Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 30848
Rune Øygard ble i Desember 2012 dømt til fire års fengsel, og anket dommen på stedet. I dag er den 3. dagen av ankesaken ferdig. Nye bevis/smser ble lagt frem:

"Det eneste du har sendt til meg er et puppebilde"

«Tenker så mye på deg NN. Prøver å finne ut hva det er med deg som kvinne, som menneske som fascinerer. Som utløser savn og forelskelse. Det er noe ved hele deg, skjønnheten, smilet, blikket, tilliten, engasjementet. Den spørrende interesserte jenta. Omsorgen din. Kunne nevnt mye mer. jeg har iallefall blitt mer enn glad i deg. Skummmelt fordi du ikke er mer enn 14 år. Flott fordi jeg er mann. Håper du får en kjempedag og et hjertet ditt slår et ekstra slag for oss i dag."

Tror dere disse bevisene kommer til å sterke jentas forklaring? Mener jeg også las at Øygard har tenkt å endre på forklaringen sin rundt de tidligere Skype-samtalene.

På en annen side har Øygard og Mette Yvonne Larsen hentet ut flere nye vitner som skal være med på å svekke jentas troverdighet. Det er opp til juryen å fatte en beslutning. Etter min mening tror jeg ikke Øygard får noen mildere straff/slipper unna med fengsel. Jeg tror også det blir umulig/vanskelig å få han dømt for seksuell omgang med mindreårig, da det ikke finnes gode nok bevis. En annen ting er at han kan dømems utifra de seksualiserte meldingene som kom fram i Skype-loggene.

Hva mener dere?
Det begynner å bli kjedelig, dette. Reprise av forrige sak, bare at aktor har litt flere meldinger som styrker jentas forklaring om det som skjedde i starten.

Det er utenkelig at han går fri, og merkelig om han faktisk tror han kan slippe unna.
Trådstarter
3 0
Leiferen: Så må vi ikke glemme 6-7 nye vitner som muligens kommer til å svekke jentas troverdighet.. Hvis Øygard klarer å formulere seg noe fornuftig tror jeg han kommer til å stå mye sterkere i denen saken. Utenkelig at han går fri? Tja, men kan aldri tenke meg at han blir dømt for seksuell omgang med mindreårige. Ut i fra VG og DB sitt livestudie med oppfølging av hva som ble sagt, synes jeg jenta begynner å miste mye troverdighet.
Eneste grunnen jeg har til å tro at han er skyldig er medias fremstilling (som jevnt over har vært ganske ensrettet) så jeg synes det er vanskelig å ta stilling til om han er skyldig eller ikke, men jeg er sikker på at han kommer til å bli dømt..! Skummelt? Litt.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Leste på Vg eller Db at noen fra kripos kan rekonstruere sms'er, noen som kan forklarer hva det innebærer?
Sist endret av Biggie smalls; 24. april 2013 kl. 19:40.
Vet ikke helt hva jeg skal tenke angående saken. Synes noe av tingene jenta sier ikke er helt troverdig samtidig så har man jo bevisene svart på hvit hva han har skrevet til henne og dette er ikke noe en person i den alderen som er normal i hodet skriver til en 13 åring.

Så vet ikke helt hva jeg skal tenke lengre, i begynelsen var jeg med helt med på jentas side men så begyner jeg å konstruere senarioer i hodet etter ting jeg husker å ha lest på nettet, da tenker jeg meg en helt sinsykt manipulernde jente som bare vil ødlege livet til en person bare for de hun ikke fikk det som hun ville. Nå er det ikke slik jeg ser på denne jenta, men tenker meg i et senario der man selv er dømt for noe slikt man ikke har gort og jenta er så manipulerende at du blir dømt. (Sett litt mye på tv kanskje?).

Uanset utifra det så tror venter jeg med å ta "side" til domen er satt.
Jeg lurer på hva som feiler fyren. Et voksent menneske skal forstå at det er galt, det han har gjort. Misbruke tilliten til unge jenter. Særlig når man er gift. Og man er leder i et parti som leder hele kommunen. Det skremmer meg hva slags vaner og tilstander som avdekkes.

Tror politikere de kan gjøre hva de vil?

Det varmer å se rettferdigheten seire. Håper han får enda mer dom.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Så vet ikke helt hva jeg skal tenke lengre, i begynelsen var jeg med helt med på jentas side men så begyner jeg å konstruere senarioer i hodet etter ting jeg husker å ha lest på nettet, da tenker jeg meg en helt sinsykt manipulernde jente som bare vil ødlege livet til en person
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis er dette to kjipe personer som begge har gått over en hel masse grenser og kanskje manipulert hverandre begge veier. Men til sjuende og sist er det han som er den voksne parten, og han som burde tatt ansvar og avsluttet dette før det gikk for langt.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Vet ikke helt hva jeg skal tenke angående saken. Synes noe av tingene jenta sier ikke er helt troverdig samtidig så har man jo bevisene svart på hvit hva han har skrevet til henne og dette er ikke noe en person i den alderen som er normal i hodet skriver til en 13 åring.

Så vet ikke helt hva jeg skal tenke lengre, i begynelsen var jeg med helt med på jentas side men så begyner jeg å konstruere senarioer i hodet etter ting jeg husker å ha lest på nettet, da tenker jeg meg en helt sinsykt manipulernde jente som bare vil ødlege livet til en person bare for de hun ikke fikk det som hun ville. Nå er det ikke slik jeg ser på denne jenta, men tenker meg i et senario der man selv er dømt for noe slikt man ikke har gort og jenta er så manipulerende at du blir dømt. (Sett litt mye på tv kanskje?).

Uanset utifra det så tror venter jeg med å ta "side" til domen er satt.
Vis hele sitatet...
Hun har ikke konstruert disse meldingene som har kommet frem i retten. Skal vi virkelig tro på dette pisspreiket om sjargong? La meg spørre slik: Ville du skrevet slik til din egen datter? Eller enda bedre: Ville du skrevet dette til noen andre enn mennesker du kunne tenkt deg å se naken?
Hvorvidt disse overgrepene har skjedd får vi nok aldri et klart svar på. Men utifra meldingene han sender har jeg ingen tvil om at han hadde hatt seksuell omgang med jenta eller andre mindreårige hvis han fikk sjansen, det finnes da virkelig ingen som mener at måten de kommuniserer på er vanlig i et "far/datter" forhold slik han har beskrevet de hadde. Og hvis (mot alle odds) dette faktisk er sjargong bør han da virkelig være oppegående nok til å skjønne at det kan potensielt ende med katastrofe.

Om jenta lyver om den seksuelle omgangen så hadde han uansett vært bedre tjent med å forklare at meldingene er akkurat hva de ser ut til å være, men at det ikke har forekommet noen seksuell kontakt. Da hadde det ihvertfall virket som han snakket sant, for måten han bortforklarer skype/sms'er på nå er jo helt bak mål. Utifra meldingene og særlig de som dukker opp i runde 2 har de ganske klare indisier, hvorvidt det bør dømmes på indisier er en annen diskusjon. Han hadde aldri fått oppholde seg alene med min datter, det er sikkert.
Sist endret av Putresopp; 24. april 2013 kl. 23:07.
Enig med puttresopp. De bevisene som faktisk er kommet frem , smser og skypelogg osv. som er blitt lagt frem er jo ikke meldinger som en mann i 50 åra burde sende til 13-14-15 åring! Kall det sjargong så mye du vil han må jo ha vært ganske dum hvis han virkelig ikke mente no mer med dette en bare å ha en "ungdommlig sjargog"…så kjøper ikke helt den.
Om jenta tok insiativ så var hu bare 13-14 , han var voksen.
Han var den voksene ordføreren som satt på kontoret sitt og sende ganske drøye meldinger til en 13åring jente på skype !
Veit jo ikke om jenta lyver men når man sender sånne meldinger som øygaard har gjort her så virker det jo ganske mistenklig da… Synes også det er rart om han blir frikjent..
Sist endret av h3kr0; 25. april 2013 kl. 08:37.
Melding fra Øygard til jenta 28. juni 2011, klokka 22.53:
"Skjønar du ikkje kor mykje du betyr for meg? Er du like mykje forelska i meg? Fann du ut at han ikkje er noe for deg likevel? At det du og eg har er finare?"

- Jeg beklager å si at jeg ikke husker. Dette er et par år siden. Jeg kan ikke si hva dette bygger på. Jeg kjenner igjen sjargongen, men umulig å si hva det er, sier Øygard.
Vis hele sitatet...
Hele saken er en komedie. Det meste av bevis hentet fra SMSer og Skype-samtaler støtter jentas forklaring, og Øygard sitter nok en gang som en tulling og prøver å framstå som naiv og uskyldig.

Samtidig synes jeg det er utrolig at media får lov å dekke saken i så stor grad, da forsvarets strategi er ekstremt ødeleggende for framtidige saker. I hovedsak prøver de å dra jentas troverdighet ned i søla, ved å framlegge masse historier om henne og hennes personlige liv som i mange tilfeller ikke har direkte relasjon til saken. Jeg er redd for at dette vil skremme mange i lignende situasjoner til å gå videre med sin sak, og det er bare trist.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg skjønner ikke hvordan en politiker med så vanvittig dårlig hukommelse får gjort noe som helst i jobben sin. Forundrer meg at han husker å kle på seg før han drar på jobb om morran.
Sist endret av Bothrops; 25. april 2013 kl. 12:03.
Måten hele saken blir framstilt i media på, antyder at Rune Øygard har utført en eller flere straffbare handlinger. Han fikk jo en 4 års dom i tingretten, så hva dommen blir nå i lagmannsretten blir spennende å følge med på. At det er noe galt med denne mannen er det liten tvil om, det ser man på både skype og sms samtaler som har blitt lagt fram.

Dette er så langt i fra normalen det går ann å komme, ingen 50 åringer skal ha slike samtaler (eller "sjargonger" som Øygard kalte det) med en jente/eller gutt for den saks skyld.

Håper sannheten seirer og at mannen blir stilt til ansvar for det han mest sannsynlig har gjort. Kan bare tenke meg hvordan fengselsoppholdet hans vil bli. Pedofile og overgripere av barn er lengst nede på stigen, og blir gjerne tatt hånd om av medfanger Å tro meg, dette skjer også i Norske fengsler.
Jeg koser meg med å se ham grave sin egen grav i lagmannsretten. Merkelig mye han ikke husker, og interessant hvordan også de nye bevisene støtter opp under jentas forklaring.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg koser meg med å se ham grave sin egen grav i lagmannsretten. Merkelig mye han ikke husker, og interessant hvordan også de nye bevisene støtter opp under jentas forklaring.
Vis hele sitatet...
Jeg tror både jenta og ordføreren har driti seg ut i denne saken. Begge har forsnakka seg noe heftig. De har flørta med hverandre, og var sikkert litt morro for en gammel gris å flørte med en ung dame. Og det har sikkert vært morro for jenta også å ha en ordfører som gjør hva hun vil for henne. Når det tok slutt så har jeg ikke mine tvil om at hun overreagerte.

Han har dratt det altfor lang med sine meldinger til henne, men det har hun også. Greit at hun ikke skjønner noe fordi hun er så ung, det er også derfor jeg tror hun har driti seg ut med denne saken for etter det jeg har skjønnt har han aldri sett henne naken (nå har ikke jeg fulgt med på alt, men de har jo ikke liggi sammen engang?).
En stakkars mann og en utspekulert tenåring...
Øygård sier at samleie ikke har funnet sted ja, men han har innrømmet tidligere at de delte seng på turer og at han strøk/masserte henne http://www.nationen.no/2012/10/11/ny...tssak/7718663/

Vitnene som kommer senere er vel bl.a lærerne som jenta "anmeldte". Etter første rettsak så skrev journalisten.no(?) vedrørende dekningen at var det noe de skulle vært flinkere til å formidle, så var det å avkrefte at hun hadde anmeldt tidligere lærere. Ene læreren syntes hun var for nærgående i forhold til elevkontakt og brøt intimsonen hennes når han hjalp henne ved pulten, noe hun fortalte mor og mor tok det opp med lærer. Andre tilfellet var en annen lærer som hadde en par vitser som var dels seksuelle, noe mor også klikka for da hun ble gjenfortalt hva læreren hadde sagt. Husker ikke hva som ble sagt om den møtet med den første læreren, men det med den andre læreren var i hvert fall ingenting. I begge tilfellene var det mor som hadde tatt det opp med skolen, mot jentas vilje.

Noen som kjenner til uttalelsen jeg prater om? Klarer ikke å finne den igjen for referanse.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Enig med de fleste her, disse sms'ene og skype samtalene går det nok ikke ann å bortforklare.

Og selvom det kun er indisier på seksuell aktivitet mellom dem tror jeg nok at de fleste er enig i om at det ikke finnes røyk uten ild.
Altså det er ingen grunn til å tro at det ikke skulle skjedd noe mer når samtalene har vært så hyppige og tildels svært seksuelle av natur.

Eneste spørsmål jeg har her er hvor har foreldrene til denne jenta vært?
Hadde for min del vært helt uaktuelt å latt min datter ha så mye omgang med en så mye eldre person.
Mye tyder på at Øygård er en sleip faen og har klart å fremstå som en omsorgsgiver og positiv innflytelse på jenta utad. Øygård sier i dag at jenta hadde kontakt med foreldrene under turene, og at han ikke fikk noen negativ respons fra foreldrene på turene de tok sammen.

Som tidligere nevnt i saken så har det ifølge Øygård vært "vanskelige familieforhold", dvs. foreldrene hadde skilt seg http://www.journalisten.no/node/38476 .Noe som er vanlig ved slike tilfeller er at den ene forelderen ikke er fullt oppdatert på hva barnet har gjort hos den andre, og dermed har det kanskje i tillegg ikke vært like lett å se for de HVOR mye kontakt de faktisk hadde?
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jeg tror både jenta og ordføreren har driti seg ut i denne saken. Begge har forsnakka seg noe heftig. De har flørta med hverandre, og var sikkert litt morro for en gammel gris å flørte med en ung dame. Og det har sikkert vært morro for jenta også å ha en ordfører som gjør hva hun vil for henne. Når det tok slutt så har jeg ikke mine tvil om at hun overreagerte.

Han har dratt det altfor lang med sine meldinger til henne, men det har hun også. Greit at hun ikke skjønner noe fordi hun er så ung, det er også derfor jeg tror hun har driti seg ut med denne saken for etter det jeg har skjønnt har han aldri sett henne naken (nå har ikke jeg fulgt med på alt, men de har jo ikke liggi sammen engang?).
Vis hele sitatet...


Hvorfor har hun dratt det alt for langt? Hva har hun driti seg ut med her? Hun var 13/14 år når en mann på 50 år sender slike meldinger. Du sier du ikke har fulgt med, hvordan kan du komme med slike påstander da? Si du har en datter på 13 år, og en kamerat på 50 år sender meldinger som han til henne. Hadde det vært datteren din som hadde driti seg ut? Skam deg!
Det at øygards kone fortsatt støtter han i denne saken er for meg et mysterium. Jeg ville ikke støttet min egen far engang om jeg hadde funnet ut at han sendte slike meldinger til en 13/14år gammel jente.
Det er mildt sagt uforståelig for de fleste av oss som står utenfor og ser på. Hun har klart å se mellom fingrene på at han har hatt to elskerinner, og står tillegg ved hans side etter han ble DØMT for seksuelle overgrep mot en jente under 14 år (riktignok ikke rettskraftig dom pga. anke).

Han har jo truet både jenta og ene av elskerinnene med at han ville ta livet sitt om det ble slutt. Hvem vet hva han har sagt til kona?
Hun skal vitne senere, håper det går for åpen rett denne gangen så man får mer innblikk i tankegangen hennes.
Ja skjønner meg ikke helt på kona at hu fortsatt er sammen med han .

Legger ved en lenke her til en veldig bra artikkel skrevet av Ingvar Ambjørnsen (sjefs freak spør du meg )
http://www.nrk.no/ytring/logneren-1.11003546

Ambjørnesen skriver bra om det jeg å mange andre sikkert også har tenkt. At da det er to vidt forskjellig forklaringer er det klart at en av partene i denne saken lyver. Jenta har holdt seg til sin forklaring fra første stund , mens øygaard sin forklaring virker ganske så merkelig.
Sist endret av h3kr0; 27. april 2013 kl. 17:55.
Til dere som tvilte på om jenta snakket sant: http://www.dagbladet.no/2013/04/29/n...grep/26908755/

Er ganske flaut at avisene er nødt til å oversette samtaler fordi Øygard ikke klarer å skrive korrekt norsk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vågåmål er tydeligvis interessante greier.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Ambjørnesen skriver bra om det jeg å mange andre sikkert også har tenkt. At da det er to vidt forskjellig forklaringer er det klart at en av partene i denne saken lyver. Jenta har holdt seg til sin forklaring fra første stund , mens øygaard sin forklaring virker ganske så merkelig.
Vis hele sitatet...
..minst en av partene i saken lyver. Det forskjellen er veldig, veldig viktig.
Hva tror du hun lyver om og vil oppnå da, DumDiDum? Alle nye sms-er som dukker opp nå støtter jo bare opp under det hun har sagt hele tiden.
Det er flott at vi bor i et land der alle skal ha like rettigheter, men hva med jentas rettigheter, for jeg synes ikke hennes rettigheter har blitt skikkelig ivaretatt. Øygard kan prøve å ta på seg offerrollen så mye han bare greier, men med sms og skype-logger som er presentert så langt, virker det bare dumt. For ut fra hva som er kommet frem er det ingen tvil om hvem som er offeret her, nemlig jenta.

I denne saken synes jeg Øygard bare burde skamme seg, både for det han har gjort og for alle de resursjene som blir brukt på en ny rettssak, da særlig når han i realiteten ikke har et ankegrunnlag.
For her mener jeg at dommerne skulle sagt stopp og forlangt at han enten fremskaffet skikkelige bevis og forklaringer, og om han ikke greier det, ja så blir anken avist. For at norsk rettsvesen skal bruke tid og resurser på en mann som så opplagt er skyldig, synes jeg bare er trist for jenta sin del.

For uansett hva jenta måtte ha gjort, er det ikke hun som er skyldig, Øygard var den voksne part og stillingen hans tatt i betraktning, burde han virkelig vite at det han gjorde var galt. Så jeg har ingen som hest sympati for Øygard, han burde ganske enkelt bare ta straffen sin og holde kjeft.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Susanna Vis innlegg
Vågåmål er tydeligvis interessante greier.
Vis hele sitatet...
Seriøst, hele saken er noe sånt typisk inn-lands lokal bygde-dritt som har fått en massiv nasjonal medieoppmerksomhet.


Selv om saken er gjennomgående tragisk, og det er forsåvidt mest synd på jenta,... så har også Øygard fått kjørt seg virkelig. Jeg mener den store negative medieoppmerksomheten og ødeleggelse av framtidig karriere, både for han og enkelte nærstående familiemedlemmer er nesten straff nok.
Ikke på noen måte at Øygard er uskyldig, det er han ikke, men han og hans familie har fått *kjørt seg*.

*Rister på hodet* av Skype-samtalen på DB. Ikke bare at ingen av partene skriver norsk etter min mening, men også det at hele samtalen er som å følge med på to dritkåte fjortiser som tekster med hverandre. Jaja, Øygard er jo kanskje ennå mentalt fjortis, og jenta var det også. Husk at folket oppi kommunen støttet Øygard fullt ut i flere måneder, og ville ikke kommentere saken til mediene.

Saken er en bygdetragedie, og jeg tror det lurer mange slike rundt om i Norges lange land.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. mai 2013 kl. 14:50.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Selv om saken er gjennomgående tragisk, og det er forsåvidt mest synd på jenta,... så har også Øygard fått kjørt seg virkelig. Jeg mener den store negative medieoppmerksomheten og ødeleggelse av framtidig karriere, både for han og enkelte nærstående familiemedlemmer er nesten straff nok.
Ikke på noen måte at Øygard er uskyldig, det er han ikke, men han og hans familie har fått *kjørt seg*.
Vis hele sitatet...
Og hadde han bare godtatt straffen så hadde familien blitt spart for masse, så igjen er det Øygard som burde visst bedre.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hva tror du hun lyver om og vil oppnå da, DumDiDum? Alle nye sms-er som dukker opp nå støtter jo bare opp under det hun har sagt hele tiden.
Vis hele sitatet...
For det første, det var med vilje jeg ikke skrev noe mer i den posten. Det er en elementær logikk feil jeg har sett veldig mange gjøre i denne saken..journalister, kommentatorer og folk her... man spør hvilken av partene man skal tro på. Uavhengig av om man tror på jenta eller ikke, så må "Ingen av dem snakker sant" alltid være en mulighet man holder åpen i alle saker noensinne..



Vel, først om hvorfor, jeg har sagt det før, og jeg vet det er særdeles upopulært; men jenter i den alderen der er ikke de mest troverdige. De sier mye rart, og det er veldig viktig å la dem få tenkt seg om før man gjør noe basert på hva de kommer med. Det er vanskelig å vite nøyaktig hva som skjedde, men jeg holder muligheten åpen for at hun har kommet med en overdrivelse eller sagt noe hun ikke mente.. og deretter ikke fått mulighet til å rette på det fordi folk har fått moralsk panikk altfor fort... hvis jeg har rett, så er det heller ingen mulighet for at hun vil stå fram nå og si hun overdrev, fordi da vil hun være stemplet for alltid.

Som lærer opplevde jeg selv to ganger at elever som var fornærmet kom med påstander om andre lærere som, vel, betydde at de lærere ikke burde jobbe som lærere mer (muligens politiannmeldes, men ikke sikkert). Begge gangene var elevene fornærmet over noe helt annet (den ene dårlig karakter, den andre blitt kjeftet på).. og begge gangene sa jeg, "Dette er seriøst. Vi prates mer imorgen".. og når de var litt roligere dagen etterpå forklarte jeg "Hvis det du sa igår var sant, så må vi ta det veldig seriøst.. men hvis du overdrev fordi du var sint, så er det helt greit, men da må du si ifra nå.".. begge innrømte at det ikke var noe som burde tas videre, fordi jeg ga dem en vei ut. Hadde jeg gått videre med sakene til rektor med en gang, så hadde jeg skapt et helvete for både elevene og lærerene involvert... så det er bakgrunnen til at jeg har en litt mer skeptisk grunnholdning enn alle andre. Jenter i den alderen er, vel, kaotiske.

Videre, så er det en hel haug med griseprat, skypesamtaler og merkverdig oppførsel som er dokumentert. Det er uhorvelige mengder bevis for usømmelig atferd, men absolutt ingenting for faktisk samleie. Det får meg til å lure.. man sier ofte ingen røyk uten ild, men når man begynner å få såpass mange bilder av røyken uten å ha fått noe av flammene må man begynne å lure på hvorfor.

Det er også flere nøytrale vitner som har pratet om problemene i familien til denne jenta, imens hun selv framstiller alt som uproblematisk.. selv om hun åpenbart har foretrukket å komme vekk fra dem. Det er også flere vitner som har pratet om at omgangen med ekteparet Øygard hadde gjort henne mer selvsikker, utadvendt og at hun forandret seg for det bedre. Det stemmer ikke akkurat med hvordan overgrepsofre normalt reagerer.

Så jeg mener det er bevist at Øygard har gjort seg skyldig i lovbrudd; usømmelig atferd, men at det ikke er bevist at han har gjort overgrepene han faktisk er dømt for.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det er flott at vi bor i et land der alle skal ha like rettigheter, men hva med jentas rettigheter, for jeg synes ikke hennes rettigheter har blitt skikkelig ivaretatt. Øygard kan prøve å ta på seg offerrollen så mye han bare greier, men med sms og skype-logger som er presentert så langt, virker det bare dumt. For ut fra hva som er kommet frem er det ingen tvil om hvem som er offeret her, nemlig jenta.

I denne saken synes jeg Øygard bare burde skamme seg, både for det han har gjort og for alle de resursjene som blir brukt på en ny rettssak, da særlig når han i realiteten ikke har et ankegrunnlag.
For her mener jeg at dommerne skulle sagt stopp og forlangt at han enten fremskaffet skikkelige bevis og forklaringer, og om han ikke greier det, ja så blir anken avist. For at norsk rettsvesen skal bruke tid og resurser på en mann som så opplagt er skyldig, synes jeg bare er trist for jenta sin del.

For uansett hva jenta måtte ha gjort, er det ikke hun som er skyldig, Øygard var den voksne part og stillingen hans tatt i betraktning, burde han virkelig vite at det han gjorde var galt. Så jeg har ingen som hest sympati for Øygard, han burde ganske enkelt bare ta straffen sin og holde kjeft.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg er helt enig med deg, at han burde skamme seg! Men jeg syns det er mye som tyder på, at han ikke har vett til det! Eller at han er en dum person med dysosialpersonlighetsforstyrrelse (psykopat i gamledager, men psykopati er en liten del av dysosial. nå). Så han tror han kan vri seg unna hva som helst. ÆSJ! Han har ikke så mye blant mennesker å gjøre, syns nå jeg!

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Seriøst, hele saken er noe sånt typisk inn-lands lokal bygde-dritt som har fått en massiv nasjonal medieoppmerksomhet.


Selv om saken er gjennomgående tragisk, og det er forsåvidt mest synd på jenta,... så har også Øygard fått kjørt seg virkelig. Jeg mener den store negative medieoppmerksomheten og ødeleggelse av framtidig karriere, både for han og enkelte nærstående familiemedlemmer er nesten straff nok.
Ikke på noen måte at Øygard er uskyldig, det er han ikke, men han og hans familie har fått *kjørt seg*.

*Rister på hodet* av Skype-samtalen på DB. Ikke bare at ingen av partene skriver norsk etter min mening, men også det at hele samtalen er som å følge med på to dritkåte fjortiser som tekster med hverandre. Jaja, Øygard er jo kanskje ennå mentalt fjortis, og jenta var det også. Husk at folket oppi kommunen støttet Øygard fullt ut i flere måneder, og ville ikke kommentere saken til mediene.

Saken er en bygdetragedie, og jeg tror det lurer mange slike rundt om i Norges lange land.
Vis hele sitatet...
Selvsagt er det spesielt, at en ordfører driver med slikt! Men det er nå allikevel helt på dangelbærtur, å påstå at seksuelt missbruk av barn er et bygdefenomen på Østlandet. Dette er jeg ganske sikker på, er jevnt fordelt over hele landet. Og antageligvis har andre politikkfigurer gjort det samme, men de har sluppet unna (så langt). De skulle bare ha visst hva se ødelegger, med å tømme sin blære slik! Og hvilken jobb det er, å få et noen lunde normalt liv etterpå!
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Og hadde han bare godtatt straffen så hadde familien blitt spart for masse, så igjen er det Øygard som burde visst bedre.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det at vågå-folk har en spesiell dialekt har da ingenting overhodet med denne saken å gjøre, vil man diskutere dialektbruk i offentlig rom kan man ta det i en egen tråd.

Øygård virker nesten desperat, han har tydeligvis snurret den lille bygda hans rundt fingrene og forventer å kunne gjøre det samme med resten av landet også. Han er den voksne parten, han burde virkelig visst bedre i utgangspunktet, hvorfor han i det hele tatt valgte å anke saken skjønner ikke jeg.

Ja, media har helt klart gjort sitt for å blåse opp denne saken, men det selger, og media er jo først og fremst ute etter å tjene penger, ikke levere nyheter. Et eksempel på dette er kanskje tv-nyhetene på NRK mot aviser som vg/db, Øygård-saken får ikke like mye oppmerksomhet hos et "nyhetsbyrå" som ikke har krav om å tjene penger.
Du sier mye lurt DumdiDum, men når en mann ber en 14 åring ta av seg BHen, så bør et par varsellamper begynne å gå.

Disse sengene de brente syntes jeg også vitner om at det har foregått foul play på denne hytten.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Som lærer opplevde jeg selv to ganger at elever som var fornærmet kom med påstander om andre lærere som, vel, betydde at de lærere ikke burde jobbe som lærere mer (muligens politiannmeldes, men ikke sikkert). Begge gangene var elevene fornærmet over noe helt annet (den ene dårlig karakter, den andre blitt kjeftet på).. og begge gangene sa jeg, "Dette er seriøst. Vi prates mer imorgen".. og når de var litt roligere dagen etterpå forklarte jeg "Hvis det du sa igår var sant, så må vi ta det veldig seriøst.. men hvis du overdrev fordi du var sint, så er det helt greit, men da må du si ifra nå.".. begge innrømte at det ikke var noe som burde tas videre, fordi jeg ga dem en vei ut. Hadde jeg gått videre med sakene til rektor med en gang, så hadde jeg skapt et helvete for både elevene og lærerene involvert... så det er bakgrunnen til at jeg har en litt mer skeptisk grunnholdning enn alle andre. Jenter i den alderen er, vel, kaotiske.
Vis hele sitatet...
Jeg nekter å tro at dette er så vanlig som du gir inntrykk av! Alt kan selvfølgelig skje, men jeg misliker veldig sterkt at du av prinsipp velger å være skeptisk til alle jenter som forteller om overgrep. For jeg tror faktisk at det aller vanligste er det som aldri blir fortalt om eller gjort noe med.

Jeg tror ikke du aner hvor vanlig det er at jenter opplever alt fra små til større overtramp. En rask beføling på bussen, nedverdigende og objektifiserende kommentarer når man passerer en guttegjeng, spørsmål om hvor mye man "koster" eller en halvfull fyr som prøver å trekke deg inn på båsen på en do på utestedet. Slike "småting" er vanlige, så vanlige at jenter flest ikke orker å lage en sak ut av det. Jeg har opplevd sånt flere ganger enn jeg har tall på.

Fikk lyst å sitere Vampus her - for det er jo akkurat sånn som hun sier:

Kvinner blir fortalt hele tiden at vi må jo tåle litt. Enten det er sjåvinistiske vitser i lunsjen, klapp på rumpa eller kollegaer som tafser på julebord. Litt må vi tåle. Men hva er egentlig litt. Er det at jeg som 26 år gammel markedsfører ble bedt flere ganger om å vise billett (skal du egentlig sitte her?) på Business Class fordi jeg åpenbart ikke hørte hjemme blant dresskledde menn? Er litt å le av historier om dumme kjerringer i lunsjen? Bli med på strippeklubb i utlandet? Alternativet er nemlig ikke å gå på en annen bar, men å gå tilbake til hotellet alene med beskyldningen "snerpe" hengende over hodet. Er "litt" å få sms fra menn på konferanser, som kunne vært potensielle samarbeidspartnere for selskapet du jobber for, om romnummeret deres - fordi det er det de valgte å bruke visittkortet ditt til? Er "litt" å få sms med bilde av kjønnsorganer, eller deskriptive beskrivelser av hvordan avsender ønsker å pule deg? Er "litt" å få kommentarer på utseende og vekt når du tar opp samfunnsspørsmål, både små og store? Trusler, hets og sjikane?

Siden jeg har opplevd alt det overnevnte, så lurer jeg fortsatt på hva folk mener når de sier "du må tåle "litt". For når blir "litt" nok?
Vis hele sitatet...
Er du som de mennene hun skriver om - de som mener at man må tåle "litt" og som signaliserer det til elevene dine når de klager? ER det virkelig verdt å lage bråk av? Vel, nei, det er kanskje ikke det? Jeg hadde ikke våget om jeg var ung og det var holdningen jeg møtte. Kanskje det var riktig i de sakene, ikke vet jeg. Men holdningen din stinker!

Også er det i de mer alvorlige sakene. Jeg velger ihvertfall å tro på jenter som forteller meg sånt, uten at det betyr at jeg løper til politiet med en gang av den grunn. Fordi jeg vet hva det koster å fortelle.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er også flere vitner som har pratet om at omgangen med ekteparet Øygard hadde gjort henne mer selvsikker, utadvendt og at hun forandret seg for det bedre. Det stemmer ikke akkurat med hvordan overgrepsofre normalt reagerer.
Vis hele sitatet...
Hva vet vel du? Fagfolket later til å være enige om at dette er helt typisk for ei som har opplevd overgrep.

Hun var jo forelska i fyren! En syk suppe av omsorg, forelskelse, sex og en voksen som tydeligvis er en av de få som gir henne følelsen av å se henne, men som ikke selv er voksen nok til å takle den nærheten. Overgrep handler ikke bare om voldtekt og tvang, det handler sannsynligvis langt oftere om denne typen syke relasjoner. Det kan føles godt der og da for den ungen også, de kjøper seg på en måte oppmerksomhet og omsorg, men det føkker opp selvbildet likefullt. De trenger å føle at voksne bryr seg, og ikke fordi de er deilige og sexy - for hva slags verdi har man egentlig da?
Sitat av r0bin Vis innlegg
Eneste spørsmål jeg har her er hvor har foreldrene til denne jenta vært?
Hadde for min del vært helt uaktuelt å latt min datter ha så mye omgang med en så mye eldre person.
Vis hele sitatet...
Det tenker jeg på også, hvem tillater sin 14-15 år gamle datter og overnatte med en mann på ~50 over 20 ganger!
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg nekter å tro at dette er så vanlig som du gir inntrykk av! Alt kan selvfølgelig skje, men jeg misliker veldig sterkt at du av prinsipp velger å være skeptisk til alle jenter som forteller om overgrep. For jeg tror faktisk at det aller vanligste er det som aldri blir fortalt om eller gjort noe med.
Vis hele sitatet...
Tja, man kommer aldri til å vite hvor mye som faktisk skjer. Jeg vet av andre tråder at du har hatt dine opplevelser, og det er synd. Den grunnleggende lærdommen man kan trekke av det vi har sett er at verden er kaotisk og ofte ikke spesielt hyggelig. Mye som ikke burde skjedd skjer, og av alt rart som skjer; så havner de rareste sakene ofte i rettssystemet...

.. og det er grunnen til at man skal fokusere på hva som faktisk er bevist, og hva man faktisk har holdepunkter for..fordi det er avvik og usannsynligheter i en eller annnen form tilstede når man ender opp i en rettssal.. problemet er å finne ut hvor. Å selge inn historier og stereotyper, eller moralistisk synsende dømming er konterproduktivt da ('han er en gris og avviker, jeg hater han!' sitat etter hodet fra første tråden).
Jeg tror ikke du aner hvor vanlig det er at jenter opplever alt fra små til større overtramp. En rask beføling på bussen, nedverdigende og objektifiserende kommentarer når man passerer en guttegjeng, spørsmål om hvor mye man "koster" eller en halvfull fyr som prøver å trekke deg inn på båsen på en do på utestedet. Slike "småting" er vanlige, så vanlige at jenter flest ikke orker å lage en sak ut av det. Jeg har opplevd sånt flere ganger enn jeg har tall på.
Vis hele sitatet...
Av en eller annen grunn blir jeg flørta mye med av homofile. Jeg har fått min særdeles gode andel klyp og interessante tilbud... så jeg har ingenting annet enn sympati for hva de fleste jenter går igjennom, og jeg har ingenting til overs for mannfolk som gjør den slags ting. Det tok litt tid før jeg faktisk la merke til alt, men jeg skjønner godt at mange er frustrerte.

.. men nå må det også sies at den eneste gangen jeg har stryki ei fremmed jente på rompa (helt seriøst ved et uhell..dro hånda opp av lomma og var uforsiktig), så snudde hu seg, smilte og satt ut rompa litt mer. Ikke det at jeg har eksperimentert noe mer med å ta tilfeldige jenter på rompa, men jeg har litt forståelse for at noen mannfolk er dønn forvirra over hvor grensene går også. Mannfolk er generelt ikke slemme mennesker som går rundt og forsøker å gjøre livet til damene verre
Er du som de mennene hun skriver om - de som mener at man må tåle "litt" og som signaliserer det til elevene dine når de klager? ER det virkelig verdt å lage bråk av? Vel, nei, det er kanskje ikke det? Jeg hadde ikke våget om jeg var ung og det var holdningen jeg møtte. Kanskje det var riktig i de sakene, ikke vet jeg. Men holdningen din stinker!
Vis hele sitatet...
Ikke fanden om man må tåle litt, og jeg blir helt genuint forbanna over at du impliserer at jeg mener det. I de to spesifikke tilfellene jeg nevnte var hensikten min å beskytte elevene... og jeg er piss lei mannshatinga som dras fram i hytt og pine. Jeg har aldri noensinne gjort noe av det de Vampus skriver om har gjort, og er ikke spesielt interessert i å betale prisen for deres idioti... iallefall ikke når jeg faktisk har oppført moralsk og korrekt.

Hadde jeg rapportert anklagene direkte hadde jeg begge gangene startet et sirkus uten like. Elevene som var i samme klasserom hadde ikke bekreftet historiene og begge gangene hadde elevene selv blitt ståendes igjen som taperene.. fordi ikke fanden om noen av dem hadde gått tilbake på historiene hvis jeg sendte dem til rektor for å forklare seg øyeblikkelig. Alle andre alternativer for hva jeg kunne gjort hadde kort og godt vært dypt umoralske. Beklager om jeg bryr meg om mennesker mer enn pissete idealer, men jeg har ingen planer om å ødelegge livet til noen som helst.
Hva vet vel du? Fagfolket later til å være enige om at dette er helt typisk for ei som har opplevd overgrep.
Vis hele sitatet...
Fair nok; jeg er ingen ekspert på overgrep. Aldri gjort det, aldri vært utsatt for det og ikke lest altfor mye om det.

.. og uansett synes jeg nå fortsatt det hadde vært bedre å dømme han for det det er faktisk bevist at han har gjort, kontra noe han kanskje han gjort fordi han er en umoralsk tosk.
Sist endret av DumDiDum; 9. mai 2013 kl. 16:40.
de trodde jo jenta var med på politiske møter og sov i atskilte rom?
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det tenker jeg på også, hvem tillater sin 14-15 år gamle datter og overnatte med en mann på ~50 over 20 ganger!
Vis hele sitatet...
Det er nok riktig at hjemmet ikke har gitt denne jenta tilstrekkelig med oppmerksomhet og omsorg. De har vel også blitt litt blendet av hans status og omdømme i lokalsamfunnet, dessuten var han jo i "familie".

Jeg hadde aldri akseptert det heller.
foreldrene altså
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Ikke fanden om man må tåle litt, og jeg blir helt genuint forbanna over at du impliserer at jeg mener det. I de to spesifikke tilfellene jeg nevnte var hensikten min å beskytte elevene... og jeg er piss lei mannshatinga som dras fram i hytt og pine. Jeg har aldri noensinne gjort noe av det de Vampus skriver om har gjort, og er ikke spesielt interessert i å betale prisen for deres idioti... iallefall ikke når jeg faktisk har oppført moralsk og korrekt.
Vis hele sitatet...
Godt. Jeg spør om du mener det. Bra du ikke gjør det.

Jeg hater ikke menn, bare for å sagt det. Faktisk er jeg veldig glad i dem, ihvertfall de som kan oppføre seg.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Hadde jeg rapportert anklagene direkte hadde jeg begge gangene startet et sirkus uten like. Elevene som var i samme klasserom hadde ikke bekreftet historiene og begge gangene hadde elevene selv blitt ståendes igjen som taperene.. fordi ikke fanden om noen av dem hadde gått tilbake på historiene hvis jeg sendte dem til rektor for å forklare seg øyeblikkelig. Alle andre alternativer for hva jeg kunne gjort hadde kort og godt vært dypt umoralske. Beklager om jeg bryr meg om mennesker mer enn pissete idealer, men jeg har ingen planer om å ødelegge livet til noen som helst.
Vis hele sitatet...
Nå vet selvsagt både du og jeg at man godt kan ta ungdom med en liten klype salt i mange sammenhenger. Når oppbrakte og sinte ungdommer har opplevd urettferdighet (og det gjør de jo støtt, unnskyld alle ungdommer her), så smører de på og lager innlegg på freak om hva slags rettigheter de har og hvem de kan anmelde. Jeg ville ikke løpt til politiet på dagen uansett. Men jeg ville helt klart vært åpen for samtale og fisket en god del mer rundt det de hadde fortalt. Jeg ville ikke sagt "sov på det i natt, så ser vi om du har ombestemt deg i morgen". En vei ut, sier du. Men det kan også oppleves som at du ikke ønsker at det skal snakkes om, noe en som har opplevd et overtramp vil være svært følsom overfor.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
.. og uansett synes jeg nå fortsatt det hadde vært bedre å dømme han for det det er faktisk bevist at han har gjort, kontra noe han kanskje han gjort fordi han er en umoralsk tosk.
Vis hele sitatet...
Og med bevis mener du film eller? Ikke mange som ville blitt dømt for noe, da. Hvis ikke disse skypeloggene og sms-ene er bevis godt nok for at det har vært et forhold mellom disse to, så kan man ihvertfall glemme å anmelde overgrep i fremtiden.

"Slurp", "ut og inn" og "det er avgjørende at han ikke får mistanke om oss" - hvorpå han prøver å presse jenta til å la en gutt ta på seg for å hindre mistanke. Vel, det holder for meg.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Nå vet selvsagt både du og jeg at man godt kan ta ungdom med en liten klype salt i mange sammenhenger. Når oppbrakte og sinte ungdommer har opplevd urettferdighet (og det gjør de jo støtt, unnskyld alle ungdommer her), så smører de på og lager innlegg på freak om hva slags rettigheter de har og hvem de kan anmelde. Jeg ville ikke løpt til politiet på dagen uansett. Men jeg ville helt klart vært åpen for samtale og fisket en god del mer rundt det de hadde fortalt. Jeg ville ikke sagt "sov på det i natt, så ser vi om du har ombestemt deg i morgen". En vei ut, sier du. Men det kan også oppleves som at du ikke ønsker at det skal snakkes om, noe en som har opplevd et overtramp vil være svært følsom overfor.
Vis hele sitatet...
Javel, det ville du sikkert ikke. Det var åpenbart ikke to to-setningers samtaler jeg hadde. Jeg så ann humøret til elevene og tok det derifra. Hadde det vært snakk om at de motvillig og forsiktet åpnet seg opp at jeg hadde behandlet det helt annerledes. Det er ikke tilfeldig at jeg trakk fram de to små-sakene, fordi jeg vet at jeg behandlet dem dønn korrekt og at samvittigheten min der er dønn rein.. og jeg vet også hva som hadde skjedd på den skolen om jeg hadde sendt sakene videre direkte. Forhåpentligvis ikke rettsak, men det kunne virkelig ballet på seg.. og det hadde jeg gladelig satt igang hvis elevene fortsatt ville og jeg hadde støttet dem hele veien; men jeg ga dem muligheten til å ombestemme seg fordi jeg verken er naiv eller godtroende... og jeg hadde rett.

...men det er også interessant med den massive mistroen man blir møtt med bare fordi man ikke tror 100% på alt som kommer fram her. Du har grunnleggende antatt at jeg er slem, og tolket alt som har blitt sagt i absolutt verste mening (for å sitere: du utviser en avskyelig holdning)... og jeg regner med du skjønner hva konsekvensen av at alle saker får fortsette framover uten at noen tør å komme med motforestillinger er?

... og du starter jo nå med å at du er enig i at man ikke skal tro på absolutt alt ungdom kommer med, som egentlig er absolutt hele hovedpoenget mitt... og grunnen til at jeg har en viss skepsis til hele opplegget her.
Og med bevis mener du film eller? Ikke mange som ville blitt dømt for noe, da. Hvis ikke disse skypeloggene og sms-ene er bevis godt nok for at det har vært et forhold mellom disse to, så kan man ihvertfall glemme å anmelde overgrep i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Tja, med bevis mener jeg at direkte henvisninger til samleie i noe som helst av den massive mengden kommunikasjon man har hadde vært fint ja.

Det er bevist at de hadde et forhold, med griseprat og muligens noen toppløs-bilder, og da dømmer man han for det. Usømmelig atferd, han må tilbringe tid i fengsel, sannsynligvis betale oppreisning og kan aldri jobbe med barn i noen form igjen.

Det er nok for meg, men nå er jeg kanskje ikke like blodtørstig som alle dere andre.
"Slurp", "ut og inn" og "det er avgjørende at han ikke får mistanke om oss" - hvorpå han prøver å presse jenta til å la en gutt ta på seg for å hindre mistanke. Vel, det holder for meg.
Vis hele sitatet...
.. på usømmelig atferd. Det er bevist utenfor en hver tvil. Han visste han gikk over grensa, og vi kan pælme han i fengsel for det.. på paragrafen det er bevist at han har brutt...ikke på en eller annen tilfeldig paragraf mange synes han har brutt.
Sist endret av DumDiDum; 9. mai 2013 kl. 17:51.
Det er noe med at selv om det etterhvert blir stadig flere indisier som tyder på at det er sant det jenta har sagt, så fortsetter du å være skeptisk. Jeg begriper ikke at det går an å ikke tro på henne som saken kommer fram nå.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er noe med at selv om det etterhvert blir stadig flere indisier som tyder på at det er sant det jenta har sagt, så fortsetter du å være skeptisk. Jeg begriper ikke at det går an å ikke tro på henne som saken kommer fram nå.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg kommer med 10 påstander til politiet, og etter mye om og men så viser 9 av dem seg å være er beviselig sanne. Bør da en person kunne dømmes på den 10'ende?

Jeg synes da 'nei' er et særdeles mye bedre svar enn "ja", og derfor mener jeg Øygard burde dømmes for usømmelig atferd, som er bevist,.. og ikke for utuktig omgang som ikke er bevist.


[edit]
Forøvrig, standpunktet mitt har åpenbart forandret seg ettersom saken har skritt fram. Først var jeg ikke villig til å dømme Øygard før saken var skikkelig belyst, og fikk massiv pepper og kritikk for det i første tråden.. så ble saken belyst; og nå mener jeg han bør bli dømt for usømmelig atferd.

Om det kommer fram bevis eller sterkere tegn på at de har hatt samleie; så forandrer jeg gladelig mening en gang til... men er det virkelig så nøye hva jeg mener?
Sist endret av DumDiDum; 9. mai 2013 kl. 19:20.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Okei, dette er kanskje litt offtopic - men helt siden saken kom opp for lenge siden (husker nesten ikke når det var, er lenge siden), så har jeg klødd meg i hodet av undring hvordan en så respektert mann i hjemdistriktet rett og slett gidder å være i et slikt kinkig forhold, som han _visste_ /_burde vite_ var ekstrem risikosport for ham...

Han er over 50, hun er tenåring, appåtil så velger _begge_ (i full visshet) å være særdeles intime og særdeles nær hverandre.

Jeg får bare beklage uttalelsen på mitt forrige innlegg i tråden om at dette er et typisk bygdefenomen, men jeg velger å stå ved det jeg sa. Jeg selv kommer fra bygda, men bor nå i byen, og _vet_ at sterke lokalpersoner kan i sitt nærmiljø oppnå uforholdsmessig stor makt.

Jeg mener fremdeles at dette (seksuell misbruk) skjer _hyppigere_ i fjerne bygdekommuner på Øslandet, Vestlandet og nord-Norge, enn det gjør i byene. Har hørt relativt få sånne tilfeller når det gjelder by-ordførere. Der i byene på en annen side, som f.eks i tilfellet med Oslos tidligere ordfører Ditlev Simonsen, er økonomisk snusk og bedrageri vanligere da de får kontroll med langt større økonomiske ressurser.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. mai 2013 kl. 21:37.
DumDiDum: de kan ikke endre siktelsen nå midt i saken. Hvis de kunne hadde de visst utvidet den.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Okei, dette er kanskje litt offtopic - men helt siden saken kom opp for lenge siden (husker nesten ikke når det var, er lenge siden), så har jeg klødd meg i hodet av undring hvordan en så respektert mann i hjemdistriktet rett og slett gidder å være i et slikt kinkig forhold, som han _visste_ /_burde vite_ var ekstrem risikosport for ham...

Han er over 50, hun er tenåring, appåtil så velger _begge_ (i full visshet) å være særdeles intime og særdeles nær hverandre.

Jeg får bare beklage uttalelsen på mitt forrige innlegg i tråden om at dette er et typisk bygdefenomen, men jeg velger å stå ved det jeg sa. Jeg selv kommer fra bygda, men bor nå i byen, og _vet_ at sterke lokalpersoner kan i sitt nærmiljø oppnå uforholdsmessig stor makt.

Jeg mener fremdeles at dette (seksuell misbruk) skjer _hyppigere_ i fjerne bygdekommuner på Øslandet, Vestlandet og nord-Norge, enn det gjør i byene. Har hørt relativt få sånne tilfeller når det gjelder by-ordførere. Der i byene på en annen side, som f.eks i tilfellet med Oslos tidligere ordfører Ditlev Simonsen, er økonomisk snusk og bedrageri vanligere da de får kontroll med langt større økonomiske ressurser.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare hva jeg tror, såklart.

Han er nok ikke riktig voksen. Istedenfor å snakke til henne som en voksen gjør til et barn, har han senket seg ned på hennes nivå. Det er sikkert en fin virkelighetsflukt for en mann med krevende stilling og mye ansvar.

Men jeg tror nok han har tenkt og bekymret seg hele tiden. Han har vært på kanten i ett kjør, men han har passet seg for å skrive noe for direkte i tilfelle foreldrene hennes skulle snoke i telefonen hennes før hun rakk å slette. Han har ikke tenkt på at meldinger som er slettet kan finnes igjen..

Jeg tror nok denne typen forhold skjer både her og der. Folk er folk.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Okei, dette er kanskje litt offtopic - men helt siden saken kom opp for lenge siden (husker nesten ikke når det var, er lenge siden), så har jeg klødd meg i hodet av undring hvordan en så respektert mann i hjemdistriktet rett og slett gidder å være i et slikt kinkig forhold, som han _visste_ /_burde vite_ var ekstrem risikosport for ham...
Vis hele sitatet...
Vel, en ungdom uten perspektiv i livet kan gi han annerkjennelse som attraktiv og fantastisk på en måte ingen andre som faktisk har sett litt av livet kan gjøre..

.. akkurat som ungdomsforelsker og forhold i starten av 20-åra er så inderlig mer intense enn alt som kommer seinere. Ikke alle klarer å ta inn over seg at livet forandrer seg når man blir eldre, og lengter tilbake til tiden da alt var spennende og nytt.. at typen har hatt flere forhold på si kan tyde på at typen desperat søker etter opplevelser, som har kulminert i dette røret her.

Han er på topp av karrieren sin, for gammel til å gjøre noe nytt.. og har tydeligvis ikke noe familieliv som binder han opp... ei heller noen hobbyer han brenner for. Han trengte vel noe som gjorde at han følte at han faktisk levde.
Sitat av Susanna Vis innlegg
DumDiDum: de kan ikke endre siktelsen nå midt i saken. Hvis de kunne hadde de visst utvidet den.
Vis hele sitatet...
Det er virkelig ingen unnskyldning for å dømme noen for noe det ikke er bevist at de har gjort.
Sist endret av DumDiDum; 9. mai 2013 kl. 22:06.
Sitat av Susanna Vis innlegg
DumDiDum: de kan ikke endre siktelsen nå midt i saken. Hvis de kunne hadde de visst utvidet den.

Vis hele sitatet...
Det må jo nesten stå for påtalemyndighetenes regning. Det er jo åpenbart at en mangelfull tiltale ikke skal gå ut over den tiltalte.