Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2543
Hei

En venn av meg har gjort det slutt med typen sin, og han har full kontroll over facebook, mail etc...

Jeg har laget ny mail adresse, logget inn på facebook via glemt passord. Som hun for på sms. Prøvd endret mail adresse på facebook, logget ut alle brukere, passet på att det er ett (1) tlf nummer som er registrert. Men likevel så klarer han og endre passord å stenge ute henne.

Hva gjør vi?
opprett 2faktor autentisering som kan ordnes enkelt og greit på facebook instillinger under sikkerhet.

Da blir det fort litt værre å få tilgang til FB kontoen

EDIT: mener du også kan sjekke hvilke enheter som er pålogget facebooken og ser du flere enheter kan du sparke alle ut når du har fått opp 2faktor.
Sist endret av WhiteHat; 4. desember 2015 kl. 23:12.
Frankrikes Solkonge
Deaktiver brukeren, send mail til Facebook slik at den slettes helt, lag ny bruker, fortell alle du kjenner om den nye brukeren personlig. Ikke bruk samme passord som før. Bruk gjerne en passordklient som Dashlane til å generere vanskelige passord. Eller lag passord i setninger. Det er gjerne mer effektivt og lettere å huske på.
Trådstarter
59 6
Jeg lager gode passord, men den 2 faktor autentisering. Har lest igjenom alt på sikkerhet, men såg ikke det..?
Står vell egentlig ikke 2faktor når jeg sjekka nå men Facebook kaller det kodegenerator og velg "Konfigurer en annen måte å få sikkerhetskoder på."
Bruker selv "kodegenerator", der får du en kode på mobilen som du må skrive inn på facebook hver gang du logger inn fra en ny PC/enhet. Når du først har skrevet inn koden kan du godkjenne den PCen du bruker (hvis det f.eks. er din private PC hjemme) slik at du slipper å bruke denne kodegeneratoren på lang tid fra egen PC.

Ved denne måten er du 99% sikker på at ingen kan ta facebooken din, såfremt du ikke glemmer å logge deg ut etc.
Sist endret av pkk1990; 4. desember 2015 kl. 23:25.
Trådstarter
59 6
Men den aktiverte jeg. Så skjønner ingenting. Kan det være att han har noe programvare på tlf hennes?
Sitat av klev Vis innlegg
Hei
Prøvd endret mail adresse på facebook,
Vis hele sitatet...
Har du endret eller ikke?
Hvis ja, bruk "2 faktor" på hotmail også, enda simpler enn facebook, bare å laste ned en app. Mulig han kommer seg inn på mail via "hemmelig spørsmål"

Er mulig han har en keylogger installert på PCen hennes(eller mobilen hennes som du nevner), da må i såfall hele PCen/mobilen formateres.
Sist endret av pkk1990; 4. desember 2015 kl. 23:37.
Trådstarter
59 6
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Har du endret eller ikke?
Hvis ja, bruk "2 faktor" på hotmail også, enda simpler enn facebook, bare å laste ned en app. Mulig han kommer seg inn på mail via "hemmelig spørsmål"

Er mulig han har en keylogger installert på PCen hennes, da må i såfall hele PCen formateres.
Vis hele sitatet...
Jeg har endret den. Slettet den andre mailen som var registret. Hun har ikke pc, så det er ikke der.

Skal prøve med den appen dere prater om. Men den lager bare random passord`? Jeg bruker random passord når jeg lager nytt nå, men 1min etterpå så har han logget inn og endret igjen
Sist endret av klev; 4. desember 2015 kl. 23:40.
Ja den lager et random midlertidig passord som utløper etter 30 sekunder som du må ha installert på telefonen for å få tilgang. Selv om noen vet passordet på kontoen er det nesten umulig å gjette den midlertidige koden ved mindre noen har full kontroll over telefonen som kan få tilgang til kodegenerator appen
Trådstarter
59 6
Tror kanskje det gikk nå. Har ikke endret seg ennå i allefall. Tusen takk for hjelpen
Gjør dere dette fra samme PC hele tiden? Kan hende han har "rattet" pcen. Det vil si han har lagt inn et virus som gir han tilgang til alt fra filer, tastetrykk og webcam etc. Prøv fra en PC han ikke kan ha hatt kontakt med. Dette vil nok hindre han fra å kunne bytte igjen. Om dette er tilfellet vil jeg anbefale dere å reformatere pcen han har gitt virus.