Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2773
Mange kjenner kanskje til de skikkelsene å uhyggelige gjenstander som former seg til det sinnet tar seg nær av å frykter på psykotiske tilstander, dette får selvsagt folk til å gå utenfor boksen å lure på om det man ser er ekte.

Det jeg syntes er rart, er at når folk er psykotisk så ser de det samme, ikke nødvendigvis der å da, men folk har en tendens til å se grelle hekser, demoner, objekter som manifesterer seg å blir til ansikter, skygger og menneskelige figurer enten om de er klare eller uklare, som i for eksempel i en bok jeg leste "Bare Lyset Kan Beseire Mørket" så stussa jeg på at han så AKKURAT de samme tingene som jeg pleide å se, men han så det når han var nykter å! Det får meg til å tenke... hvorfor hekser? Hvorfor demoner? Hvor kommer det eller dem fra? Jeg har ofte landa på det at siden vi har hørt om det som barn, så klarer hjernen vår å bringe det frem logisk i den forstand at det er mørke tider/nær døden, på samme måte som historie fortsetter å repetere seg sjøl.
Og det er jo sant at psykotiske tilstander åpner sinnet, som er en av grunnene for at dette er et tema.

Hva tenker dere om dette her?
Rip 8-4-23
Paralele universer, forskjellig vibrasjoner og 2d,3d,4d,5d osv. At det finnes masse liv overalt i universet og på andre plan. Det og tro man er det eneste inteligente i universet og i tilegg universets midpunkt er mildt sagt til og leav.. folk får tro hva dem vil tho.. har opplevdmye uforklarlig og det i nykter tilstand.diskuterer jeg hva jeg mener personlig kommer de med tvangsjakke og kaster nøkkelen.
Sist endret av Sæd; 21. mars 2022 kl. 21:16.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Det jeg syntes er rart, er at når folk er psykotisk så ser de det samme, ikke nødvendigvis der å da,
men folk har en tendens til å se grelle hekser, demoner, objekter som manifesterer seg å blir til ansikter, skygger og menneskelige
figurer enten om de er klare eller uklare, som i for eksempel i en bok jeg leste "Bare Lyset Kan Beseire Mørket" så stussa jeg på at han
så AKKURAT de samme tingene som jeg pleide å se, men han så det når han var nykter å!
Vis hele sitatet...
Hvor har du det fra at psykotiske mennesker ser "grelle hekser, demoner..."?
Speedfrik's Avatar
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hvor har du det fra at psykotiske mennesker ser "grelle hekser, demoner..."?
Vis hele sitatet...
Fra den boka jeg leste, Sebastian ******* het han, han er svensk rapper, samt at 2 andre bøker å kompiser også nevner spøkelser. Min erfaring er at jo mer redd man er, jo mer negativ energi blir tiltrukket, det er der hekser å demoner å andre vesener gjerne dukker opp.

Sitat av Sæd Vis innlegg
Paralele universer, forskjellig vibrasjoner og 2d,3d,4d,5d osv. At det finnes masse liv overalt i universet og på andre plan. Det og tro man er det eneste inteligente i universet og i tilegg universets midpunkt er mildt sagt til og leav.. folk får tro hva dem vil tho.. har opplevdmye uforklarlig og det i nykter tilstand.diskuterer jeg hva jeg mener personlig kommer de med tvangsjakke og kaster nøkkelen.
Vis hele sitatet...
Har du lyst å nevne noe av det du har opplevd? Selv måtte jeg prøve å gjøre som han i boka jeg nevnte å sa "Jesus!" når jeg følte en skummel tilværelses, å lyset ble lysere, slik som skjedde med han, å jeg er ikke kristen heller.
Sist endret av Speedfrik; 22. mars 2022 kl. 01:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Fra den boka jeg leste, Sebastian ******* het han, han er svensk rapper, samt at 2 andre bøker å kompiser også nevner spøkelser. Min erfaring er at jo mer redd man er, jo mer negativ energi blir tiltrukket, det er der hekser å demoner å andre vesener gjerne dukker opp.
Vis hele sitatet...
Var ikke fordi jeg ikke trodde på dine opplevelser, spurte egentlig mest fordi jeg ikke hadde hørt den koblingen før.

Det finnes jo en del forskjellige former av psykose og årsaker. Det ville f.eks kanskje ikke være så rart å oppleve dette
ved rusutløste psykoser. men da blir det muligens vanskelig å skille mellom hva som er rus effekten i dette og hva som
kan tilskrives psykosen.

Jeg tror hovedårsaken til at folk opplever det samme uavhengig av hverandre er forventningen om hva som skal skje
basert på det man har hørt at andre har opplevd. Det skjer jo i andre sammenhenger også.

Nå har ikke jeg hatt noen erfaringer med ting som sopp, LSD o.l., men utfra det har jeg lest og hørt de beskrive er det mange som har de samme hallusinasjonen/følelsen og ofte også at de kobler denne samstemtheten i syner med at det må finnes en universell kraft, noe utenfor vår verden og større en oss selv som de kommer nærmer gjennom rusen
Eller så er det fordi at fantasiene og forestillingene våre spinner videre på inntrykk vi har fått fra fiksjonen. Film, spill, eventyr og fortellinger fremstiller monstre som ligner mye på hverandre.

Det er mye av de samme mytologiske skapningene som går igjen i fortellingene vi får servert. Som det sies her: hekser, demoner, spøkelser. Mange av disse fremstillingene vi er vant til å se og underholdes av ligner på hverandre. Og når man er på tur så er det ikke så rart at tankene og «synene» man får til en viss grad ligner på det andre mennesker opplever og ser. Vi konsumerer og reproduserer mye av det samme.

Eller så er det mer mellom himmel og jord, og the truth is out there, hihi. Håper jo det innerst inne. Vil gjerne fly på sopelim og Madam Mim
skulle jeg gjerne møtt.

Synes forøvrig at utvikleren From Software har mange fine monstre i spillene sine da! Mye kreativt der som sikkert er koselig å se når man er på tur xD
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Eller så er det fordi at fantasiene og forestillingene våre spinner videre på inntrykk vi har fått fra fiksjonen. Film, spill, eventyr og fortellinger fremstiller monstre som ligner mye på hverandre.

Det er mye av de samme mytologiske skapningene som går igjen i fortellingene vi får servert. Som det sies her: hekser, demoner, spøkelser. Mange av disse fremstillingene vi er vant til å se og underholdes av ligner på hverandre. Og når man er på tur så er det ikke så rart at tankene og «synene» man får til en viss grad ligner på det andre mennesker opplever og ser. Vi konsumerer og reproduserer mye av det samme.

Eller så er det mer mellom himmel og jord, og the truth is out there, hihi. Håper jo det innerst inne. Vil gjerne fly på sopelim og Madam Mim
skulle jeg gjerne møtt.

Synes forøvrig at utvikleren From Software har mange fine monstre i spillene sine da! Mye kreativt der som sikkert er koselig å se når man er på tur xD
Vis hele sitatet...
Tenker også at kanskje disse fantasiene og forestillingene som er i film, spill og eventyr også kommer fra en plass. Gjennom tusenvis av år med psykoser, rus og galskap. Mulig at de forsterker hverandre. Visst dere skjønner
Heks er en lært kvinne / mann. Lærd i plantemedisin bl.a. redusert til heks for å brennes på bålet av de kristne som skal ha overtak på ukristelig kunnskap.

Det blir en måte å rettferdiggjøre kirkas overgrep
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Tenker også at kanskje disse fantasiene og forestillingene som er i film, spill og eventyr også kommer fra en plass. Gjennom tusenvis av år med psykoser, rus og galskap. Mulig at de forsterker hverandre. Visst dere skjønner
Vis hele sitatet...
Ja, og de av oss med en ganske livlig fantasi kan forestille seg ganske ville ting.

Synes monstre stort sett bærer preg av å være forvrengte menneskeskikkelser da. Du ser det i religiøse motiver også. Det tar utgangspunkt i mennesket, og tillegger andre egenskaper og ofte deler av dyr (der det er avbildninger av det onde). Fantasifostre som består av menneske og dyr er en slags mashup av virkeligheten. Og nå kan genteknologi kanskje «snart» lage menneskedyr hybrider. Manbearpig er det neste steget, har troa.

Det er forøvrig klart en vekselvirkning mellom virkelighet og fiksjon.

Fiksjon inspirert av virkelighet, og virkelighet inspirert av fiksjon.
Til tross for hvor ulike psykener og tankesett vi tror vi har, er vi fremdeles mennesker og overraskende likt oppsatt. At man ser skyggemennesker etter tre døgn uten søvn tenker jeg heller at demonstrerer hvor blinde vi blir på alt vi har til felles, fremfor å være en indikasjon på at disse vesnene er ekte (ikke en hallusinasjon).
Siden du impliserer at det "skumle" og "mørke" kan ta sine former, vil du da også ta stilling til at dets motpol, f.eks. Gud og Jesus, også finnes i sin grad da?
Speedfrik's Avatar
Trådstarter
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Siden du impliserer at det "skumle" og "mørke" kan ta sine former, vil du da også ta stilling til at dets motpol, f.eks. Gud og Jesus, også finnes i sin grad da?
Vis hele sitatet...
Absolutt!
BRAND ∞ STRONG
Hvis vi skal tro mot historien og holde oss til "boken" så skapte Gud også den personen som ble til Djevelen.
Og siden Gud påstås å være Allvitende må vi derfor anta at det var en plan med det.
Sist endret av vindaloo; 22. mars 2022 kl. 17:08.
Sitat av Speedfrik Vis innlegg
Absolutt!
Vis hele sitatet...
Hvor går grensen mellom ateistisk psykose og en troendes overbevisning da? Er det kun troen som skiller dem, eller er troen faktisk et symptom på noe underliggende organisk?
Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Siden du impliserer at det "skumle" og "mørke" kan ta sine former, vil du da også ta stilling til at dets motpol, f.eks. Gud og Jesus, også finnes i sin grad da?
Vis hele sitatet...
Morsom tanke. Jeg tror hvis en personlig kristen tar syre, så vil h*n like gjerne halliusinere om jesus og engler, på samme måte som at folk som har opplevd mye dritt vil se demoner.

Sitat av acid-übermensch Vis innlegg
Hvor går grensen mellom ateistisk psykose og en troendes overbevisning da? Er det kun troen som skiller dem, eller er troen faktisk et symptom på noe underliggende organisk?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan en speedfrik vite noe sånt?
Sist endret av Superspurv; 22. mars 2022 kl. 18:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Hvordan kan en speedfrik vite noe sånt?
Vis hele sitatet...
Antyder du at rusmisbrukere er dumme?
Speedfrik's Avatar
Trådstarter
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Morsom tanke. Jeg tror hvis en personlig kristen tar syre, så vil h*n like gjerne halliusinere om jesus og engler, på samme måte som at folk som har opplevd mye dritt vil se demoner.



Hvordan kan en speedfrik vite noe sånt?
Vis hele sitatet...
Hvordan en speedfrik kan vite om det man ser er ekte eller ikke kommer an på formen, ikke bare psykisk, men også mtp hva man ser, det er selvsagt ikke slik at en som bruker speed er lik alle andre som bruker speed som det, så man kan gjerne velge å tro om de skyggemennene som forsvinner så fort man går nær dem er ekte eller ikke. Men når jeg ser tinman fra Wizard of OZ står gjennom vinduet i leiligheten på andre siden av veien med flimrende lys å mystisk dystert atmosfære så blir ihvertfall JEG sulten etter mer!

En annen ting, man VIL ikke se hekser å demoner, det er grusomt! De kommer bare når man minst vil se dem.

Leste også om Polstergeist på wikipedia, om hvordan dem kan manipulere vannrør å få ting til å flytte på seg (som tydeligvis var grunnen til at bord snurrer rundt å begynner å lette å bevege på seg når folk tilkalte dem via påkallinger, nemlig Polstergeist) å det er akkurat det jeg hørte å! Rare lyder fra kjøkkenet via vannrøra og at et glass flytta på seg, "nå er jeg død" tenkte jeg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Antyder du at rusmisbrukere er dumme?
Vis hele sitatet...
På befolkningsnivå så tror jeg rusmisbrukere har litt lavere iq enn resten av befolkningen.

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg misbrukte amfetamin i ca 6 måneder i starten av 2019. I den perioden ble det lite søvn, lite jobbing og lite ansvar generelt. Jeg føler meg fortsatt litt dummere etter den perioden. Om det var amfetaminen, søvnmangelen eller matmangelen spiller for så vidt ikke så stor rolle, når alle vet at disse tre henger direkte sammen. Ingen klarer å sove 8 timer hver dag med 0,5g amf innabords.

Jeg tror dere misforsto acid-übermensch litt, eller så gjorde jeg det. Jjeg tolket spørsmålet hans delvis retorisk og at han ville sette "Speedfrik" opp i et hjørne for å svare på et "umulig" spørsmål.
Sist endret av Superspurv; 23. mars 2022 kl. 12:28.
Sitat av Superspurv Vis innlegg

Jeg tror dere misforsto acid-übermensch litt, eller så gjorde jeg det. Jjeg tolket spørsmålet hans delvis retorisk og at han ville sette "Speedfrik" opp i et hjørne for å svare på et "umulig" spørsmål.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt!

For øvrig tror jeg ikke at rusmisbrukere er dumme som sådan: er mange som prøver å lage seg en annen realitet enn den som er, nettopp fordi de er smarte nok til å forstå så mangt. Naiviteten er befolkningens største dop, nærmest som religionen var "opium til folket", vil jeg trekke en parallell til religionens naivitet som opiumet.