Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 30838
At han er en sleip gris er det ingen tvil om, men å dømme han for noe annet enn det som kan bevises blir likevel feil i mine øyne.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
@ Susanna innlegg#48;

enig med mye av det du sier i.f.t forholdet deres. Ut ifra det jeg har sett av intervjuer med ham så virker det ikke helt som om han tar saken helt alvorlig /eller forsåvidt "voksent". På en annen side virker det for meg også som om jenta var "lur" i begynnelsen(i mangel på bedre beskrivelse), og gikk inn i forholdet med visshet om at her kunne hun få noe utbytte, ...det var riktignok aldri meningen at forholdet skulle bli av en så intim art, men det ble det dessverre for begge parter, og Øygard ble mer og mer klengete...

Øygard kunne ha forblitt en god "stefar", og ++, men så begynte ballen å rulle.. Slik som saken er nå, ut ifra det sparsomme jeg vet om den, er at Øygard rett og slett har straffeskyld. Men han er ikke den _eneste_ parten, jenta var til og med for et par år tilbake, før anmeldelsen, såpass stor nok og velvitende nok at hun visste situasjonen dem i mellom og Øygard _kunne_ utbyttes. Jeg sier ikke at hun har gjort det!, vel og merke, men husk som alltid at en sak har alltid minst to sider.
Sist endret av aeon_illuminate; 9. mai 2013 kl. 22:22.
Det sto i en eller annen avis at hvis de hadde visst det de vet nå hadde de utvidet siktelsen med usømmelig adferd eller noe sånt. De hadde ikke tatt vekk det han er siktet for nå. Men det er altså ikke mulig å endre tiltalen underveis.

Nå er det jo sånn at det må bevises utenfor rimelig tvil at han har gjort det han er tiltalt for. Det er ikke noe nytt i denne saken eller noe som gjelder spesielt for sedelighetssaker. Hvis man finner masse tjuvgods hjemme hos noen, så kan han risikere å bli dømt for tyveri, selv om ingen har sett ham stjele det. Ikke noe nytt med dette. Det er ikke mange som hadde blitt dømt om det ikke fungerte på den måten.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Hvis man finner masse tjuvgods hjemme hos noen, så kan han risikere å bli dømt for tyveri, selv om ingen har sett ham stjele det. Ikke noe nytt med dette.
Vis hele sitatet...
Nei, men hva om man istedenfor å ta ut tiltale om både heleri (som beviselig var sant) og tyveri (som mullgens var sant), kun tok ut tiltale for tyveri som har høyere strafferamme.. Ville det vært ok å dømme for tyveri uansett da? ... Herregud, vedkommende var jo åpenbart skyldig og fortjente det jo, ikke sant?

Jeg liker å være pragmatisk, og misliker når folk prater om signal-effekt og prinsipper, men det er virkelig en dårlig ide å dømme skyldige mennesker for feil ting. Det åpner opp for popularitetskonkuranser og drama på en måte vi virkelig ikke vil.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ Susanna innlegg#48;

(.....)På en annen side virker det for meg også som om jenta var "lur" i begynnelsen(i mangel på bedre beskrivelse), og gikk inn i forholdet med visshet om at her kunne hun få noe utbytte, ...det var riktignok aldri meningen at forholdet skulle bli av en så intim art, men det ble det dessverre for begge parter, og Øygard ble mer og mer klengete...

Øygard kunne ha forblitt en god "stefar", og ++, men så begynte ballen å rulle.. Slik som saken er nå, ut ifra det sparsomme jeg vet om den, er at Øygard rett og slett har straffeskyld. Men han er ikke den _eneste_ parten, jenta var til og med for et par år tilbake, før anmeldelsen, såpass stor nok og velvitende nok at hun visste situasjonen dem i mellom og Øygard _kunne_ utbyttes. Jeg sier ikke at hun har gjort det!, vel og merke, men husk som alltid at en sak har alltid minst to sider.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår ikke dette pratet om at hun kunne utnytte situasjonen. I følge loven er det forbudt å knulle fjortiser, og menn på 50 må ta ansvaret selv. Om hun har vært med på det eller ikke er fullstendig likegyldig.

Jeg tror, og nå projiserer jeg sikkert, at han har vært en viktig person for henne. Han har støttet henne, hjulpet henne med lekser, tatt henne på alvor, sett henne, trøstet henne, sagt pene ting til henne osv. Barn som ikke får den oppmerksomheten og omsorgen de trenger hjemme er lette ofre for sånt. Jeg tror ikke han er en ond og utspekulert mann, men han er umoden, og han har spilt sin rolle i dokkespillet feil og mikset rollene. På den ene siden opptrer han som en reservefar som tar ansvar for skolearbeid og tar vare på henne, på den andre siden er han en elsker som bruker kontakten med Jens Stoltenberg som et sjekketriks.

Jeg tror at mange tenker at det ikke er så farlig, og kanskje til og med utspekulert, så lenge hun var med på det, men det er jeg veldig uenig i. Barn skal backes opp og elskes på helt andre premisser. Det er godt mulig at han har gitt henne både selvtillit og trygghet mens det sto på, men på sikt feilkobler han hjernen hennes. Jeg kunne skrevet masse om hva som er feil med dette. Men det koker nå uansett ned til at vi har en seksuell lavalder, og at det er vi som er over som må beherske oss.
Siste nytt i saken er at det visstnok er vanlig i Gudbrandsdalen
at voksne og barn deler seng
.

Da må jeg jo bare spørre evt. med-freaks fra Gudbrandsdalen -
kan dette stemme..?
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Da må jeg jo bare spørre evt. med-freaks fra Gudbrandsdalen -
kan dette stemme..?
Vis hele sitatet...
Nei titegn
Jeg lurer på om det er vanlig å kvitte seg med alle senger og kjøpe inn nye jeg etter saken ble kjent. Noe han og kona gjorde midt oppi etterforskninga.
Jeg lurer også på kona...er hun blitt så hjernevasket at hun tror på alt han sier eller vil hun bare ikke innse at mannen hennes er en gris?
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg lurer også på kona...er hun blitt så hjernevasket at hun tror på alt han sier eller vil hun bare ikke innse at mannen hennes er en gris?
Vis hele sitatet...
Begge deler er vel ett resultat av å leve med en syk løgner og bedrager.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UZJUiaIqx8E

"Vanlig i Gudbrandsdalen å dele seng" (med tenåringer...)
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Siste nytt i saken er at det visstnok er vanlig i Gudbrandsdalen
at voksne og barn deler seng
.

Da må jeg jo bare spørre evt. med-freaks fra Gudbrandsdalen -
kan dette stemme..?
Vis hele sitatet...
NEI! Skamfullt å være i fra Vågå nå om dagen...
Er fra nabokommunen, og vil si att det ikkje viste på Øygard att han drev med dette.
Han hadde venner i skoleledelsen til jenta, og når dette brøt ut, fikk dermed ikkje jenta støtte. Jenta blei utstøtt fra miljøet, siden Øygard var en respektert mann. I andre rettsrunde, fikk hun dermed støtte.
Og til påstandene, fra PVestlandia: Det er eventuelt like vanlig som i resten av landet.
Hvorfor ikkje foreldrene "brydde" seg, var fordi det var sagt, det skulle vere politiske møter og soving i avskilte rom. Han var også en god venn av familien.
Sitat av Revejegeren Vis innlegg
Og til påstandene, fra PVestlandia: Det er eventuelt like vanlig som i resten av landet.
Hvorfor ikkje foreldrene "brydde" seg, var fordi det var sagt, det skulle vere politiske møter og soving i avskilte rom. Han var også en god venn av familien.
Vis hele sitatet...
Påstandene var, for ordens skyld, sitert fra Aftenposten som gjenga en uttalelse fra et av forsvarets vitner.

Mitt spørsmål var selvsagt retorisk - jeg tror absolutt ikke det er et stedsbestemt
fenomen at eldre menn og tenåringer deler seng som om det var den største selvfølge.
Noen som forøvrig er sikre på om det dreier seg om å dele seng eller å dele rom her?

Å dele rom synes jeg ikke er suspekt i seg selv (de fleste hoteller har rom med to enkeltsenger tilgjengelig); det har jeg gjort med både venner og venninner uten baktanker.. det er hyggeligere med selskap enn ikke... imens å dele en dobbeltseng gjør man ikke med mindre man enten skal eller har lyst til å bedrive sengeleker (eller forsåvidt om man har en idiot av en kamerat som bestiller feil).

Jeg stoler ikke helt på nyhetsartiklene som konsekvent sier dele seng heller, fordi de er notorisk slurvete med den type detaljer.. så noen som vet?
Sist endret av DumDiDum; 14. mai 2013 kl. 19:41.
Vanlig og dele seng med småjenter, også heelt vanlig og demontere og bytte ut alt av brukte senger og sengetøy etter ferdig tur. Han graver seg dypere og dypere.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Litt offtopic, men jeg føler jeg må lufte en mening som jeg gående akkurat nå om denne saken..;

Nå har hele greia vart i atskillige måneder, og den har fått svært god medieoppmerksomhet. Såpass god at den nesten ikke fortjener det. Make no mistake, saken _er_ alvorlig, og er et fælt eksempel på utnyttelse av mindreårige..
..Likefullt når jeg leser i mange nettaviser på én og samme dag om at Øygard og de rundt ham vil ta opp saken til Høyesterett så mener jeg mediene bør sette strek over en slik massiv dekning av saken. Jeg menere, Øygard og crewet hans vet godt at de vil tape på nytt i Høyesterett - på en annen side har denne 17-åringen har fått sin del av oppmerksomheten. Slett ikke mener jeg at mediene _ikke skal_ dekke saken, dét skal de jo, men at de bør dekke _mindre_.

Jeg har på følelsen av dette er noe som berører nordmenn lett, denne saken. Liksom den gode gamle ordføreren fra bygda, som var god venn med og utnyttet, et mindreårig menneske. Derfor har folk (inkl meg) ofte også litt populistiske meninger rundt saken.
Men synes det begynner å holde nå med medieoppmerksomhet for Rune Øygard og jenta og folkene rundt. Jeg vet og jeg forstår at en sånn sak selger, kanskje spesielt ute i distrikts-Norge, men saken har pågått i så lang tid og begynner delvis å bli komisk.
Jeg forstår og tror at VG og kanskje Dagbladet (evt andre nettaviser også) vil spamme oss med saken en stund til, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor Aftenposten og andre mer seriøse aviser gidder å ha lange artikler om dette.

I sin tid var Breivik-saken ganske irriterende spesielt hvis vi tenker tilbake på utover våren 2012... Men, forskjellen der var at mediene dekket et særdeles alvorlig tilfelle av høyreekstrem/"kristen" terrorisme som i tillegg skjedde på norsk jord og mot hjertet/hjernen av den norske staten.
I denne saken må jeg si at ingenting veldig, veldig alvorlig har skjedd.<< Dét tror jeg flere vil være enige med meg om. Det finnes flere andre saker nåtildags som er mer alvorlige, og som bør få mer oppmerksomhet. Men.., Øygard-saken selger avis, og nordmenn _vil_ ha med seg bygdesladder.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. mai 2013 kl. 20:40.
Aeon: Den er dratt ut av alle proposjoner, ja. Denne saken er triviell i forhold til hver eneste av overfallsvoldtektene som har vært.

... men, som en skråblikk på media, gudbrundsdalposten rapporterer faktisk at vara-ordføreren ikke reagerte på at de har sovet på samme rom, imens alle Oslo-avisene rapporterer at hun ikke reagerer på at de har sovet i samme seng. De to er faktisk vesentlig forskjellige.
Håper jenta kommer med et massivt erstatningssøksmål mot Arbeiderpartiet som ikke har gjort noe for å hindre at disse påståtte overgrepene har funnet sted.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... men, som en skråblikk på media, gudbrundsdalposten rapporterer faktisk at vara-ordføreren ikke reagerte på at de har sovet på samme rom, imens alle Oslo-avisene rapporterer at hun ikke reagerer på at de har sovet i samme seng. De to er faktisk vesentlig forskjellige.
Vis hele sitatet...
Da kan det være smart å lese hele artikkelen. (Det er forresten ingenting som heter "Gudbrandsdalposten", men jeg regner med at du sikter til Gudbrandsdølen Dagningen.)

Lagmann Ørnulf Røhnebæk forklarer at mange vil nok reagere på at en voksen mann deler seng med en ung jente.
Vis hele sitatet...
Sitat av Provo Vis innlegg
Da kan det være smart å lese hele artikkelen. (Det er forresten ingenting som heter "Gudbrandsdalposten", men jeg regner med at du sikter til Gudbrandsdølen Dagningen.)
Vis hele sitatet...
Jeg leste hele artikkelen, og lurer på forandrer at de har brukt 'seng' forandrer noe som helst? De har brukt 'rom' flere ganger først, så usikkerheten er der fortsatt.

... særlig siden avisene som regel har sett opp separate rom som alternativet til å dele seng, så distinksjonen mellom to single senger og dobbeltsenger har aldri noensinne blitt gjort.
Sist endret av DumDiDum; 14. mai 2013 kl. 21:42.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg leste hele artikkelen, og lurer på forandrer at de har brukt 'seng' forandrer noe som helst? De har brukt 'rom' flere ganger først, så usikkerheten er der fortsatt.

... særlig siden avisene som regel har sett opp separate rom som alternativet til å dele seng, så distinksjonen mellom to single senger og dobbeltsenger har aldri noensinne blitt gjort.
Vis hele sitatet...
Her er det faktiske sitatet fra retten:

Når du ligger på samme rom, så står ofte sengene sammen. Skulle jeg delt et rom, hadde nok jeg også delt seng. Jeg ser ikke noe unaturlig med det, sier Løkken.
Vis hele sitatet...
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg leste hele artikkelen, og lurer på forandrer at de har brukt 'seng' forandrer noe som helst? De har brukt 'rom' flere ganger først, så usikkerheten er der fortsatt.

... særlig siden avisene som regel har sett opp separate rom som alternativet til å dele seng, så distinksjonen mellom to single senger og dobbeltsenger har aldri noensinne blitt gjort.
Vis hele sitatet...
I alle verdens dager? Først gjør du et stort nummer ut av at noen aviser sier de har delt rom mens andre sier de har delt seng og at dette er en vesentlig forskjell, og når det påpekes at alle sier de har delt seng så lurer du plutselig på hvorfor det forandrer noe som helst?

Sitater fra vitner, fornærmede og tiltalte har flere ganger, helt fra starten av, gått på nettopp det at de har delt seng. Og det har blitt presisert helt siden saken var i tingretten i fjor at de har delt dobbeltseng. Dette er rimelig lett tilgjengelig informasjon selv for dem som ikke har brydd seg med å sette seg inn i saken før de danner seg sterke meninger.
Først, siden du tydeligvis har mye følelser igjen:

Jeg er fullstendig smertelig klar over at jeg er på kollisjonskurs med veldig mange i denne saken ja, og det skremmer meg ganske mye. Standpunktet mitt har forøvrig defintivt forandret seg underveis.. som hos alle rasjonelle personer:

I første tråden var jeg ikke villig til å godta at han var skyldig før jeg hadde hørt hva forsvaret hadde å komme med. Nå viste det seg at forsvaret var en haug med vissvass, men jeg mener fortsatt at det var det moralske riktige valget å vente med å dømme. Du kan gjerne være uenig. Derfra forandret standpunktet mitt seg til at han definitivt var skyldig i minst usømmelig atferd.

Jeg synes fortsatt ikke det har vært nok bevis til at han bør dømmes for seksuellt samkvem. Jeg mener bevisbyrden bør være sterkere enn "vi tror han har gjort det", fordi hvis ikke blir det for enkelt for enkeltpersoner å juge rævva av seg. Jeg registrerer at veldig mange er uenige.. jeg er usikker på om uenigheten kommer utifra mengden følelser i denne saken spesielt, eller om det kommer fra et genuint forskjellig syn på bevisbyrden.

Om han blir dømt kommer jeg ikke til å synes det er justismord, men hittils er jeg fortsatt ikke overbevist.. fordi når det gjelder seksuellt samkven bunner dette ut i ord-mot-ord. Det virker mer rimelig å dømme han for det som faktisk er bevist.

Sitat av Provo Vis innlegg
I alle verdens dager? Først gjør du et stort nummer ut av at noen aviser sier de har delt rom mens andre sier de har delt seng og at dette er en vesentlig forskjell, og når det påpekes at alle sier de har delt seng så lurer du plutselig på hvorfor det forandrer noe som helst?
Vis hele sitatet...
Førstesetningen min var "Noen som forøvrig er sikre på om det dreier seg...?"

Det betyr ikke at jeg har tror jeg har funnet noen banebrytende innsikter, men lurte på om noen hadde autorative kilder (type rettsreferat) leller på annet grunnlag var fullstendig dønn sikre. Det er overhodet ikke det samme som å gjøre et "stort nummer" ut av noe som helst. (Du og DonTomaso burde nok ta en øl sammen en gang, begge to har tydeligvis stort behov for å vise at jeg tar feil)

Det er velkjent at journalister kun skriver ned stikkord når de tar sitater, så sitater er ikke nødvendigvis riktige. Det er også velkjent at avisene har en viss tendens til å plukke opp formuleringer fra hverandre.. så selv om nullhypotesen åpenbart er at avisene rapportering er korrekt, mener jeg fortsatt at det er grunnlag for å lure litt.

Artikkelen vi begge leste har fortsatt følgende sitater:
I dag stiller flere av forsvarets vitner. Varaordfører reagerte aldri på at Øygard og jenta delte rom.
Vis hele sitatet...
Forsvarer Martin Eiebakke lurer på om Løkken visste at de overnattet på samme rom på reisene. Det visste Løkken, fordi Øygard hadde fortalt det til henne før de reiste.
Vis hele sitatet...
At den også har motstridende sitater er irrelevant i forhold til om man har grunnlag for å lure om rapporteringen er nøyaktig.. og når motsetningsforholdet som hele tiden settes opp er mellom separate rom kontra ett rom virker det rimelig på meg å lure på om distinksjonen på dobbeltseng/ to enkeltsenger er noe som har gått media hus forbi....

... og derfor spurte jeg nå om noen var sikre.
Sist endret av DumDiDum; 15. mai 2013 kl. 00:13.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det virker mer rimelig å dømme han for det som faktisk er bevist.
Vis hele sitatet...
Han kan desverre bare dømmes for tiltalen sånn det er tatt ut påtale.. ( eller hvordan det formuleres ).

Hva angår sengediskusjonen så er ikke det noe å lure på. Når man har bodd endel på hotell som meg og ofte delt rom med kollegaer o.l. så vet man at det er ikke alltid mulig å splitte dobbeltrom i 2 enkeltsenger. Nå har ikke jeg noen offentlig statistikk på dette men av egen erfaring så kan det være så mye som 50/50 at man likevel ender opp med dobbelseng. Dobbeltrom er beregnet på par som sover sammen, ikke gamle griser som skal skjule forholdet til mindreårige.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Førstesetningen min var "Noen som forøvrig er sikre på om det dreier seg...?"

Det betyr ikke at jeg har tror jeg har funnet noen banebrytende innsikter, men lurte på om noen hadde autorative kilder (type rettsreferat) leller på annet grunnlag var fullstendig dønn sikre. Det er overhodet ikke det samme som å gjøre et "stort nummer" ut av noe som helst.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke "stort nummer" et presist begrep. Det var heller ikke innlegget du siterer deg selv fra her jeg mente du gjorde noe stort nummer i. Når du i innlegget etter gjør en egen sak ut av at lokalavisen (hvis navn du tilsynelatende bare gjettet på) kun skriver at de delte rom mens resten av avisene skriver at de delte seng og vektlegger hvor stor forskjellen er -- med tilhørende uthevinger med fet skrift -- så gjør du helt tydelig et stort poeng ut av akkurat dette.

Når det da viser seg at lokalavisen slett ikke bare skrev at de delte rom, slik du hevdet, men siterer utsagn som eksplisitt sier at de delte seng, i artikkelen du snakker om, så er det hele plutselig helt uviktig. Det er merkverdig.

Det har som sagt vært allment kjent helt siden saken var i tingretten i fjor høst at de ved flere anledninger har delt dobbeltseng. Dette har fremkommet i media gjennom direkte sitater fra både dommere, advokater, fornærmede, tiltalte og vitner. Med mindre du mener samtlige media i Norge har fabrikkert historier og sitater i samkjørt stil siden saken først kom opp uten at noen har kommet med høylytte motreaksjoner, er det altså ingenting å tvile på. Skulle du derimot tro at media driver på denne måten har jeg noen flotte aluminiumshatter til salgs.

At det i samme artikkel står sitater og omtaler av at de har delt rom og at de har delt seng er selvsagt ikke "mostridende sitater", slik du sier, siden det er implisitt i det at de har delt seng at de også har delt rom. Det er også naturlig å skille på om vitnene var klar over at de delte rom og om de var klar over at de delte seng. Det kommer tydelig frem at medforsvareren spurte varaordføreren om hun hadde reagert på at de delte rom, noe hun ikke hadde gjort. Lagmann skyter videre inn at mange nok vil synes det er rart at en voksen mann deler seng med en ung jente. Vitnet unnskylder så dette med kulturforskjeller. Fra NRK sine sider kan vi se det tydeligere:

– Jeg visste de skulle til Oslo, og det var Rune som fortalte om det. Formålet var at hun skulle få oppleve ting. Jeg visste også at de bodde på hotell og lå på samme rom.

– Reagerte du på det, spurte medforsvarer Martin Eiebakke?

Nei, hvorfor skulle jeg det? Å dra til Oslo med ei ungjente og hadde de vært på hvert sitt rom, hadde jeg reagert på det. Jeg opplevde at Rune var en ekstra far for henne. Et far-datterforhold.

Hun bekreftet også at hun visste de delte seng.

– Jeg var ikke forundret over det. Jeg har gjort det på samme måte sjøl. Hos oss er det ikke uvanlig. Dette kan være kulturforskjeller, sa hun.
Vis hele sitatet...
Det er irrasjonelt å konkludere bastant på svært mangelfull informasjon, men det er ikke mindre irrasjonelt å insisterende holde tilbake konklusjoner basert på informasjon som er vidåpent tilgjengelig. Med det mener jeg ikke at vi skal konkludere med at han har forgrepet seg, men å forsøke å så tvil rundt hvorvidt de har delt dobbeltseng er hinsides tullerusk all den tid dette har vært en kjent og sentral del av saken.

Det fremstår kort sagt som du har fulgt svært dårlig med på saken når du ikke har fått med deg så vesentlige elementer, noe som står i en trykkende kontrast med det faktum at det er du som har flest (og lengst) innlegg i denne tråden.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
(Du og DonTomaso burde nok ta en øl sammen en gang, begge to har tydeligvis stort behov for å vise at jeg tar feil)
Vis hele sitatet...
Klager du over at du møter motargumenter på et diskusjonforum?
Sitat av Provo Vis innlegg
Klager du over at du møter motargumenter på et diskusjonforum?
Vis hele sitatet...
Førsteposten og andreposten vi diskuterer nå var veldig langt ifra det mest intelligente jeg har skrevet.. definitivt nederste 2%. I det lengre svaret til deg (innlegg 73#), hvor jeg hadde fått tenkt meg litt om, skrev jeg jo utvetydig at jeg godtok at medias dekning var korrekt, og deretter forklarte hvorfor jeg begynte å lure.. men ja, jeg synes du oppfører deg merkelig.

Den grunnleggende skepsis til å stole på om det media skriver riktig ord for ord, samt en grunnlegende skepsis til om man får en rettferdig sak med så massiv fordømmelse i en om en sak som på meg virker trivielt iforhold til mye av det andre jævlige som skjer (14-åringen som ble gjengvoldtatt på festningen i Trondheim og tok selvmord fire uker etterpå har de fleste glemt.. men her holder vi på og på), har jeg fortsatt dog.

Sitatet fra NRK fjerner forøvrig enhver tvil, og det er jo nettopp det jeg spurte om. Setninger hvor sleivete ordbruk ikke vil forandre meningsinnholdet, så tusen takk og virkelig unnskyld for at jeg ikke gravde det fram selv, men trodde virkelig ikke det skulle bli så mye drama.
Sist endret av DumDiDum; 15. mai 2013 kl. 11:58.
Må bare quote Dagbladet:
En rekke norske kjendiser står oppført som medlemmer av Facebook-gruppa «Vi som støtter ordfører i Vågå Rune Øygard!». Det viser seg imidlertid at mange av dem slett ikke har bedt om å bli lagt til i støttegruppa for den overgrepstiltalte eksordføreren, skriver Nordlys, som først omtalte saken.
Gruppas beskrivelse lyder som følger:
«Det er uhyre skremmende og kvalmende å se hvordan denne hederlige og gode mannen demoniseres og henges ut i media! Derfor har vi opprettet denne gruppa, i den hensikt å bringe fram sannheten i denne saken.»
Vis hele sitatet...
Og lenger ned i samme artikkel:
Flere av støttegruppas administratorer, begge med tilsynelatende fiktivt navn, har i løpet av dagen begge slettet eller fått slettet sine Facebook-profiler. Overfor Dagbladet opplyser imidlertid den ene av dem at han tilhører en samling «trygdede nordmenn i landflyktighet i Thailand, i alderen 30-50», og at Facebook-gruppa er seriøst ment.
Vis hele sitatet...
Trygdede menn i landflyktighet i Thailand! Akkurat det Øygard trenger på sin side nå!

http://www.dagbladet.no/2013/05/15/n...gard/27186511/
Sist endret av Susa; 15. mai 2013 kl. 20:25.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nå er han dømt da. 1år og 3 månder… hva tenker folk om det ? Jeg synes kanskje det var litt lite...

spendt på om han kommer å anke videre til høyesterett
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Tja, det har vel ikke noe å si hvor lenge han må sittet buret inne. Grunnen til at det ble så "mild" straff som det ble kan vi vel alle være enige om at er på grunn av hans politiske status.

Dog det sagt, hele hans karriere er jo ødelagt på livsstid, han vil være nødt til å starte et nytt levebrød. Den egentlige straffen er at hans rykte og renome er ødelagt på livstid. Han sosiale status som maktmenneske kan aldri bygges opp igjen. Han er fucked. Han var høyt oppe (på topp) i det sosiale makthierarkiet. Nå er han så langt nede at det vil være vanskelig til umulig å noensinne kunne nå en slik opphøyd status igjen. Nå er hans status kriminell. Han er ikke noe bedre enn en prostituert på gata eller en knarker på glattcella.
Sist endret av kn^tte; 30. mai 2013 kl. 13:30.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Tja, det har vel ikke noe å si hvor lenge han må sittet buret inne. Grunnen til at det ble så "mild" straff som det ble kan vi vel alle være enige om at er på grunn av hans politiske status.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan vi ikke alle være enige om. Ærlig talt så er det rimelig idiotisk å tro noe slik.
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
Nå er han dømt da. 1år og 3 månder… hva tenker folk om det ? Jeg synes kanskje det var litt lite...

spendt på om han kommer å anke videre til høyesterett
Vis hele sitatet...
Vel, sikkert mange som er enige om at det er relativt lite, men jeg har ikke noe tro på at å sitte lenge i fengsel vil være noe mer positivt for noen, og så vil det være en utgift for landet i tillegg. Han vet jo selv hva han har gjort, og det er ikke akkurat noe særlig galt med han, utenom at han ikke er den skarpeste kniven i skuffen.
Det er litt merkelig når man sammenligner med andre. F.eks. Odd Nerdrum - han fikk vel omtrent det dobbelte.

Tillegg: Odd Nerdrum fikk for skatteunndragelse altså. Beskylder ham ikke for å ha begått noen overgrep.
For ordens skyld, siden jeg har vært rimelig aktiv i denne debatten:

Jeg har ingenting spesielt imot dette. De har valgt å ikke tro jenta på når de begynte å ha sex, noe som fra mitt synspunkt virker rimelig. Jeg er glad for at de ikke har falt i 'hvem av dem skal vi tro på'-fella som mange kommentatorer og endel debatanter har gjort.

De har også valgt å dømme han for seksuelle overgrep fra hun var 14, noe som virker rimelig nok.. selv om jeg fortsatt gjerne skulle sett andre lovparagrafer benyttet isteden.. men det var nå ikke mulig. Straffeutmålingen virker også rimelig på meg. Bota svir, og gir jenta muligheter i livet hun ikke ville fått ellers... friår for å komme seg bort f.eks. har hun uansett hva som egentlig har skjedd fortjent; hu har levd igjennom et mediekjør uten like.

Når det gjelder fengselstraff er det veldig lett å synes at alt skal ha veldig strenge straffer, men overfallsvoldtekter og annen drit som skjer er et vesentlig større samfunnsproblem og veldig mye verre for de involverte enn dette.


Susanna; Økonomisk kriminalitet skiller seg fra annen kriminalitet i at det veldig ofte står kyniske, rasjonelle valg bak. Man veier rolig og kaldt risken for å bli tatt opp mot gevinsten. Det betyr at å øke strafferammene faktisk har en preventiv effekt og er positivt for samfunnet som helhet. Det virker urimelig når man sammenligner "alvorlighetsgraden" i hva som har skjedd, men det henger litt på greip når man tenker seg om.
Sist endret av DumDiDum; 30. mai 2013 kl. 15:50.
Så jenta, på 13-14 år tok initiativet og mannen blir dømt. Ikke misforstå meg, kvalm fyr, men i spania er seksuell lavalder 13 år, noe som ville gjort dette lovlig. Man kan jo spørre seg, om spanjolene er idioter, mens vi nordmenn, sitter på den moralske høye hest og er de eneste som klarer å skille rett fra galt?

Odd nerdrum dommen, som det referes til her, er i seg selv en farse av annen verden.
Nå hadde det vært merkelig om vi skulle dømme etter det spanske lovverket, eller hva?
Moralskt sett bør man ikke dømme noen etter noe som helst lovverk. Det var spørsmål om hva man mener, og det er min mening. Hva loven sier og hva som er rett og galt er to helt forskjellige ting.
Da burde du engasjere deg politisk for å endre loven. Eller vil du ikke ha lover?
Sitat av Warz Vis innlegg
Så jenta, på 13-14 år tok initiativet og mannen blir dømt. Ikke misforstå meg, kvalm fyr, men i spania er seksuell lavalder 13 år, noe som ville gjort dette lovlig. Man kan jo spørre seg, om spanjolene er idioter, mens vi nordmenn, sitter på den moralske høye hest og er de eneste som klarer å skille rett fra galt?
Vis hele sitatet...
Det betyr bare at det spanske folk syns 13 år er en rimelig grense, mens det norske folk syns at i Norge er 16 år en rimelig grense, siden dette er en lov vedtatt og opprettholdt av flertallet. Dette er en del av et lovverk som er velkjent (og pliktig å kjenne til) og dermed får det konsekvenser å bryte denne.

Det betyr ikke at noen har mer rett eller galt, det er ganske enkelt hvilke spilleregler samfunnet man deltar i består av.

Jeg skjønner selvfølgelig argumentet. Personlig syns jeg 13 år er særdeles lavt. At en 13-åring (vi snakker her altså 8. klassinger på ungdomsskolen) skal tillegges ansvar for å initiere et seksuelt forhold til en 50+ gammel mann er etter mitt syn i beste fall i gråsonen.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Da burde du engasjere deg politisk for å endre loven. Eller vil du ikke ha lover?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg måtte overbevise flertallet om å "endre lovene" for at jeg skal kunne leve i fred? Så lenge man ikke skader andre mennesker bør man kunne gjøre hva man vil.

Sitat av downing Vis innlegg
Det betyr bare at det spanske folk syns 13 år er en rimelig grense, mens det norske folk syns at i Norge er 16 år en rimelig grense, siden dette er en lov vedtatt og opprettholdt av flertallet. Dette er en del av et lovverk som er velkjent (og pliktig å kjenne til) og dermed får det konsekvenser å bryte denne.

Det betyr ikke at noen har mer rett eller galt, det er ganske enkelt hvilke spilleregler samfunnet man deltar i består av.

Jeg skjønner selvfølgelig argumentet. Personlig syns jeg 13 år er særdeles lavt. At en 13-åring (vi snakker her altså 8. klassinger på ungdomsskolen) skal tillegges ansvar for å initiere et seksuelt forhold til en 50+ gammel mann er etter mitt syn i beste fall i gråsonen.
Vis hele sitatet...
Å bryte lover som er umoralske kalles sivil ulydighet og er helt greit. At flertallsmobben har bestemt seg for at noen er "greit" eller at noe er "ugreit" har ingen betydning for hva som faktisk er greit.
At gubber på 50 legger seg etter småjenter er skadelig for noen.
Sitat av Susanna Vis innlegg
At gubber på 50 legger seg etter småjenter er skadelig for noen.
Vis hele sitatet...
Hvis det er skadelig for noen, så bør denne "noen", avslutte dette forholdet, og dermed forsvinner skaden.
Du syns det er umoralskt å ikke tillate en 54-åring å pule en 13-åring?
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Du syns det er umoralskt å ikke tillate en 54-åring å pule en 13-åring?
Vis hele sitatet...
Hvis det er umoralskt, så er lovene i spania umoralske er de ikke? Ser du på spanjolene som mennesker som mangler moral? for hvorfor skulle de ellers ha en lavalder på 13 år der?
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis det er umoralskt, så er lovene i spania umoralske er de ikke? Ser du på spanjolene som mennesker som mangler moral? for hvorfor skulle de ellers ha en lavalder på 13 år der?
Vis hele sitatet...
... fordi mannfolk på 50-60 lager reglene?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... fordi mannfolk på 50-60 lager reglene?
Vis hele sitatet...
Så det du gjør her, er å sitte likhetstegn mellom umoralske mennesker og 50-60 åringer, på generelt grunnlag. Har du noen kilder, som støtter oppunder dette synet, eller er det spekulasjoner fra din side?
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Hvis det er skadelig for noen, så bør denne "noen", avslutte dette forholdet, og dermed forsvinner skaden.
Vis hele sitatet...
Du skjønner at loven om seksuell lavalder er satt fordi en ikke anser barn under 16 år som utviklede nok til å ta slike selvstendige valg? Spesielt hvis det er snakk om manipulerende person som denne øygard har vist seg å være. Det er nettopp pga den samme grunnen en ikke får lov til å drikke eller kjøre bil før en 18.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Du skjønner at loven om seksuell lavalder er satt fordi en ikke anser barn under 16 år som utviklede nok til å ta slike selvstendige valg? Spesielt hvis det er snakk om manipulerende person som denne øygard har vist seg å være. Det er nettopp pga den samme grunnen en ikke får lov til å drikke eller kjøre bil før en 18.
Vis hele sitatet...
Det finnes kun 1 mulighet. Enten er en 15-åring utviklet nok til å ta egne valg, eller så er en 15 åring IKKE utviklet nok til å ta egne valg.

I sverige er 15 år seksuell lavalder
I norge er 16 år seksuell lavalder

En av disse landene har altså tatt _feil_ og hvis det viser seg å være sverige er svenskene umoralske, og begår grusomme overgrep mot 15-åringer som ikke klarer å takke nei til sex, fordi de er mentalt svake og offer for manipulering.

Du kan ikke få i pose og sekk, enten må du innrømme at lovene er subjektive, eller så må du si det som sant er, at svenskene, spanjolene, og andre land hvor seksuell lavlader er under 16-år, er styrt av umoralske mennesker, som strengt tatt hører hjemme på en celle.
kjedelig streiting
Sitat av Warz Vis innlegg
Det finnes kun 1 mulighet. Enten er en 15-åring utviklet nok til å ta egne valg, eller så er en 15 åring IKKE utviklet nok til å ta egne valg.

I sverige er 15 år seksuell lavalder
I norge er 16 år seksuell lavalder

En av disse landene har altså tatt _feil_ og hvis det viser seg å være sverige er svenskene umoralske, og begår grusomme overgrep mot 15-åringer som ikke klarer å takke nei til sex, fordi de er mentalt svake og offer for manipulering.

Du kan ikke få i pose og sekk, enten må du innrømme at lovene er subjektive, eller så må du si det som sant er, at svenskene, spanjolene, og andre land hvor seksuell lavlader er under 16-år, er styrt av umoralske mennesker, som strengt tatt hører hjemme på en celle.
Vis hele sitatet...
Nei det finnes faktisk ganske mange tusen muligheter i og med at mennesker er forskjellige, og viser en forskjellig grad av modenhet. Da verden er svart hvitt kan en dermed ikke konkludere med at de menneskene som har vedtatt den og den loven er håpløse. Og ja, i rettsvesenet må en ta hensyn til at det er forskjellige aspekter ved enhver sak.

I Spania feks. så risikerer en å bli å bli dømt for å ha sex med en person under 16 år dersom en har vært manipulerende nok..
Det er ingen som sitter på fasiten her, verken svensker, spanjoler eller tyrkere (som har lavalder på 18 år). Som du kanskje vet er vi alle forskjellige, og det er ikke sånn at det skjer noe mirakuløst med alle på 16-årsdagen. Noen er sikkert modne nok til det meste når de er 14, andre er det ikke før de er 18. Loven er laget for å beskytte barna, og i Norge har vi på demokraktisk måte bestemt at 16 er en ok grense fordi de fleste er modne nok til å ha et seksualliv i den alderen. Vi har også bestemt at det skal straffes enda strengere å ha sex med en under 14 år enn en som er under 16, fordi det i den alderen ansees for å være enda større sjanse for at det er skadelig for den unge.
Sist endret av Susa; 30. mai 2013 kl. 18:33.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Nei det finnes faktisk ganske mange tusen muligheter i og med at mennesker er forskjellige, og viser en forskjellig grad av modenhet. Da verden er svart hvitt kan en dermed ikke konkludere med at de menneskene som har vedtatt den og den loven er håpløse. Og ja, i rettsvesenet må en ta hensyn til at det er forskjellige aspekter ved enhver sak.

I Spania feks. så risikerer en å bli å bli dømt for å ha sex med en person under 16 år dersom en har vært manipulerende nok..
Vis hele sitatet...
Du innrømmer nå at verden ikke er så svart og hvit som tidligere antydet. Grensen på 16-år er derav subjektiv noe som invaliderer tidligere uttalelser om at 13-år i alle tilfeller er umoralskt.