Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1132
Jeg har for tiden bare tilgang på en gammel metalldreiebenk av merket TOS (ukjent modell osv). Spindelen er i et 2-leddet hode, der et ledd stikker 90 grader ut (kan dreies 360 grader rundt egen akse) og neste ledd henger sammen med første med 45 grader hver(dette leddet kan også roteres 360). Enklere å se bilde en forstå min forklaring.

Så til spørsmålet, hvordan går jeg fram vist jeg nå vil frese en f.eks 50 grader plan/kamfering etter en akse?
Det der er en fres, ikke en dreiebenk.
En metode er å ta farm den gode gamle trigonometrien igjen. Så kan du regne ut, hvor mye høyde f.eks. 5 grader tilsvarer på den bredden. Så er det å bygge under med den høyden i skrustikka.

Du kan også frese deg "vinkelbraketter", som du har imellom skrustikka og arbeidsbordet.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerOe Vis innlegg
Det der er en fres, ikke en dreiebenk.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt, skjønner ikke hva som gikk av meg der. Problemet dreier seg om fres, ikke dreiebenk som jeg har av en eller annen grunn skrevet.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
En metode er å ta farm den gode gamle trigonometrien igjen. Så kan du regne ut, hvor mye høyde f.eks. 5 grader tilsvarer på den bredden. Så er det å bygge under med den høyden i skrustikka.

Du kan også frese deg "vinkelbraketter", som du har imellom skrustikka og arbeidsbordet.
Vis hele sitatet...
Både verkstedhåndbok og alle andre aktuelle hjelpemidler er ikke på stedet jeg befinner meg nå, hadde jeg vært hjemme hadde jeg hatt tilgang på vinkelbord og v-blokker i alsken grader. Men det har jeg desverre da ikke.

Jeg har intrykk av at svivelhodet kan bruke begge ledd for å frese en vinkel, men jeg kan ikke si jeg forstår helt hvordan. En gang i tiden har jeg både lært og brukt lignende fres, men det er tydligvis glemt.