Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3063
Hei freaks!

Var på, Kiwi i dag og så at fruktkoktailen på boks nå kostet 30kr (eller rett over), samme med pærer og fersken på boks.

Sjekker prisene på forskjellige butikker nå mens jeg skriver og alle er over 30kr for boksene som ligger rett over 800g.

Nå er det sikkert ett år siden jeg kjøpte en boks sist men mener de pleide å ligge på rundt 10 kr, og at fersken eller pære på boks var noen kroner billigere.

Ikke at de har det største inngrepet på min økonomi men likte å ha noen bokser skapet i tilfelle akutt sukkermangen (og den uungåelige zombie apokalypsen som stadig kryper nermere), men med tanke på kvaliteten på produktet synes jeg ikke de er verdt en 200%+ prisøkning.

Husker jeg riktig eller er jeg svidd og blander jeg med priser for 10 år siden?
Om ikke, hva som gjør at de har økt prisen med 200%+, er det er helt "greit" (altså ingen regler som hindrer grossistene med å øke prisen så mye som de selv ønsker?

EDIT:
Finne det noen ala Prisguiden der man kan sjekke nåværende og tidligere pris på matvarer? Søkte kjapt nå men fant ikke noe.
Sist endret av utepaanordnes; 20. mai 2022 kl. 23:07.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
https://allematpriser.no/tilbud/meny...7311040068114/
Sist endret av BomberMan; 21. mai 2022 kl. 12:24. Grunn: bbcode fix
De siste årene har det vært meget beskjeden prisvekst innenfor dette markedet.
I år derimot ser vi noe annet. Det er flere grunner til dette. Bla tilgang på råvarer. For å nevne noen: Kaffe er et godt eksempel. Her har ekstremvær gitt dårligere vekstforhold, fraktprisene har økt som følge av pandemien i tillegg til valutasvingninger. Et annet eksempel er markedet for matolje. Her er Ukraina en stor produsent, men ligger som kjent noe brakk for tiden. Planteproteiner brukes i stor grad både i produksjon av mat til oss mennesker, men også i produksjon av for til dyrene vi skal lage mat av. Det varsles også om utfordringer i kornmarkedet. Må så klart ha med at kraftprisene har steget kraftig.
Det kan lønne seg å "børse" på holdbare produkter før 1.7 da neste prisvindu i Dagligvaremarkedet foreligger.

Jeg svarer ikke spesifikt på hvorfor Fruktcocktail har steget i pris men flere av grunnene jeg nevner kan nok legges til dette segmentet også.
De små kosta rundt 10 kr tidligere som nå koster 14-15 kr.

Tidligere var det "alltid" en stor og liten versjon av samme produkt, men jeg har sett nå etter corona at de har faset ut noen av produktene. Feks så finner jeg ikke liten fruktcocktail lengre.
Sitat av Adeith Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så prisen hoppet 6. februar i år. Ka skjedde da? Det var tre uker før invadering av Ukraina...
Google sier ingenting spesiellt for Norge, unntatt samenes nasjonaldag.
Jeg tror noe av prisstigningen vi har sett de siste to er griskhet fordi de kan sette opp prisene. Da korona traff var det ikke helt logisk all prisstigningen vi fikk. Eller jo. At grensen til Sverige var stengt er vel endel av saken. Og alle har jo sett at det er lett og forklare prisstigning og folk handler uansett. Hvorfor ikke øke prisene? Det gir større profitt. Og profitt er jo guden vi tilber.
Preppelageret mitt med hermetisert frukt sier det kommer fra Indonesia da tipper jeg på fraktkostnader som medvirkende årsak.