Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 4222
Har funnet en skadet måkeunge i området jeg bor, når jeg går mot den så viser den tegn til at den vil fly bort, men høyrevingen dens ser tydelig skadet ut og den greier ikke fly. Hva burde jeg gjøre? Vurderer å ringe viltpatruljen i morgen.
Ta livet av den.
Sitat av Saerdna Vis innlegg
Ta livet av den.
Vis hele sitatet...
Er det lov?
Mens jeg og en kompis var og gikk en nattatur i gatene i Nederland var det en måse som satt seg ned rett forran oss. Jeg sa til kompisen min at han skulle følge med før jeg hoppet i rundt og vrengte en stygg maske og hylte fælt for å skremme måsen. Det endte med at måsen så bak på meg mens den begynte å fly og fløy rett inn i en lyktestolpe og ned i bakken igjen. Når vi kom frem var vingen tydeligvis brukket og måsen lå og så ut som den hadde det veldig fælt. Det endte med at vi hentet en diger stein og kastet på hodet dens rett og slett. Anbefaler deg å gjøre det samme.

Edit; Altså, har du noen andre redskaper i nærheten så bruk gjerne disse, tenkte bare om du møtte på den ute på tur eller vare ute med bilen.
Sist endret av SoppVandreren; 1. august 2016 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avliving er vel det mest humane hvis den lider og du ikke tror den klarer seg selv. Buttsida av ei øks mot hodet og så kappe halsen er den enkleste humane metoden å avlive fjærkre på.
Ringte og fikk viltpatruljen til å komme, hjalp de å finne den og fikk den avlivet på en human måte.

RIP little guy.
Jeg ville aldri klart å drepe et dyr uansett om det kanskje hadde det vondt. I ditt tilfelle ville jeg sikkert ha satt den i en pappeske å ringt etter hjelp så kjapt som mulig. Jeg er ikke veterinær, så kan ikke avgjøre hva som er en reel skade eller ikke. Men å gå bort til en forsvarsløs måkeunge som jeg tror har det vondt for så å knuse hodet hans med en stein. Nei. Hadde fått mareritt resten av livet.
Sitat av Tornerose76 Vis innlegg
Jeg ville aldri klart å drepe et dyr uansett om det kanskje hadde det vondt. I ditt tilfelle ville jeg sikkert ha satt den i en pappeske å ringt etter hjelp så kjapt som mulig. Jeg er ikke veterinær, så kan ikke avgjøre hva som er en reel skade eller ikke. Men å gå bort til en forsvarsløs måkeunge som jeg tror har det vondt for så å knuse hodet hans med en stein. Nei. Hadde fått mareritt resten av livet.
Vis hele sitatet...
Desverre så hadde den ingen sjanse til å overleve.

-edit-

Hu dama fra viltpatruljen som kom viste meg hvordan å gjøre det rett, hun tok en pose over hode på fugelen og vridde nakken rundt til du hørte nakken knekke. Dette var visst den mest humane måten å gjøre det på.
Sist endret av Opteryx; 2. august 2016 kl. 00:42.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Desverre så hadde den ingen sjanse til å overleve.

-edit-

Hu dama fra viltpatruljen som kom viste meg hvordan å gjøre det rett, hun tok en pose over hode på fugelen og vridde nakken rundt til du hørte nakken knekke. Dette var visst den mest humane måten å gjøre det på.
Vis hele sitatet...
Når man avliver fjærfe skal man etter loven visstnok svimeslå før man skiller nakkevirvlene. Men det blir jo litt på detaljnivå.
Herregud, hadde fått mareritt av det også. Men er uten tvil det eneste rette hvis den ikke kunne klart å overleve på egen hånd. Bra du ringte til noen som har peiling og ikke bare prøvde deg frem på egenhånd.
Sitat av entropi Vis innlegg
Når man avliver fjærfe skal man etter loven visstnok svimeslå før man skiller nakkevirvlene. Men det blir jo litt på detaljnivå.
Vis hele sitatet...
Jeg spurte ang. det, hun sa at det var ingen garanti for at den kunne miste bevisstheten ved første forsøk så det er da fare for at dyret kan lide.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Jeg spurte ang. det, hun sa at det var ingen garanti for at den kunne miste bevisstheten ved første forsøk så det er da fare for at dyret kan lide.
Vis hele sitatet...
Det er i alle fall det som er reglene når man avliver for slakt. Hodet kan leve i sånn 30 sek eller noe etter at nakken er knekt. Med større fugl er det heller ikke sikkert du får skilt nakkevirvlene på første forsøk, hverken med hender eller øks, det krever litt teknikk.

Men når dyret lider akutt så er det selvsagt bare å få det gjort etter beste evne med en gang. Fint at folk tar seg bryet med å avlive dyr som lider.
Sist endret av entropi; 2. august 2016 kl. 01:00.
Sitat av Tornerose76 Vis innlegg
Men å gå bort til en forsvarsløs måkeunge som jeg tror har det vondt for så å knuse hodet hans med en stein. Nei. Hadde fått mareritt resten av livet.
Vis hele sitatet...
Haha, du får meg jo til å høres ut som om jeg gjorde det fordi det var "kult" eller noe.. Det var ikke en måkeunge og vingen var knekt slikt at man kunne se bruddet samt den lå og hylt og flakset som en tulling.
Det er mer ondsinnet å gå sin vei med god samvittighet da.

Vet ikke om du mente innlegget direkte til meg, men på måten du skriver så ser det slik ut.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Haha, du får meg jo til å høres ut som om jeg gjorde det fordi det var "kult" eller noe.. Det var ikke en måkeunge og vingen var knekt slikt at man kunne se bruddet samt den lå og hylt og flakset som en tulling.
Det er mer ondsinnet å gå sin vei med god samvittighet da.

Vet ikke om du mente innlegget direkte til meg, men på måten du skriver så ser det slik ut.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde fått mareritt av å tenke på at den lå der med brukket vinge.
Sitat av entropi Vis innlegg
Jeg hadde fått mareritt av å tenke på at den lå der med brukket vinge.
Vis hele sitatet...
My point exactly
Sitat av entropi Vis innlegg
Når man avliver fjærfe skal man etter loven visstnok svimeslå før man skiller nakkevirvlene. Men det blir jo litt på detaljnivå.
Vis hele sitatet...
Foretrekker øks.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Foretrekker øks.
Vis hele sitatet...
Jeg også, til begge operasjoner, hvis jeg har for hånden. I alle fall på større fugler. Men man tager hva man haver.