Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 31788
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hva skal man gjøre med dem som bare kommer til Norge for å tigge, som ikke stjeler, som bor ute under broer og andre steder, som sender penger hjem til sine enda fattigere familiemedlemmer og slektninger og som ellers ikke gjør andre fortred? Hva med dem? Skal disse også sendes ut uten å ha gjort noe ulovlig? Hva med norske tiggere som opptrer på eksakt samme måte som disse? Hvor skal vi sende dem? Ser dere det etiske problemet med å behandle en folkegruppe annerledes enn en annen folkegruppe på bakgrunn av en "folkemening"? Er det mulig å skille tiggere og grupper med vinningskriminelle?

Jeg skrev et lengre innlegg lengre opp i tråden om de langsiktige løsningene som ingen har orket å svare på så langt. Til dere som er tilhengere av den enkle løsningen med å forby ting vi ikke liker, hva er deres langsiktige løsning? Vil dere gjøre noe for å sikre en langsiktig løsning evt stemme på partier som har forslag til en langsiktig løsning på det europeiske fattigdomsproblemet? Jeg er lei av at de som er tilhenger av forbud og stengte grenser hele tiden insisterer på å legge premisset for diskusjonen.
Vis hele sitatet...
vel de som "bare" tigger er ikke i norge for å jobbe ,søke asyl og siden dem ikke har penger er dem her ikke her som turister . dette er tre gode grunner til å sende dem hjem . Dem har vel blitt tilbudt hjelp mange ganger men nekter å la seg hjelpe , dem vil jo ikke engang la barna sine gå på skole
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Nei, jeg ser virkelig ikke problemet med at landets statsborgere har bedre rettigheter enn andre.
Vis hele sitatet...
Bedre rettigheter en en måte å si det på, og det har vi jo mange eksempler på at norske statsborgere har: barnetrygd, kontantstøtte osv, men jeg tror folk blir behandlet likt med tanke på lovverket uansett hvor de kommer fra. Jeg tror ikke det er mulig å f.eks tildele strengere straffer til en utlending kontra en nordmann som begår den samme kriminaliteten bare for å sette et eksempel. Hvordan man skal kunne kriminalisere tigging begått av en utlending uten å samtidig måtte gi bøter til en alkoholisert uteligger fra Tromsø som ber om penger vet jeg ikke, men jeg synes det er svært problematisk hvis det blir resultatet.
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Debatten som angår rumenere og tigging er vanskelig.
Jeg har lest en del rundt på forumer og kommentarfelt i aviser, og mitt inntrykk er at så og si alle er forbannet over disse tiggerne og sier at de er svindlere osv. Jeg har hørt utallige historier om romfolk som egentlig er rike, men som tigger fordi de ikke gidder å arbeide (helt utrolig), eller at tiggingen er organisert.
Uansett hva grunnen måtte være, så tror jeg heller at deres oppførsel er en konsekvens av den behandlingen de har fått opp gjennom århundrene, og ikke at de bare er ute etter å snylte.
For å være ærlig blir jeg ganske flau over å være en del av et samfunn som undertrykker et så til de grader allerede undertrykt folkeslag.
Er det noen her som kan gi meg noe bevis på at de driver med organisert tigging o.l.?
Jeg har også hørt at den totale vandelkriminaliteten i forskjellige land stiger i takt med hvor mange rumenere som kommer inn i landet. Og jeg spør, hvordan i alle dager kan man vite at det er derfor vandelkriminaliteten stiger? Jeg er også interessert i kilder her.
Å forby tigging er for meg fullstendig uakseptabelt, og jeg synes det er å gå altfor langt.
Jeg har ingen løsning på dette problemet, men det betyr ikke at det ikke finnes en. Tvert imot. Problemet har vært å integrere dem i det vestlige samfunnet (de stammer fra blant annet India, som har et helt annerledes samfunn) og dette problemet tror jeg ikke på noen måte er på grunn av deres oppførsel, men på grunn av oss vestlige.
Argumentene i denne debatten består nesten helt uten unntak av folk som snakker om stereotyper, og stryker alle under en kam. Majoriteten av rumenere er like fornuftige som andre folkeslag.
Å si at de kommer her for å utnytte velstanden vår, synes jeg blir dumt. Om dette stemmer så MÅ det være en grunn til at de gjør dette.

Edit: Jeg tror at de fleste rumenere ikke bare har reist fra Romania (som egentlig ikke er deres hjemland) for å komme til Norge. Rumenere er et nomadefolk, flyktninger, som ikke er velkomne noen steder, fordi de ikke har jobb og noen sted å bo. Dette minner meg veldig om da folk fra sør-statene reiste til California for å søke lykken under den store depresjonen og Dust Bowlen i USA på 30-tallet. Der ble de møtt av politi som enten kjørte dem ut av byen og ut i ingenmanssland, eller kastet dem i kasjotten for så å sende dem ut av byen dagen etter, fordi det var ulovlig å sove ute og å ikke ha jobb.
Sist endret av I Dào; 3. mai 2013 kl. 23:53.
Verdt å lese. Hun har kompetanse og bekrefter mye av det jeg har trodd
http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3619552
De fleste av de som kommer hit er eliten, de som er fattige er naturlig nok blakke og har ikke penger til å komme hit..
Sist endret av Putresopp; 3. mai 2013 kl. 23:56.
la dem tigge i vei.. deres problem. la staten gjøre som dem vil
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
"Nå jakter politiet på hovedmannen bak menneskehandelen.

Politiet i Stavanger tror at flere fattige rumenske statsborgere ble lokket til Norge under påskudd av at de skulle jobbe. I stedet skal de ha blitt tvunget til å tigge. De fikk ikke beholde pengene selv, heller ikke til mat. Det viser en rettskjennelse fra Stavanger tingrett.

Menneskehandelsaken som er i ferd med å bli rullet opp av politiet i Stavanger, startet i begynnelsen av uken. Da ble en 31 år gammel mann pågrepet og arrestert, siktet for medvirkning til menneskehandel. Han ble to dager senere fremstilt for varetektsfengsling i Stavanger tingrett i frykt for at han ville rømme landet."

Fant dette på NRK.no.

http://www.nrk.no/rogaland/organiser...tiet-1.8549936

Merk dere: Politiet i Stavanger tror at flere fattige rumenske statsborgere ble lokket til Norge under påskudd av at de skulle jobbe. I stedet skal de ha blitt tvunget til å tigge. De fikk ikke beholde pengene selv, heller ikke til mat. Det viser en rettskjennelse fra Stavanger tingrett.

Sitat av Putresopp Vis innlegg
Verdt å lese. Hun har kompetanse og bekrefter mye av det jeg har trodd
http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3619552
De fleste av de som kommer hit er eliten, de som er fattige er naturlig nok blakke og har ikke penger til å komme hit..
Vis hele sitatet...
Tror du virkelig at eliten sitter og tigger? Jeg tror heller det er mer sannsynlig at de sponser de fattige en billig flybillett og lover dem jobb.

Jeg tror det er mer bak dette problemet enn som så. Jeg ser poenget hennes og selvfølgelig kan det være sant, men jeg tror ikke på dette bare fordi jeg leser det her. Uansett om det skulle være sant, så tror jeg det er en grunn til dette som er mer omfattende enn at det er kyniske folk som det ikke er noe synd på.
kjedelig streiting
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skrev et lengre innlegg lengre opp i tråden om de langsiktige løsningene som ingen har orket å svare på så langt. Til dere som er tilhengere av den enkle løsningen med å forby ting vi ikke liker, hva er deres langsiktige løsning? Vil dere gjøre noe for å sikre en langsiktig løsning evt stemme på partier som har forslag til en langsiktig løsning på det europeiske fattigdomsproblemet? Jeg er lei av at de som er tilhenger av forbud og stengte grenser hele tiden insisterer på å legge premisset for diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Den langsiktige løsningen er å ikke gi sigøynerne en eneste krone i direkte støtte eller hjelp da det legitimerer snylte/nomadekulturen deres. Hjelpen bør gå via staten i de landa de opprinnelig er ifra, så ungene får utdanning osv. Om dette medfører at noen av de dør er det fremdeles bedre enn at de får videreføre kulturen i all evighet.
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Den langsiktige løsningen er å ikke gi sigøynerne en eneste krone i direkte støtte eller hjelp da det legitimerer snylte/nomadekulturen deres. Hjelpen bør gå via staten i de landa de opprinnelig er ifra, så ungene får utdanning osv. Om dette medfører at noen av de dør er det fremdeles bedre enn at de får videreføre kulturen i all evighet.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var akkurat dette vi hadde prøvd på fram til nå.

Edit: Da mener jeg å gi støtte via staten i de landa de opprinnelig er ifra.
Sist endret av I Dào; 4. mai 2013 kl. 00:23.
kjedelig streiting
Sitat av I Dào Vis innlegg
Jeg trodde det var akkurat dette vi hadde prøvd på fram til nå.

Edit: Da mener jeg å gi støtte via staten i de landa de opprinnelig er ifra.
Vis hele sitatet...
Det hjelper lite så lenge de ikke står foran ultimatumet om å endre seg eller å dø. For ikke å snakke om at en må stille krav til regjeringene i Romania og Bulgaria om det skal ha noe effekt. Blir de sigøynerne som prøver behandlet som annenrangs mennesker av de rundt er det ikke rart det går feil.
Organic artist
I Dào's Avatar
7 2
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Det hjelper lite så lenge de ikke står foran ultimatumet om å endre seg eller å dø. For ikke å snakke om at en må stille krav til regjeringene i Romania og Bulgaria om det skal ha noe effekt. Blir de sigøynerne som prøver behandlet som annenrangs mennesker av de rundt er det ikke rart det går feil.
Vis hele sitatet...
Jeg er grovt sett enig i det du sier. Men har du tenkt på hvor lenge det vil ta før disse barna vi snakker om her er utdannet? Dette er ikke påbegynt ennå, og det vil derfor ta mer enn 20 år før dette vil ha noe virkning. For meg er det iallefall ikke et alternativ å la de som kommer her for å jobbe, lide i 20 nye år. Rumenere får ikke jobb her, og heller ikke sted å bo. Hovedsakelig på grunn av rykte deres. Og la meg si igjen at dette er et veldig vanskelig problem, som det krever ressurser for å løse. Mange rumenere er i en nødsituasjon, og da synes jeg det må gå an å prøve å løse dette utenom byråkratiet.
Sitat av Putresopp Vis innlegg
Verdt å lese. Hun har kompetanse og bekrefter mye av det jeg har trodd
http://www.nettavisen.no/m/?articleId=3619552
De fleste av de som kommer hit er eliten, de som er fattige er naturlig nok blakke og har ikke penger til å komme hit..
Vis hele sitatet...
Det er ørtende gangen noen linker til denne artikkelen for å gjemme sitt nedtrykkende syn bak den. Hvordan vet du hva slags kompetanse hun har? At eliten sitter å tigger sier det seg selv at dem ikke gjør. Grunnen til at du tror på det der er fordi du ønsker det er sant, så du har en teori som backer menneskesynet ditt.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er ørtende gangen noen linker til denne artikkelen for å gjemme sitt nedtrykkende syn bak den. Hvordan vet du hva slags kompetanse hun har? At eliten sitter å tigger sier det seg selv at dem ikke gjør. Grunnen til at du tror på det der er fordi du ønsker det er sant, så du har en teori som backer menneskesynet ditt.
Vis hele sitatet...
Vi vet at hun har jobbet med hjelpearbeid i Romania i 20 år, så at du stiller spørsmål ved hennes kompetanse sier vel mer om deg. Hun snakker selvsagt om "eliten" av sigøynerne i Romania. Det er kun de med midler som får dratt hit for å tigge - de virkelig fattige blir igjen. Sigøynerne er ett nomadefolk, og fattige i forhold til norsk lønnsnivå. Svært mange blir imidlertid rike når de reiser tilbake til hjemlandet sitt, og reisen gjentar de derfor år etter år - de har jo funnet en gullgruve! De blir rikere og rikere (etter lokal lønnsnivå), mens folk rundt dem fremdeles lever i fattigdom.

På fem måneder i 2012, så ble det sendt 42,3 millioner kroner (5,5 mill euro) til Romania via vekslingskontorer. Gjennomsnittlig brutto månedslønn var 2139 RON (486,5 EUR) pr oktober 2012. Det betyr at i løpet av fem måneder så ble summer tilsvarende 11 305 rumenske lønninger overført fra Norge til Romania. Det er jo klart at dette er lukrativt for de få som reiser hit.
Sitat av caperno Vis innlegg
Vi vet at hun har jobbet med hjelpearbeid i Romania i 20 år, så at du stiller spørsmål ved hennes kompetanse sier vel mer om deg. Hun snakker selvsagt om "eliten" av sigøynerne i Romania. Det er kun de med midler som får dratt hit for å tigge - de virkelig fattige blir igjen. Sigøynerne er ett nomadefolk, og fattige i forhold til norsk lønnsnivå. Svært mange blir imidlertid rike når de reiser tilbake til hjemlandet sitt, og reisen gjentar de derfor år etter år - de har jo funnet en gullgruve! De blir rikere og rikere (etter lokal lønnsnivå), mens folk rundt dem fremdeles lever i fattigdom.

På fem måneder i 2012, så ble det sendt 42,3 millioner kroner (5,5 mill euro) til Romania via vekslingskontorer. Gjennomsnittlig brutto månedslønn var 2139 RON (486,5 EUR) pr oktober 2012. Det betyr at i løpet av fem måneder så ble summer tilsvarende 11 305 rumenske lønninger overført fra Norge til Romania. Det er jo klart at dette er lukrativt for de få som reiser hit.
Vis hele sitatet...
Har du sett tilhengerkoret hennes i kommentarene under? Historiene hennes blir jo slukt rått, ingen stiller spørsmål ved hennes kompetanse fordi det passer dem så veldig godt at det stemmer. Hva er det det sier om meg, at jeg stiller spørsmål rundt hennes kompetanse? Kan det hende at hun misbruker sin karriere for å fremstå troverdig, og til og med "ha seg frabedt" å bli kalt rasist når hun sprer rasistiske meninger? Hva det sier om meg... ta deg ei bolle, det nytter ikke å diskutere her uten at folk skal bli personlige, det er stort sett deres eneste debatteknikk og det er innlysende at dere aldri har vært innblandet i virkelige debatter med voksne mennesker.

Hvis du tror at romfolket tigger for 8 millioner i måneden... Ja da må du virkelig begynne å stille litt kritiske spørsmål selv. De regnestykkene dine er så fulle av hull, du har ikke belegg for å si hvem som sender pengene eller hvem som henter dem ut. Du vrir deg så pent unna hele moralprekenen min og presterer å brøle ut en hel masse anti-romfolk propaganda uten rot i virkeligheten. "De har jo funnet en gullgruve her!" spar meg...!
"Øko-Terrorist"
Har ikke lest hele tråden her, men har sett denne dokumentaren før, og den forteller og viser mye om hvordan det er(veldig likt artikkelen linket til over):
http://www.youtube.com/watch?v=LGDj0B5WQaA
Sist endret av tr80r; 4. mai 2013 kl. 18:18.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Har du sett tilhengerkoret hennes i kommentarene under? Historiene hennes blir jo slukt rått, ingen stiller spørsmål ved hennes kompetanse fordi det passer dem så veldig godt at det stemmer. Hva er det det sier om meg, at jeg stiller spørsmål rundt hennes kompetanse? Kan det hende at hun misbruker sin karriere for å fremstå troverdig, og til og med "ha seg frabedt" å bli kalt rasist når hun sprer rasistiske meninger? Hva det sier om meg... ta deg ei bolle, det nytter ikke å diskutere her uten at folk skal bli personlige, det er stort sett deres eneste debatteknikk og det er innlysende at dere aldri har vært innblandet i virkelige debatter med voksne mennesker.
Vis hele sitatet...
At du tok det som ett personangrep fatter jeg ikke. Uansett, så er det veldig urimelig av deg å diskutere ut i fra at hun sprer rasisme. Dette er ikke rasisme.

Hvis du tror at romfolket tigger for 8 millioner i måneden... Ja da må du virkelig begynne å stille litt kritiske spørsmål selv. De regnestykkene dine er så fulle av hull, du har ikke belegg for å si hvem som sender pengene eller hvem som henter dem ut. Du vrir deg så pent unna hele moralprekenen min og presterer å brøle ut en hel masse anti-romfolk propaganda uten rot i virkeligheten. "De har jo funnet en gullgruve her!" spar meg...!
Vis hele sitatet...
Det er ikke mine tall. Vi vet ikke hvem som sender pengene eller hvem som henter dem ut, men de fleste nordmenn og bedrifter hadde brukt sin bankkonto...

Er dette moralprekenen du snakket om?
Hvis disse historiene stemmer så sier det enda mer om hvor forkastelige skikker disse tiggerne må bukke for. Det gir enda sterkere grunn til å hjelpe. Om man hjelper noen ved å forby/tillate tigging aner jeg ikke. Jeg har ikke bred nok kunskap til å uttale meg. Man vet at det ikke går ann å tigge seg rik, så illusjonen om at tiggere lever fett på nordmenns snillisme er åpenbart sprøyt.
I går 15:53
Vis hele sitatet...
Dette har jeg vel allerede svart på?
Sist endret av caperno; 4. mai 2013 kl. 18:40.
Mulig de ikke tigger for 8 millioner i måneden. Men tilsammen blir det sendt ned slike summer i måneden.

Vil vel tro at endel av disse pengene stammer fra tyverier. De er jo rimelig langfingra også....
Ok, denne tråden har blitt passe rasistisk. Foreslår at alle rasistene her inne hoster opp noen ordentlige kilder og ikke halvgamle nettavisoppslag, forøvrig uttalt av en pensjonist som føler for å påpeke flere ganger at hun ikke er rasist.

Her er en kilde som viser at tiggerne verken er kriminelle eller fra eliten noen steder og en kilde som viser at arbeidsledigheten blant rumenere i Norge er veldig lav(kanskje lavest). Arbeiderne er også i all hovedsak akademikere og fagarbeidere så at dem sendte noen millioner hjem er vel heller ikke rart. Selvsagt er det noen snuskepenger involvert også, dog er beløpet ikke overraskende høyt, heller ganske lavt.

http:// http://www.stortinget.no/no/...2012/120531/3/


http:// http://www.forskning.no/arti...12/juni/323644
"Øko-Terrorist"
soriamoria, det er ikke snakk om Rumenere, men Roma folket, som er et separat folkeslag der de fleste bor i Romania.

Og linkene dine virker ikke forresten, fjern den første http://
Sist endret av tr80r; 4. mai 2013 kl. 19:12.
Er selvsagt klar over at det I stor grad er snakk om romfolk, ikke at det ender noe som helst.

www.forskning.no/artikler/2012/juni/323644

http://www.stortinget.no/no/Saker-og...2012/120531/3/
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Er selvsagt klar over at det I stor grad er snakk om romfolk, ikke at det ender noe som helst.

www.forskning.no/artikler/2012/juni/323644

http://www.stortinget.no/no/Saker-og...2012/120531/3/
Vis hele sitatet...
De kildene du har gitt er vel ikke akkurat bedre enn de andre. Den ene er om lover vedtatt i stortinget og den første kilden var veldig ensidig. Jeg stiller også spørmål om hvor NOVA har fått tallene sine og infoen sin fra.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
De kildene du har gitt er vel ikke akkurat bedre enn de andre. Den ene er om lover vedtatt i stortinget og den første kilden var veldig ensidig. Jeg stiller også spørmål om hvor NOVA har fått tallene sine og infoen sin fra.
Vis hele sitatet...
Rapporten inneholder en oversikt over både kildehenvisninger og referanser.
Direktelink til PDF: http://www.nova.no/asset/5541/1/5541_1.pdf
Mulig jeg er blind, men finner ingenting om at de har vært i kontakt med politiet om dette? Er det bare jeg som skumleser for dårlig?
Det er ett poeng jeg vil ta opp, og det er at i kjøvannet av rumenernes inntog så følger kriminaliteten. Politiet påpeker at dette er et faktum:

Norske politidistrikt har opplevd en formidabel økning i rumenske kriminelle det siste året. Flere av politidistriktene er nå bekymret.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2013/05/03/n...liti/26971655/

Politiet: Kriminaliteten som følger med rumenerne er et «megaproblem»
Vis hele sitatet...
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UYVMo7Vmh8E

Rumenere får skylden for økt kriminalitet
Kriminaliteten i Oslo vokser. Uteliggere og tiggere fra Romania er årsaken, mener politiet.
Vis hele sitatet...
http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...t-3828294.html

– For oss er det viktig å få fram at vi har stor forståelse for den sosiale og humanitære situasjon disse menneskene befinner seg i, men all erfaring viser at tigging også genererer kriminalitet, som vinningsforbrytelser og lommetyverier. Dette har vi flere eksempler på, sier Sjøvold.
Vis hele sitatet...
http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle7480029.ece

Poenget jeg vil fram til er at politikerne nekter å ta i denne problemstillingen. De vil heller snakke om tiggerne og fattigdomsproblemet. At økt tiggeraktivitet medfører økt kriminalitet ser ikke ut til å affisere dem. Det er med et tungt hjerte at jeg slår fast at heller ikke i denne saken følger politikerne folkeviljen:

http://i.imgur.com/bL4cf4b.png
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...cle7340983.ece
Jeg tror ikke dette er et problem som kan ryddes opp i over natten, verken med et tiggerforbud eller andre forbud. Kravet om å kunne livnære seg selv(såfremt man ikke faller under kategorien asyl), innrette seg og bo under forhold som er akseptable bør heller benyttes sterkere. Desverre har ikke Norge råd til å la hele verdens problemer bli våres oppgave å løse. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde hatt den muligheten, men det har vi enkelt ikke.

En annen side av saken faller også på viljen til å forandre noe. Norge har tidligere offentlig vist viljen til å gjøre opphold for romfolk levelig. Slik jeg har forstått har det blitt brukt store summer på å tilrettelegge boforhold, etter mitt syn gode boforhold. Likevel har de ikke vist noen faktisk vilje til å forandre leveviset sitt. Jeg ser to sider ved denne saken som bør belyses. Miljøarven hos rom-folket har pågått gjennom mange år og jeg mener det er unaturlig å forvente at en slik arv kan hurtig forandres. Når en ser på den enorme forskjellen mellom nordmenns og rom-folket miljø, er det viktig å forstå at en integreringsprosess tar tid. Hvilket bringer meg videre til hvor langt tid er som akseptabel både for befolkning og økonomi. Hvor lenge kan vi som norsk befolkning tåle at rom-folket skal bruke på å inntegreres, og i hvilken grad kan økonomien våres bli påvirket av et stort innrykk av disse?
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Ok, denne tråden har blitt passe rasistisk. Foreslår at alle rasistene her inne hoster opp noen ordentlige kilder og ikke halvgamle nettavisoppslag, forøvrig uttalt av en pensjonist som føler for å påpeke flere ganger at hun ikke er rasist.

Her er en kilde som viser at tiggerne verken er kriminelle eller fra eliten noen steder og en kilde som viser at arbeidsledigheten blant rumenere i Norge er veldig lav(kanskje lavest). Arbeiderne er også i all hovedsak akademikere og fagarbeidere så at dem sendte noen millioner hjem er vel heller ikke rart. Selvsagt er det noen snuskepenger involvert også, dog er beløpet ikke overraskende høyt, heller ganske lavt.

http:// http://www.stortinget.no/no/...2012/120531/3/


http:// http://www.forskning.no/arti...12/juni/323644
Vis hele sitatet...
Der var rasismekortet igjen...

Det er det samma jævla greiene dere kommer med hver gang. Er man imot det som ifølge en minoritet av nordmenn er politisk korrekt, er man tilsynelatende rasist.

Synd og skam at man ikke skal få lov til ytre meningene sine uten å bli kalt rasist og fascist.
Sist endret av Atuhl; 5. mai 2013 kl. 00:53.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Der var rasismekortet igjen...

Det er det samma jævla greiene dere kommer med hver gang. Er man imot det som ifølge en minoritet av nordmenn er politisk korrekt, er man tilsynelatende rasist.

Synd og skam at man ikke skal få lov til ytre meningene sine uten å bli kalt rasist og fascist.
Vis hele sitatet...
Enkelte ganger er jeg enig i at "rasismekortet" dras opp for tidlig eller uten spesiell grunn, men denne tråden er så fullpakket av rasistiske og fascistiske uttalelser at soriamoria har 100% rett i sin beskrivelse. Hvis det ikke er rasisme å stemple en hel folkegruppe for søppel, undermennesker, parasitter og dritt, så er ingenting rasisme.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Enkelte ganger er jeg enig i at "rasismekortet" dras opp for tidlig eller uten spesiell grunn, men denne tråden er så fullpakket av rasistiske og fascistiske uttalelser at soriamoria har 100% rett i sin beskrivelse. Hvis det ikke er rasisme å stemple en hel folkegruppe for søppel, undermennesker, parasitter og dritt, så er ingenting rasisme.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig har du rett i det. Det er enkelte i denne tråden som uten tvil kan karakteriseres som både rasister og i mindre grad "Fascister".

Men det virker som om noen av de anti-rasistiske uttalelsene trekker alle som argumenterer mot rom-folket og tigging under samme kam.
Personlig synes jeg rom-folket burde bli sendt tilbake til det landet de er registrert i, slik det skal foregå dersom utenlandske turister blir i landet lengre enn lovlig, for det er vel turister de selv hevder å være?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Enkelte ganger er jeg enig i at "rasismekortet" dras opp for tidlig eller uten spesiell grunn, men denne tråden er så fullpakket av rasistiske og fascistiske uttalelser at soriamoria har 100% rett i sin beskrivelse. Hvis det ikke er rasisme å stemple en hel folkegruppe for søppel, undermennesker, parasitter og dritt, så er ingenting rasisme.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg når du sier å stemple en hel folkegruppe som rom-folket for søppel, undermennesker osv er rasisme. Jeg ville heller brukt synonym som f.eks late, kriminelle, arbeidssky og lite tilpassninsdyktige, på et generelt plan. At hele folkegruppen faktisk har disse "kvalitetene" er på langt nært sikkert, men de framstår slik for oss i Norge. Det inntrykket blir også forsterket hos meg når jeg leser om hvordan de både blir oppfattet og oppfører seg i andre nasjoner.
Jeg må innrømmer at jeg er flau over normens synspunkt over forskjellig synspunkt! Vi er da alle mennesker, vi er født på en jordkloden. Jeg ser på debatter hvor folk sier "utlendinger har "valgt" å komme til Norge, så da må de leve etter VÅRE regler å vår tradisjon!. For det første, så er det vel ingen som ønsker å komme til en kaldt land. Det gjelder både landskap og mennesker ( ikke alle selvsagt ). Men de må! Jeg føler at nordmenn tar det for gitt at de er så heldige å være født i verdens beste land, hvor de har muligheten til å få hjelp hvis det trenger det. Folk må skjønne at det er ikke første priotet å tigge etter penger, det er like ydmykende hvis du/dere skulle ha gjort det. Det er en grunn for at nordmenn er kjent for å være kalde! Vi må lære å ha litt sympati! Tenk på de som lever i flykt hver natt, tenk hvis din far og mor ble drept. Du står der alene med fin søster eller bror, hva ville ikke du gjort for å brødfø de? Så kommer de endelig til Norge for å ha et bedre liv, hva blir de møtt med? Denne diskriminerende diskusjonen!
Sitat av Brownii Vis innlegg
Det er en grunn for at nordmenn er kjent for å være kalde!
Vis hele sitatet...
Regner med at du har kilder for dette utsagnet?
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Regner med at du har kilder for dette utsagnet?
Vis hele sitatet...
..fordi vi er kaldere?

Vi er også mer lojale, knytter mye nærere venneskap enn mennesker i kulturer hvor personlige relasjoner er mer flytende. I all hovedsak har vi flere nære venner, og færre bekjente, enn omtrent alle andre land i verden. Finland er vel omtrent eneste som er verre enn oss.

.. og i tillegg mangler vi tradisjon for småpjatt (er alltid sært for meg å komme tilbake til Norge, hvor folk flest aldri småpjatter i heisen, hvor man står 4-5 single personer sammen på busstopp uten å prate sammen overhodet) og mangler endel overfladiske riter (som å ha eksakt samme samtale med absolutt alle man halvveis kjenner "Hey, how are you?,"Great! you?","Great! Bye!, "Bye!").. som gjør at vi også framstår enda kaldere enn vi er, uten nødvendigvis å egentlig være det.

[forøvrig; kilder spør du etter om noe kan dokumenteres eller bevises.. gjengs meninger kan ikke bevises. Du mente å spørre om trådstarter kunne "fordype"]
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
..fordi vi er kaldere?

Vi er også mer lojale, knytter mye nærere venneskap enn mennesker i kulturer hvor personlige relasjoner er mer flytende. I all hovedsak har vi flere nære venner, og færre bekjente, enn omtrent alle andre land i verden. Finland er vel omtrent eneste som er verre enn oss.

.. og i tillegg mangler vi tradisjon for småpjatt (er alltid sært for meg å komme tilbake til Norge, hvor folk flest aldri småpjatter i heisen, hvor man står 4-5 single personer sammen på busstopp uten å prate sammen overhodet) og mangler endel overfladiske riter (som å ha eksakt samme samtale med absolutt alle man halvveis kjenner "Hey, how are you?,"Great! you?","Great! Bye!, "Bye!").. som gjør at vi også framstår enda kaldere enn vi er, uten nødvendigvis å egentlig være det.

[forøvrig; kilder spør du etter om noe kan dokumenteres eller bevises.. gjengs meninger kan ikke bevises. Du mente å spørre om trådstarter kunne "fordype"]
Vis hele sitatet...
Det tar jeg med flere klyper salt. Kan ikke si meg enig i det helle tatt og heller ikke inntrykket jeg har fått av andre heller.

Og nei, jeg mente å spørre om kilder.
kjedelig streiting
Sitat av soriamoria Vis innlegg
Er selvsagt klar over at det I stor grad er snakk om romfolk, ikke at det ender noe som helst.

www.forskning.no/artikler/2012/juni/323644

http://www.stortinget.no/no/Saker-og...2012/120531/3/
Vis hele sitatet...
Problemet med den ene rapporten er jo at dama hele tiden blander sigøynere sammen med andre eu-borgere fra fattige kår. Dette er riktignok utfordringer begge deler, men det er svært sjeldent en ser en tiggende polakk, latvier osv som ikke er sigøyner. Ihvertfall ikke i de mengdene. Derimot er dette folk som i større grad gjør noe aktivt for å få arbeid og dermed bidrar til samfunnet vårt, selv om det dessverre ofte er sosial dumping involvert fra arbeidsgivers side.

Hadde sigøynerne vi ser på gata vist den samme viljen til å prøve å bidra i samfunnet hadde de nok vært en smule mer populære, men om og om igjen ser en at de ikke engang gidder å bruke 5 min på å prøve å grave ned driten sin.
Sist endret av legalize_it; 5. mai 2013 kl. 16:33.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
www.nordlys.no/nyheter/article6641131.ece

er ikke alle som er her for å tigge
Vis hele sitatet...
Han er ikke en del av romafolket.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Han er ikke en del av romafolket.
Vis hele sitatet...
Jepp.. dette illustrerte min erfaring med forskjellen på Rumenere og rom-folk veldig, veldig godt.. så dette er bildet av den etniske rumeren direkte:

http://g.api.no/obscura/API/image/r1/escenic/978x1200r/1367769010/archive/04866/Rumener-8714_4866439a.jpg

Sammen med et helt gjennomsnittlig, normalt bilde av rom-folk:

http://www.nettavisen.no/imagecache/parameter/?upsizable=true&action=resize&width=980&height=-1&url=http://www.nettavisen.no/multimedia/na/archive/01079/Tiggere_under_V_107913116x9.jpg


.. helt forskjellige folk; forskjellige kulturer, forskjellige språk, forskjellig utseende, forskjellige verdier.. men (sannsynligvis) fra samme land.

.. og det burde virkelig ikke være så vanskelig å ikke blande dem sammen.

[Tillegg] Har en blogg-post om temaet nå her.
Sist endret av DumDiDum; 5. mai 2013 kl. 20:23.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Enkelte ganger er jeg enig i at "rasismekortet" dras opp for tidlig eller uten spesiell grunn, men denne tråden er så fullpakket av rasistiske og fascistiske uttalelser at soriamoria har 100% rett i sin beskrivelse. Hvis det ikke er rasisme å stemple en hel folkegruppe for søppel, undermennesker, parasitter og dritt, så er ingenting rasisme.
Vis hele sitatet...
Rasisme, i mine øyne, er når man blindt stempler en hel folkegruppe på bakgrunn av fordommer eller erfaringer man har gjort seg relatert til en liten gruppe av denne.

Å si at alle svarte er narkolangere, eller at alle pakistanere er pakk som misshandler kvinner - det er rasisme.

Når det gjelder rom-folket så er det rett og slett så enkelt at alle som en har en et respektløst forhold til resten av verden, de har et helt annet verdigrunnlag enn oss andre og de har absolutt ingen interesse av å gjøre noe for å møte resten av verden på midtveien. Det samme gjelder forsåvidt sigøynere.

Det er ikke sånn at fordi de er en hel folkegruppe med de samme avskylige trekkene skal det være forbudt å påpeke dette om en ikke vil kalles rasist. Det er ikke rasisme å påpeke et faktum, det er så enkelt som å kalle en spade en spade. Hadde f.eks 99% av alle muslimer vært helt for absolutt sharia-lovgiving, æresdrap og drap på kristne hadde det ikke vært rasistisk å si at muslimer er uverdige en plass i vårt samfunn.
Sist endret av Tøffetom; 8. mai 2013 kl. 13:33.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er ikke sånn at fordi de er en hel folkegruppe med de samme avskylige trekkene skal det være forbudt å påpeke dette om en ikke vil kalles rasist. Det er ikke rasisme å påpeke et faktum, det er så enkelt som å kalle en spade en spade.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg står helt inne for beskrivelsen din av sigøynerene som kommer til Norge..

.. men jeg må innrømme at jeg synes "vi" ikke er flinke nok til å poengtere at det er de som kommer hit vi dømmer, ikke sigøynerene som folkeslag. Den første har vi nemlig grunnlag for, men den andre er faktisk nærme rasisme.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nja, jeg står helt inne for beskrivelsen din av sigøynerene som kommer til Norge..

.. men jeg må innrømme at jeg synes "vi" ikke er flinke nok til å poengtere at det er de som kommer hit vi dømmer, ikke sigøynerene som folkeslag. Den første har vi nemlig grunnlag for, men den andre er faktisk nærme rasisme.
Vis hele sitatet...
Var vel litt korttenkt der ja, mine kunnskaper om sigøynere i Norge ble brukt til å generalisere for et helt folkeslag - et perfekt eksempel på (uaktsom) rasisme.

Holder vi oss derimot til rom-folk i Norge, som er tema her - da mener jeg det jeg skriver over stemmer ganske bra
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til de som mener tigging er ok. Hvor mange tiggere skal det til før en mener at tigging ikke er ok lenger?
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Til de som mener tigging er ok. Hvor mange tiggere skal det til før en mener at tigging ikke er ok lenger?
Vis hele sitatet...
at problemet blir større gjør det ikke mindre "ok". Å bare si "tigging er ikke lov" løser ikke det underliggende problemet som gjør at folk tigger.
Sitat av etse Vis innlegg
at problemet blir større gjør det ikke mindre "ok". Å bare si "tigging er ikke lov" løser ikke det underliggende problemet som gjør at folk tigger.
Vis hele sitatet...
Neida, underliggende problemet er fattigdom nedover i Europa. Hva skal vi i Norge gjør med det? Har ikke landene der nede ansvar for å skape gode arbeidsforhold for folket sitt?

Jeg er imot tigging, men de er velkommen til å jobbe. Så en måte vi kan hjelpe på er å gjøre det enkelt for dem å finne jobb?

Men hvor mange tiggere skal det til før vi må gjøre det forbudt ? 100, 500 , 1000, 10 000 ? Som går rundt i Oslo, Bergen, Stavanger og tigger.
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Neida, underliggende problemet er fattigdom nedover i Europa. Hva skal vi i Norge gjør med det? Har ikke landene der nede ansvar for å skape gode arbeidsforhold for folket sitt?

Jeg er imot tigging, men de er velkommen til å jobbe. Så en måte vi kan hjelpe på er å gjøre det enkelt for dem å finne jobb?
Vis hele sitatet...
Irske sigøynere gjør jo det da, og dagbladet har kjørt en massiv kampanje mot steinlegginga dems. Herregud så frekt av dem å ikke være stakkarslige idioter man kan gi penger så man føler seg snill.
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Neida, underliggende problemet er fattigdom nedover i Europa. Hva skal vi i Norge gjør med det? Har ikke landene der nede ansvar for å skape gode arbeidsforhold for folket sitt?

Jeg er imot tigging, men de er velkommen til å jobbe. Så en måte vi kan hjelpe på er å gjøre det enkelt for dem å finne jobb?

Men hvor mange tiggere skal det til før vi må gjøre det forbudt ? 100, 500 , 1000, 10 000 ? Som går rundt i Oslo, Bergen, Stavanger og tigger.
Vis hele sitatet...
svaret på det er: Vet ikke, men i hvertfall ikke lukke øynene og skyve problemet vekk og leve i vår egen lille boble. Vi er alle mennesker og lever på den samme kloden - og om ikke vi hjelper hverandre er det ingen andre som hjelper oss.

Personlig mener jeg at man av og til må glemme landegrensene. Og bare si "Det er deres ansvar", og "De folkene der borte skal hjelp de" løser ingen problemer. Det er bare ansvarfraskrivelse. Om verden skal bli bedre som helhet må man stå sammen og hjelpe hverandre. Ikke bare ha de ressurs-sterke stå på sidelinjen mens de andre sliter.

For meg blir det helt rart å gjøre "Å spørre andre om penger" til noe ulovelig. Det går i mot mine liberale prinsipper om individuell frihet. Man må da ha lov til å spørre folk om hva man vil - selv penger? Folk kan jo bare la være å gi dem penger.
Sist endret av etse; 13. juni 2013 kl. 21:36.
Men jeg forstår ikke hva det er i psykologien dems som får dem til å tigge? De virker ut til å være friske mennesker som sikkert kunne gjort noe fornuftig. Hvorfor gjøre "karriere" av å tigge?

Hva om vi alle sammen skulle tigget for maten våres? Ville ingen fått noe å spise.

Eller er det at en ikke får lov til å ansette noen under en vis timelønn fordi da blir det sosial dumping?
Det er mange grunner til at folk tigger:
1: De blir tvunget til å tigge av andre mennesker.
2: De har ikke muligheter til å tjene penger via arbeid og alternativet er å stjele
3: Det er den letteste måten for dem å tjene en grei som penger på.

Finnes sikkert også flere andre grunner. Tingen med tigging er at det på mange måter regulerer seg selv. Så fort det blir "for mange" tiggere så er det heller ikke så mye penger å tjene på tigging da konkuransen er stor. Hver person får ingenting penger - dermed vil det bli mye mindre ettertraktet å tigge for folk. De vil enten reise andre plasser for å tigge eller må finne andre måter å skaffe seg mat på.

I Norge (og mange andre plasser) er det nok ikke veldig lett å få jobb for folk som allerede er litt utenfor samfunnet. Spesielt hvis du ikke har noen utdannelse - enten høyere utdannelse eller en form for yrkesrettet utdanning, og heller ikke har noe særlig arbeidserfaring å vise til. Og enda værre om de ikke kan norsk.
Sitat av etse Vis innlegg
svaret på det er: Vet ikke, men i hvertfall ikke lukke øynene og skyve problemet vekk og leve i vår egen lille boble. Vi er alle mennesker og lever på den samme kloden - og om ikke vi hjelper hverandre er det ingen andre som hjelper oss.

Personlig mener jeg at man av og til må glemme landegrensene. Og bare si "Det er deres ansvar", og "De folkene der borte skal hjelp de" løser ingen problemer. Det er bare ansvarfraskrivelse. Om verden skal bli bedre som helhet må man stå sammen og hjelpe hverandre. Ikke bare ha de ressurs-sterke stå på sidelinjen mens de andre sliter.

For meg blir det helt rart å gjøre "Å spørre andre om penger" til noe ulovelig. Det går i mot mine liberale prinsipper om individuell frihet. Man må da ha lov til å spørre folk om hva man vil - selv penger? Folk kan jo bare la være å gi dem penger.
Vis hele sitatet...
I følge mine prinsipper on individuell frihet tenker jeg at kommunen eier offentlig rom i sentrum og de kan da sette opp betingelser for bruket av det rommet. En kan da si at en ikke ønsker at en skal drive med tigging? Skal vi ta vare på absoulutt alle som flytter til Norge fordi de er fattige? Da kan vi fort få for mange. Eller? Er det bra å lære opp friske mennesker til å tigge. Kunne vi ikke heller kjørt en kampanje for å fått dem i jobb?

Er sikkert haugevis med bønder som trenger folk som kan hjelpe til på gårdene for en billig penge. Jeg vet at folk blir sure hvis en sier at folk må jobbe for "små" penger, men norske "små" penger er sikkert ikke så smått for dem.

Er det bedre at de skal tigge, eller jobbe for 20 kroner timen hos en bonde?
En stat er ikke en person - og dermed er heller ikke kommuner eller fylker noen form for personer som eier noe som helst. Det er VI som eier Norge. Altså oss som befolkning. Og siden vi er et indirekte demokrati så er det slik at vi må gå sammen i "valg" for å sette regler for hva som er lov der vi bor. Poenget er bare at selv om vi KAN lage regler om ting, så er det noe helt annet enn av vi BØR. - Og der er poenget, selv om vi KAN gjøre det ulovelig å tigger, betyr det ikke at vi BØR eller at det er det riktige å gjøre.

Jeg sier heller ikke det er bra med tigging - jeg sier bare det er galt å forby det. Det er feil måte å løse problemet på. Jeg tror og at vi i Norge må innse at vi ikke bare kan leve i en liten boble. Om hele europe går til helvete økonomisk blir det feil av oss å bare stenge oss helt ute og ikke prøve å hjelpe andre fordi vi er redd også vi kan få litt økonomiske problemer om vi hjelper andre mennesker.

Jeg tror det er viktig at man ikke ser på "oss" som vi som bor i Norge - men heller "oss" som i alle oss som lever på denne kloden. Vi er et folk -og det er lige tragisk om en person i sudan sulter som om en Normann sulter. Og det at du var heldig å bli født i Norge føler jeg blir helt feil å ta som at du plutselig skal ha mer rett til godene her på jorde kun p.g.a. det.
Sitat av etse Vis innlegg
En stat er ikke en person - og dermed er heller ikke kommuner eller fylker noen form for personer som eier noe som helst. Det er VI som eier Norge. Altså oss som befolkning. Og siden vi er et indirekte demokrati så er det slik at vi må gå sammen i "valg" for å sette regler for hva som er lov der vi bor. Poenget er bare at selv om vi KAN lage regler om ting, så er det noe helt annet enn av vi BØR. - Og der er poenget, selv om vi KAN gjøre det ulovelig å tigger, betyr det ikke at vi BØR eller at det er det riktige å gjøre.

Jeg sier heller ikke det er bra med tigging - jeg sier bare det er galt å forby det. Det er feil måte å løse problemet på. Jeg tror og at vi i Norge må innse at vi ikke bare kan leve i en liten boble. Om hele europe går til helvete økonomisk blir det feil av oss å bare stenge oss helt ute og ikke prøve å hjelpe andre fordi vi er redd også vi kan få litt økonomiske problemer om vi hjelper andre mennesker.

Jeg tror det er viktig at man ikke ser på "oss" som vi som bor i Norge - men heller "oss" som i alle oss som lever på denne kloden. Vi er et folk -og det er lige tragisk om en person i sudan sulter som om en Normann sulter. Og det at du var heldig å bli født i Norge føler jeg blir helt feil å ta som at du plutselig skal ha mer rett til godene her på jorde kun p.g.a. det.
Vis hele sitatet...
Kommunen er i dag satt til å administrere området på vegne av innbygerne i distriktet. Kommunen har da mandat til å administrere offentlige områder. Kommunen bestemmer om en kan sette opp bod for å selge ting. Kommunen burde også ha mulighet til å bestemme om en ønsker tiggere i sentrum.

Jeg er med på at en ikke nødvendigvis bør lage en regel mot tigging. Og ja, jeg er også med på at vi alle er en del av kloden Tellus. Tigging og annen sosial stønad tømmer samfunnet for ressurser. Arbeid beriker samfunnet. Altså er de velkommne til å jobbe her, og selfølgelig er de velkomne til å søke asyl.

Hvorfor kan vi ikke bare dele ut hele oljefonnet til alle de fattige i verden?
mm? Hvorfor?

Jeg har ingenting i mot å hjelpe folk , men jeg tenker at vi må hjelpe på rett måte. Å gi noen noe, er som oftes ikke å hjelpe. Hva som skjer er at det dannes avhengighet. Er dette som har skjedd mange plasser i Afrika. De som mottar stønaden blir gjort avhengig , og blir ikke motivert til å gjøre nødvendig endring for å kunne forsørge seg selv.

Føler at ordtaket om å gi en person en fiskestang i stedet for en fisk er gjeldene.

Hadde jeg hatt gård skulle jeg spurt noen tiggerne om de hadde lyst til å gjort litt ærlig arbeid på gården. Kunne hjelpet til med å mate grisene, melket kuene. Hentet fôr til dem. Plukket stein på åkeren. Hugget ved. Matet minken. Plantet trær. Klippet og matet sauene. Skulle nok satt dem i arbeid ja.
Sitat av leafwiz Vis innlegg
Kommunen er i dag satt til å administrere området på vegne av innbygerne i distriktet. Kommunen har da mandat til å administrere offentlige områder. Kommunen bestemmer om en kan sette opp bod for å selge ting. Kommunen burde også ha mulighet til å bestemme om en ønsker tiggere i sentrum.

Jeg er med på at en ikke nødvendigvis bør lage en regel mot tigging. Og ja, jeg er også med på at vi alle er en del av kloden Tellus. Tigging og annen sosial stønad tømmer samfunnet for ressurser. Arbeid beriker samfunnet. Altså er de velkommne til å jobbe her, og selfølgelig er de velkomne til å søke asyl.

Hvorfor kan vi ikke bare dele ut hele oljefonnet til alle de fattige i verden?
mm? Hvorfor?

Jeg har ingenting i mot å hjelpe folk , men jeg tenker at vi må hjelpe på rett måte. Å gi noen noe, er som oftes ikke å hjelpe. Hva som skjer er at det dannes avhengighet. Er dette som har skjedd mange plasser i Afrika. De som mottar stønaden blir gjort avhengig , og blir ikke motivert til å gjøre nødvendig endring for å kunne forsørge seg selv.

Føler at ordtaket om å gi en person en fiskestang i stedet for en fisk er gjeldene.

Hadde jeg hatt gård skulle jeg spurt noen tiggerne om de hadde lyst til å gjort litt ærlig arbeid på gården. Kunne hjelpet til med å mate grisene, melket kuene. Hentet fôr til dem. Plukket stein på åkeren. Hugget ved. Matet minken. Plantet trær. Klippet og matet sauene. Skulle nok satt dem i arbeid ja.
Vis hele sitatet...
typisk argumenter man hører i slike diskusjoner er "Hvorfor ikke bare gi dem alt vi har?", "Å, så du har gjort du kan for å hjelpe andre - eller er du en hykler?" og lignende. Slike argumenter vil jeg si slår feil og ødelegger.

Det viktigste er å vite at å bare gi folk penger ikke løser problemer. Man kan ikke bare hive penger på et problem og håpe det løser seg selv. Så vi må bruke disse pengene på en måte slik at det faktisk har en nytteverdil. I tillegg må man også ta med i vurdering at om vi skal ha mulighet til å hjelpe folk i fremtiden så må man klare å holde en viss standard i landet vårt slik at vi kan fortsette å gi folk i hvertfall en minimum av levestandard og utdanning - som man trenger om man ønsker at kloden skal bli bedre. Men vi har så mye luksus her i Norge som vi virkelig ikke trenger - så vi har tydeligvis stort rom for å hjelpe andre mye mer enn vi gjør i dag. - Men igjen, vi kan ikke bare kaste penger på problemet og håpe det løser seg.

Men føler det nå snur diskusjonen litt mot "hvordan kan vi helpe alle" og går litt vekk i fra tigging. Så skal prøve å dra tråden litt tilbake igjen.

Jeg mener bare vi burde la folk gjøre som de vil. Om folk får lov til å reise til norge, så må de og få lov til å spørre folk de møter om penger. Dette er noe som absolutt ikke skader folk - det eneste er kanskje at noen mennesker kanskje syntes det var plagsomt de 2 sekundene dette mennesket spurte om penger. Men de ble ikke skadet på noen måte - og ingen tvingte dem til å gi denne personen penger. Og å bare gjøre noe ulovlig fordi man ikke liker det, er noe jeg synes er helt feil.