Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5331
Jeg har nå bodd i Rogaland ca et halvt år. Det som jeg legger merke til, ettersom at jeg har og drukket melk i 14 år av livet mitt (1-15), er at melken i Trondheim smaker mye bedre enn den på Sør-Landet. Er det en spesiell grunn til dette?
Sist endret av Chamoswor; 19. mai 2014 kl. 21:01.
Det er nok innbilning. Frem til det siste året har det vært tilfeldig hvor ifra melken til tine har vært "tappet".
Trådstarter
7 0
Kanskje melken i Rogaland er tappet i Finnmark, så fraktet til Rogaland i bøtter og spann, så behandlet. Utløpsdatoen er kanskje feil D:
Sist endret av Chamoswor; 19. mai 2014 kl. 21:10.
Er ikke det ganske upraktisk for Tine da?
Jeg trodde da man drakk mest mulig lokal melk? I nord Norge får man info om forskjellige melkegårder som leverer melken til tine.
Trådstarter
7 0
Det mener jeg også, står i allefall det på melkekartongen. Hvis det er tilfelle, er det en grunn til at melken smaker så mye bedre i Trondheim?
Sist endret av Chamoswor; 19. mai 2014 kl. 21:16.
:(){ :|:& };:
trond89's Avatar
Selvsagt er den bedre i trøndelag. Skulle bare mangle.
Sitat av Chamoswor Vis innlegg
Det mener jeg også, står i allefall det på melkekartongen. Hvis det er tilfelle, er det en grunn til at melken smaker så mye bedre i Trondheim?
Vis hele sitatet...
Om det er melk i fra butikken, som har gått gjennom homogeniseringsprosessen (og sikkert flere prosesser jeg ikke kommer på i farta), så er det nok bare innbilling fra din sin side, siden all melk fra ett distrikt havner i de samme oppbevaringskarene når den kommer fra gårdene. Kan jo tenkes at settingen du drikker melka i gjør noe for deg da?

Men som trond89 sier over her, kyr som beiter i trøndelag har lever jo tett på naturen, med særegen bondekultur, idylliske beitemarker og kjærlighet!
Sist endret av T.J; 19. mai 2014 kl. 21:30.
Sitat av trond89 Vis innlegg
Selvsagt er den bedre i trøndelag. Skulle bare mangle.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Trondheim, så må jo bare si meg enig
Sitat av Wild Vis innlegg
Kumelk er for kalver.
Vis hele sitatet...
Foretrekker du menneskemelk?

Jeg har ikke tenkt så mye på smaksforskjeller i Norge, men da jeg var på Kreta smakte melken helt annerledes. Den hadde også lengre holbarhetstid. Husker jeg skulle kjøpe melk på butikken i kreta, og da jeg kom tilbake syntes vi melken var heelt annerledes en hva den var i Norge. Så jeg at det var bilde av jævlig blid geit på kartongen, og fikk oversatt det som sto på kartongen via google translate.

Vi endte opp med å spise frokostblandingen vår med geitemelk den gang.

Kumelka der nede smakte også helt annerledes, og med lengre holdbarhetstid som sagt over.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Relevant Vis innlegg
Kumelka der nede smakte også helt annerledes, og med lengre holdbarhetstid som sagt over.
Vis hele sitatet...
Ultra-heat-treated. Kort sagt varma opp en god del hardare enn vanlig pasteurisert melk, som i Noreg. Det fører til søtare smak m.a. på grunn av kjemiske endringer på grunn av temperaturen. Kok opp litt heime og smak - tipper du vil kjenne det igjen
en ordentlig god kald melk smaker alltid bedre, gjerne med en cookies halveis inn i kjeften og tv'en på maks volum for å være sikker på at det er nordmenn som er drept i den tragiske ulykken.
Smaken på melken bestemmes mye av fôrkvaliteten. For hvis graset blir høstet i regnvær, siloen har lufttilgang, fôrvekster med høy bufferevne (stoffer som hindrer det å bli surt HCO3-) og/eller maskineriet er feil innstilt så det bl.a. kommer jord og skit med i graset, så blir det feilgjæring. I værste fall blir det mugg i siloen, og da kan dyra bli syke. Ellers så ønsker en at melkesyrebakterier skal spise sukkeret i graset, og lage melkesyre. Så en kan nesten kalle det "yoghurt lagd på gras". Disse bakteriene liker ikke lufttilgang, og de er meget konkurransedyktige i sure miljøer. Mens ved lufttilgang så blir det lettere dannet eddiksyre, propionsyre og i verste fall mugg i siloen. Mens hvis pH ikke faller fort, så blir det fort gode forhold for smørsyrebakterier, og det da blir smørsyre i siloen og melka. Derfor tilsetter mange bønder ei syre i graset under høsting. På slutten av 80-tallet var maursyre vanlig å bruke. Dette var/er middel for å få frem en melkesyrebakteriekultur. Og fôret påvirker smaken på melka i høyeste grad, det kan også ha noe med forskjell på fôrvekstene dem bruker.
Så dette er et veldig komplekst spørsmål å svare på. Og jeg tror at det har mye med hva en er vokst opp med. Og jeg kan banne på sørlendingene sier det motsatte om sørlandsmelk kontra tøndermelk.
Melk fra sørlandet smaker annerledes enn melk fra nordland pga beiteforhold. Det kua spiser setter litt smak på melka.. Ikke unormalt.

Akkurat samme greia som når jeg gikk på VGS.. vi kunne smake forskjell på colaen om den var tappet i oslo eller trondheim.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Melk fra sørlandet smaker annerledes enn melk fra nordland pga beiteforhold. Det kua spiser setter litt smak på melka.. Ikke unormalt.

Akkurat samme greia som når jeg gikk på VGS.. vi kunne smake forskjell på colaen om den var tappet i oslo eller trondheim.
Vis hele sitatet...
Akkurat det samme sier du? Hvilket dyr melker man for å få cola? og hva spiser det i Trondheim som gjør at den smaker annerledes enn i Oslo?
bland opp i Oboy så slipper du forskjellig smak..
Sitat av PerOe Vis innlegg
Akkurat det samme sier du? Hvilket dyr melker man for å få cola? og hva spiser det i Trondheim som gjør at den smaker annerledes enn i Oslo?
Vis hele sitatet...
Melker røde cola kyr selvsagt!
jeg har familie i sogn og fjordane, og jeg synes at den beste melka kommer derifra. I Lillestrøm hvor jeg bor synes jeg melka her helt forferdelig. Jeg tror det har noe å gjøre med foret til dyra, uten at jeg har noen studie til å støtte opp den forklaringen.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Akkurat samme greia som når jeg gikk på VGS.. vi kunne smake forskjell på colaen om den var tappet i oslo eller trondheim.
Vis hele sitatet...
Haha, ja selvfølgelig kunne dere det...

Selv smaker jeg forskjell på om den er transportert i Volvo eller Volkswagen
Sist endret av Gamgee; 19. mai 2014 kl. 22:41.
Jeg føler det samme med både melk og vann.

Og samtidig synes jeg av en eller annen grunn at svenske-colaen(Tysk-import, eller husker jeg feil?) er forferdelig, kontra butikken i Norge eller andre land.
Altså, ting kan smake forskjellig av noe så simpelt som hva de har blitt lagret i, hvilket utstyr som ble brukt for å klargjøre produktet etc..

Prøv traktekaffe, og kokekaffe med samme type gruten. Samme styrke, samme greia, forskjellige verktøy = litt forskjellige smaker.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Altså, ting kan smake forskjellig av noe så simpelt som hva de har blitt lagret i, hvilket utstyr som ble brukt for å klargjøre produktet etc..

Prøv traktekaffe, og kokekaffe med samme type gruten. Samme styrke, samme greia, forskjellige verktøy = litt forskjellige smaker.
Vis hele sitatet...
Sammenligningen er ikke holdbar, da det ene produktet er beregnet for trakting, mens det andre er beregnet for koking.
Det blir nesten som å erstatte olivenolje med smør under steking av mat, der det ene produktet ikke er beregnet for høye temperaturer, mens det andre er.

Tine har faste rutiner over hele landet, så det kommer an på fòr, kyr og bonden.
…altså er den holdbar. Din analogi til smør og olivenolje, derimot, er ugyldig (selv om du skal få rabatt for "nesten"-formuleringa).
Sitat av Chamoswor Vis innlegg
Jeg har nå bodd i Rogaland ca et halvt år. Det som jeg legger merke til, ettersom at jeg har og drukket melk i 14 år av livet mitt (1-15), er at melken i Trondheim smaker mye bedre enn den på Sør-Landet. Er det en spesiell grunn til dette?
Vis hele sitatet...
Melken kommer fra ulike bønder/ulike fylker osv.osv.
Du kan oppleve samme smaksforskjell idet bonden går over fra friskt gress til silofòring på høsten.