Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 966
Jeg tenkte på å ta bilsubben inn og koble til forsterker og se film, og jeg lurte på hvordan jeg skal koble remote ledninga?
Og noen som vet hvordan man kan regne ut hvor mye strøm et anlegg trekker?
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Nå er jeg litt usikker på hvor godt en bilsub er egna til filmtitting, men men.
Er det remoten til forsterkeren du tenker? Den må ha +12V, samme som strømkilden til forsterkeren.
hvis du mener selve subben, altså ikke forsterkeren. kun elementet, evt også i kassa, seff, hehe.

I bilhøytalere så er motstanden i høytalerene 4ohm, i vanlige hifi forsterkere er det 8ohm. Jeg er ikke helt sikker på om dette er helt bra for forsterkeren.

Men jeg hadde engang en kasse med to 4ohm 8" basselementer. Jeg seriekoblet de to til forsterkeren min, da blir de jo 8ohm. Du får halvparten av lyden du får når du spiller den rett på. Men du kan jo spile mye høyere uten at elementene blafrer


En annen litt enklere ting du kanskje kunne gjordt var å sette på en 4ohms motstand før elementet.


Dette er bare hypoteser, så, de som kan det. Slap me if i'm wrong!
Du må først ha en bryter før 12V's spenningsforskyninga(som bør være heftig) Så kobler du + inn på + på forsterkern og - på -. Så kobler du remoten til + på forsterkern, da vil forsterkern slå seg på når du skrur på den første brytern.

Er litt usikker på om subber fra bil er så bra egnet til filmtitting
Jeg bruker bilforsterkeren til å drive subbene, og kobler bilforsterkern i den andre forsterkern med signalkabel. Og så tar jeg bare batteriet inn og bruker som strøm kilde... Ellers kan jeg vel bruke en pc strømforskyning for de er vel vanlig vis 12 volt ?
Sitat av iiconanii
Jeg bruker bilforsterkeren til å drive subbene, og kobler bilforsterkern i den andre forsterkern med signalkabel. Og så tar jeg bare batteriet inn og bruker som strøm kilde... Ellers kan jeg vel bruke en pc strømforskyning for de er vel vanlig vis 12 volt ?
Vis hele sitatet...

du bør da ha en relativt god strømmforsyning, for å drive en forsterker. du må sjekke hva forsterkeren din trekker av watt og ampere, oppimot hva strømmforsyninga kan levere. kanskje du trenger en strømmforsyning bare for å drive forsterkeren.(en sepparat)
Sist endret av Grex; 19. januar 2006 kl. 23:39.
Hmm dette virker mer komplisert en først antatt. Får se om jeg gidder, tenkte bare å teste. ikke for å ha den stående permanent.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av iiconanii
Jeg bruker bilforsterkeren til å drive subbene, og kobler bilforsterkern i den andre forsterkern med signalkabel. Og så tar jeg bare batteriet inn og bruker som strøm kilde... Ellers kan jeg vel bruke en pc strømforskyning for de er vel vanlig vis 12 volt ?
Vis hele sitatet...
Kanskje bittelitt offtopic, men men...
Jeg gjorde det andre veien..
Kjøpte meg et billig PC-anlegg med en sub og to høyttalere.. Litt kutting av ledninger(bla. fjerne trafo'en) og feste på et par sukkerbiter og greier så funka det knall i bilen