Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 9131
Har en bekk som renner gjennom tunet, og har lekt med tanken på å lage et småskala vannkraftverk for interessens skyld (regner ikke med å få noe særlig stor effekt). Vet at jeg slett ikke er første mann som gjennomfører et slikt prosjekt, og lurer derfor på om noen her har gjort noe lignende? Spesielt lurer jeg på hvordan man får den mekaniske energien fra kvernkallen over til elektrisk energi, er det mulig å bruke en vanlig sykkeldynamo til dette?

Takk for svar
For mange år sida tok jeg en kabeltrommel (de store av tre) og monterte skovler på den. Så brukte jeg en stang og en sykkeldynamo til å få kraft ut av den, holdt greit til en liten lyspære.

Så kjør på. greit om du får til litt fall på vannet.
Hvor vidt du kan bruke en bekk til strømproduksjon er avhengig av flere ting, blant annet vannføringen, for om det ikke renner tilstrekkelig med vann vil du ikke greie å hente ut noe nevneverdig effekt, men om du får et vannhjul til å snurre fort nok, kan du forsåvidt bruke en dynamo fra en sykkel bare for gøy. Om du tenker i litt større skala, har du mikro- og mini vannkraftverk, men da høres bekken din litt liten ut, i tillegg kommer fallrettigheter inn bildet og ting blir litt mer komplisert.
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
... er det mulig å bruke en vanlig sykkeldynamo til dette?

Takk for svar
Vis hele sitatet...
En sykkeldynamo er lite slitesterk hvis du har tenkt å la dette gå noen uker om sommeren.
En kraftoverføring type tannrem for Harley Davidson er å foretrekke.
Mindre vedlikehold og rimelig i innkjøp.

Det finnes rikelig med lesestoff om mikrokraftverk på nettet.

Det minste jeg har sett bilde av var ett gjennomsiktig plastrør med innebygget generator
som ledet vannet fra en risterrasse til risterrassen nedenfor.
Jeg mener å huske at den ytet 30-60 watt.
Det største var bygget i Sverige og var laget for å senkes ned over ett hull i en liten oppdemming på en liten elv
og arbeide nedsenket med 2-3 meter fall.
Ytelsen var ett 2 sifret antall kilowatt.

Du kan jo bruke vinteren til å studere og samle deler.
Sjekk med biblioteket.
ebay.co.uk og amazon.com har sikkert noe leselig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Microgeneration

Kombinert med økomomiske/sparsommelige innkjøp av deler til vindgenerator/bensingenerator og solceller vil det kunne yte noe brukelig - En fin hobby med potensiale.
Ett mikrokraftverk som leverer strøm til kjøleskapet og datamaskinen døgnet rundt er en fin start.
LED lamper krever overkommelige mengder med energi.

http://www.youtube.com/watch?v=ovLMeu0AN5w



Husk å ta hensyn til fallrettigheter ellers kommer dodraugen og tar deg :-)
Sitat av Jim114 Vis innlegg
En sykkeldynamo er lite slitesterk hvis du har tenkt å la dette gå noen uker om sommeren.
En kraftoverføring type tannrem for Harley Davidson er å foretrekke.
Mindre vedlikehold og rimelig i innkjøp.
Vis hele sitatet...
Vet du hvor jeg kan få tak i noe lignende tannrem for kraftoverføring? Evt. hva som kan brukes som substitutt?

Det er som sagt ikke snakk om noe stor elv, dette er mest for hobbyens skyld, men hadde vært artig å fått litt effekt når man først var i gang selvsagt. Skal prøve å finne ut den gjennomsnittlige vassføringen i morgen.

Takk for alle svar til nå forøvrig
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Vet du hvor jeg kan få tak i noe lignende tannrem for kraftoverføring? Evt. hva som kan brukes som substitutt?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Registerreim
En grei kilde kan være skroten.
Andre deler i forbindelse er sikkert også anvendelige.
En dynamo fra en bil er sikkert rimelig godt egnet.
Pent brukte blybatterier hvis de er rimelige/gratis.
Husk at startbatterier tåler langt mindre opp og utlading.

Det er litt for tidlig i løpet. Det kan hende du havner på en løsning med direkte kraftoverføring på akslingen.

Vannføring og fallhøyde vil avgjøre mye.
Du bør også lese noen håndbøker for å få en ide om optimal
løsning ut i fra gitte forhold.
Noe av det enklere ville være 70 meter fall i ett plastrør og en ferdig laget turbin på enden.
Sitat av Dice Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men nå er det vel ikke snakk om at trådstarter skal bygge noen dam, men sette et skovlhjul rett i bekken. Det påvirker ikke vannføringen på noen måte.
Når man bygger større anlegg så graver man forholdsvis rett ned i fjellet, demmer opp elva og fører vannet ned mot turbinene som er plassert i bunnen av det hullet du først gravde. Da vil det naturlig nok bli svært dårlig vannføring i det opprinnelige elveløpet mellom der demningen er og der vannet kommer ut igjen etter at det har passert turbinene.