Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1895 837521
Sitat av Okayda Vis innlegg
Noen som kan hjelpe meg å anslå ca vekt på dette ? Er skikkelig tørket. 22 stykker pluss en stilk






ops

kom flere samme bilder etterhverandre. Ikke meningen.
Vis hele sitatet...

imru al qays

Her er ca. 22 godt tørka flein av varierende størrelse. De veier altså 0,54 gram i mitt tilfelle. Det blir selvfølgig bare et løst anslag når det gjelder dine og jeg kan heller ikke gå god for hvor nøyaktig vekta mi er, men håper det hjelper litt!
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Melder om suksessfull innhøsting av fleinsopp etter to uker med barfrost, etterfulgt av to tommer snø som smeltet før stormen som var. Dette støtter påstanden at soppen vokser til den er snødd ned. Stedet er i Nordland fylke.

For å bidra i vitenskapen om fleinsopp skal jeg nevne noe om dette stedet jeg har sanket betytelige mengder ila høsten.
Gammel slåttemark gjengrodd med bjørkeskog, deretter ryddet, pløydd, gjødslet med talle og sådd. Deretter sommerbeite for storfe i tre år til nå. Talle er et underlag for husdyr der denne besto av grov sagflis, halm og møkker. Nedbrytningen av denne foregår langsomt; graset næres av denne i flere sesonger og er ikke enda blitt helt til muld.
Sitat av zerto Vis innlegg

imru al qays

Her er ca. 22 godt tørka flein av varierende størrelse. De veier altså 0,54 gram i mitt tilfelle. Det blir selvfølgig bare et løst anslag når det gjelder dine og jeg kan heller ikke gå god for hvor nøyaktig vekta mi er, men håper det hjelper litt!
Vis hele sitatet...
Nå er jo vekten av tørket sopp variabel pga. størrelse, men
opplever som regel å havne mellom 25 og 30 på grammet.
Du kan jo sjekke om vekten din er riktig ved å veie et kronestykke, det skal veie 4,35 gram.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Melder om suksessfull innhøsting av fleinsopp etter to uker med barfrost, etterfulgt av to tommer snø som smeltet før stormen som var. Dette støtter påstanden at soppen vokser til den er snødd ned. Stedet er i Nordland fylke.

For å bidra i vitenskapen om fleinsopp skal jeg nevne noe om dette stedet jeg har sanket betytelige mengder ila høsten.
Gammel slåttemark gjengrodd med bjørkeskog, deretter ryddet, pløydd, gjødslet med talle og sådd. Deretter sommerbeite for storfe i tre år til nå. Talle er et underlag for husdyr der denne besto av grov sagflis, halm og møkker. Nedbrytningen av denne foregår langsomt; graset næres av denne i flere sesonger og er ikke enda blitt helt til muld.
Vis hele sitatet...
Interessant. Har du nærbilder av soppen fra funnstedet - etter
frosten?

Når du beskriver flisdekket, blir dette lagt nederst, under halm
og møkk? Jeg ville tro fleinsoppen ikke trives med for mye
ved i substratet, men halm og møkk er den jo relativt glad i.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får ikke til å laste opp bilde, men etter mitt skjønn er det ikke ulikt som fra tidlig høst.

I dette tilfellet er talla bygd lag på lag med forskjellig materialer. Startet med flis og daglig strødd og byttet "strø" avhengig av værtype. Kuene pisser og skiter oppi dette, om å holde det tørt. Over en periode på ni måneder, så den blir meteren tykk før den blir lastet ut og blandet med jorden med plog! Årene etterpå ble landet brukt til beite.

At fleinsoppen skulle trives i denne blandingen var utilsiktet. I fremtiden skal jeg eksperimentere med forskjellige oppskrifter.

Jeg har lest at kultivering av spiss fleinsopp er vanskelig, jeg håper at denne "oppdagelsen" kan være nyttig.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
At fleinsoppen skulle trives i denne blandingen var utilsiktet. I fremtiden skal jeg eksperimentere med forskjellige oppskrifter.

Jeg har lest at kultivering av spiss fleinsopp er vanskelig, jeg håper at denne "oppdagelsen" kan være nyttig.
Vis hele sitatet...
Det viktigste for fleinsoppen er at det vokser gress der, og at
jorden inneholder rett mengde næringsstoffer - slik som f.eks.
nitrogen tilført fra dyremøkk.

Det som kan være årsaken til at det fortsatt vokser sopp
der etter en lengre periode med frost, er at komposteringen av
treflis, halm og dyremøkk muligens gir høyere temperatur i
jordsmonnet og således hindrer frosten fra å sette seg i bakken
like tidlig som den ellers ville gjort i "vanlig" jord.
Hadde egentlig gitt opp på plukkinga for i år, har lett i gamle jaktmarker uten å finne noe. Men Asperger nevnte golfbaner på forrige side, og da kom jeg jammen på at det finnes jo en golfbane en kort kjøretur unna.



Bingo. Lette i en halvannen time og fant 80 flein, små og mellomstore, de fleste godt modne, knapt noen unge. Dette var på vestlandet en plass mellom Bergen og Trondheim.

Men selv 1. november var det 2-3 golfspillere, samt noen som luftet hunden. Det var bare å dra ut mobilen og håpe de trodde det var pokemon go. >D
Rart ikke flere plukkere har kjøpt seg sånn pokemon Ash caps, det er easy peasy kamuflasje i dagens mobilsamfunn

"Hva driver du med egentlig?"

"Fanger magiske pokemon *vifte med mobil som en idiot*"
Sist endret av Dodecha; 5. november 2019 kl. 19:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Rart ikke flere plukkere har kjøpt seg sånn pokemon Ash caps, det er easy peasy kamuflasje i dagens mobilsamfunn

"Hva driver du med egentlig?"

"Fanger magiske pokemon *vifte med mobil som en idiot*"
Vis hele sitatet...
hehehe, genialt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
For dere som er interessert i både psilocybin og biokjemi, så er det nylig publisert en studie som forklarer prosessen
der soppen blir blå ved berøring/skade som følge av at virkestoffet i soppen oksiderer. Vrient stoff for en som ikke er
godt innbakt i kjemiens verden, dog.

http://sci-hub.tw/https://doi.org/10...anie.201910175
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mhm så den på shroomery. Bruising er en forsvarsmekanisme
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ohoi godtfolk og god helg!
Jeg lurer litt på dosering.
Har tidligere tatt 1,7g uten at det var helt villt, hvor mye kan jeg øke uten å gå helt ut av mitt gamle skinn?
Sitat av Fjug Vis innlegg
Ohoi godtfolk og god helg!
Jeg lurer litt på dosering.
Har tidligere tatt 1,7g uten at det var helt villt, hvor mye kan jeg øke uten å gå helt ut av mitt gamle skinn?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si, da soppene individuelt kan ha forskjellig mengde virkestoffer.
Variasjonen kan være relativt stor.

3 gram tørket spiss fleinsopp anslås som en høy dose.
Jeg ville kanskje prøvd å lagt på 0.5 gram, altså 2.2 gram totalt.

Men andre her vil kanskje gi deg andre råd.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vanskelig å si, da soppene individuelt kan ha forskjellig mengde virkestoffer.
Variasjonen kan være relativt stor.

3 gram tørket spiss fleinsopp anslås som en høy dose.
Jeg ville kanskje prøvd å lagt på 0.5 gram, altså 2.2 gram totalt.

Men andre her vil kanskje gi deg andre råd.
Vis hele sitatet...
Takker for svar!
Kanskje litt lite utfyllende spørsmål fra min side
Virkestoffene er i utgangspunktet likt som sist da det er oppmalt flein det er snakk om(samme batch)
Har tatt mindre doser mange ganger tidligere, men vil nå utforske og ta litt mer.
Sitat av Fjug Vis innlegg
Takker for svar!
Kanskje litt lite utfyllende spørsmål fra min side
Virkestoffene er i utgangspunktet likt som sist da det er oppmalt flein det er snakk om(samme batch)
Har tatt mindre doser mange ganger tidligere, men vil nå utforske og ta litt mer.
Vis hele sitatet...
Har ikke mye å si om soppen er fra samme batch, det er stor variasjon i mengde virkestoffer fra sopp til sopp i batchen uansett. 2,2-2,5 g er en fornuftig økning.

For å ha en litt mer forutsigbar måte å dosere på, så kan man kverne all sopp man har til nærmest pulver og blande det jevnt ut (ha pulveret i ei glasskrukke og rist på den ei stund). Bakdelen med å kverne opp sopp er større oksidasjonsflate (noe som fører til litt fortere tap av virkestoffer under lagring) og større sjanse for mugg, derfor er det ekstra viktig å tørke soppen ordentlig og regulerer fuktigheten inne i krukken med f.eks. silica gel.
god knall! Får hive på noe godlåter og tygge i meg 2,3g
btw oppmalt = kvernet.

Fortsatt finfin fredag!
Sitat av Fjug Vis innlegg
Ohoi godtfolk og god helg!
Jeg lurer litt på dosering.
Har tidligere tatt 1,7g uten at det var helt villt, hvor mye kan jeg øke uten å gå helt ut av mitt gamle skinn?
Vis hele sitatet...
Er veldig individuelt hva en «tåler». Andre faktorer som spiller inn er egen vekt og om man har fastet. Når jeg skal på tur så faster jeg fra 4-6 timer og bruker «Lemon tek» metoden for å ta den magiske soppen. Da kommer virkningene på ca 20 minutter etter jeg har tatt det.

Du kjenner deg selv best så ta det du er komfortabel med. Anbefaler alltid en Trip sitter ved høyere doser og påse at du er en bra plass mentalt før du reiser på tur
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei
Lurer litt på om jeg skal spise litt sopp i dag.
Det er ganske ryddig og rent i huset, men jeg er litt i stuss.
"Noen som hvet"
Klem fra Betty
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Totalt umulig for oss å kunne gi forslag ut i fra så snever informasjon.

Men, som en generell regel vil man si at det ikke er noen god idé å ture alene inne. Man kan fort svinge ned en kjip sti når man er forskanset i sitt eget hus/leilighet. Klart, det kan godt hende du har en fin eller grei tripp, det er bare ingen garanti for det, men det legges jo veldig mye vekt på set og setting. Noen takler det bedre enn andre.

Denne tråden har blitt for lang og da sliter man med å poste nye innlegg, vi henviser til den nye tråden.
Sist endret av Dodecha; 15. april 2020 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Nivå 5 - 3,6 g

Er det minimum nødvendig for den type opplevelse ?
Trodde man måtte opp på 5g+ tallet
Nivå 5 - 3,6 g

Er det minimum nødvendig for den type opplevelse ?
Trodde man måtte opp på 5g+ tallet
Anonym bruker
"Skrikende Krabbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av revo85 Vis innlegg
Nivå 5 - 3,6 g

Er det minimum nødvendig for den type opplevelse ?
Trodde man måtte opp på 5g+ tallet
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er opptil 1.5 ganger sterkere enn de typene som er vanligst å gro innendørs.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I tillegg vil mengde virkestoff variere veldig fra sopp til sopp, så en gang kan du ta 3,6 og få en grei opplevelse, men andre gang blir hodet ditt blåst av og havner i fjerde dimensjon Din innstilling og omgivelser har også mye å si. Hvis du f.eks. driver med meditasjon, så kan en meditasjonssession rundt peaken gi en langt heftigere og dypere opplevelse enn hvis du hadde satt og stirra ut vinduet mens du hørt på musikk.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du har fått to svar i den forrige posten din. Nei det du har er dessverre ikke fleinsopp. Det er litt tidlig enda, å siden du ikke har erfaring med å plukke sopp råder jeg deg til å lete tidligst i slutten av August, helst litt uti sopptember. Da er det som regel en del sopp å finne å sjansen for at du finner det du leter etter øker betraktelig.
Sist endret av Passiv; 11. juli 2020 kl. 20:28.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Hjemmelaget Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det slikt at Slank flekkskivesopp kan vokse i tilsvarende områder som spiss fleinsopp? Altså at skulle en finne dem at det også godt kan være flein i nærheten?

Egenskapene som nevnes om Slank flekkskivesopp virker jo egentlig til å være en veldig grei motvekt for MDMA bruk. Har noen andre erfaring med denne soppen? Ser at TS har notert den som uspieslig, men ble nysjerrig mtp. egenskapene
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det slikt at Slank flekkskivesopp kan vokse i tilsvarende områder som spiss fleinsopp? Altså at skulle en finne dem at det også godt kan være flein i nærheten?

Egenskapene som nevnes om Slank flekkskivesopp virker jo egentlig til å være en veldig grei motvekt for MDMA bruk. Har noen andre erfaring med denne soppen? Ser at TS har notert den som uspieslig, men ble nysjerrig mtp. egenskapene
Vis hele sitatet...
Mengder av 5-HTP og tryptofan er så små at å bruke denne soppen som kilde er lite praktisk. Ubrukelig med andre ord. De vokser på samme habitatet som flein, men er ingen god indikator.
New generation
colakork's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er det slikt at Slank flekkskivesopp kan vokse i tilsvarende områder som spiss fleinsopp? Altså at skulle en finne dem at det også godt kan være flein i nærheten?
Vis hele sitatet...
Har bare funnet feil sopp der jeg finner flekkskivesopp. Pleier å finne flekkskivesopp i samme habitat som sitronkragesopp.

Der jeg finner fleinsopp pleier det ikke å være mer enn gresstuer, mose og fleinsopp. Men det varier nok.

Et sikkert tips fra en freaker til en annen er at fleinsopp ofte er i den flate delen av beitemarken.
-Hvis det er skråninger så finner jeg ofte fleinsoppen i slutten av skråningene og videre bortover den flate beitemarka. - Ikke i høykantene eller i selveste skråningen.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fuck Mr. Plod!
Har en liten øy utenfor der jeg holder til, har vært sauebeite på den lille øya i mange mange år.

Noen som har erfart att flein vokser på øyer ute på vannet?

Eller er det noe som gjør at soppen ikke trives på slike steder?


Beklager at denne ikke ble postet på fleintråden. Men fikk ikke til å kommentere?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Har en liten øy utenfor der jeg holder til, har vært sauebeite på den lille øya i mange mange år.

Noen som har erfart att flein vokser på øyer ute på vannet?

Eller er det noe som gjør at soppen ikke trives på slike steder?


Beklager at denne ikke ble postet på fleintråden. Men fikk ikke til å kommentere?
Vis hele sitatet...
Tråden var stengt, tror vi blingsa litt under den travleste perioden med fleinidentifisering.

Meg bekjent har ikke flein noe problem å vokse i nærheten av ferskvann, jeg har selv funnet like ved siden av elver, har dog aldri vært ute på en øy.
Fuck Mr. Plod!
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Tråden var stengt, tror vi blingsa litt under den travleste perioden med fleinidentifisering.

Meg bekjent har ikke flein noe problem å vokse i nærheten av ferskvann, jeg har selv funnet like ved siden av elver, har dog aldri vært ute på en øy.
Vis hele sitatet...
Nå er det snakk om saltvanns øy, men er vel bare å sjekke neste sesong kanskje jeg finner ett flein mekka
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Nå er det snakk om saltvanns øy, men er vel bare å sjekke neste sesong kanskje jeg finner ett flein mekka
Vis hele sitatet...
Saltvannsøy og sauebeite er god kombo. Gode sjanser for fleinmekka sol du kan ha mer eller mindre for deg sjøl
Fant flein rundt 8 meter fra strandkanten i høst
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva er best strategi for å få mest mulig sopp ut av et sted du vet det vokser, burde man vente til utti oktober sånn at de har fått størrelse, eller kan man plukke tidlig i september også vokser det opp igjen fler etter kort tid?
Anonym bruker
"Tjukk Makrellhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Yo_tyson Vis innlegg
Hva er best strategi for å få mest mulig sopp ut av et sted du vet det vokser, burde man vente til utti oktober sånn at de har fått størrelse, eller kan man plukke tidlig i september også vokser det opp igjen fler etter kort tid?
Vis hele sitatet...
Gå å plukk første dagen det er frost på bakken!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Gå å plukk første dagen det er frost på bakken!
Vis hele sitatet...
Det er en gammel myte og du vil gå glipp av mye sopp om du venter helt til frosten kommer.

Men, hvis man begynner å lete i august og holder på gjennom sopptember bør man få bra med fangst. Oktober er heller ikke utelukket, mens i november bør du være bra interessert i å lete mye for lite sopp. Hvor i landet du oppholder deg har jo også noe å si.
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av Yo_tyson Vis innlegg
Hva er best strategi for å få mest mulig sopp ut av et sted du vet det vokser, burde man vente til utti oktober sånn at de har fått størrelse, eller kan man plukke tidlig i september også vokser det opp igjen fler etter kort tid?
Vis hele sitatet...
Det er bare å plukke Spiss fleinsopp gjennom hele sesongen. Den starter gjerne når nattetemperaturen faller til under 10 plussgrader, og man har gjerne mest plukkelykke etter en lengre oppholdsperiode etterfulgt av kraftig regn.

Typisk tar det bare 2-3 dager for soppen å vokse opp og så står den gjerne inntil en uke før den råtner bort.

Dersom man har lett tilgang på et terreng hvor man vet det gror fleinsopp skader det ikke å besøke det en gang i uken gjennom hele sesongen. Kombiner det gjerne med en god gåtur for å rense kropp og sinn, og de gangene det er flusst med sopp er det bare å stoppe underveis og plukke med seg hist og her.
Men i fjor fant jeg et bra sted litt utti i oktober hvor soppen var gigantisk fordi de hadde stått å grodd en stund, vil det ikke da være å ødelegge potensiale til soppene ved å plukke de tidlig?
Den Tilregnelige
Wonko's Avatar
Sitat av Yo_tyson Vis innlegg
Men i fjor fant jeg et bra sted litt utti i oktober hvor soppen var gigantisk fordi de hadde stått å grodd en stund, vil det ikke da være å ødelegge potensiale til soppene ved å plukke de tidlig?
Vis hele sitatet...
Nei.

Det vi i dagligtale omtaler som "soppen" er organismens fruktlegeme. Resten av soppen befinner seg under bakken i form av mycel.

Mycelet produserer fruktlegemer gjennom hele sesongen og de varer - som jeg nevnte i forrige post - bare en ukes tid før de råtner bort.

Altså vokser ikke enkeltindividene seg større og større gjennom sesongen, og dersom du lar være å plukke de vil de bare råtne bort og forsvinne i løpet av kort tid.

Unntaket fra dette er jo selvfølgelig om du oppdager veldig mange små individer etter en stor flush. Da kan du la de stå noen dager før du kommer tilbake og plukker de med deg etter at de har blitt større.

På den andre siden så finnes det data som tilsier at mindre individer inneholder en høyere konsentrasjon av Psilocybin enn de større, så det kan kanskje være like greit å bare plukke med seg soppen når man finner den uavhengig av størrelse.

Referanse: https://www.researchgate.net/profile...milanceata.pdf (PDF, tabell 1).
Åja, skjønner
Takk for svar
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hooola! Halvdumt spørsmål angående dosering her:

Om jeg trekker 10g sopp i 10dl vann. Er det riktig av meg å anse 1dl som en dose på 1g da?
Hooola! Halvdumt spørsmål angående dosering her:

Om jeg trekker 10g sopp i 10dl vann. Er det riktig av meg å anse 1dl som en dose på 1g da?
New generation
colakork's Avatar
Ja. Men tidligere erfaringer tilsier at soppen er gjerrig og alltid holder på litt av det psyko-aktive selv. Du får ikke trukket ut absolutt alt.
Fuck Mr. Plod!
Nå prøvde jeg kjapt å søke, men fant ikke annet enn folk som skrev om fleinsopp på fest og en dame som putta fleinsopp inn i vagina.

Kan man putte fleinsopp i sprit? Istedet for å tørke det? Noe sterk vodka. Også dosere utifra ml med vodka?

Eller vil det fortsatt råtne og bli dårlig i sprit?
Usikker på sprit, men honning er en mye brukt metode
Sitat av Nøddy Vis innlegg
Kan man putte fleinsopp i sprit? Istedet for å tørke det? Noe sterk vodka. Også dosere utifra ml med vodka?

Eller vil det fortsatt råtne og bli dårlig i sprit?
Vis hele sitatet...
Sprit fungerer bra. Virkestoffene trekker ut i spriten. Alkoholen forhindrer forråtnelse og bakterier.
Men det blir vanskelig å dosere. Det beste er å ha ønsket mengde sopp i en beholder, og
så fylle på med sprit til det dekker akkurat. Lar du det stå i 2-3 døgn bør det holde, men
det kan stå mye lenger. Da kan det være greit å oppbevare på et mørkt sted, ettersom
direkte sollys visstnok fører til oksidasjon av virkestoffene. Dette gjelder ihvertfall tørket sopp, usikker
på om det gjelder når den ligger på sprit.
Sitat av colakork Vis innlegg
Ja. Men tidligere erfaringer tilsier at soppen er gjerrig og alltid holder på litt av det psyko-aktive selv. Du får ikke trukket ut absolutt alt.
Vis hele sitatet...
Forholdet mitt med sopp er gjensidig, jeg tar det jeg får og ber aldri om mer. Og jeg anser den ikke som gjerrig

Har aldri opplevd noe problem med dette, men takk for svar.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Årets første funn for min del

https://imma.gr/113022xa8adb