Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 5989
Som tittelen antyder har jeg lyst til å lage meg en røykepipe, men jeg er ikke helt villig til å betale i dyre dommer for å importere "briar wood" fra Europa. Derfor lurer jeg på om det finnes noen norske tresorter egnet for å lage pipe med.
Dette vil være den første pipen jeg lager, så jeg vet ikke mer enn det generelle jeg har lest meg fram til på nettet.
Jeg vet at såkalt "briar wood" er optimalt på grunn av at den tåler mye varme, har høy grad av hardhet, og visstnok "puster" godt(?).
Jeg verdsetter alle forslag og råd noen mer erfarne kan komme med.
R.i.p 23.04.2021
Har brukt alt fra Gran til diverse frukt trær .laget chillumer og gandalf piper og alt funker bare du har en relativt tørr bit og bruke.evt frese ut pipen i fersk materiell for så og tørke den,men da risikerer du at treet sprekker opp i tørkeprossesen. Pæretre synes jeg ga en fin ettersmak på røyken.
Vill tro at nøttetrær eller eik er det beste til å lage pipe med
Jeg kan lite om piper, men har en viss interesse for tresorter. Hvilke egenskaper skal treverket ha? Det bør formodentlig være hardt i alle fall? Nøttetrær er nevnt over, og det er den første tanken som streifa meg òg. Alternativt, hva med bøk eller lønn?

Sitat av Koldun Vis innlegg
Kirsebærtre!
Vis hele sitatet...
Hvis du sikter til det som på engelsk heter "cherry wood", så er det romhegg på norsk.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. november 2020 kl. 10:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis du sikter til det som på engelsk heter "cherry wood", så er det romhegg på norsk.
Vis hele sitatet...
Tenkte på kirsebær (prunus) generelt. Fra plommetre til søtkirsebær.
Einerøtter er det veldig bra å lage piper av. Jeg har ikke prøvd å lagd piper men pipegruver har jeg lagd mye av. Da graver jeg røttene til en einebusk opp, prøver å finne mest mulig solid emne, og sikker den til størrelsen av en liten chillum og bruker boremaskin til å hule den ut. Og om pipa ikke blir velykket er eine bra som røykeflis om du har fisk eller kjøtt du vil røyke. Bare husk å tørk det et halvt år før du bearbeider treet, viss ikke sprekker den.