Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 823
hei,
Har en gammel tykk tv som savner scart uttak og kun har antenneutgang.

Finnes det noe adapter
antenneutgang-scartkontakt så jeg kan få huket på en
denver dvb-t mottager til den gamle tv:n.
Eller annen (adapter)løsning?

Gjelder mottak av åpne bakkebaserte tv signalet på svensk side. De forandret standard for et år siden cirka så må kjøpe en denver dvb-T boks men problemet er at tv er for gammel og ikke har scart uttak.

(Er miljøvennlig og vil ikke investere i ny tv som er den enkle løsningen)
Sist endret av sinsenkrysset; 19. mars 2023 kl. 17:40.
Hvis ny tv har bare 1/10 av """klimaavtrykket""" så er det vel kanskje mer miljøvennelig å investere i en ny?

Hvorfor trenger du scart i det heletatt?

Du monterer en antenne, og kobler en antennekabel fra antenne til TV. Da får du vel sett ukrypterte signaler (svt1/2?)
Du trenger en dvb modulator. Den vil gjøre om video signal til signal som antenneinngangen på TV kan lese.

Noe sånt: HDMI dvb modulator

SCART er litt gammel teknologi, så jeg finner ikke noen slik boks. Du kan evt finne en scart til hdmi konverter å bruke sammen med denne
Den denver dvb-t boksen jeg tenkte kjøpe har medfølgende scart kabel for å sette i tvns scart kontakt,var bare derfor jeg tenkte det fantes adapter som fikset det(men nå har ikke tvn verken scart uttak eller hdmi uttak)

Er uttak for hdm i dvbt-t boksen ja-men tv ikke har hdmi.
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Den denver dvb-t boksen jeg tenkte kjøpe har medfølgende scart kabel for å sette i tvns scart kontakt,var bare derfor jeg tenkte det fantes adapter som fikset det(men nå har ikke tvn verken scart uttak eller hdmi uttak)

Er uttak for hdm i dvbt-t boksen ja-men tv ikke har hdmi.
Vis hele sitatet...
Tror du missforstår. Den boksen jeg lenket til har HDMI INNgang, ikke UTgang. Du plugger hdmi signal til den, så lager boksen et moduler signal av videostrømmen som går ut antenneporten på boksen, som du så kan plugge i antenneinngangen på TVn din.

Altså denne boksen gjør at du ikke trenger den scart boksen, capiche?
Høres ut som du faktisk burde investere i en ny tv. Jeg ser ikke noe poeng i å holde liv i en steinalder rør-tv.

Selv måtte jeg bytte ut en fullt brukbar tv i høst, fordi den kun hadde SCART-innganger. Den nye dekoderen jeg fikk hadde kun HDMI. Så da måtte jeg bite i det sure eplet og kjøpe en ny tv. Fun fact: jeg har faktisk en HDMI-SCART omformer (pga en blueray-spiller), så jeg kunne beholdt den gamle tv-en, men valgte ny for enkelhets skyld. Og for å få en nyere tv. TV er ikke spesielt dyrt idag, med mindre du skal ha noe kjempestort.
Kan du ikke bare sjekke Finn?
Sikkert noen som gir bort et TV som er langt bedre enn ditt.
Blir å skaffe nyere tv-takker for svar folkens