Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 13901
Hei, har 100 000 som jeg ikke skal bruke på i hvert fall ett år. Laget en sparekonto i banken min nettopp, og får 1,5% rente i tillegg til innskuddsrente hvis jeg lar pengene stå urørt i ett år.

Er det andre ting jeg heller burde gjøre? Hva hvis perspektivet er lenger, f.eks. 5 år?

Edit: Makser BSU hvert år.
Sist endret av GABAergic; 4. januar 2015 kl. 14:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om horisonten er eitt år stapper du det inn på konto. Sett inn 20k på bsu-konto om du kan - då kan du rett nok kun bruke pengane til bolig om du ikkje tek dei ut før 31. desember, men til gjengjeld får du fantastisk avkastning for å vere risikofri sparing.

Har du fem år kan du vurdere aksjefond og aksjer, men du har meir risiko - så fem år kan vere i kortaste laget. Det kjem og an på om du er avhengig av at det er 100k der om fem år, eller om du kan godta at det er 90k der.
Sist endret av vidarlo; 4. januar 2015 kl. 14:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bedre sparekonto kan være en ide.

Har du fylt opp BSU kontoen din? Isåfall kan du sette inn 25000 kr der, slik at du får 5000 kr igjen på skatten.

Ellers er fond en fin måte å spare på.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Bedre sparekonto kan være en ide.

Har du fylt opp BSU kontoen din? Isåfall kan du sette inn 25000 kr der, slik at du får 5000 kr igjen på skatten.
Vis hele sitatet...
Husk at man har mulighet til to BSU-kontoer, så man kan spare totalt 50.000 med den samme renta på begge. Men man får igjen på skatten bare på den ene.
Et globalt indeksfond. Lav risiko, lav kostnad. Alle bankene tilbyr dette.
Du bør ikke sette pengene på konto hos vanlig bank. Det finnes egne banker som spesialiserer seg på sparing med mye bedre rente. https://sparesmart.no/ har f.eks. 2.9% rente for øyeblikket, uten noen begrensinger, gebyrer eller lignende. Har konto der selv, fungerer knirkefritt.
Sist endret av Grix; 4. januar 2015 kl. 16:44.
Her har du 3.25%, litt tungvind men
Sitat av Sigur80 Vis innlegg
Husk at man har mulighet til to BSU-kontoer, så man kan spare totalt 50.000 med den samme renta på begge. Men man får igjen på skatten bare på den ene.
Vis hele sitatet...

Når ble dette lov?

Sist jeg sjekket er det kun lov med en enkelt BSU konto.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Når ble dette lov?

Sist jeg sjekket er det kun lov med en enkelt BSU konto.
Vis hele sitatet...
Bankene har selvsagt lov å gi den renten de vil, DNB bare utnytter BSU begrepet til å trekke kunder ved å kalle det BSU 2.0

https://www.dnb.no/privat/sparing-og...onto/BSU2.html
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om horisonten er eitt år stapper du det inn på konto. Sett inn 20k på bsu-konto om du kan - då kan du rett nok kun bruke pengane til bolig om du ikkje tek dei ut før 31. desember.
Vis hele sitatet...
Det er feil, du kan bruke de på hva du vill.. men om de ikke går til bolig så må du betale tilbake skattefradraget

Hvis du bruker pengene til noe annet enn boligformål, vil ligningsmyndighetene kreve å få tilbakebetalt skattefradragene du har fått siden du startet BSU-sparingen. Ved kontraktbrudd vil du heller ikke få mulighet til å spare i BSU senere.

Kontrakten for BSU brytes ikke

ved uttak av årets innbetalte sparebeløp før 31. desember
ved uttak av renter som påløper etter det inntektsåret du fyller 33 år
når du flytter BSU-kontoen fra en bank til en annen
Via trustbuddy kunne du oppnå en relativt ok rente på innskuddene dine. Da hadde du forskjellig avkastning utifra risikoen du var villig til å ta på lånetagerne.

Ser ut som at .NO siden er borte. Kanskje de ikke få lov til å drive lånevirksomhet lengre..?
Forutsatt at du har 5år+ tidshorisont, vil jeg forslå at etter du har makset innskudd i BSU tar en titt på ulike fond. Du bør ha en kombinasjon av obligasjonsfond og aksjefond dersom du ønsker å redusere risikoen. I tillegg bør du spre risikoen over flere markeder og kredittratinger. Pass spesielt opp for fond som heter "emerging markets", "small cap", "high yield" og fond som er bransjespesifikke. Disse fondene har som regel høy avkastning, men innebærer også større risiko. Det er ikke nødvendigvis noe galt med å investere litt i ett eller flere fond med høy risiko, men putter du alle pengene i kinesisk solenergi kan du få 100% avkastning eller tape alt.

Det finnes egne kombinasjonsfond der forvalterne har satt sammen en totalpakke. Ofte er dette fond som består av andre fond, f.eks Nordea stabil avkastning. En fordel med fond av fond er at mange av de mest anerkjente fondene har minsteinnskudd på 1mill+ NOK og disse kombinasjonsfondene kan være en god måte å investere der. Ulempen er at forvaltere sjeldent velger fond fra andre forvaltere, og du kan derfor få med noen dårlige fond også.

Alternativet er å plukke ut fond selv. Da er det en del mer å passe på, men til gjengjeld kan du f.eks velge et globalt aksjefond fra én forvalter, og et obligasjonsfond fra en annen - og få det beste hver forvalter har å by på. Du kan også velge hvilke markeder du vil eksponere deg i.

Noe som har blitt mer og mer populært er indeksfond. Dette er fond der det ikke er personer som velger ut aksjer, men innholdet i fondet baserer seg på den faktiske fordelingen i et marked. Fordelen er at det ofte har svært lave kostnader, og du vil få avkastningen som er i markedet. (poenget med aktiv forvaltning, altså der noen bestemmer spesifikke aksjer fondet skal investeres i, er at de skal klare å velge aksjer som gjør det bedre enn markedet, og du får markedsavkastningen + meravkastningen fra de gode aksjene forvalterne har plukket ut).

På morningstar.no finner du veldig mye info om fond og er absolutt verdt å sjekke ut uansett hvilken type fond du prøver å investere i. En god rating på morningstar (4+ stjerner) kan være en god indikasjon på om et fond er verdt å gå inn i.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Grix Vis innlegg
Du bør ikke sette pengene på konto hos vanlig bank. Det finnes egne banker som spesialiserer seg på sparing med mye bedre rente. https://sparesmart.no/ har f.eks. 2.9% rente for øyeblikket, uten noen begrensinger, gebyrer eller lignende. Har konto der selv, fungerer knirkefritt.
Vis hele sitatet...

Er det månedlig kapitalisering av rentene der?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Grix Vis innlegg
Du bør ikke sette pengene på konto hos vanlig bank. Det finnes egne banker som spesialiserer seg på sparing med mye bedre rente. https://sparesmart.no/ har f.eks. 2.9% rente for øyeblikket, uten noen begrensinger, gebyrer eller lignende. Har konto der selv, fungerer knirkefritt.
Vis hele sitatet...
Har de lokaler i norge?
De har jo mye lavere rente enn feks bluestep og santander, er det bedre med smartspar syns du?

edit: etter hva jeg kan skjønne så eies sparesmart av eika gruppen, som jo har lokaler rundt om i norge.. så det burde kanskje være litt tryggere mer sparesmart enn de andre selv om renten er lavere?
Sist endret av zxcvbnm; 31. januar 2015 kl. 11:31.
OT: Hva tenker folk om sparing av penger? Vil ikke en havne i gjeld uansett når en kjøper en bolig?
Jeg så nemlig på dette i en lånekalkulator, kjøper en en bolig til 3mil så vil det koste deg 13000 i månden i nedbetaling,
har en derimot 100000 spart opp vil en da få 12000 i nedbetalingen. Personlig ville jeg heller brukt de 100000 på noe nytting, som bil/deler av en ferie etc.
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
OT: Hva tenker folk om sparing av penger? Vil ikke en havne i gjeld uansett når en kjøper en bolig?
Jeg så nemlig på dette i en lånekalkulator, kjøper en en bolig til 3mil så vil det koste deg 13000 i månden i nedbetaling,
har en derimot 100000 spart opp vil en da få 12000 i nedbetalingen. Personlig ville jeg heller brukt de 100000 på noe nytting, som bil/deler av en ferie etc.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at du må ha kapital for å få boliglån?
Å kalle bil og ferie for noe nyttig ift. sparing blir ganske feil.
Har forøvrig funnet ut at BSU ikke lønner seg å bruke dersom man tjener mindre enn ca. 80.000 årlig (link, merk at artikkelen ikke er oppdatert ift. dagens BSU beløp à 25.000,-).


Jeg ville utvilsomt satt pengene i fondssparing. Du kan selv velge risiko, men de fleste veletablerte fond med lav risiko gir vanligvis hvert fall 5% årlig avkastning i snitt. Selv har jeg i Skagen Fondene, hhv. Global, Tellus og Kon-Tiki. De har ikke vært best det siste året, men rundt 5% er bedre enn alle høyrente kontoer jeg har funnet hvert fall. Ellers fikk vel Skagen M2 (eiendom) en avkastning på over 30% ifjor.


Ellers kan du også starte med trading. Selv hadde jeg valgt råvarer og/eller valuta, da dette generelt sett er mer stabilt enn aksjer. Med lite kunnskap og erfaring kan dette gå svært bra, men selvfølgelig også svært dårlig. Det forutsetter dog at du setter deg inn i makroøkonomi og bruker litt tid på å lese økonomiske nyheter samt følge med på økonomiske kalendere.

Siden det er penger du sier du ikke kommer til å bruke på en stund, hadde jeg nok satt av 10.000 og prøvd meg på daytrading. Jeg har lært mye mer av det enn jeg har gjort av å gå på skole i tilsvarende tidsperiode.
Har tapt nesten alt jeg har satt av to ganger, men har lært av feilene og nå økt egenkapitalen betydelig mer enn jeg hadde tjent på å ha pengene i fond.


Ta gjerne kontakt om du har spørsmål, men jeg må igjen presisere at sistnevnte investeringsform er svært risikabel, og ikke å anbefale om du ikke har råd til å tape pengene du bruker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
Jeg så nemlig på dette i en lånekalkulator, kjøper en en bolig til 3mil så vil det koste deg 13000 i månden i nedbetaling,
har en derimot 100000 spart opp vil en da få 12000 i nedbetalingen. Personlig ville jeg heller brukt de 100000 på noe nytting, som bil/deler av en ferie etc.
Vis hele sitatet...
Ein tusenlapp mindre i måneden i er 300000,- ved normal løpetid på lån (25 år). Du får mao. igjen relativt mykje, fordi du slepp å betale renter av beløpet i 25 år.

I tillegg kan ein tusenlapp i måneden vere relativt mykje i privatøkonomien for mange.
Sitat av theskiesareblue Vis innlegg
OT: Hva tenker folk om sparing av penger? Vil ikke en havne i gjeld uansett når en kjøper en bolig?
Jeg så nemlig på dette i en lånekalkulator, kjøper en en bolig til 3mil så vil det koste deg 13000 i månden i nedbetaling,
har en derimot 100000 spart opp vil en da få 12000 i nedbetalingen. Personlig ville jeg heller brukt de 100000 på noe nytting, som bil/deler av en ferie etc.
Vis hele sitatet...
Med den logikken så burde vi kjøpe konsumprodukter på nedbetaling. Du betaler mindre der og da men du binder deg og må betale mer totalt.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Viss man bytter sparekonto og setter over alle pengene sine (sletter ikke den gamle), er det noen man må si ifra at man har byttet? eller vet dem det automatisk?
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Viss man bytter sparekonto og setter over alle pengene sine (sletter ikke den gamle), er det noen man må si ifra at man har byttet? eller vet dem det automatisk?
Vis hele sitatet...
nei...du har da plutselig mye penger begge steder!

(seriøst...hvordan tror du egentlig banksystemer fungerer?)
Sitat av moridin Vis innlegg
nei...du har da plutselig mye penger begge steder!

(seriøst...hvordan tror du egentlig banksystemer fungerer?)
Vis hele sitatet...
Hæ den skjønte jeg ikke?

Jeg mente å oppgi til skattetaten og sånne steder... Jeg regner jo med at det går atomatisk, men ville bare være helt sikker.
Sist endret av zxcvbnm; 8. februar 2015 kl. 22:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av zxcvbnm Vis innlegg
Hæ den skjønte jeg ikke?

Jeg mente å oppgi til skattetaten og sånne steder... Jeg regner jo med at det går atomatisk, men ville bare være helt sikker.
Vis hele sitatet...
Stortsett ja - men når du får sjølvmeldinga så skal du jo sjekke at den er rett, så du har sjansen til å føre opp mangler då.

Om du har pengar i madrassen eller i banken driter skatteetaten i så lenge du rapporterer det korrekt.
SKAGEN fondene har vist seg å gi god langvarig avkastning og er for så vidt ganske forutsigbart.
Verdt å ta en titt.
Skagen fondene har vel i de siste årene tapt terreng. Dem som følger med på sparepengene sine har vel nå flytta derfra.
F.eks ha både kom tikk og vekst mista en stjerne hos morningstar som rangerer fond.

Hvor har du det fra at skagen fondene er forutsigbare? De opprinnelige forvaltere slutta i fjor... Det er vel heller usikker framtid for skagen, men for all del det kan jo gå bra men å anbefale skagenfondene nå synes jeg er rart.
Petterdass: har ikke Skagen fondene du viser til at høyere avkastning enn 5%?
På morningstar synes jeg det ser ut som rundt 20%
Skagenfondene har vokst seg såpass store nå at det blir vanskeligere å levere den "eventyrlige" veksten hvert år. Dette har forsåvidt mange av kundene fått med seg og har derfor solgt sine andeler.

Uansett er aksjefond en rimelig enkel måte for mannen i gata å få litt bedre avkastning på pengene kontra vanlig sparekonto i banken.

Var jeg trådstarter så hadde jeg oppsøkt banken h*n har og bedt om råd.