Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7199
Digital nomade
trippy's Avatar
Sikkert mange som er klar over dette og tar forhåndsregler når det kommer til handling på nett fra headshops og ymse "lovlige" ting. Men for å unngå å tråkke i salaten som jeg gjorde så har jeg valgt å komme med ett lite råd når det kommer til handling på nett av ting som i seg selv er lovlige.

Fikk uventet besøk av onkel blå pga. innførsel av "soppsporer" for ikke så fryktelig lenge siden. Nå skal det være sagt at jeg aldri bestilte noen sporer da jeg viste at det ikke var lov så jeg valgte å unngå dette ved å skaffe de på andre måter, MEN. Jeg hadde bestilt dyrkeposer, kanyler, vermi etc. for enkelthetens skyld. Dette ble da tydeligvis sett på som mistenksomt (?). Så jeg vil bare anbefale folk og fe som handler på nett om å enten a) Ikke kjøp ting til egen adresse/navn eller b)Ikke ha noe ulovlig i huset når/hvis du bestiller ting fra headshops som ikke kommer frem som kan være mistenksomt. Politiet/tollere driter en lang marsj i om det du handler er lovlig eller ikke virker det som, hvis du kjøper ting gjentatte ganger så kan det tydeligvis være grunn for mistenksomhet. Så jeg vil anbefale å ikke kjøpe dyrkeutstyr og lignende hvis du har ting hjemme som du ikke vil noen skal finne. Veit ikke om det er så fryktelig mye å diskutere rundt dette, men jeg tenkte det kunne være lurt med en "reality check" for andre her inne som driver med litt lysskye aktiviteter!
Sist endret av trippy; 11. januar 2015 kl. 04:45.
Skal det være noe problem å bestille en bong eller lignende?
Digital nomade
trippy's Avatar
Trådstarter
Har kjøpt en hel bråte med røykesaker tidligere uten at det har vært noe problem, men det kan godt hende at det legges mer vekt på "dyrkesaker". Kan også hende at jeg bare hadde jævla uflaks, men jeg tror nok ikke jeg kommer til å bestille så fryktelig mye mere moro til min egen dør på en god stund der er helt sikkert, haha.
Sitat av trippy Vis innlegg
Sikkert mange som er klar over dette og tar forhåndsregler når det kommer til handling på nett fra headshops og ymse "lovlige" ting. Men for å unngå å tråkke i salaten som jeg gjorde så har jeg valgt å komme med ett lite råd når det kommer til handling på nett av ting som i seg selv er lovlige.

Fikk uventet besøk av onkel blå pga. innførsel av "soppsporer" for ikke så fryktelig lenge siden. Nå skal det være sagt at jeg aldri bestilte noen sporer da jeg viste at det ikke var lov så jeg valgte å unngå dette ved å skaffe de på andre måter, MEN. Jeg hadde bestilt dyrkeposer, kanyler, vermi etc. for enkelthetens skyld. Dette ble da tydeligvis sett på som mistenksomt (?). Så jeg vil bare anbefale folk og fe som handler på nett om å enten a) Ikke kjøp ting til egen adresse/navn eller b)Ikke ha noe ulovlig i huset når/hvis du bestiller ting fra headshops som ikke kommer frem som kan være mistenksomt. Politiet/tollere driter en lang marsj i om det du handler er lovlig eller ikke virker det som, hvis du kjøper ting gjentatte ganger så kan det tydeligvis være grunn for mistenksomhet. Så jeg vil anbefale å ikke kjøpe dyrkeutstyr og lignende hvis du har ting hjemme som du ikke vil noen skal finne. Veit ikke om det er så fryktelig mye å diskutere rundt dette, men jeg tenkte det kunne være lurt med en "reality check" for andre her inne som driver med litt lysskye aktiviteter!
Vis hele sitatet...

De trenger likevell ransakelsesordre.. hadde de det?

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Skal det være noe problem å bestille en bong eller lignende?
Vis hele sitatet...
har en kamerat som har fått ca 50 kingsize papir bong, blunt papir grindere ++++ han fikk 2-3 pakker hver dag i ca 2 uker non stop uten reaksjon fra politiet, bestilte det da til damas adresse og ho er alltid hos han så vet ikke
Sist endret av Dodecha; 11. januar 2015 kl. 12:07.
Nei det trenger ikke ransakelses ordre
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Nei det trenger ikke ransakelses ordre
Vis hele sitatet...
Jo, det gjør de. Politiet kan ikke bare komme inn i huset ditt vist du har bestilt noe som er lovlig men kan brukes til noe ulovlig, med noen unntak som f.eks hjemmebrenningsapperat og pillepresser(de jeg kom på i farta).
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Jo, det gjør de. Politiet kan ikke bare komme inn i huset ditt vist du har bestilt noe som er lovlig men kan brukes til noe ulovlig, med noen unntak som f.eks hjemmebrenningsapperat og pillepresser(de jeg kom på i farta).
Vis hele sitatet...
Viss de har mistanke om dyrking så kan de vel det?

Og som de fleste her vet, så skal det ikke mye til for at snuten for en liten mistanke.....
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
Viss de har mistanke om dyrking så kan de vel det?

Og som de fleste her vet, så skal det ikke mye til for at snuten for en liten mistanke.....
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at de fremdeles trenger en ransakelses ordre.
De kan sikkert finne på å ta seg en tur innom, selv om de ikke har en ransakelsesordre, men du trenger ikke å slippe de inn.

Haddr blitt for dumt vist de skulle sparke ned døra til alle som bestiller dyrkelamper og dyrketelt osv.
Sist endret av EyesWideShut; 11. januar 2015 kl. 12:38.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Ganske sikker på at de fremdeles trenger en ransakelses ordre.
De kan sikkert finne på å ta seg en tur innom, selv om de ikke har en ransakelsesordre, men du trenger ikke å slippe de inn.

Haddr blitt for dumt vist de skulle sparke ned døra til alle som bestiller dyrkelamper og dyrketelt osv.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke ransakelses ordre hvis de følger "ferske" spor eller har skjellig grunn til mistanke, ikke glem at i norge kan en politimann være både betjent og dommer.

(Og skjellig grunn til mistanke kan man lage av luft faktisk )
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Ganske sikker på at de fremdeles trenger en ransakelses ordre.
De kan sikkert finne på å ta seg en tur innom, selv om de ikke har en ransakelsesordre, men du trenger ikke å slippe de inn.

Haddr blitt for dumt vist de skulle sparke ned døra til alle som bestiller dyrkelamper og dyrketelt osv.
Vis hele sitatet...
Nei de trenger ikke ransakelseordre, de trenger skjellig grunn til misstanke/muntlig ransakelseordre fra en jurist.
Du kan jo prøve å stoppe dem når de prøver å gå inn, for å se om det hjelper noe..
Er ikke alltids de faktisk har noe av ovennevnte, men skulle du opprette sak
vil de fort fått dokumentert det. Uansett så blir meste parten av saker opprettet mot politiet henlagt.
En ransakelsesordre er like fullverdig selv om den er skriftlig eller muntlig.

Det med skjellig grunn til mistanke gjelder vist det er fare for bevisforspillelse, vist politiet føler de trenger å ha en razzia fordi noen har bestillt masse dyrkeutstyr så tar de seg nokk tiden til å ringe en jurist for å få en ransakelses ordre, da det er liten sjangse for bevisforspillelse.

Det lønner seg å kunne prate med politiet når de kommer på besøk, skal ikke skryte på meg at jeg er særlig flink selv. Men har sett et par kompiser i aksjon, som har klart å prate seg ut av at politiet skulle inn i huset deres, selv om politiet hadde mistanke om at det foregikk ulovligheter der.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
En ransakelsesordre er like fullverdig selv om den er skriftlig eller muntlig.

Det med skjellig grunn til mistanke gjelder vist det er fare for bevisforspillelse, vist politiet føler de trenger å ha en razzia fordi noen har bestillt masse dyrkeutstyr så tar de seg nokk tiden til å ringe en jurist for å få en ransakelses ordre, da det er liten sjangse for bevisforspillelse.

Det lønner seg å kunne prate med politiet når de kommer på besøk, skal ikke skryte på meg at jeg er særlig flink selv. Men har sett et par kompiser i aksjon, som har klart å prate seg ut av at politiet skulle inn i huset deres, selv om politiet hadde mistanke om at det foregikk ulovligheter der.
Vis hele sitatet...
Det gikk før i tiden men ikke nå lenger, nekter du politiet å komme inn så styrker det jo mistanken. Dog når politiet står på døren så er det som regel en grunn for det
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Det gikk før i tiden men ikke nå lenger, nekter du politiet å komme inn så styrker det jo mistanken. Dog når politiet står på døren så er det som regel en grunn for det
Vis hele sitatet...
Mulig politiet har litt friere tøyler og mindre regler å følge nå, enn de hadde før.
Er faktisk ingenting som overrasker meg lenger når det kommer til politiet(lovverket i Norge), spesielt ikke vist det gjelder narkotika relaterte ting.
Trist utvikling...
Sist endret av EyesWideShut; 11. januar 2015 kl. 14:17.
Digital nomade
trippy's Avatar
Trådstarter
Jeg viste godt at hvis jeg hadde nektet på razzia så hadde de bare ringt og fått muntlig tillatelse uansett, var også rimelig hefta av hele greia så jeg tenkte vel ikke helt klart skal jeg være ærlig, haha. Er ikke så lett å tenke klart når du veit at du har en halv hekker på rommet, en god del sopp og masse glass med levende mycelium liggende på lur. Endte opp på glatta over natta pga. fare for bevisforspillelse. Er sikta for besittelse, bruk, omsetting og produksjon av knark, men jeg la korta på bordet og fortalte hvorfor jeg brukte det, hvorfor jeg hadde så mye og at jeg hadde hatt psykiske problemer og tung bagasje over lengre tid som jeg selvmedisinerte meg for. Fikk faktisk beholde lappen da jeg skal starte i ny jobb hvor dette er nødvendig og siden jeg ikke hadde så mange andre måter å få livet å rett kjøl igjen hvis jeg hadde mista den. Så nå blir det pissings for å beholde lappen og psykiatrisk hjelp i en god stund fremover.

Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Hadde blitt for dumt vist de skulle sparke ned døra til alle som bestiller dyrkelamper og dyrketelt osv.
Vis hele sitatet...
Jeg veit at politiet tidligere har spanet på personer som har handlet dyrkeutstyr i butikk tidligere. Men jeg tror at det det var en dyrkepose med sterilisert rug som utløste hele greia, men jeg syntes fortsatt det er merkelig at de gjentatte ganger spesifiserte at jeg hadde bestilt "8 soppsporer".... Headshopen jeg kjøpte det fra sender ikke engang sporer til Norge
Sist endret av trippy; 11. januar 2015 kl. 15:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av trippy Vis innlegg
men jeg syntes fortsatt det er merkelig at de gjentatte ganger spesifiserte at jeg hadde bestilt "8 soppsporer".... Headshopen jeg kjøpte det fra sender ikke engang sporer til Norge
Vis hele sitatet...
Kanskje du var så uheldig at de skulle være snille å sende med en "gave", slik noen nettbutikker gjør om man er stamkunde?



For øvrig er jeg interessert i hvor i loven det står at politiet trenger ransakelsesordre (eller en variant derav) til å ransake noe som helst. Slik jeg forstår det kan de gjør hva de vil så lenge de har "skjellig grunn til mistanke".

Straffeprosessloven §192 sier bare skjellig grunn, og ikke noe om noe ransakelsesordre.
§ 192. Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig, rom eller oppbevaringssted for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Hos andre kan ransaking foretas når det er skjellig grunn til mistanke om en slik handling, og
1) handlingen er foretatt eller mistenkte pågrepet der,
2) mistenkte har vært der under forfølgning på fersk gjerning eller ferske spor, eller
3) det for øvrig er særlig grunn til å anta at mistenkte der kan pågripes, eller at det der kan finnes bevis eller ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.
Vis hele sitatet...
På en annen side synes jeg ordlyden på en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff er litt interessant. Betyr dette at hvis det kun er noe som kan straffes med bot (ikke fengsel), ikke kan foretas ransakelse på skjellig grunnlag?
Sist endret av Paradigm; 11. januar 2015 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Paradigm Vis innlegg

På en annen side synes jeg ordlyden på en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff er litt interessant. Betyr dette at hvis det kun er noe som kan straffes med bot (ikke fengsel), ikke kan foretas ransakelse på skjellig grunnlag?
Vis hele sitatet...
Nasking kan på papiret straffast med inntil seks måneders fengsel, så du er dyktig om du finn ei slik handling.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Ganske sikker på at de fremdeles trenger en ransakelses ordre.
De kan sikkert finne på å ta seg en tur innom, selv om de ikke har en ransakelsesordre, men du trenger ikke å slippe de inn.

Haddr blitt for dumt vist de skulle sparke ned døra til alle som bestiller dyrkelamper og dyrketelt osv.
Vis hele sitatet...

Ikke så veldig


Forøvrig så bryr de seg ingenting om papir, ikke papir.. Bare tulleri, de har paragrafer til dems fordel som sier noe om at ved fare for bevisforspillelse så trengs det ikke ventes på en kjennelse for ransakning av feks bopel. Så det betyr i praksis at de kan gjøre egentlig akkurat som dem vil. Du kan takke justisdepartementet ved å hive en murstein gjennom vindu dems foreksempel så kansje det hjelper litt i hvertfall
Sist endret av Yatzy; 18. mars 2015 kl. 00:26.
Forbudspolitikkens banaliteter tar tydligvis ingen ende.

Det kommer til å interessant om det virkelig går mot avkriminalisering etter UNGASS 2016.

Da burde virkelig alle av narkotikapolitiets gjerninger samles opp, arkiveres og gjøres tilgjengelig for all ettertid på nettet, som en evig påminnelse om hvor langt galskapen faktisk gikk. I tillegg til at tidligere narkotikapoliti kan få en påmindelse om tidligere gjerninger når de prøver å søke seg til nye maktposisjoner, da kan folk få vurdere om fanatikere bør gis tillit.