Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 8553
Et forvridd og krokete tre med fine farger.



Bildet er tatt med iPhone x
BRAND ∞ STRONG
Nydelig.
Deilige farger.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Nydelig.
Deilige farger.
Vis hele sitatet...
Jeg har et litt sånn ordentlig kamera, skal få lada opp det og sjekke det ut litt. Kanskje det blir litt artigere å ta bilder
BRAND ∞ STRONG
Begynner å bli ganske så bra å ta bilder med mobilen og.
De har blitt ganske lyssterke etter hvert også selv om det da fort blir en del noise.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Begynner å bli ganske så bra å ta bilder med mobilen og.
De har blitt ganske lyssterke etter hvert også selv om det da fort blir en del noise.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke noe med fotografi jeg. Skjønner at noise er «bråk», men hva er det på et bilde? Sikkert ikke lett å forklare?
BRAND ∞ STRONG

noise til venstre
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg

noise til venstre
Vis hele sitatet...
Kult, godt forklart! Jeg ville kalt det pixler eller noe

Men ja, da har jeg forbarmet meg mye over noise!
Sist endret av Taxidriver; 2. mars 2021 kl. 00:48.
BRAND ∞ STRONG
Alt er pixler.
Noise blir det først når det er uønsket.
Travis Bickle
Taxidriver's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Alt er pixler.
Noise blir det først når det er uønsket.
Vis hele sitatet...
Skjønner det👍
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Begynner å bli ganske så bra å ta bilder med mobilen og.
De har blitt ganske lyssterke etter hvert også selv om det da fort blir en del noise.
Vis hele sitatet...

Ja vi får nesten takke sony og også huawei og noen andre kinesiske modeller for "kamerakappløpet", enorm framgang bare de siste fem seks åra på kvaliteten på bilder fra mobilkamera. Og spesielt på modeller med flere kamera, slik at en kan velge det som passer best til det en ønsker å formidle. Før kinamobilene rullet ut i hopetall var det lite utvikling på modeller fra år til år. De store jobbet i lusefart. Men huawei og oppo blant annet tvang jo også de store til å øke tempoet og det skapte konkurranse. Det gikk fra noen få ekstra pixler til større billedbrikker og bedre optikk til mer fokus på sw og summer gjør at de fleste vil klare seg godt med kun mobilkamera nå.

Forresten noise kan jo være med på å få frem et budskap, eller skape dramatikk i bildet.

Legger ofte på litt "noise" i etterbehandling på bilder. Fordelen er jo naturligvis at en kan velge ut feks enkelte bestemte deler av bilder.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Forresten noise kan jo være med på å få frem et budskap, eller skape dramatikk i bildet.

Legger ofte på litt "noise" i etterbehandling på bilder. Fordelen er jo naturligvis at en kan velge ut feks enkelte bestemte deler av bilder.
Vis hele sitatet...
Enig i det. F.eks B+W bilder kan noen ganger få ett fint utrykk av å være litt kornete.
Men som du nevner, så er det bedre å gjøre det i post så man har kontroll.

Ellers er det jo moro at dess bedre teknologien har blitt dess mer apper og filter
finnes det som etterligner analoge/vintage utrykk.
Har ikke lekt mye med (tulle)apper og jeg må si at jeg egentlig hater bilder der noen får "bart og hatt". Men greit nok, skjønner at mange andre liker slikt. Og i grunnen er det vel strengt tatt bare en gjeng makroer og filter de har benyttet? Vi gjør jo faktisk mye det "samme" når vi redigerer bilder feks i photoshop el tilsvarende. Filter og makro er fantastiske verktøy og gir oss det vi trenger, inkl hatter og barter

Jeg tror at det analoge uttrykket på en måte ga både dybde, perspektiv og liv til bildene. Det kan selvsagt hende at det kun skyldes at det er det hjernen er trent opp til å synes gjennom år med bilder. Men se feks på dagens dedikerte speilreflekskamera. Selv kamerahus i startklassen har jo en helt sjuk kvalitet. Og sleng på god opptikk så er liksom ikke kamera det står på. Problemet med et slikt oppsett når man lærer seg det er jo kompleksitet i menyer og forståelse av grunnelementer i bildene. Når ikke alt står på AUTO lengre så kan man fort gå seg vill i innstillinger slik at man tar litt dårligere bilder i starten med dslr kamera. Det er en læringskurve for å få bra resultat.

Og spesielt i den fasen så er det lett å få bilder som blir litt "kunstige". Nær sagt alt en fanger blir med like knivskarp fokus, selv det som ødelegger for opplevelsen i bildet, og skaper "opplevd støy". Og da er det kjekt å kunne post redigere bildene.

Åssen var den linja, det beste kamera er det kamera du har med for hånden? Mye sant i det. Mobilen er jo limt fast på oss alle, til enhver tid. En 9 kilos skulderbag pluss tripod og ymse linser de blir jo igjen hjemme i skuffen sin. Fordi det er for kostbart, for tungt eller for upraktisk å ta med på en lett søndagstur, eller sykkeltur før middag eller på kveldsturen i nabolaget. Mobilen har alltid strøm, og de siste par årene så er det også blitt så lyssterke at en kan ta svært gode bilder også etter solnedgang uten "skjelving" pga stabilisator.
Sist endret av _abc_; 2. mars 2021 kl. 10:23.