Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1762
hei, sitter på skolen å er litt redd for å bli tatt i juks på en prøve jeg hadde for 2 timer siden.
jeg og noen fler brukte MSN uner hele prøven. kan da IT ansvarlig se hva vi har skrevet eller kan du bare se at vi har brukt msn?
vil helst slippe svar som ''du er dust ass'' ''hvorfor jukse på prøver'' osv..

takk for svar
Ja. En nettverksansvarlig kan finne ut hvilke programmer du har brukt.

EDIT: Tror ikke han kan finne ut hva dere har skrevet med mindre det er lagret i logger (som er en instilling i msn).

Men, uansett. Det at du bruker msn under prøver er ikke helt lov er det?
Sist endret av Arath.inc; 24. januar 2008 kl. 11:16.
Får dere bruke pc på prøver?

IT ansvarlig har vel oversikt over alt som skjer på nettverket, sånn er det vertfall her.
Og ja jeg skal ikke holde noen moralpreken om juksing denne gangen.
Tror neppe IT kan se hva du har brukt msn til.
Sist endret av Milkshake; 24. januar 2008 kl. 11:16.
kan de se hva vi har skrevet da? det er det som er problemet...
Ja alle VG1 elever får lov til det, men vis de ikke har program instalert på dataen din så tviler jeg på at de kan se hva du har skrevet
jeg er bare lærling på en skole, men jeg kan ikke huske at vi har lagt inn noe form for overvåkning på maskinene som blir plassert ut eller bærbare maskiner som eleven har fått.

vi pleier heller ikke å sjekke hva eleven har på pc og hva han driver med så jeg tror du kan ta det med ro.
har hørt om skoler som gjør det, men det gjør de ikke på den jeg går på hvertfall.
Jeg og en kompis gjorde akkurat det samme for et par uker siden, vi sendte div info til hverandre over msn. En lærer sa at han kunne se at vi hadde vært på msn, men han kunne ikke se hva vi hadde skrivd. Safe :d
Hehe den tok læreren på klassen min for en stund siden. Det var bare jeg og ett par gutter til som kunne fastslå at dette var bullshit med en gang, men de fleste jentene holdt opp med msn n i timen. Har ennå ikke gidda å fortelle at det ikke stemmer
litt kjipt om det er noen sjulte porsseser... men det er cracka msn verson som ikke må innstalers vi bruker. han ene brukte privat data med MAC som OS. han brukte også ebuddy som msn..
hvis en prosess er skjult er det fordi den ikke eksisterer
MSN Sniffer ftw? ;D
Skjønner ikke hvorfor skolene lar elevene bruke internett på prøver/ ha tilgang til da..
PCen min har ikke vert inne hos IT folka etter jeg fikk msn på den.. så de kan ikke ha lagt det inn
Sitat av -=Insane=-
PCen min har ikke vert inne hos IT folka etter jeg fikk msn på den.. så de kan ikke ha lagt det inn
Vis hele sitatet...
Da kan du vel bare lene deg tilbake, og slappe av vel?
Sitat av [GC/Betater]
Skjønner ikke hvorfor skolene lar elevene bruke internett på prøver/ ha tilgang til da..
Vis hele sitatet...
læreren sa at han skulle stenge nette men det funka helt fint..

er det noen som vet hva som skjer om man blir tatt?
Sitat av -=Insane=-
læreren sa at han skulle stenge nette men det funka helt fint..

er det noen som vet hva som skjer om man blir tatt?
Vis hele sitatet...
På min private gode vgs, får vi ikke en gang låv til å bruke pcer under prøver.. Ok da så. Om du blir tatt for brudd på det? Du kan vel tenke deg det selv da
De har ikke lov til å overvåke det dere skriver med mindre dere har skrevet under på en kontrakt der det står at de kan det.

Hvis det er en regel på en prøve at det ikke er lov til å bruke noen kommunikasjonsmidler gjelder dette også msn. Det er mulig de kan stryke dere på dette grunnlaget. Det er forsåvidt tvilsomt at de gjør det. <- Er det noen som kan bekrefte denne påstanden?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Nettverks ansvarlig (eller IT duden som vi kaller ham) kan få en logg på alle programmene som har tatt kontakt med nettverket hevder søskenbarnet mitt som har studert IKT, men dette varierer muligens fra skole til skole.

Edit: Programmer som brukest til kommunisering er stryk på min skole, ettersom det betraktes på samme måte som hvisking eller lapper som man brukte før
Sist endret av Sio; 24. januar 2008 kl. 12:06.
Sitat av Sio
Nettverks ansvarlig (eller IT duden som vi kaller ham) kan få en logg på alle programmene som har tatt kontakt med nettverket hevder søskenbarnet mitt som har studert IKT, men dette varierer muligens fra skole til skole.
Vis hele sitatet...
Det er vel slik at han kan. Hvis du ikke har skrevet under på noen kontrakt tror jeg dere også rett til å nekte å utlevere loggene.
Sist endret av zaXu; 24. januar 2008 kl. 12:08.
er det bare stryk? eller er det sjanse for å få nedsatt? er ikke så ille om jeg får stryk.. er mer ille om jeg får ned satt
Sitat av zaXu
De har ikke lov til å overvåke det dere skriver med mindre dere har skrevet under på en kontrakt der det står at de kan det.
Vis hele sitatet...

Alle må skrive under på ett ark hvor skolen får disse rettighetene for å kunne bruke pc på skolen
Uansett, så tror jeg ikke du trenger å frykte noe så lenge det ikke er mistanke på deg. De skjekker neppe alle loggene til alle pc`ene daglig, men snarere kun ved mistanke
Når jeg jobbet som IKT-lærling ved en VGS kjørte vi ofte en sniffer (tror det var Ettercap) på nettverket når noen hadde prøve. Vi sperret først klassens brukerkontoer i Active Directory, men om noen skulle være så lure å logge seg på med en brukerkonto fra en annen klasse kunne vi se om de brukte nettet. Vi kunne til og med se hva som ble sagt på MSN i klar-tekst.
Sist endret av Jaso; 24. januar 2008 kl. 12:15.
Sitat av Jehes
Når jeg jobbet som IKT-lærling ved en VGS. Kjørte vi ofte en sniffer (tror det var Ettercap) på nettverket når noen hadde prøve. Vi sperret først klassens brukerkontoer i Active Directory, men om noen skulle være så lure å logge seg på med en brukerkonto fra en annen klasse kunne vi se om de brukte nettet. Vi kunne til og med se hva som ble sagt på MSN i klar-tekst.
Vis hele sitatet...
må denne snifferen bli kjørt før prøven? eller funker det etter?