Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3840
Learning by doing
Undef's Avatar
"Klart det" sier noen uten å egentlig tenke seg om hvordan hverdagen fungerer i dag...

Usosial uten facebook?

Jeg har sett på "Artige.no" en god del, men jeg syntes tingene der ofte hører mer til et forum enn det hører til humor. Det ene bilde jeg så mente h*n ene at uten facebook er vi usosiale, og jeg er ganske uenig der!

Media har ødelagt hvordan vi er til hverdagen fra å sitte rundt middagsbordet og prate om dagens opplevelse, til å følge med på facebook hvor naboen syntes gresset gror. (hallo?)

Dette er et ganske relevant tema i dag siden 8 åringer har skjønt hvordan man lager facebook bruker til spill, 13 åringene har skjønt at "lik dette bilde hvis dyreplaging er dumt" (er jo enig, det har ikke noe på facebook å gjøre), er kult å like, og opp til 17 år hvor kanskje "likes" og halvnakne kropper er det aller viktigste mellom vennegjengen og det offentlige.

Jeg klarer meg mye lenger med en binders enn å sitte på facebook/twitter. Facebook har blitt til et samfunn hvor folk skal tagge hverandre, like, dele...
vi er for opptatt av status!
Greit å ha av og til

Meste av grunnen til at jeg og mange andre har facebook i dag er ikke fordi jeg skal dra en haug med likes og kommentarer, men at "sosialt oppegående" skal kunne klare å følge med på ting som; klassen, jobb, samarbeid, trening, salg av ting Ol. Mange klarer å bruke tingene riktig heldigvis Det som ble nevnt ovenfor er grunnen til at ungdom(ikke alle) er sosialt dumme og ikke vet hva man skal snakke om...

Løsning?

kanskje sette en stengetid på Facebook, twitter, instagram Ol. Ol.?
vi burde nok sette mer pris på hva vi har, kanskje mindre facebook så klarer vi å prate normalt igjen?

verdt å se på
http://www.aftenposten.no/jobb/artic...e#.Ua-kvUD0F8E
http://www.side2.no/helse/article2549685.ece

Kilder

http://livsstil.no.msn.com/digital/s...ig-av-facebook
http://www.bi.no/forskning/Nyheter/n...osiale-medier/
http://www.kampanje.com/kommentert/article5970991.ece
Jeg savner virkelig den tiden da vi omtrent ikke hadde fått nokia uten fargeskjerm og alle gutta samla seg for å være sosiale. Alle gutta ute i gata med en ball, boksen går, ringe på og stikke av, loke rundt osv. Nå er det facebook, snapchat, skype og mobilen som gjelder. Det er litt trist når du først får vite ting via facebook og ikke fra personen fysisk.

Jeg begynner jo å bli voksen mann så er litt annerledes, men har brødre og ser utviklinga på dem. Det er positive og negative sider men jeg syntes forsatt at det er litt trist as. Barn/unge som heller sitter hjemme istedet for å gå ut å "utforske" livet...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg må fortsatt få oppdateringer på telefon eller skype om hva som skjer ettersom jeg ikke bruker facebook.
Dine venner før facebook er de ekte.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg må fortsatt få oppdateringer på telefon eller skype om hva som skjer ettersom jeg ikke bruker facebook.
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke mobildata?
Hvis du har reale venner bryr de seg ikke om du har facebook eller ikke. Kjenner flere, inkludert meg som har slettet facebook og vi dør ikke liksom.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Dine venner før facebook er de ekte.
Vis hele sitatet...
Mener du virkelig at alle vennene jeg har fått de siste 3-5 årene er falske? Takk for den gitt...
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Dine venner før facebook er de ekte.
Vis hele sitatet...
Ekte venner defineres vel på grunnlag av at de eksisterer og ikke er imaginære.

Facebook og andre sosiale møteplasser (som freakforum) tilbyr en ekstra måte å holde kontakten på, spesielt for folk som bor et stykke fra hverandre. I stedet for å møte hverandre noen ganger i året, kan man nå møtes hundrevis av ganger på den tilrettelagte plattformen. Jeg ser på dette som et tilbud som gagner mennesket, det sosiale vesenet, og åpner opp for flere relasjoner enn hva som var normalen før internettets tid.

Så kan man diskutere hvorvidt denne formen for sosialisering er mindre sunn enn det å møte opp fysisk og tilbringe tid med andre. Hvis det stod mellom enten eller, så tenker jeg at å være fysisk sosial er en sunnere tilnærming, ettersom inntrykk og karakterer generelt vises bedre i virkeligheten enn over det skrevne ord. I disse tider vil jeg uansett tro at en salig kombinasjon av disse formene for sosialisering er det sunneste alternativet.
Sist endret av Tawon; 5. juni 2013 kl. 23:52.
Ikke har jeg facebook eller andre slike sosiale medier det nærmeste sosiale medier jeg kommer er freak og ett par hifi forum. Trenger neimen ikke noe mer heller. Jeg har forbydd mine filippinske nieser å ha facebook for de er heldigvis relativt uskyldige i visse deler av livet så de kan lett lures til å tru at den amerikanske vennen på 17 er en snill gutt mens i virkeligheten er han noe heeeeelt annet og verre gjerne på over 50. Så derfor nei takk. Når de ikke har lov så har ikke jeg lov. Skal være likt for alle.

Dessuten om folk ikke klarer og sende meg en sms med beskjeder så får de heller holde kjeft og la være og si noe.
Skaffet meg ikke facebook før i fjor høst grunnet jobb krevde det, jeg levde et helt fint sosialt liv, uten noen problemer og kan ikke si at facebook spesielt gjorde meg mere sosial. Jeg har selv en regel om at jeg skiller mitt "sosiale" liv på internett og det jeg har IRL, funker fint det.

Personlig syntes jeg forum er veldig fint for å møte nye folk med samme interesser som deg, er også artig å møte folk fra Australia og USA og kunne snakke med dem uten noe stress. Det er også sånn at på nettet kan man velge sine venner mer omhyggelig, mens i virkeligheten så har jeg bare klart å ikke være venn med en person, dette er grunnet åssen han oppfører seg som person, men det er en annen sak.

Henger også med venner på fritiden, vi gjør det som skrives over, sparke fotball, ringe pigge, loke rundt i byen etc.

TL;DR Klarte meg fint uten facebook, skiller mitt liv på internett og det i virkeligheten.
Sist endret av Ekvivokk; 5. juni 2013 kl. 23:58.
Få ræva opp av sofaen og gjør noe fett da hvis man virkelig savner livet før all teknologien som blusset opp. Vi lager paintballbane f. eks
Er litt morsomt at folk tror man har flyttet utenlands eller har problemer hvis man ikke har facebook. Det er jo de som egentlig har de sosiale problemene.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Hvis du har reale venner bryr de seg ikke om du har facebook eller ikke. Kjenner flere, inkludert meg som har slettet facebook og vi dør ikke liksom.
Vis hele sitatet...
Liten rettelse; du kan egentlig bare deaktivere Facebook nå lenger og ikke slette den for godt, dessverre! Og, den deaktiverte kontoen din kan reaktiveres vel når som helst hvis jeg ikke tar feil.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg må fortsatt få oppdateringer på telefon eller skype om hva som skjer ettersom jeg ikke bruker facebook.
Vis hele sitatet...
Synes dét er litt bronsealder, men det er bare min oppfatning. På en annen side skulle gjerne ha likt å drepe FB i eksamensperioden eller generelt på veldig travle dager.

Synes det er en ekkel tendens til at mange produkter og tjenester fra USA faktisk virker som en drug på deg, altså tar massevis av tiden og konsentrasjonen din.

Men det er vel sånn de amerikanerne tjener fete penger, ved å gjøre deg avhengig (refererer til burgerkjeder og Coca Cola i samme slengen)
Sist endret av aeon_illuminate; 6. juni 2013 kl. 01:29.
Deaktiverte facebook-kontoen min og laga en ny, under et pseudonym, hvor jeg la personer jeg faktisk har et sosialt forhold til, og noen få personer jeg har møtt ved universitetet og reiser.

For å være helt ærlig merka jeg en viss økning i livskvaliteten, først og fremst fordi folk har en tendens til å skryte litt ekstra om livet sitt på facebook, enten i form av suksess eller utførte "opplevelser", med den hensikt å vise deg for mye mer interessant deres liv er enn alle andre sitt... Dette gjør meg kvalm, for å ikke nevne kreftfremkallende statusoppdateringer 20 ganger daglig om hvordan barnet deres vinka til en fugl, tilfeller hvor personer har vært Afrika og tatt det obligatoriske bildet med et svart barn i armene, som de "brenner" for å en dag å reise tilbake til, og ikke minst personer som tar 100 bilder hver gang de er ute på fylla eller konsert, og faktisk tar seg tiden til å laste opp bildene MENS de er på fylla, som igjen forsøpler hele jævla fronten til Facebook.

Mye hat, godt å få det ut...
Dem som vokser opp i dag burde fått den samme muligheten i en mnd. å leve uten internett og mobil. Ringe på hustelefonen, eller banke på døra til dem man ville treffe, hadde vel fått sjokk. Er ikke så mange år siden!
Var en herlig tid, å måtte ringe fra hjemmetelefonen til mor, kunne huske alle numrene til alle de gode vennene man hadde, gå til døren dems og banke på, og kanskje til og med få et svar fra foreldrene om at de ikke var hjemme eller var hos en annen kompis som du så traska videre til.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Liten rettelse; du kan egentlig bare deaktivere Facebook nå lenger og ikke slette den for godt, dessverre! Og, den deaktiverte kontoen din kan reaktiveres vel når som helst hvis jeg ikke tar feil.
Vis hele sitatet...
Stor rettelse:
Jo du kan slette kontoen din, heldigvis! Akkurat slik jeg har gjort, det er en relativt bortgjemt funksjon, men det er mulig. Du kan i tillegg til å slette brukeren permanent få tilsendt alt du har postet/lagt ut på mail. Du må bare bruke linken jeg har lagt til under, og ikke logge på i 14 dager.
http://www.facebook.com/help/contact...delete_account

Guide med screenshots: http://www.wikihow.com/Permanently-D...cebook-Account
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Selv bruker jeg bare Facebook til å snakke med venner eller avtale hvis jeg skal ut med dem / henge med dem.

Jeg tror vi hadde hatt det bedre uten Facebook? Delvis, selv om det er mange som sjekker Facebook litt for ofte er folk uansett utforbi huset sitt, det er ikke sånn at de sitter på pc'n sin på Facebook hele dagen som folk kanskje gjør med spill eller andre ting.

Det er mye lettere å holde kontakt med venner og det kan være lettere å bli kamerater med folk som du ikke kjenner så godt siden det tar 1 min for å vite om de er interisert i deg og du slipper å "lete" etter dem på en fest o.l.

Men det er jo selvfølglig negative ting med Facebook også, som Likes og at den som har flest av dem er populær osv så derfor klær jentene av seg. Det er jo noe sannhet i at jo flere likes du har jo flere venner har du, men jenter tar litt for mye av og bryr seg for mye om det imo.
Sist endret av ArtOfHacking; 6. juni 2013 kl. 07:12.
Dette synes jeg er litt skremmende.
facebook og annet lignende er bare tull , slettet facebook for flere år siden , jevnlige oppdateringer med suttre meldinger , falsk lykke og fb spill fra folk orket jeg ikke.

og å gi facebook og lignende den gleden av at dem kan overvåke meg og selge meg gidder jeg ikke.

Er sosial på ordentlige måter med de vennene jeg omgås med
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Facebook gir stress. Trodde livet mitt var kjedelig og følte meg litt mindreverdig fordi jeg ikke hadde så mye på gang som det virka som enkelte andre hadde. Teit kanskje, men jeg følte det som et press.
Så er det alle invitasjonene, hvilke invitasjoner er fra folk som virkelig ønsker å invitere deg til noe og hvilke er fra de som bare har markert alle på lista si og trykka send? stress!
Folk overdriver og skriver ting i affekt som blir stående permanent og kan gi et uriktig bilde av virkeligheten som er håpløst å skulle strekke seg etter.
Og alle rasshøl man var glad man slapp å se etter ungdomsskolen som plutselig skal være vennen din; hva faen er det de vil? Jeg driter i de og vil ikke forholde meg til dem.
Hvis man er usosial av å ikke være ha facebook så er jeg usosial da, hvis folk vil ha tak i meg så har jeg telefon.
Sist endret av Bothrops; 6. juni 2013 kl. 09:35.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Ikke for å være rasshøl, men de folka som oppdaterer facebook mest, er de største taperne i samfunnet, ihvertfall blant mine "venner".
Hvordan dere da kan bli så misunnelige at dere sletter hele profilen er beyond me.
Finnes forresten en "ikke vis i nyhetsoppdateringen"-knapp, den er flittig brukt på de fleste idiotene som poster random shit hele tiden. Facebook er en jævla grei måte å chatte med venner på, og ærlig talt ser jeg ikke hva som var så mye bedre med å måtte ringe og styre noe jævlig før. Gruppefunksjonen er også genial.
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Det å være sosial betyr å snakke med venner å kjente. Twitter, Google+, MySpace, Facebook osv. hjelper med dette. Du kan være sosial om du ikke har Facebook, men hvorfor vil du ikke ha det? Ettersom "alle andre" er på Facebook, så vil det være mye lettere å bruke facebook til å snakke / planlegge. Bare fordi du er på Facebook, så behøver du ikke å poste duck-face bilder av deg selv og følge med på hva naboen gjør i Farmville.

Er det negativt at man tagger, liker og deler? Hvorfor? Med tagging av bilder kan du skape en større oversikt over bildene dine, i stede for å ha en stor perm hvor du sette inn bilder av deg. Hvis man er enig med hva noen sier eller liker det, man man like statusen for å vise dette. Hvis du ser noe på internett, som du føler at du vil dele med dine venner, så kan du dele det på Twitter o.l., slik at alle får vite om det "samtidig", i stedet for å måtte gå til hver enkelt å snakke om det IRL. "Hei jeg fant en nyhetsartikkel om X, linken er.. uhm... www.example.com/awd87aw78d6aw897d6"

Liker forsåvidt ikke at man sette Facebook som standarden. Jeg bruker stort sett Twitter og Google+. Og jeg vet at hvis jeg ikke hadde hatt Skype, så hadde telefonregninga blitt dyr.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Det å være sosial betyr å snakke med venner å kjente. Twitter, Google+, MySpace, Facebook osv. hjelper med dette. Du kan være sosial om du ikke har Facebook, men hvorfor vil du ikke ha det? Ettersom "alle andre" er på Facebook, så vil det være mye lettere å bruke facebook til å snakke / planlegge. Bare fordi du er på Facebook, så behøver du ikke å poste duck-face bilder av deg selv og følge med på hva naboen gjør i Farmville.

Er det negativt at man tagger, liker og deler? Hvorfor? Med tagging av bilder kan du skape en større oversikt over bildene dine, i stede for å ha en stor perm hvor du sette inn bilder av deg. Hvis man er enig med hva noen sier eller liker det, man man like statusen for å vise dette. Hvis du ser noe på internett, som du føler at du vil dele med dine venner, så kan du dele det på Twitter o.l., slik at alle får vite om det "samtidig", i stedet for å måtte gå til hver enkelt å snakke om det IRL. "Hei jeg fant en nyhetsartikkel om X, linken er.. uhm... www.example.com/awd87aw78d6aw897d6"

Liker forsåvidt ikke at man sette Facebook som standarden. Jeg bruker stort sett Twitter og Google+. Og jeg vet at hvis jeg ikke hadde hatt Skype, så hadde telefonregninga blitt dyr.
Vis hele sitatet...
Er forsåvidt enig med deg her, det er ikke nødvendigvis slik at det er negativt å bruke Facebook til det den siden var ment som, men det er noen som bruker det overdrevent mye.

Og nei, jeg tror ikke man blir sett på som a-sosial om man ikke bruker Facebook aktivt. Jeg har Facebook og har hatt det i en 4 - 5 år, jeg har aldri lagt ut en status, ikke et bilde, jeg ga etter for presset og laget en konto, det eneste jeg har brukt den til er i skolesammenheng når klassen har en egen gruppe hvor vi deler nyttig informasjon på en enkel måte med alle uten å måtte sende mld til alle sammen.

Mitt sosiale liv er fortsatt like aktivt som før FB, jeg treffer fortsatt like mange venner, gjør ikke like mye faenskap som når man var mindre (ringe på dører osv), men det hører nok mer til å vokse opp heller enn sosiale medier.
Hva barn gjør er en annen sak.

Med et snitt på over 30 timer i uken foran pc'n sier det seg selv at tidene har forandret seg, noe man også må forvente, men den dagen jeg får barn selv kommer nok de til å bli dratt med ut så ofte som mulig for å oppleve naturen og frisk luft slik som barn bør, ikke sitte inne hvor den eneste stimulien til utvikling er tv'n og videospill.
Det som er negativt med Face er at man ikke er sosial på den måten vi mennesker er skapt skal være sosiale på. Vi lærer ikke å se kroppsspråk, signaler og prat slik som vi skal. Det at man kan poste om ting som en syns er interessant er egentlig bare bra, for da kan man finne likesinnede.

Det er absolutt nyttig med sosiale medier. Men overdreven bruk fører til negative bivirkninger for psyken og helsen, det er det ingen tvil om.
Eneste grunnen til at jeg lagde facebook, var på høyskolen så lagde alle grupper osv når det var gruppearbeid og det var på de gruppene en del ting ble avtalt og oppdatert. Tror jeg aldri har lagt ut et bilde eller en status.

Har lest statusen til en del andre og det er bare til å le/å ble kvalm av.

Folk legger ut personlig informasjon om seg selv, sykdom ol. Legger ut hva de har spist til middag, legger ut "humoristiske" bilder like gammle som helvete og tror de er så jævlig morsome.

Og jo eldre jeg ble, jo flere bilder folk la ut av drittungene sine, jeg var så lei av å se bilder av barn hver gang jeg åpna facebook. Heldigvis er den perioden i livet mitt ferdig hvor jeg hadde brukt for det.
Learning by doing
Undef's Avatar
Trådstarter
sjekk ut dette!
http://queen.nablogg.no/?p=444
dette er budskapet mitt, problemet med dagens samfunn!
Facebook er jo nyttig til mye rart. Dessverre så er det blitt et overvåkningsredskap til USA.

Sikkert plenty med folk som vil vise sosial dominans gjennom facebook, men herregud, folk har forskjellige verdier. Det finnes både "tapere" og "vinnere" (høyt oppe i utdanningssystemet, driver folkeopplysning) som poster hyppig på facebook. Jeg mener det er dumt å stenge seg ute fra Facebook, men at man heller bare burde bli inaktiv.
Sitat av heartslava Vis innlegg
Jeg savner virkelig den tiden da vi omtrent ikke hadde fått nokia uten fargeskjerm og alle gutta samla seg for å være sosiale. Alle gutta ute i gata med en ball, boksen går, ringe på og stikke av, loke rundt osv. Nå er det facebook, snapchat, skype og mobilen som gjelder. Det er litt trist når du først får vite ting via facebook og ikke fra personen fysisk.

Jeg begynner jo å bli voksen mann så er litt annerledes, men har brødre og ser utviklinga på dem. Det er positive og negative sider men jeg syntes forsatt at det er litt trist as. Barn/unge som heller sitter hjemme istedet for å gå ut å "utforske" livet...
Vis hele sitatet...
jeg er helt enig med deg! Den tiden var det jeg ser mest tilbake nå.