med å bytte ut altibox-modemet med noe eget i Altibox-tråden på forumet (særlig IPTV-delen) vil jeg ikke ut me en månedslønn i utstyr på første forsøk. Er det noen som har en anbefaling på en pfsens-boks til rundt 2K? Har 500/500 linje, og vil gjerne at den skal være kompakt, vifteløs, og tilgjengelig i norsk nettbutikk.

Takk!
Uvaksinert 👍
For å teste så bruk en gammel PC. En 10 år gammel maskin med greie nettverkskort greier fint en 500/500 linje. Har nettopp satt opp en pfsense med Telenor, fått på plass T-We og IPv6. Men sjekk opnsense da m0n0wall som er forgjengeren til pfsense anbefaler den.
Mer kompakt får du det knapt. Takler 500Mbps gjennom brannmur med god margin, og pfSense Plus-lisens følger med.
SG-1100 er ikke rask nok, og du vil ikke få til iptv, da denne boksen kun har 1 fysisk nettkort. Da fungerer ikke igmp proxy.
Du må opp på SG-2100. Den fungerer utmerket. Kan sette i modul så du kan ha fiber rett i boksen.
Trådstarter
4 0
Sitat av daffe Vis innlegg
For å teste så bruk en gammel PC. En 10 år gammel maskin med greie nettverkskort greier fint en 500/500 linje. Har nettopp satt opp en pfsense med Telenor, fått på plass T-We og IPv6. Men sjekk opnsense da m0n0wall som er forgjengeren til pfsense anbefaler den.
Vis hele sitatet...
God ide, men jeg har bare eldre bærbare med et enkelt nettverkskort liggende. Skal lese meg opp på opnsense, takk for tips!


Sitat av Myhre Vis innlegg
Mer kompakt får du det knapt. Takler 500Mbps gjennom brannmur med god margin, og pfSense Plus-lisens følger med.
Vis hele sitatet...
Den var fin! Den sjekker alle punkter. Det eneste er at den har en ARM A53 prosessor som er dumt hvis jeg vil teste ut f.eks. opnsense (som kun har bygg til x86-64).


Sitat av janolov Vis innlegg
SG-1100 er ikke rask nok, og du vil ikke få til iptv, da denne boksen kun har 1 fysisk nettkort. Da fungerer ikke igmp proxy.
Du må opp på SG-2100. Den fungerer utmerket. Kan sette i modul så du kan ha fiber rett i boksen.
Vis hele sitatet...
Den skal takle 500 mbps gjennom brannmur i følge denne guiden. IPTV vil vel virke hvis jeg kjøper en managed switch i tillegg?
Sist endret av JohnPohn; 9. mars 2021 kl. 11:26. Grunn: Formattering
Sitat av JohnPohn Vis innlegg
God ide, men jeg har bare eldre bærbare med et enkelt nettverkskort liggende. Skal lese meg opp på opnsense, takk for tips!



Den var fin! Den sjekker alle punkter. Det eneste er at den har en ARM A53 prosessor som er dumt hvis jeg vil teste ut f.eks. opnsense (som kun har bygg til x86-64).



Den skal takle 500 mbps gjennom brannmur i følge denne guiden. IPTV vil vel virke hvis jeg kjøper en managed switch i tillegg?
Vis hele sitatet...

Jeg har prøvd den, mener jeg fikk maks 350 mbps..
IPTV vil Ikke virke. Med ett fysisk nettkort får du samme mac adresse på dine vlan. Da virker ikke igmp proxy, noe du må ha for å få multicast på IPTV
Sist endret av janolov; 9. mars 2021 kl. 16:30. Grunn: Skrivefeil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
4 0
Takk for svar.
Jeg tok en helomvending og endte til slutt med å kjøpe en brukt HP Proliant D380 på Finn. Installerte Proxmox og pfsense og det fungerer utmerket, CPU er under 40% load når jeg tester linja på 500 mbps.