Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4131
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Heisann.

Dette er selvsagt litt flaut å innrømme, but here it goes:

Jeg har, i likhet med mange andre, aldri klart å skjønne noe særlig av denne metoden. Er det noen som kan den og har lyst til å lage en liten videosnutt med forklaring/vise hvordan den gjøres? Det ville blitt meget høyt verdsatt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Er virkelig alle like elendige som meg? Det er litt betryggende, men også litt skuffende.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Jepp. Det er en på Passfire også, men ikke pokker om jeg klarer å vri hjernen slik at jeg skjønner fremgangsmåten. Jeg vedder på at den er pokker så enkel, sånn egentlig, men at jeg bare ikke helt klarer å oppfatte den. Jeg kommer meg greit gjennom de første tre stripene, men deretter stagnerer det. Derav ønsket om en liten videosnutt
Sist endret av Nygaard; 30. desember 2009 kl. 12:51.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok det du gjør er som følger:

1. Legg stripe Nr.1 fra lunta og ned.
2. Legg stripe Nr.2 sånn at senteret av den stripa treffer ekvator. Denne stripa skal overlappe stripe Nr.1 halvveis.
3. Legg stripe Nr.3 sånn at den overlapper stripe Nr.2 halvveis. Denne stripa ender opp på siden av sørpolen.
4. Legg stripe Nr.4 sånn at den overlapper hjørnene på Nr.1og Nr.2, og halve Nr.3.
5. Legg stripe Nr.5 sånn at de overlapper Nr.4 halvveis, og litt av nedre del av Nr. 3.
6. Legg stripe Nr.6 sånn at den overlapper Nr.5 halvveis, og nedre hjørne av Nr.3.

Dette er slik jeg TROR det er etter at jeg har drevet og teipet litt maskeringsteip på en isoporkule, med biter 1/3 av kulens omkrets.

Vær så snill dere som vet, bekreft eller ubekreft
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Up Vis innlegg
Ok det du gjør er som følger:

1. Legg stripe Nr.1 fra lunta og ned.
2. Legg stripe Nr.2 sånn at senteret av den stripa treffer ekvator. Denne stripa skal overlappe stripe Nr.1 halvveis.
3. Legg stripe Nr.3 sånn at den overlapper stripe Nr.2 halvveis. Denne stripa ender opp på siden av sørpolen.


Dette er slik jeg TROR det er etter at jeg har drevet og teipet litt maskeringsteip på en isoporkule, med biter 1/3 av kulens omkrets.

Vær så snill dere som vet, bekreft eller ubekreft
Vis hele sitatet...
Punkt 1-3 er helt perfekt, så mistet jeg tråden, hehe. Men for å si det veldig enkelt, du gjentar punkt 1-3 til du er ferdig. Verre er det ikke!
En liten huskeregel som kanskje kan oppklare en del ting: Rundt ekvator overlapper du alltid foregående stripe halvveis
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg kan ikke fatte annet enn at det jeg skrev er riktig Kjenner 2 stykker som fulgte dette 7 runder rundt 4 x 6" shells, og det virket helt korrekt fra start til slutt, ifølge dem.
Very Important Pyrotechnician
Det VAR riktig, bare tungvint forklart (i mitt hode da)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det var bare det at nygaard viste sånn ca hvordan det fungerte, bare etter stripe 3 så er han forvirret. Derfor prøvde jeg forklare det meget nøye. Kanskje tungt å tolke det når man leser det, men om man har et shell forran trynet sitt, så sier man "Ahaaaaaaa!"
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Takk, takk Skal sette meg med et par skall og litt teip i løpet av uka. Jeg må bare ha et par dagers restitusjon, nyttårsforberedelsene var litt drepende mtp. pasting.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Gå over til plast! Eller bruker du gummiert papirteip og komersielle hemis? Da skal det fungere bra med en dispenser, og bare rulle rundt skallet så det krysser på siden av polene vær runde, å vinkle litt vær gang du kommer til lunta. 3 lag var vist tilstrekkelig. Du er passfiremedlem, så du kan lese om det der.
Sist endret av Up; 2. januar 2010 kl. 06:09.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Har lest, men liker ikke buildup i endene, så vil heller paste jevnt Bruker forøvrig kommersielle papphemier, liker ikke plastnedfall og plastpris.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men denne metoden hindrer jo massiv buildup. Husk, ikke legg stripene på skrå, så enden av nummer 3 kommer midt i polen, så du kan slå en strek rett fra nummer 1 til nummer 3.

Stripene skal ikke ligge helt parallelt i forhold til hverandre, men i forhold til polene.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Jepp. Jeg tenker på buildup i sammenheng med teipdispenser og pårulling.

Nå gikk det forøvrig opp et lys her. Pokker! Den er jo rimelig enkel, denne 3strip-metoden. Jeg har bare tenkt helt feil hele tiden. Skal testes etterpå!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ah! Jeg leste ikke min forige post før det du sa. Man trenger ikke mere enn 3 runder har jeg lest. Og om kryssningen hadde havnet på polene, så hadde man bare fått ca 16 lag, om det er 16 i bredda rundt hele shellet. Blir jo bare rundt 4 mm buildup kanskje. Du tenker det kan påvirke symetrien?
I allefall, plastskall er kurant.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Jepps. Jeg liker best tanken på et jevnest mulig lag, selv om det måtte ta litt lenger tid. Nå skal jeg i allefall forsøke 3strip, så får vi se hvordan det går
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Bare husk, vinklingen av stripene i forhold til hverandre, bestemmes av polene. Altså, de skal legges på linja fra pol til pol.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Herregud så enkelt det egentlig er. Pokker, altså. Har fått pasta et par shells nå, og det fungerer fett.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Herregud så enkelt det egentlig er. Pokker, altså. Har fått pasta et par shells nå, og det fungerer fett.
Vis hele sitatet...
Flotters at du får det til!

Kan du ikke slenge ut en lite videosnutt av hvordan det gjøres?
Tipper mange hadde satt utrolig pris på det
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Herregud så enkelt det egentlig er. Pokker, altså. Har fått pasta et par shells nå, og det fungerer fett.
Vis hele sitatet...
...og det var da Nygaard så lyset
Var veldig lett å lære seg ja
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Trådstarter
Hehe, jeg drømte om metoden, faktisk, og oppdaget sovende hvor enkel den var, sprøtt nok! Angående videosnutt kan jeg sikkert slenge ut en, men ikke i dag, siden jeg har gjort unna pastinga av de shellsa jeg hadde liggende. Jeg skal se om jeg setter sammen et par til i løpet av uka
Hehe, mange måte å finne ut av ting på .
Ser frem til videoen.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av rotern Vis innlegg
...og det var da Nygaard så lyset
Var veldig lett å lære seg ja
Vis hele sitatet...
Veldig lett å skjønne når man prøver den i praksis
Er det noen som har erfaring med dette produktet til pasting. Går det ann å bruke, eller er det noe dritt?
Very Important Pyrotechnician
Det er noe dritt, så det skal du ikke bruke. Skal du bruke papirtape, så må den være av typen som har vannaktivert lim. Men hvis du finner glassfiberarmert tape, så er den fin til å forsterke plastshells. Men stikk heller innom Staples, kjøp en rull med 60g kraftpapir. Da behøver du bare litt hvetemel til lim, så er du i gang.
Sist endret av Snøfokk; 1. februar 2010 kl. 19:36.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Battan Vis innlegg
Kan du ikke slenge ut en lite videosnutt av hvordan det gjøres?
Tipper mange hadde satt utrolig pris på det
Vis hele sitatet...
Jeg hadde i allefall det
Sist endret av Cal.12; 12. april 2010 kl. 15:18.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Men stikk heller innom Staples, kjøp en rull med 60g kraftpapir. Da behøver du bare litt hvetemel til lim, så er du i gang.
Vis hele sitatet...
Det papiret staples selger, er det "jomfru-papir"?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Up Vis innlegg
Det papiret staples selger, er det "jomfru-papir"?
Vis hele sitatet...
Tror det. Så lenge det ikke er resirkulert, så er det jomfru papir (logisk nok ) Det er i allefall veldig sterkt, å litt glossy på den ene siden. Bruker nesten alltid færre lag enn det som står i guidene.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ja var det jeg mente med jomfru. Det kalles jo "virgin kraft" på engelsk
▼ ... over en måned senere ... ▼
En video med pasting av et 6" shell. Kun første lag er 3strip metoden...

http://www.pyrotube.com/videos/391/pasting-a-6
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei . hva kan brukes til pasting?
er dt bare papir og gummied paper ?
du må vell også ha trelim tror jeg.
Lær deg å lese og søke effektivt da blir alt så mye enklere. Er du så lat at du ikke gidder å lese gjennom pyroforumet, er lærekurven din for slakk. Det du spør om er nevnt tidligere.

Når det er sagt er: www.google.no er en flott plass å begynne søket etter kunskap, ellers kan du søke her i forumet også.

Nå skal jeg være veldig snill med deg og gi deg en god adresse. (som btw er gjentatt over 1000 ganger her på forumet, noe du fort hadde sett om du hadde lest nok.) www.pyroguide.com Der burde du enkelt lese alt som står, da blir du en god del smartere. Ellers kan jeg nevne at det er kraftpapir, gummed tape, tapetlim, trelim,papirlim,hvetelim som oftest brukes.
En kompis bruker tykke pappshell og paster ett tynt lag glassfiber utenpå før han legger på ett tynt lag gummed tape, på 4" og større.
Sist endret av BlueStarPyro; 24. september 2010 kl. 15:27.