Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 31846
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
De må snylte på andre for å overleve pga. de ikke ønsker å arbeide selv! De vet at hvis de spiller på følelsene til rike, naive nordmenn, eller enkelt og greit stjeler fra oss, kan de tjene tusenvis av kroner daglig på å gjøre nesten ingenting. Hvis en sigøyner får seg hus eller fast jobb blir han ansett som en outsider og en forræder. Den eneste måten å løse dette problemet er å fjerne kulturen deres. Å "fikse" dem lar seg ikke gjøre, det har blitt forsøkt før.
Vis hele sitatet...
Til en hvis grad kan det gjerne være et kulturrelatertproblem, hvor de alltid har vært et omreisende nomadefolk som kun tar på seg enkeltarbeide og gjerne tigger om penger. (Noe som fort blir en konvekvens av at de rett og slett har ingen utdanning). Men igjen, å bare kaste dem ut av landet løser ingenting. Da må de bare reise til et annet land som f.eks. England, Sverige eller Danmark. Du har rett og slett bare gitt problemet til noen andre. Da er det bedre at man prøver å finne ut av hva som kan gjøres for å løse dette, det er nok neppe umulig - bare veldig vanskelig.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Nå er det vel akkurat det som det reageres på.
Nemlig rumenske og bulgarske sosiale problemer som lempes på oss.
Vis hele sitatet...
Romania er et land med en del problemer og en god del fattige. Og de klarer nok ikke løse problemet selv. Og det kan være at de sin innsats er for liten - men hvorfor må vi være akkurat like dårlige som dem? Kan ikke vi gå forran som et godt eksempel og prøve å løse problemene?
Sist endret av etse; 30. april 2013 kl. 16:52.
burde vært möderatör
For all del, hvis noen hadde klart å finne en løsning på dette som ikke innebærer at de fortsetter å snylte på diverse rike land, så er det en bedre løsning enn å utslette alle voksne sigøynere. Problemet er at de ikke ønsker hjelp. De ønsker å leve slik de alltid har gjort, som snyltende nomader. Å be en sigøyner slutte å snylte er som å be en nordmann slutte å være naiv. Det går bare ikke. Det er slik vi er oppdratt. Derfor mener jeg at sigøynerbarn bør skilles fra deres foreldre. Og jeg skulle gjerne sett foreldrene drept - men det er ikke nødvendig. Det viktigste er at sigøynerkulturen dør ut :>
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 16:57.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er spennende å observere at en så stor mengde av halvmenneskelig, degenerert gen-søppel finner sammen i et fellesskap. Jeg tenker selvfølgelig på 99% av deltakerene i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Vil bare påpeke at du er en deltager i denne tråden, og at 99% av de rundt 30 posterene som har vært hittils er 30..

.. og ja, jeg har ingen problemer med å synes at sigøynere-forkjemperene i denne tråden er degenerert gen-søppel rett tilbake. Jeg mener standpunktet deres er genuint umoralsk. Det finnes fattige, ærlige mennesker absolutt overalt hvor man drar, mennesker som desperat forsøker å ungene sine en utdanning...

.. vi har over en million ytterst uskyldige syriske sivile på flukt fra borgerkrig, som fram til nylig var opptatt med å forsørge familien, dra på jobb og være normale mennesker...

.. men istedenfor å hjelpe dem vil du at vi skal være store nok til å drive å kaste bort på penger på en gjeng profesjonelle snyltere som forventer at vi skal komme og skyfle opp møkka etter dem når de forlater tilholdstedene sine?

Nei, fanden heller.. vi har så uendelig mange bedre og mer verdige problemer å ta tak i. Sigøynerene kan vi hjelpe hvis de noensinne bestemmer seg for å forsøke å delta i samfunnet vårt på en konstruktiv måte. Inntil da kan da fanden meg dra langt til €@£$€@$£€@£$€.
Sitat av etse Vis innlegg
Til en hvis grad kan det gjerne være et kulturrelatertproblem, hvor de alltid har vært et omreisende nomadefolk som kun tar på seg enkeltarbeide og gjerne tigger om penger. (Noe som fort blir en konvekvens av at de rett og slett har ingen utdanning). Men igjen, å bare kaste dem ut av landet løser ingenting. Da må de bare reise til et annet land som f.eks. England, Sverige eller Danmark. Du har rett og slett bare gitt problemet til noen andre. Da er det bedre at man prøver å finne ut av hva som kan gjøres for å løse dette, det er nok neppe umulig - bare veldig vanskelig.

Romania er et land med en del problemer og en god del fattige. Og de klarer nok ikke løse problemet selv. Og det kan være at de sin innsats er for liten - men hvorfor må vi være akkurat like dårlige som dem? Kan ikke vi gå forran som et godt eksempel og prøve å løse problemene?
Vis hele sitatet...
Dårlig ide!
De er flere enn oss og hvis vi oppgraderer disse til "norsk" standard som vi gjør med andre som lykkes med å trenge seg på, risikerer vi enorm pågang fra arbeidsledige europere som kan se på det som en fin vei ut av desperasjon. I tilegg til samtlige av østeuropas sigøynere.

Sette seg til med et pappkrus, trygle forbipasserende og drite i blomsterbed.
Det tror jeg veldig mange klarer når det belønnes med NAV og leilighet.

Vi kan jo selvsagt la de tigge som i dag.
Da risikerer vi at folk går lei og slutter å gi samtidig som tilstrømningen vokser p.g.a "gårsdagens" rykte om snille nordmenn.

Det igjen kan føre til andre desperate inntjeningsforsøk samt at en belastet befolkning tar saken i egne hender.

Det aller beste ville vært å innse at deler av øst-europas befolkning ikke er modne for deltagelse i schengen og stengt de ute til ønsket standard var oppnådd.
Sist endret av bajjaz; 30. april 2013 kl. 17:12.
kjedelig streiting
Sitat av etse Vis innlegg
Romania er et land med en del problemer og en god del fattige. Og de klarer nok ikke løse problemet selv. Og det kan være at de sin innsats er for liten - men hvorfor må vi være akkurat like dårlige som dem? Kan ikke vi gå forran som et godt eksempel og prøve å løse problemene?
Vis hele sitatet...
Skal Romania være medlem av Eu og Schengen bør vi helt klart kreve at de behandler alle sine innbyggere likt når det kommer til utdannelse, jobbmuligheter ol, og det kan nok hende de vil trenge en del hjelp til å håndheve noe slikt, men det betyr også at sigøynerne må slå seg til ro et sted. Og for å få dem til å gjøre det er nok det beste å vise at det ikke noe håp for dem som tiggere her i Norge.
Det at man prøver å løse problemet trenger ikke bety enorm pågang fra slike land - men slike ring kan til en viss grad reguleres. Vi er alle klar over at 1 land kan ikke hjelpe alle i hele verden, men vi kan hjelpe en god del. Og som et rikt land med mye ressurser mener jeg det er vår plikt å prøve å hjelpe andre.

Man må ta det hele stegvis, og finne ut hvordan man kan få disse menneskene til å bli en del av samfunnet som ikke bare er en stor utgiftspost. Det vil nok kreve en del arbeid å klare å komme dit - men det vil bedre situasjonen for både oss og dem i det lange løp. Finne ut hvordan man kan få barna dems i skole, samtidig som man prøver å finne enkelt arbeide til de voksksne.

Dette vil selvfølgelig skape litt kulturkonflikter i begynnelsen, men det er dette man må finne ut hvordan man kan løse. Og jeg tror det er lettere å finne ut av det om man spiller litt på lag med dem og faktisk behandler de som mennesker og ikke som en pest.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Skal Romania være medlem av Eu og Schengen bør vi helt klart kreve at de behandler alle sine innbyggere likt når det kommer til utdannelse, jobbmuligheter ol, og det kan nok hende de vil trenge en del hjelp til å håndheve noe slikt, men det betyr også at sigøynerne må slå seg til ro et sted. Og for å få dem til å gjøre det er nok det beste å vise at det ikke noe håp for dem som tiggere her i Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i mye av essensen her, at det er viktig at man prøver å hjelpe med å bygge opp Romania slik at folk ikke har behov for å reise ut av landet. Det ville løst en del av problemene. Jeg mener bare at paralellt med dette må vi behandle de som reiser rundt som mennesker, ikke som pest og udyr.
Sist endret av etse; 30. april 2013 kl. 17:25.
burde vært möderatör
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Vil bare påpeke at du er en deltager i denne tråden, og at 99% av de rundt 30 posterene som har vært hittils er 30..

.. og ja, jeg har ingen problemer med å synes at sigøynere-forkjemperene i denne tråden er degenerert gen-søppel rett tilbake. Jeg mener standpunktet deres er genuint umoralsk. Det finnes fattige, ærlige mennesker absolutt overalt hvor man drar, mennesker som desperat forsøker å ungene sine en utdanning...

.. vi har over en million ytterst uskyldige syriske sivile på flukt fra borgerkrig, som fram til nylig var opptatt med å forsørge familien, dra på jobb og være normale mennesker...

.. men istedenfor å hjelpe dem vil du at vi skal være store nok til å drive å kaste bort på penger på en gjeng profesjonelle snyltere som forventer at vi skal komme og skyfle opp møkka etter dem når de forlater tilholdstedene sine?

Nei, fanden heller.. vi har så uendelig mange bedre og mer verdige problemer å ta tak i. Sigøynerene kan vi hjelpe hvis de noensinne bestemmer seg for å forsøke å delta i samfunnet vårt på en konstruktiv måte. Inntil da kan da fanden meg dra langt til €@£$€@$£€@£$€.
Vis hele sitatet...
Må heller ikke glemme "våre egne" tiggere og uteliggere som også får gjennomgå pga. sigøynerne, både direkte og indirekte. Folk blir for det første langt mer fiendtlige til tigging generelt, noe som kan ende opp i at tigging blir ulovlig. For det andre går sigøynere til fysisk angrep på deres "konkurrenter". At noen føler sympati for et slikt hensynsløst pakk fatter jeg ikke. Det må være pga. uvitenhet, enkelt og greit.

Sigøynere er altså en plage for:
- Nordmenn
- Innvandrere og asylsøkere
- Uteliggere og tiggere
- Bjørner og hunder
- Moder Jord

Er det rart folk hater dem og ønsker dem vekk? -.-
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 17:24.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er spennende å observere at en så stor mengde av halvmenneskelig, degenerert gen-søppel finner sammen i et fellesskap. Jeg tenker selvfølgelig på 99% av deltakerene i denne tråden.
Vis hele sitatet...
Du går i et sterkt personangrep på personer som har andre meninger enn deg, især når du i tillegg setter denne hatmeldingen din mot 99% av tråddeltakerne.

Kan dette gå under definisjon som dobbeltmoral?
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Du går i et sterkt personangrep på personer som har andre meninger enn deg, især når du i tillegg setter denne hatmeldingen din mot 99% av tråddeltakerne.

Kan dette gå under definisjon som dobbeltmoral?
Vis hele sitatet...
Bu-hu. "Jeg får ikke lov til å komme med fascistiske uttalelser uten å bli konfrontert." Dessuten var det satire. Folka jeg hentydet til fortjener ikke å bli kalt halv-mennesker.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bu-hu. "Jeg får ikke lov til å komme med fascistiske uttalelser uten å bli konfrontert." Dessuten var det satire. Folka jeg hentydet til fortjener ikke å bli kalt halv-mennesker.
Vis hele sitatet...
Du tar altså de rummerenske tiggerene sin side i denne saken, ja eller nei? Fordi det virker som om du synes det er negativt at vi er drittlei dem. Og såklart er det negativt, men dem er ikke noe å være positiv til heller.
Sist endret av Quakecry; 30. april 2013 kl. 18:14.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bu-hu. "Jeg får ikke lov til å komme med fascistiske uttalelser uten å bli konfrontert." Dessuten var det satire. Folka jeg hentydet til fortjener ikke å bli kalt halv-mennesker.
Vis hele sitatet...
Du er forøvrig klar over at du er den absolutt eneste personen i denne tråden som har framsatt påstand om at noen andre har mindreverdig gen-materiale?

Det er egentlig bare å gratulere, fordi i en tråd med tidvis rimelig hatske utsagn om sigøynere har du klart å bli den absolutt eneste ekte tradisjonelle rasisten.
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 18:19.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Du er forøvrig klar over at du er den absolutt eneste personen i denne tråden som har framsatt påstand om at noen andre har mindreverdig gen-materiale?

Det er egentlig bare å gratulere, fordi i en tråd med tidvis rimelig hatske utsagn om sigøynere har du klart å bli den absolutt eneste rasisten.
Vis hele sitatet...
Spar meg for slike ynkelige forsøk på hersketeknikker. At man argumenterer mot patetisk ormeyngel som på festlig vis snakker om å utrydde en folkegruppe gjør meg ikke til noe annet ann antifascist. Nå ser jeg forøvrig at flere at de groveste innleggene er slettet.
burde vært möderatör
Så fordi jeg hater en gruppe mennesker som blandt mye annet ikke viser respekt for noen andre enn seg selv, strør rundt seg med søppel, torturerer bjørner, selger døtrene sine som bruksgjenstander og tvinger barna sine til å stjele og å leve i slum, er jeg altså verdens værste person? Bitch please. Enkelte folk fortjener ikke sympati. Skruppelløse sigøynere er utvilsomt blandt dem.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Bu-hu. "Jeg får ikke lov til å komme med fascistiske uttalelser uten å bli konfrontert." Dessuten var det satire. Folka jeg hentydet til fortjener ikke å bli kalt halv-mennesker.
Vis hele sitatet...
Så det oser Dobbeltmoral av deg med andre ord?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Spar meg for slike ynkelige forsøk på hersketeknikker. At man argumenterer mot patetisk ormeyngel som på festlig vis snakker om å utrydde en folkegruppe gjør meg ikke til noe annet ann antifascist. Nå ser jeg forøvrig at flere at de groveste innleggene er slettet.
Vis hele sitatet...
Spar meg for slike ynkelige forsøk på hersketeknikker.

Btw: http://www.youtube.com/watch?v=YNOlt4fG7Pg
Sist endret av simchris; 30. april 2013 kl. 18:32.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Så det oser Dobbeltmoral av deg med andre ord?
Vis hele sitatet...
Om du ser noen dobbeltmoral her så tror jeg du veldig missforstår satirén som ble brukt av DonTomaso.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Så fordi jeg hater en gruppe mennesker som blandt mye annet ikke viser respekt for noen andre enn seg selv, strør rundt seg med søppel, torturerer bjørner, selger døtrene sine som bruksgjenstander og tvinger barna sine til å stjele og å leve i slum, er jeg altså verdens værste person? Bitch please. Enkelte folk fortjener ikke sympati. Skruppelløse sigøynere er utvilsomt blandt dem.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette menneskesynes man må konfrontere. De er mennesker, men de blir ikke behandlet som mennesker.
Sist endret av etse; 30. april 2013 kl. 18:34.
burde vært möderatör
De blir ikke behandlet som mennesker fordi de behandler resten av verden som søppel
Det er deres egen feil at stort sett alle mennesker på jorda ønsker dem vondt.
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 18:35.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
De blir ikke behandlet som mennesker fordi de behandler resten av verden som søppel
Det er deres egen feil at stort sett alle mennesker på jorda ønsker dem vondt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke en verdig unnskyldning. De blir ikke mindre mennesker selv om de lager problemer i et område. (mye va problemene kunne vi løst ved å gi de tilgang til f.eks. toaletter så de ikke trenger å gå på do i parkene)
Sist endret av etse; 30. april 2013 kl. 18:37.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Om du ser noen dobbeltmoral her så tror jeg du veldig missforstår satirén som ble brukt av DonTomaso.


Det er akkurat dette menneskesynes man må konfrontere. De er mennesker, men de blir ikke behandlet som mennesker.
Vis hele sitatet...
Dem blir ikke behandlet som mennesker fordi dem vil ikke leve som ett. (satt på spissen)
Sist endret av Quakecry; 30. april 2013 kl. 18:38.
Sitat av etse Vis innlegg
Om du ser noen dobbeltmoral her så tror jeg du veldig missforstår satirén som ble brukt av DonTomaso.
Vis hele sitatet...
Noen kan tolke det som satire, jeg tolket det som noe helt annet.

Det faktum at han kritiserer personer som kaller Sigøynere undermennesker ved å kalle 99% tråddeltakerne for Halvt-menneskelig, degenerert søppel er ganske åpenbart hva jeg tidligere har nevnt... Hvis du her ikke er i stand til å lukte dobbeltmoralen, lider du tydeligvis av kognitiv skjeivhet

Han kan kalle det satire så mye han bare vil
Sist endret av Atuhl; 30. april 2013 kl. 18:40.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Noen kan tolke det som satire, jeg tolket det som noe helt annet.

Det faktum at han kritiserer personer som kaller Sigøynere undermennesker ved å kalle 99% tråddeltakerne for Halvt-menneskelig, degenerert søppel er ganske åpenbart hva jeg tidligere har nevnt... Hvis du her ikke er i stand til å lukte dobbeltmoralen, lider du tydeligvis av kognitiv skjeivhet

Han kan kalle det satire så mye han bare vil
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det som er en del av satiré, man bruker argumentane (eller argumentasjonsteknikken) til andre - gjerne satt litt på spissen sammen med litt sarkasme (men ikke et krav) for å vise hvor latterlig hele opplegget er. At den samme gruppen mennesker gjerne er av typen som ikke klarer å oppfatte når ting er satirisk ment er ikke veldig overraskende. Om man missforstår hele innlegget så kan det se ut som dobbeltmoral - men da har du helt missforstått hva som egentlig sies.
burde vært möderatör
Sitat av etse Vis innlegg
Det er ikke en verdig unnskyldning. De blir ikke mindre mennesker selv om de lager problemer i et område. (mye va problemene kunne vi løst ved å gi de tilgang til f.eks. toaletter så de ikke trenger å gå på do i parkene)
Vis hele sitatet...
Sant nok. De blir mindre mennesker pga. en rekke andre faktorer som er blitt nevnt. Blandt annet:

- De stjeler og raner folk, både voksne, barn og eldre
- De banker opp uteliggere, tiggere og andre konkurrenter
- De selger døtrene sine, ofte i 11-13 års alderen når de fortsatt er "uberørte" og verdifulle
- De driver med innavl
- De tvinger barna sine til å stjele eller tigge fra de kan gå oppreist
- De spiser hunder(!)
- De driter og forsøpler i både fri natur og offentlige parker
- De er ekstremt arrogante og respekterer ingen lover eller regler
- De lyver så det renner av dem
- De "temmer" bjørner med grusomme metoder (ikke i Norge da)
- De sender sjeldent barna sine på skole
- De nekter å få seg jobb eller å bidra noe som helst tilbake til samfunnet de snylter på

Jeg kan forstå at folk føler sympati for barna deres. De er de virkelige ofrene i denne situasjonen. Foreldrene deres, aka. voksne sigøynere, er derimot grusomme mennesker!
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 18:45.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Sant, men de blir mindre mennesker pga. en rekke andre faktorer som er blitt nevnt. Blandt annet:

- De stjeler og raner folk, både voksne, barn og eldre
- De banker opp uteliggere, tiggere og andre konkurrenter
- De selger døtrene sine, ofte i 11-13 års alderen når de fortsatt er "uberørte" og verdifulle
- De driver med innavl
- De tvinger barna sine til å stjele eller tigge fra de kan gå oppreist
- De spiser hunder(!)
- De driter og forsøpler i både fri natur og offentlige parker
- De er ekstremt arrogante og respekterer ingen lover eller regler
- De lyver så det renner av dem
- De "temmer" bjørner med grusomme metoder (ikke i Norge da)
- De sender sjeldent barna sine på skole
- De nekter å få seg jobb eller å bidra noe som helst tilbake til samfunnet de snylter på

Jeg kan forstå at folk føler sympati for barna deres. De er de virkelige ofrene i denne situasjonen. Foreldrene deres, aka. voksne sigøynere, er derimot grusomme mennesker!
Vis hele sitatet...
Jeg føler sympati for alle mennesker som blir bahendlet som dritt. Rett og slett fordi man rett og slett fordi de er mennesker - og det er en iboende egenskap som ikke kan forsvinne og med den medfølger det at folk skal behandles som akkurat det: mennesker.

Det hele er snakk om en befolkning som har store problemer, hvor mye er kulturelt betingen. Problemet er ikke folkene i seg selv, men (u)kulturen som de blir oppvokst med. Og det er veldig lett for utenforstående å stå kritisere dem for hvordan de oppfører seg når de sikkert ikke har noen forståelse for hvorfor de oppfører seg slik de gjør.

Det å behandle dem som søppel tror jeg uansett ikke oppnår noe annet enn at man eskalerer problemet - hvor situasjonen for både oss og dem blir værre.
burde vært möderatör
Sitat av etse Vis innlegg
Det er jo akkurat det som er en del av satiré, man bruker argumentane (eller argumentasjonsteknikken) til andre - gjerne satt litt på spissen sammen med litt sarkasme (men ikke et krav) for å vise hvor latterlig hele opplegget er. At den samme gruppen mennesker gjerne er av typen som ikke klarer å oppfatte når ting er satirisk ment er ikke veldig overraskende. Om man missforstår hele innlegget så kan det se ut som dobbeltmoral - men da har du helt missforstått hva som egentlig sies.
Vis hele sitatet...
DonTomaso forsøkte altså å latterliggjøre de han er uenig med fremfor å komme med gode og saklige motargumenter. Classy

etse: flott for deg at du føler sympati for alle og enhver - uansett hva slags ondskapsfulle og egoistiske handlinder de utfører, både mot sine egne barn og resten av verden. Det er dessverre ditt problem at du har slike samvittighetsproblemer, ikke hele norges. Ettersom 99% av befolkningen ønsker dem vekk har du (forhåpentligvis) ikke en dritt du skulle sagt.
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 18:54.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er ikke en verdig unnskyldning. De blir ikke mindre mennesker selv om de lager problemer i et område. (mye va problemene kunne vi løst ved å gi de tilgang til f.eks. toaletter så de ikke trenger å gå på do i parkene)
Vis hele sitatet...
Det har vi prøvd før og uten opplæring funka det dårlig: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10059980

Folk over hele verden greier å gå i en vakker park uten å drite der, men ikke disse.
Sitat av etse Vis innlegg
Om du ser noen dobbeltmoral her så tror jeg du veldig missforstår satirén som ble brukt av DonTomaso.
Vis hele sitatet...
Greit, la oss si at det var satire. La oss si at han på en utspekulert måte klarte å vise hvor stygt det er å trekke alle over en kam, og hvor stygt det er å komme med nedsettende beskrivelser..

... så kommer man uansett til poenget at sigøynere framkaller såpass sterke følelser nettopp fordi de er en veldig ensartet gruppe. Har du noensinne, i noen som helst sammenheng, møtt en vel-integrert og hyggelig sigøyner som bidrar til samfunnet? Nei?

Når det gjelder andre innvandrergrupper, så kan jeg skjønne at folk for eksempel blir frustrert på somalierene.. jeg kan skjønne at folk blir frustrert på hvordan skolene på oslo øst framstår (du kan sjekke snitt-karakterene selv).. men der ville iallefall det retoriske poenget til DonTomaso passet, fordi det er også positive tegn. Det finnes vel-integrerte og hyggelige somaliere (bare langt færre enn det burde), og det er fler og fler ungdom med innvandrer-bakgrunn som tar høyere utdanning. Da er det helt fair nok å mene at "det går seg til, dette skal vi tåle"...

.. med sigøynere, not so much. Jeg forsøker virkelig, men klarer bare ikke finne positive eller formildene omstendigheter. Jeg ser ingen muligheter for at vi skal klare å integrere dem, fordi de har et genuint ønske om å ikke bli integrert. Det er ikke noe end-game som ender positivt her.. det er ikke andre scenarioer enn "de tigger, vi gir penger". Om DonTomaso eller noen andre har noe annet enn fordømmelse å komme med er jeg lutter øre, fordi jeg liker ikke å ha meningene jeg har.. men jeg kommer ikke til å forandre meninger basert på virkeligheten fordi jeg ikke liker virkeligheten.
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 18:58.
Sitat av etse Vis innlegg
Det er jo akkurat det som er en del av satiré, man bruker argumentane (eller argumentasjonsteknikken) til andre - gjerne satt litt på spissen sammen med litt sarkasme (men ikke et krav) for å vise hvor latterlig hele opplegget er. At den samme gruppen mennesker gjerne er av typen som ikke klarer å oppfatte når ting er satirisk ment er ikke veldig overraskende. Om man missforstår hele innlegget så kan det se ut som dobbeltmoral - men da har du helt missforstått hva som egentlig sies.
Vis hele sitatet...
Du legger mye vekt på den éne kommentaren, men overser de andre kommentarene hans, hvor han også bruker fargerike adjektiv til å beskrive personene han argumenterer mot... Eller vil forsøke å si det også er satirer?
burde vært möderatör
Jeg vil forresten poengtere at denne diskusjonen egentlig er over. Det eneste "sigøyner-elskerne" presterer å komme med er sarkasme, satire, personangrep og "det er synd på ALLE mennesker, uansett hva de gjør!".

Bitches got told! :'D
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Greit, la oss si at det var satire. La oss si at han på en utspekulert måte klarte å vise hvor stygt det er å trekke alle over en kam, og hvor stygt det er å komme med nedsettende beskrivelser..

... så kommer man uansett til poenget at sigøynere framkaller såpass sterke følelser nettopp fordi de er en veldig ensartet gruppe. Har du noensinne, i noen som helst sammenheng, møtt en vel-integrert og hyggelig sigøyner som bidrar til samfunnet? Nei?

Når det gjelder andre innvandrergrupper, så kan jeg skjønne at folk for eksempel blir frustrert på somalierene.. jeg kan skjønne at folk blir frustrert på hvordan skolene på oslo øst framstår (du kan sjekke snitt-karakterene selv).. men der ville iallefall det retoriske poenget til DonTomaso passet, fordi det er også positive tegn. Det finnes vel-integrerte og hyggelige somaliere (bare langt færre enn det burde), og det er fler og fler ungdom med innvandrer-bakgrunn som tar høyere utdanning. Da er det helt fair nok å mene at "det går seg til, dette skal vi tåle"...

.. med sigøynere, not so much. Jeg forsøker virkelig, men klarer bare ikke finne positive eller formildene omstendigheter. Jeg ser ingen muligheter for at vi skal klare å integrere dem, fordi de har et genuint ønske om å ikke bli integrert. Det er ikke noe end-game som ender positivt her. Om DonTomaso eller noen andre har noe annet enn fordømmelse å komme med er jeg lutter øre, fordi jeg liker ikke å ha meningene jeg har.. men jeg kommer ikke til å forandre meninger basert på virkeligheten fordi jeg ikke liker virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Jeg har kanskje aldri møtt en sigøyner i Norge som ikke har skapt problemer - noe som er grunnen til at man kan tenke seg at problemet er kulturelt betingne; og at selve kulturen rundt seigøynerene er det problemet man må løse.

Er de vel-integrerte og bidrar mye til samfunnet? Nei, det er de nok ikke. Vil et stort hat og behandle deg som søppel løse noe som helst? Nei, det løser nok heller ingenting.

Sigøynerene er vel den vanskeligste gruppen å integrere inn i den vestlige kulturen som jeg vet om per dags dato. Det vil kreve mye arbeid og innsats - og man må finne gode metoder. Slik det er i dag funker rett og slett ikke.

Det hele jeg vil frem til er at vi må slutte å behandle den som søppel og kjøtere når de er egentlig bare er mennesker som er oppvokst med en kultur som går i direkte konflikt med vår kultur. Vi må i stede fokusere på å finne ut hvordan man kan få de til å bli en del av samfunnet. Det vil trolig ta mye tid og en del arbeid - men jeg ser på det som en nødvendighet om man ønsker å bedre situasjonen globalt sett.

Sitat av Atuhl Vis innlegg
Du legger mye vekt på den éne kommentaren, men overser de andre kommentarene hans, hvor han også bruker fargerike adjektiv til å beskrive personene han argumenterer mot... Eller vil forsøke å si det også er satirer?
Vis hele sitatet...
Vel han får svare for seg selv, men etter hva jeg ser har han selv sagt at de var litt ment for å provosere. Noen han tydeligvis fikk veldig bra til.

Sitat av bajjaz Vis innlegg
Det har vi prøvd før og uten opplæring funka det dårlig: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10059980

Folk over hele verden greier å gå i en vakker park uten å drite der, men ikke disse.
Vis hele sitatet...
Ja det er mye problemer rundt de, jeg skal ikke prøve å påstå jeg har løsningen for det har jeg ikke. Men igjen: løsningen er i hvertfall ikke å behandle se som søppel. Ok, å bare sette opp toaletter hjelper ikke - men det betyr ikke at vi må gi opp. Vi må arbeide videre med å prøve å finne andre måter å bedre situasjonen for begge parter. Både med fokus på å løse de kortsiktige problemene som avføring og søppel i parkene - men også fokusere på de langsiktige problemene med kulturkræsj og måter å integrere de mer inn i vår kultur.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
DonTomaso forsøkte altså å latterliggjøre de han er uenig med fremfor å komme med gode og saklige motargumenter. Classy
Vis hele sitatet...
Hvilket er hele argumentet. Han er like "latterlig" som enkelte i denne tråden her var (mange av de innleggene han trolig siktet til er nå slettet).

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
etse: flott for deg at du føler sympati for alle og enhver - uansett hva slags ondskapsfulle og egoistiske handlinder de utfører, både mot sine egne barn og resten av verden. Det er dessverre ditt problem at du har slike samvittighetsproblemer, ikke hele norges. Ettersom 99% av befolkningen ønsker dem vekk har du (forhåpentligvis) ikke en dritt du skulle sagt.
Vis hele sitatet...
Jeg har neppe noe samvittighetsproblem - for jeg har ikke dårlig samvittighet: er ikke jeg som behandler dem som søppel - og jeg gidder ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet over at andre oppfører seg på måter jeg selv ser på som idiotisk. Det får de finne ut av selv.

Men nå skal det jo sies at majoriteten har ikke alltid rett. Det er helt mulig at majoriteten av befolkningen er idioter - noe det føles som innimellom. (som oftest etter å ha lest kommentarfeltet på Norges nettaviser)

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Jeg vil forresten poengtere at denne diskusjonen egentlig er over. Det eneste "sigøyner-elskerne" presterer å komme med er sarkasme, satire, personangrep og "det er synd på ALLE mennesker, uansett hva de gjør!".

Bitches got told! :'D
Vis hele sitatet...
Syn å si det, men veldig mange som står på "min side" av saken velger nok heller bare å ikke kommentere. Egentlig angrer jeg selv på at jeg bare ble med i debatten - for det er en død debatt. Ingen kommer til å komme noen veier, og slik er det alltid i lignende debatter. Det eneste man ender opp med er en tråd med stor sirkelrunk og massehat hvor folk bygger opp under hverandres fordommer og hat.
Sist endret av etse; 30. april 2013 kl. 19:14.
burde vært möderatör
Du kan ikke tvinge dem til å integreres. De ønsker ikke selv å integreres. Hvordan skal man da integrere dem?

Og nei, han er ikke like latterlig. Hans personangrep er langt mer latterlig og irrelevant enn hva noen andre har prestrert å si i denne tråden. Vel... frem til dette innlegget ihvertfall, etter DonTomaso begynte å poste gikk hele tråden mer eller mindre til helvete. Skal innrømme at jeg har spora av litt sjæl, hehe, men jeg begynte ihvertfall ikke den værste skitkastingen. At han forsøker å kalle det satire i etterkant er forresten bare enda mer patetisk.

Er forsåvidt enig i at majoriteten ikke alltid har rett, men i dette tilfellet vil jeg påstå at det faktisk er slik. At folk på din side holder kjeft er bare bra =)
Sist endret av pappabetaler; 30. april 2013 kl. 19:23.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Du kan ikke tvinge dem til å integreres. De ønsker ikke selv å integreres. Hvordan skal man da integrere dem?

Og nei, han er ikke like latterlig. Hans personangrep er langt mer latterlig og irrelevant enn hva noen andre har prestrert å si i denne tråden. Vel... frem til dette innlegget ihvertfall, etter DonTomaso begynte å poste gikk hele tråden mer eller mindre til helvete. Skal innrømme at jeg har spora av litt sjæl, hehe, men jeg begynte ihvertfall ikke den værste skitkastingen. At han forsøker å kalle det satire i etterkant er forresten bare enda mer patetisk.

Er forsåvidt enig i at majoriteten ikke alltid har rett, men i dette tilfellet vil jeg påstå at det faktisk er slik. At folk på din side holder kjeft er bare bra =)
Vis hele sitatet...
Du må for guds skyld ikke tro at fascistene har vunnet debatten fordi folk trekker seg ut. Det har mer med det faktumet at å diskutere med en vegg er lite fruktbart i lengden. Jeg registrerer også at du synes det er verre å kalle fascister for undermennesker enn å ønske å utrydde en folkegruppe. Jeg vet at du aktivt går inn for å provosere og at du synes det er gøy, men når diskusjonen dras over i ren rasistisk hets så er det få som orker å bruke krefter på å fortsette ordskiftet.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Syn å si det, men veldig mange som står på "min side" av saken velger nok heller bare å ikke kommentere.
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok godt. Spesielt siden det er diskutert opp og i mente tidligere her på forumet, og det ender alltid med at folk som har sett sigøynere spise hundevalper i limousiner mens de denger spedbarn til slutt får klage uimotsagt. Veldig lite fristende å blande seg opp i gjentatte ganger.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Du kan ikke tvinge dem til å integreres. De ønsker ikke selv å integreres. Hvordan skal man da integrere dem?
Vis hele sitatet...
Hadde man visst det hadde vel problemet allerede vært løst? Akkurat det du sier der er en av utfordringene. Man kan ikke bare gi opp, men heller prøve å finne nye måter å drive med integrering på - for de normale metodene funker tydeligvis ikke denne gangen.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Er forsåvidt enig i at majoriteten ikke alltid har rett, men i dette tilfellet vil jeg påstå at det faktisk er slik. At folk på din side holder kjeft er bare bra =)
Vis hele sitatet...
Selvføglelig mener man det i de tilfellene man er enig med majoriteten. Men det hele er subjektivt.

Men jeg tror veldig mange kun baserer meningene og ytringene sine på det de får servert i media og hatytringer de hører av andre. Ikke at de faktisk har prøvd å sette seg inn i situasjonen eller prøvd å reflektere over ting, og se ting fra flere sider.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Greit, la oss si at det var satire. La oss si at han på en utspekulert måte klarte å vise hvor stygt det er å trekke alle over en kam, og hvor stygt det er å komme med nedsettende beskrivelser..

... så kommer man uansett til poenget at sigøynere framkaller såpass sterke følelser nettopp fordi de er en veldig ensartet gruppe. Har du noensinne, i noen som helst sammenheng, møtt en vel-integrert og hyggelig sigøyner som bidrar til samfunnet? Nei?
Vis hele sitatet...
Jo, så absolutt. Dét har jeg personlig opplevd - mange ganger!
(...) Spesielt i Spania, spesielt i Serbia, litt i diverse andre Balkan-land (sett bort ifra Romania og Bulgaria), delvis også i Italia, og litt i Tyrkia. --- i alle disse landene er sigøynere/rom-folk en såpass integrert del av kulturen og landet generelt - at å si at signøynere/romfolk over hele Europa kun forsøpler er *litt* hardt å ta i.
Problemet ser dere, er at i kjølvannet av finanskrisen og den budsjett-krisen i sør-Europa, så flokker haugevis av romfolk/sigøynere seg til Norge - nettopp fordi det er lukrativt. Men dette er også de desidert mest fattigste sigøynerne, mange andre i sydenland lever av spilling, underholdning, kunst, sang, you name it.. typiske "sigøyneryrker" om man kan si det en smule ukorrekt.

Har du/dere andre her f.eks ikke sett intervjuet med Leo Ajkic på Tørnquist show, der han ble i et bispørsmål spurt om sigøynere i Bosnia/Balkan, ....og han bekreftet at "nei, de stjeler langt mindre hos oss nedi der". Hva det kan komme av er forskjellig, men fellestrekkene er altså at romfolk/sigøynere er i lang større grad en del av landene og kulturen nedi sør-Europa, som nevnt - selv om de blir sett ned på og tiltider kraftig diskriminert

Étt godt eksempel på dette bidraget av rom-kultur/sigøyner-kultur er i spansk folkemusikk, rettere sagt *flamenco*. Og hvem andre enn spansk-sigøynerske Gipsy Kings er det som har laget den pirrende sangen "Bamboleo"??

Mulig jeg misforstår utsagnet ditt Dumdidum, så derfor jeg kommer med et tilsvar til det (ironi er vanskelig over internett de fleste ganger ), men jeg mener bare at "det ikke eksisterer vel-integrerte og hyggelige sigøynere" er så feil som man kan ha det...

...Jeg mener, come on, de _er_ jo bare annerledes. På sin egen måte.. Bortsett fra å rote mye rundt så gjør romfolket/sigøynerne ikke mye jævelskap ellers. Og hvorfor skulle dem bli etterhvert klin like den jevne Ola Hansen, eller Göran Svensson, eller herr Schmidt liksom???

Jeg synes pjattet om at "de må integreres", altså romfolk/sigøynere, viser kun at definisjonen av det å være "norsk" eller forsåvidt "svensk" er meget smal.., såpass smal at mange franskmenn, engelskmenn, amerikanere og andre fra litt mindre monotone samfunn overraskes sterkt når de kommer her til lands.. bare les denne engelskmannens skildring av et sånt hel-norsk sted som Ullern i Oslo.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. april 2013 kl. 19:52.
burde vært möderatör
Sitat av etse Vis innlegg
Hadde man visst det hadde vel problemet allerede vært løst? Akkurat det du sier der er en av utfordringene. Man kan ikke bare gi opp, men heller prøve å finne nye måter å drive med integrering på - for de normale metodene funker tydeligvis ikke denne gangen.
Vis hele sitatet...
Og jeg mener at å utrydde sigøynerkulturen og å oppdra barna deres i siviliserte hjem er det beste alternativet. Forskjellen på meg og deg er at jeg føler nyll sympati for disse menneskene som skaper problemene.

Sitat av etse Vis innlegg
Selvføglelig mener man det i de tilfellene man er enig med majoriteten. Men det hele er subjektivt.

Men jeg tror veldig mange kun baserer meningene og ytringene sine på det de får servert i media og hatytringer de hører av andre. Ikke at de faktisk har prøvd å sette seg inn i situasjonen eller prøvd å reflektere over ting, og se ting fra flere sider.
Vis hele sitatet...
Ikke prøv deg! Jeg har forsøkt å se an situasjonen fra flere sider. Jeg har sett dokumentarer om sigøynere, sett og lest intervjuer med sigøynere, lest om sigøynere generelt sett og forsøkt å prate med et par av dem selv. Det inntrykket jeg har fått etter å ha undersøkt situasjonen så godt jeg kan, er at sigøynerkulturen er ukompatibel med resten av verden, og at de er det nærmeste du kommer menneskelige parasitter.

Sitat av luni Vis innlegg
Det stemmer nok godt. Spesielt siden det er diskutert opp og i mente tidligere her på forumet, og det ender alltid med at folk som har sett sigøynere spise hundevalper i limousiner mens de denger spedbarn til slutt får klage uimotsagt. Veldig lite fristende å blande seg opp i gjentatte ganger.
Vis hele sitatet...
Antyder du at det ikke stemmer at mange sigøynere begår grusomme handlinger mot sine egne barn? Jeg kan gledelig bevise at du tar grundig feil, hvis du er villig til å delta en ordentlig diskusjon i stedet for å bare latterliggjøre hele greia.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du må for guds skyld ikke tro at fascistene har vunnet debatten fordi folk trekker seg ut. Det har mer med det faktumet at å diskutere med en vegg er lite fruktbart i lengden. Jeg registrerer også at du synes det er verre å kalle fascister for undermennesker enn å ønske å utrydde en folkegruppe. Jeg vet at du aktivt går inn for å provosere og at du synes det er gøy, men når diskusjonen dras over i ren rasistisk hets så er det få som orker å bruke krefter på å fortsette ordskiftet.
Vis hele sitatet...
Du har ikke engang forsøkt å diskutere da, du har bare slengt dritt rundt deg i alle retninger for å rakke ned på troverdigheten til de du er uenig med. Med så mange innlegg burde du ha lært deg å argumentere skikkelig ;D
Sitat av aeon_illuminate
-- Vettuge ting --
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Etter min mening vant du nettop tråden og er nå første personen som har bidratt på "pro-sigøynersk" side med vettuge argument. Tusen takk. Jeg skulle presisert utsagnet med "i Norge" og sagt "Er det ofte" istedenfor "har du noensinne", og jeg skulle vært flinkere til å ta et videre perspektiv og satt det inn i en større økonomisk kontekst. Jeg har vært nok i Romania til at jeg skulle visst bedre... men når de eneste mot-debattantene kun har fordømmelse eller vage "noen må finne på en god ide for å integrere dem" er det ikke like lett å bevare gangsynet.

...men jeg mener fortsatt at det er vanskelig å komme bort ifra at Sigøynerene som kommer til Norge om sommeren er en gruppe det er særdeles vanskelig å ha noe sympati med.. og at å fortsette å premiere uønska atferd er en særdeles dårlig langsiktig løsning...

.. og de okkuperte Sofienberg-parken, de ned-dreit Sognsvann og de er aggresive og lite hyggelige.. så det er en genuin problemstilling som trenger løsninger utover "det er ikke så farlig".
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 20:10.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Ikke prøv deg! Jeg har forsøkt å se an situasjonen fra flere sider. Jeg har sett dokumentarer om sigøynere, sett og lest intervjuer med sigøynere, lest om sigøynere generelt sett og forsøkt å prate med et par av dem selv. Det inntrykket jeg har fått etter å ha undersøkt situasjonen så godt jeg kan, er at sigøynerkulturen er ukompatibel med resten av verden, og at de er det nærmeste du kommer menneskelige parasitter.
Vis hele sitatet...
Vil bare bemerke at dette ikke var direkte siktet mot noen spesifikke personer. Mer som en generell rant om hva jeg tenker om veldig mange personer - da i hovedsak etter å ha lest kommentarfeltet på VG og Dagbladet som omhandler slike saker. Men også en del mennesker i denne typen tråder. Det overfallende mange som ikke har prøvd å se sakene fra flere sider og faktisk prøve å få andre input om forskjellige saker enn det media gir de.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Antyder du at det ikke stemmer at mange sigøynere begår grusomme handlinger mot sine egne barn? Jeg kan gledelig bevise at du tar grundig feil, hvis du er villig til å delta en ordentlig diskusjon i stedet for å bare latterliggjøre hele greia.
Vis hele sitatet...
Dette har da vitterlig ingenting med hva jeg snakket om i den delen du quotet? Jeg sier bare at slike tråder som dette skaper en form for "sirkelrunk", hvor folk kommer med masse hat-ytringer som gjør at de bygger hverandre opp - og på den måten gir hverandre bekreftelse på det hatet de føler. Dette eksalerer gjerne følelsene og ytringene, og er en form for ond sirkel.

At mange sigøynere, spesielt de som er veldig fattige, har en del stygge ting som skjer med deres barn skal jeg ikke si noe om - men jeg ser ikke bort i fra det. Men dette er ikke noe som er unikt med akkurat sigøynere - mer noe som henger sammen med fattigdommen.

Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Du har ikke engang forsøkt å diskutere da, du har bare slengt dritt rundt deg i alle retninger for å rakke ned på troverdigheten til de du er uenig med. Med så mange innlegg burde du ha lært deg å argumentere skikkelig ;D
Vis hele sitatet...
Tror du misser poenger her. Det som sies er jo bare at folk ikke en gang orker å delta i debatten fordi man vet man bare blir møtt med en vegg av hatytringer som ikke vil høre. Gang på gang i slike tråder har folk som DonTomaso prøvd å holde sakelige debatter om emnet - men de har rett og slett druknet i usakelige hatytringer fra folk med store fordommer. Jeg tror veldig mange rett og slett bare hat gitt opp hele diskusjonen - noe som er veldig synd, men i mine øyne forstålig.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Du har ikke engang forsøkt å diskutere da, du har bare slengt dritt rundt deg i alle retninger for å rakke ned på troverdigheten til de du er uenig med. Med så mange innlegg burde du ha lært deg å argumentere skikkelig ;D
Vis hele sitatet...
Cluet her er vel at etter så mange år her på bruket så blir man lei av å forsøke å diskutere med idioter.
Sist endret av Mith; 30. april 2013 kl. 20:49.
Sitat av Mith Vis innlegg
Cluet her er vel at etter så mange år her på bruket så blir man lei av å forsøke å diskutere med idioter.
Vis hele sitatet...
Ja, det er et veldig godt poeng.. dette er for eksempel en av de første postene:
Sitat av Mith
Det er virkelig synd på deg som må sjå på andre folk både fryse og sulte. Hvorfor spiser de ikke kake?
Vis hele sitatet...
.. latterligjøring, intoleranse og komplett mangel på saklige argument følger her (alle på førstesiden)
Sitat av Mith
Nei, men jeg syns det er utrulig synd på deg som har slike problemer i hverdagen din. Måtte møte fattigdom, sult og kanskje noen som fryser når du bare skal ta trikken. Det er jo helt klart at lovverket bør forandres for at du skal slippe slik elendighet som dette. Det skulle jo bare mangle.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith
Ja, det er jo helt åpenbart så viktig for deg dette her med tiggere på trikkestoppen at jeg bare vil vise min sympati med deg og fortelle deg at jeg er helt enig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith
Tenk deg en situasjon der vi hjelper folk også får dem lyst til å flytte hit eller kanskje enda verre, klarer å hjelpe seg sjøl der de kommer fra? Nei, la dem sulte i sine respektive land så vi slipper å ha dem rekende her på Oslo S.
Hvis vi gir dem penger, en plass og bo eller kanskje en jobb så ender det jo helt åpenbart med at de kjøper maursyre for pengene og heller det i øynene på små barn. Alt for å karre til seg noen velferdskroner her i landet.
Vis hele sitatet...
Sitat av Mith
Nei nei nei, jeg er helt på dine side jeg. Steng grensene og deporter pakket. Hundretusen tiggere er bare fortroppen, jeg tipper de vil prøve å ta over Norge med sine tomme kaffekopper, trekkspillmusikk og krav om å få lov til å sove, gå på do og vaske seg innendørs.
Vis hele sitatet...
Si hva du vil om å ha vært på forumet for lenge, jeg har vært her en stund jeg også.. men du og DonTomaso har utvist holderninger fra aller første post som er rimelig usmakelige.

Hadde en av dere iallefall kommet med en god førstepost, som Aeon gjorde (satt dette i perspektiv i forhold til hvilke segment av rom-folket som kommer hit, sånn at man blir litt forsiktigere med å trekke for vide konklusjoner.. satt dette i perspektiv i forhold til den økonomiske krisa i europa, sånn at man innser at dette bunner ut i et akutt problem og dermed tildels sannsynligvis er forbigående, og generelt bare kommet med noe som helst interessant i minst én post skulle jeg unnskyldt kynismen. Det gjorde dere ikke.

I en videre sammenheng er dette også litt symptomatisk på hvorfor jeg synes det kommer så inderlig lite interessant ut fra venstresida om tida. Kunnskap og kontekst er ute.. imens latterligjøring og navnekalling er normen. Du er ikke enig med meg så du er et dårlig menneske/høyre-ekstremist/fascist/rasist. I den forstand passer faktisk oppførselen deres i tråden her veldig godt inn i en større sammenheng.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg
Antyder du at det ikke stemmer at mange sigøynere begår grusomme handlinger mot sine egne barn? Jeg kan gledelig bevise at du tar grundig feil, hvis du er villig til å delta en ordentlig diskusjon i stedet for å bare latterliggjøre hele greia.
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker bare å komme med en kommentar til dette. Jeg har faktisk ganske god innsikt i hvordan enkelte etnisk norske foreldre behandler barna sine og tror faktisk ikke sigøynerne hverken er bedre eller verre. Rasshøl finner man i alle kulturer...

Generaliseringene dine er foresten ekstremt hårreisende. Jeg er glad for at meningene dine kun deles av et svært lite mindretall i Norge. Det kan kanskje ikke virke slik i og med at du i stor grad får stå uimotsagt i denne tråden bortsett fra et par hederlige unntak, men det får heller være. Den hatefulle retorikken din bli uansett så ekstrem at de aller fleste bare avviser den som urelevant.

Synd, fordi utfordringene vi har med Romfolket her i Europa er såpass alvorlige at de hadde fortjent en saklig diskusjon basert på fakta og reflekterte meninger, ikke ravende galskap fra en av nettets mange tastatursupermenn.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Si hva du vil om å ha vært på forumet for lenge, jeg har vært her en stund jeg også.. men du og DonTomaso har utvist holderninger fra aller første post som er rimelig usmakelige.

I en videre sammenheng er dette også litt symptomatisk på hvorfor jeg synes det kommer så inderlig lite interessant ut fra venstresida om tida. Kunnskap og kontekst er ute.. imens latterligjøring og navnekalling er normen. Du er ikke enig med meg så du er et dårlig menneske/høyre-ekstremist/fascist/rasist. I den forstand passer faktisk oppførselen deres i tråden her veldig godt inn i en større sammenheng.
Vis hele sitatet...
Du fortsetter i samme kjøret ser jeg. I tråden er det kommet utsagn som:

"Disse "folka" er parasitter og søppel. Hiv dem ut, alle som en!"
"Sigøynere er enkelt og greit menneskelige parasitter"
"De er uhygieniske, late, skamløse og som oftest kriminelle."
"Grusomme mennesker. Sigøynere, tatere, romfolk, hele hurven."
"Personlig mener jeg menneskene i Norge burde gjøre det samme som i Russland, der folk var drittlei av sigøynere som tigget og stjal, så dem ble rett og slett slått ned, spyttet på og krenket."
"De er en gjeng med innavla, egoistiske og talentløse undermennesker"


..og det du velger å fokusere på at er jeg og noen andre velger å stemple diskusjonen for død samt å påpeke at de som kom med disse uttalelsene er fascister. Det er altså vi som driver navnekalling, som du sier. Du skjønner selv at den desperate selvrettferdiggjøringen din oppfattes som lavmål?
Og selv om de drøyeste av disse kommentarene kom etter mine første innlegg så er det ikke spesielt vanskelig å kjenne lusa på gangen.
Sist endret av Mith; 30. april 2013 kl. 21:22.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du fortsetter i samme kjøret ser jeg. I tråden er det kommet utsagn som:

[stygge utsagn]


..og det du velger å fokusere på at er jeg og noen andre velger å stemple diskusjonen for død samt å påpeke at de som kom med disse uttalelsene er fascister. Det er altså vi som driver navnekalling, som du sier. Du skjønner selv at den desperate selvrettferdiggjøringen din oppfattes som lavmål?
Vis hele sitatet...
Ja, det er flere usmakelige innlegg.. og dere har svart med samme mynt hele tiden.. Det jeg fokuserer på er det totale fraværet av noen som helst forsøk på en eneste konstruktiv post fra dere.

Jeg er også for tigger-forbud og har ikke skrevet noen av de tingene der. Jeg har så godt jeg kan forsøkt å skrive rimelige og saklige poster, selv om noen av dem var bedre forsøk enn andre. Første posten min var tilogmed rimelig informativ.. noe som sannsynligvis gjorde at vi unngikk endel misforståelser rundt rumenere/rom-folk.

Verken du eller Mith har forsøkt. Det eneste dere har gjort er å latterligjøre.. som jeg skrev, jeg hadde rimelig mye høyere toleranse for det om dere iallefall forsøkte å skrive èn post som hang litt på greip..

.. og seriøst, "de var mer uspiselige enn oss" er ikke et godt nok argument. Du og Mith er nemlig voksne (eller dere begynte henge på forumet her i veldig, veldig ung alder) og forumveteraner, og burde vite bedre.

.. men jeg er som sagt ikke forbauset. Dere føyer dere pent inn i et større mønster.

[edit]
Virkelig Mith.. merkelig hvordan de drøyeste innleggene kom etter at du hadde forsøkt å latterligjøre omtrent hver eneste poster på hele førstesiden. Kanskje noen ble provosert av holdningene mot-debattantene sine viste?
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 21:35.
kjedelig streiting
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Virkelig Mith.. merkelig hvordan de drøyeste innleggene kom etter at du hadde forsøkt å latterligjøre omtrent hver eneste poster på hele førstesiden. Kanskje noen ble provosert av holdningene mot-debattantene sine viste?
Vis hele sitatet...
Det blir sjeldent noen bra debatt når ytterfløyene i det politiske landskapet prøver å debattere. Dette ser en vel så og si hver gang blitzere og andre røde radikale møter høyreekstreme organisasjoner på gatene. Og det blir ikke stort bedre på nettet når slike meninger møter hverandre.

I denne tråden har vel moderatorene også vært ganske så snille når det kommer til sletting av innlegg, og da blir det fort en fin suppe..
legalize; enig, men det provoserer når da den ene parten forsøker å være moralsk overlegne.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg ønsker bare å komme med en kommentar til dette. Jeg har faktisk ganske god innsikt i hvordan enkelte etnisk norske foreldre behandler barna sine og tror faktisk ikke sigøynerne hverken er bedre eller verre. Rasshøl finner man i alle kulturer...

Generaliseringene dine er foresten ekstremt hårreisende. Jeg er glad for at meningene dine kun deles av et svært lite mindretall i Norge. Det kan kanskje ikke virke slik i og med at du i stor grad får stå uimotsagt i denne tråden bortsett fra et par hederlige unntak, men det får heller være. Den hatefulle retorikken din bli uansett så ekstrem at de aller fleste bare avviser den som urelevant.

Synd, fordi utfordringene vi har med Romfolket her i Europa er såpass alvorlige at de hadde fortjent en saklig diskusjon basert på fakta og reflekterte meninger, ikke ravende galskap fra en av nettets mange tastatursupermenn.
Vis hele sitatet...
Tja, nå er det jo faktisk grunnlag for påstanden om at Sigøynere behandler barna sine dårligere enn oss.

Barne-tigger-dokumentaren fra BBC som har blitt lenket til her nok av ganger er vel den letteste å trekke fram.. men det har vært nok av stygge saker framme i tradisjonelle media med tvangsgifting av barn, barnemishandling og annet... og de nekter gjennomgående barna sin å gå på skolen... noe som sier veldig, veldig mye om holdningene deres og hva de ønsker for barnas fremtid.

Nå har vi ikke grunnlag for pappabetalers rimelig ensidige påstander som kan oppsummeres med "de er onskapfulle" heller, men å påstå at de er nøyaktig som oss er når absolutt som finnes av dokumentasjon sier at de er verre er rimelig hårreisende. Man trenger virkelig ikke å ta nøyaktig motsatt standpunkt som motparten for å motbevise det som blir sagt
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 21:46.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Virkelig Mith.. merkelig hvordan de drøyeste innleggene kom etter at du hadde forsøkt å latterligjøre omtrent hver eneste poster på hele førstesiden. Kanskje noen ble provosert av holdningene mot-debattantene sine viste?
Vis hele sitatet...
Ja, for mine syrlige og sarkastiske svar til trådstarter kan helt klart sammenlignes med følgende utsagn.
"Disse "folka" er parasitter og søppel. Hiv dem ut, alle som en!"
"Sigøynere er enkelt og greit menneskelige parasitter"
"De er uhygieniske, late, skamløse og som oftest kriminelle."
"Grusomme mennesker. Sigøynere, tatere, romfolk, hele hurven."
"Personlig mener jeg menneskene i Norge burde gjøre det samme som i Russland, der folk var drittlei av sigøynere som tigget og stjal, så dem ble rett og slett slått ned, spyttet på og krenket."
"De er en gjeng med innavla, egoistiske og talentløse undermennesker"
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 30. april 2013 kl. 21:49.
Les de første postene Mith. Første usmakelige posten er faktisk din.

Det NicePrice referer til, med vansiring av tiggere og avkutting av hender for at tiggerene skal tjene mer, er veldokumentert at tigger-mafiaene i New Delhi gjør. Det er faktisk blant standard turist-rådene om India å aldri noensinne gi penger til tiggere der, men heller donere til buddhistiske veldedige organiasjoner. Det er et helt legitimt poeng å poengtere at tiggerbander gjør ondskapsfulle ting de også... han kunne gjerne formulert seg bedre, men posten hans inneholdt absolutt ingen stygge karakterstikker av sigøynere, men diskuterte tigging generelt.

Du svarte med å latterligjøre han.

..og når tråden deretter blir styggere bruker du det som forsvar for at du startet med å oppføre deg motbydelig... men ja, jeg går glatt med på at innleggene du referer til er styggere enn dine... men du startet.
Sist endret av DumDiDum; 30. april 2013 kl. 22:00.
Det er ikke lett å forsvare sigøynerne. De gjør det ikke enkelt, fordi de velger å holde seg utenfor samfunnet, de velger å nekte barna sine skolegang og en fremtid, de nekter å integreres, få en jobb, oppføre seg som folk.

Og jeg har ingen løsning på problemet.

Men jeg blir likevel sjokkert over holdningene som kommer frem i tråden her. For vi mener da virkelig at det er galt med tvangssterilisering og utryddelsesleire i 2013. Gjør vi ikke?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Godt poeng. Etter min mening vant du nettop tråden og er nå første personen som har bidratt på "pro-sigøynersk" side med vettuge argument. Tusen takk. Jeg skulle presisert utsagnet med "i Norge" og sagt "Er det ofte" istedenfor "har du noensinne", og jeg skulle vært flinkere til å ta et videre perspektiv og satt det inn i en større økonomisk kontekst. Jeg har vært nok i Romania til at jeg skulle visst bedre... men når de eneste mot-debattantene kun har fordømmelse eller vage "noen må finne på en god ide for å integrere dem" er det ikke like lett å bevare gangsynet.

...men jeg mener fortsatt at det er vanskelig å komme bort ifra at Sigøynerene som kommer til Norge om sommeren er en gruppe det er særdeles vanskelig å ha noe sympati med.. og at å fortsette å premiere uønska atferd er en særdeles dårlig langsiktig løsning...

.. og de okkuperte Sofienberg-parken, de ned-dreit Sognsvann og de er aggresive og lite hyggelige.. så det er en genuin problemstilling som trenger løsninger utover "det er ikke så farlig".
Vis hele sitatet...
Ps, sier kjapt har litt lite tid:

Ja, på en generell basis kan jeg være med deg i *mye*, rundt romfolk i Norge og andre nordeuropeiske/skandinaviske land . Men jeg er nok ikke enig i alt, mener det er endel menneskeskjebner som lider under et stadig nomade-liv, diskriminsering, og kanskje også systematiske menneskehandel/bakmenn bak disse som dasser i norske gater.

Det jeg ville belyse med posten min, er hvilken stor forskjell det er f.eks melllom serbiske/spanske sigøynere - sett i forhold til den gjengen som kommer hit. Og appåtil, det er _flere_ ulike romfolk på det europeiske kontinentet, og disse vi har fått her oppe er sannsynligvis av det mer fattigere og innpåslitne slaget.

Forøvrig, jeg tror ikke dette "rom-problemet" kommer til å bli løst med det første, spesielt sett i lys av den makroøkonomiske situasjonen i Europa.
Og selv om de er aggressive, innpåslitne osv, så mener jeg at å drite ned parker faktisk ikke er et enormt stort problem --(altså selvfølglig er det et viktig problem, men det finnes større samfunnsproblemer enn neddritne parker tross alt) -- bare se hva våre avgangsgangselever fra VGS kommer til å gjøre nå i tre uker framover.

Men absolutt ja, handlekraftige politikere med baller mellom beina trengs nå før disse medium-size problemene blir eventuelt king-size.
Sist endret av aeon_illuminate; 30. april 2013 kl. 22:54.
Her har vi romfolkets eget syn på saken:
http://www.osloby.no/nyheter/Tilbake...d-7190572.html

Den norske regjeringen må enten stoppe oss ved grensen og si at de ikke vil hjelpe oss, eller komme med en løsning, sier Negrea.

- Når dere har sluppet romfolk inn i landet må dere hjelpe dem også, sier han.
Vis hele sitatet...