Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  59 14695
Sitat av Clr Vis innlegg
Vil bare legge til at dette faktisk er lov, så sant et annet liv står på spill.

Scenario: 4 venner er på hyttetur, en plass hvor det ikke er dekning. Utover kvelden blir alle sterkt ruset på alkohol og en av dem får et sterkt illebefinnendes. Den av de 3 andre, som føler seg minst beruset kjører så vennen sin til nærmeste legestasjon/sykehus eller til evt. dekning oppnås. Selv om personen har kjørt i ruset tilstand har han ikke begått et lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Kom gjerne med kildehenvisning
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Kom gjerne med kildehenvisning
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Nødrett

Sitat av Elemental Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk, ser man det! I scenarioet du beskriver vil det faktisk kunne regnes somnødrett.
Sitat av Wikipedia
Det er således ikke vært ansett som lovlig nødrett å kjøre i beruset tilstand for å få en person til sykehus, så lenge det var mulig å ringe på hos naboer eller andre for å få dem til å kjøre.
Vis hele sitatet...
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
FrittTheBandit:

Jeg skjønner at vi har litt forskjellige oppfatning av hva som hører hjemme på freakforum. Jeg er enig med deg i at moralisering lett kan ødelegge en interessant tråd, og du skulle bare sett hvor mye dårlig moralisering vi faktisk sletter hele tiden. Allikevel er det ikke slik at vi har nulltoleranse for moral og sunn fornuft her på nFF. Om noen holder på med noe som rett og slett er helt på jordet, så er det selvfølgelig rom for å si ifra hva man mener om det. Dette er ikke en moralsk frihavn, hvor man kan skrive om akkurat hva man vil uten at noen skal reagere på det. Allikevel vil jeg påstå at vi fortsatt er rimelig åpne for å diskutere de aller fleste temaer på en saklig og rasjonell måte.

Når det gjelder denne spesifikke tråden, så har det aldri vært snakk om å påtvinge noen min moral. Det er jo som du selv sier allmenn kunnskap, altså common sense. Problemet her på forumet er at svært mange brukere ikke innehar denne kunnskapen, noe vi ser eksempler på til stadighet. Denne tråden er simpelt hen en reaksjon på manglende kunnskap hos mange brukere, og er ment både for å opplyse disse, men også som grunnlag for diskusjon. At det ikke nytter å opplyse folk er ikke sant, det vet vi av erfaring. Og hvis du leser det jeg skriver en gang til, så ser du at jeg slettes ikke påberoper meg noen enerett på moral eller sannhet, til tross for at folk flest vil anse dette som allmenn kunnskap. Jeg uttrykker bare hva jeg mener er de absolutte grensene for hva som kan regnes som forsvarlig, og åpner så tråden for innspill.

Hvis du synes dette er irriterende, så kan du jo alltids la være å lese tråden. Jeg har mange tråder jeg unngår her på forumet selv, så jeg vet at det ikke er spesielt problematisk.
Sist endret av mentalmelt; 15. desember 2010 kl. 16:47. Grunn: tillegg
Når det gjelder denne spesifikke tråden, så har det aldri vært snakk om å påtvinge noen min moral. Det er jo som du selv sier allmenn kunnskap, altså common sense. Problemet her på forumet er at svært mange brukere ikke innehar denne kunnskapen, noe vi ser eksempler på til stadighet.
Vis hele sitatet...
Regner med at det ikke eksemplifiseres pga. det ikke er spesielt hyggelig å henge ut brukere som har opprettet slike tråder som det snakkes om.
Men er det noen som er i tvil kan man kan jo bare ta en liten runde rundt om i rusmiddelforumet, det burde nemlig ikke være noe problem å finne tråder som regelrett kan få hårene i nakken til å reise seg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Bra thread! Bare synd den resulterte i enda en moraliseringsdebatt fremfor at noen hadde noen flere "ting man bare ikke gjør" å komme med.
Så jeg tar tilbake "Bra thread!" og erstatter den med "Bra åpningsinnlegg!"
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av Oransje Vis innlegg
Alle som driver med heroin er ikke lenger på forumet, gjett hvor :')

KP til Mental, den burde ligge øverst på rusmiddelforumet.
Vis hele sitatet...
Hvorfor gjør den ikke det?
Underskriftskampanje på å sette denne tråden som sticky øverst i forumkategorien

Sign
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tenk all dritten mentalmelt så før han lagde denne tråden
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Tenk all dritten mentalmelt så før han lagde denne tråden
Vis hele sitatet...
Så du mener det ble slutt på det etter denne?