Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6451
Hallo alle sammen!

Jeg er en elev på "Data og Elektronikk" VG2, og jeg leter etter lærling-muligheter som kan gi meg relevant ærfaring innen Olje og gass industrien, både offshore og onshore. Hvis noen vet om oljeselskap (o.l.) som tar imot lærlingsøknader vil jeg sette veldig stor pris på det.

Jeg gjør det veldig godt på skolen og liker det jeg holder på med. Planlegger å gå hele veien til master i "Offshoreteknologi, Industri teknologi og driftsledelse", siden jeg er veldig interessert i det - ønsker jeg en høyere utdannelse


Takk så mye for alle forslag!
Den undervurderte
Statoil og Oddfjell vil eg tru
Trådstarter
42 0
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Statoil og Oddfjell vil eg tru
Vis hele sitatet...
http://www.odfjell.com
http://www.statoil.com

Har sjekket begge, kommer nok til å sende en søknad dit ja


Setter pris på flere forslag!
Den undervurderte
Sitat av Akimoto873 Vis innlegg
http://www.odfjell.com
http://www.statoil.com

Har sjekket begge, kommer nok til å sende en søknad dit ja


Setter pris på flere forslag!
Vis hele sitatet...
Hvis eg hadde vært deg då, hadde eg moglegens søkt som dataoperatør / ROV- kjører.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Utrolig at ingen har nevnt National Oilwell, der kan du tjene sykelig rått også!

http://www.finn.no/finn/job/fulltime...gId=1278253251
Trådstarter
42 0
Vel, som sagt leter jeg etter firmaer som gir Lærlinger (rett fra VGS) mulighet til å få arbeidsærfaring med opplæring.
Jeg skal se nøye gjennom National Oilwell Varco, takk så mye
True phreak.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Utrolig at ingen har nevnt National Oilwell, der kan du tjene sykelig rått også!

http://www.finn.no/finn/job/fulltime...gId=1278253251
Vis hele sitatet...
Var innom dem for noen uker tilbake da jeg var på ekskursjon i Stavanger, det virker som et veldig ålreit sted å jobbe! De jobber mye med operatørutstyr o.l., og presiserte at de tar inn mange lærlinger.
Kanskje skjekke Arker Solutions også? De tilbyr mye av de samme mulighetene som National Oilwell
Hydro, bergen group og subsea7 søker lærlinger.

samt jeg har hørt kværner stord mangler folk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MurryPray Vis innlegg
subsea7 søker lærlinger.
Vis hele sitatet...
SS7 er etter mi erfaring rimelig britiske - offiserane er alt, mannskapet er ikkje verdt en dritt, og treng ikkje ein gong få informasjon. Som lærling trur eg det kan bli rimelig tøft...
Trådstarter
42 0
Takk så veldig mye! Jeg skal ta kontakt med alle de
www.cosl.no

De skal bemanne opp 3 rigger fremover nå. Trenger folk av alle slag.
Trådstarter
42 0
Veldig kult. Jeg har hørt med dem óg. Jeg håper jeg får muligheten til å komme på intervju
Fittetryne
ConocoPhillips, Talisman, BP, Shell etc etc.. bare å søke på du kommer over
http://www.classicalguitarist.info/petro.html

masse riggselskaper på venstre side

men ikke la deg lure til å ta et dyrt kurs

cluet er vel å søke med de mindre kjende selskapene som ikke alle søker hos, de fleste er meget interesserte i lærlinger.
Sist endret av Buckfast; 16. mars 2012 kl. 18:15.
toppidrettsutøver
toffer125's Avatar
Sitat av morfen94 Vis innlegg
Hvis eg hadde vært deg då, hadde eg moglegens søkt som dataoperatør / ROV- kjører.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Pappa jobber som kranfører på ROV-båt, og han syns jobben er veldig bra han jobber for østensjø rederi.
Aker Solutions og Aibel driver jeg og ser på selv (VG3 Dataelektronikk går jeg på) som lærlingsplass, fikk avslag fra Statoil, samt at søknadsfristen hos Statoil har gått ut for de som lurte.
Sist endret av Steeler; 16. mars 2012 kl. 22:55.
Kan jo anbefale NOV, jobbet der selv i snart et år som serviceingeniør, akkurat nå er jeg i Afrika. De søker jo fortrinnsvis ingeniører til de serviceingeniør stillingene som er de stillingene hvor du reiser offshore i hele verden og på site. Skiller mellom hydraulikk og elektro. Ansetter fagfolk også, men da burde du ha papirer eller erfaring som viser til erfaring innen de forskjellige disiplinene.
Hva vil være letteste vei for meg å komme meg på rigg?
Har vg1 byggfag og vg2 Klima, energi og miljø (rørleggerlinja)
Sist endret av Soppinfeksjon; 18. mars 2012 kl. 13:25.
Sitat av slashdot Vis innlegg
SS7 er etter mi erfaring rimelig britiske - offiserane er alt, mannskapet er ikkje verdt en dritt, og treng ikkje ein gong få informasjon. Som lærling trur eg det kan bli rimelig tøft...
Vis hele sitatet...

Hmmm kjenner du noen som jobber der?
De er ikke helt britiske....men som lærling der har man ikke noe med offiserene gjøre sånn sett når man er på jobb. Hvis det var snakk om ROV lærling da. Mannskap er jo selvfølgelig verdt noe, uten mannskapet vil ikke båten fungere.
Kan være enig i at informasjon noen ganger er litt dårlig, men du vil uansett gå på en norsk kontrakt og du forholder deg til den norske fagforeningen så det er ikke fritt frem. Hvis du får stilling som ROV-lærling der hadde jeg ikke nølt med å slå til.


Sitat av morfen94 Vis innlegg
Hvis eg hadde vært deg då, hadde eg moglegens søkt som dataoperatør / ROV- kjører.
Vis hele sitatet...
Og her kommer det jeg vil frem til....hvis du skal søke som ROV-lærling må du ha automasjon bakgrunn, så akkurat det kan bli litt vanskelig. Men det er helt sikkert noe annet det går ann å gjøre innenfor olje & gass. Er kanskje ikke dumt å begynne på land også, hvis du ikke får lærlingplass offshore. Da kan det være lurt å prøve seg i et selskap som også driver offshore, så kan det bli enklere å komme seg ut etterhvert

Lykke til!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Izor Vis innlegg
Hmmm kjenner du noen som jobber der?
Vis hele sitatet...
Vore ombord på et par av skipa.
Sitat av Izor Vis innlegg
De er ikke helt britiske....men som lærling der har man ikke noe med offiserene gjøre sånn sett når man er på jobb.
Vis hele sitatet...
Tja, på alle andre båter eg har vore på har eg snakka med mastern som likeverdig. På båter med britiske offiserer får eg det inntrykket at alt anna enn offiserer er verdilaust pakk som kan byttast ut i første havn.

Det er kort sagt dårlig miljø imho, på grunn av lederstilen til britiske offiserer.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vore ombord på et par av skipa.


Tja, på alle andre båter eg har vore på har eg snakka med mastern som likeverdig. På båter med britiske offiserer får eg det inntrykket at alt anna enn offiserer er verdilaust pakk som kan byttast ut i første havn.

Det er kort sagt dårlig miljø imho, på grunn av lederstilen til britiske offiserer.
Vis hele sitatet...
Okei....hvilken av båtene har du vært på? Som norsk ansatt har man uansett norsk kontrakt og en norsk fagforening, og man har fast lønn. Velger de å kaste deg av så får du uansett din lønn. Men på en sånn ROV båt er det ikke offiserene som styrer showet når det kommer til arbeid båten skal gjøre. De skal drifte båten og sørge for at den fungrer og kommer seg fra A til B, og det er det.

På en del av båtene så er ikke engang offiserene ansatt i SS7, og selv der de er det har de ikke så mye de skulle ha sagt om hvem som skal være ombord når det kommer til ROV crew og de som har noe med selve jobben å gjøre.

Jeg har vært på båter med rene norske mannskap, og jeg har også vært på båter der det har vært blanding av nordmenn, brasilianere, filipinere, engelskmenn, sør-afrikanere, og folk fra mange andre land, og jeg er "like fornøyd med alt". Selvfølgelig blir miljøet anderledes, men det er jo naturlig.
Sist endret av Izor; 18. mars 2012 kl. 20:31.