Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 4393
Hvis man fyller tanken helt full, så blir det flere titalls liter drivstoff.
Dermed blir bilen tyngre, og den må bruke mer drivstoff under kjøringen.
Hvis man istedet fyller mindre og oftere om gangen.
Blir ikke det billigere i det lengre løp?
Iallefall hvis drivstoff-prisene ikke fyker til værs.
Jeg tror det er så minimalt å spare på det at et par km i motvind så er de pengene tapt igjen.
Sett at en vanlig bil veier 1100-1700 kg der bensinen står av 40-60 kg av disse så er det en forsvinnende liten fortjeneste av å kjøre med "lite" bensin. Hadde bilen vært på størrelse med en moped (men ennå hatt 40-60L tank) så kanskje... :P
man sparer mer ved og bremse på gira å mye som mulig, for da konsumerer ikke motoren drivstoff
Er vel bare å fylle én gang i uken, hvis du klarer deg på kun én tank, og da fylle på søndager da det er denne dagen som det er billigst.
tror du vill tape de pengene igjen med at du må starte og stoppe oftere noe som bruker mere bensin
så vinninga vill vell gå opp i spinningen
Er det på noen måte skadelig for bilen å rulle med clutchen inne? Tenker da på store strekninger og ofte, ikke under vanlig giring.
Sitat av Round Vis innlegg
Er det på noen måte skadelig for bilen å rulle med clutchen inne? Tenker da på store strekninger og ofte, ikke under vanlig giring.
Vis hele sitatet...
Vil ikke tro at det er skadelig, men hvorfor skal du kjøre med clutchen inne?
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
man sparer mer ved og bremse på gira å mye som mulig, for da konsumerer ikke motoren drivstoff
Vis hele sitatet...
Bruker motoren drivstoff på å bremse?
Sitat av Round Vis innlegg
Er det på noen måte skadelig for bilen å rulle med clutchen inne? Tenker da på store strekninger og ofte, ikke under vanlig giring.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke som jeg vet. Men, bilen bruker bensin, så det er ikke så veldig økonomisk.
Automatkasser derimot skal helst ikke trille i nøytral. Kassene er ikke bygd for det.
Om du har dieselbil, sett bilen i fri i nedoverbakker (sålenge du har fart nok til å holde fartsgrensen), da kutter den dieselforbruket drastisk!
Bilen bruker mindre drivstoff når du har den i gir, enn å ha den i fri, eller med koblingen inne.

Letteste måten å spare drivstoff på er:

Riktig dekktrykk, Ikke bruke AC, Ikke kjør med åpne vinduer, og bruke motorbrems. Og det å se langt fremover og lese trafikken bra kan spare en del drivstoff.
Kjøre med lite drivstoff over lengre perioder kan skade bensinpumpe'n din da den iblandt suger luft.

Du sparer ikke drivstoff på å sette bilen i fri. Da må motoren bruke drivstoff på å gå på tomgang. Bedre å la den stå i gir, da drar hjulene motoren rundt istedenfor motsatt.

Innlegget over mitt har gode tips. Hør på han og bruk mindre drivstoff!
Sitat av takZa Vis innlegg
Kjøre med lite drivstoff over lengre perioder kan skade bensinpumpe'n din da den iblandt suger luft.

Du sparer ikke drivstoff på å sette bilen i fri. Da må motoren bruke drivstoff på å gå på tomgang. Bedre å la den stå i gir, da drar hjulene motoren rundt istedenfor motsatt.

Innlegget over mitt har gode tips. Hør på han og bruk mindre drivstoff!
Vis hele sitatet...
Med så lite bensin på tanken bør du heller bekymre deg om du kjører tørt en plass du ikke bør :P

Men en dieselbil skal ikke gå tom for drivstoff, da skader du pumpen
Sitat av Lovegame Vis innlegg
Om du har dieselbil, sett bilen i fri i nedoverbakker (sålenge du har fart nok til å holde fartsgrensen), da kutter den dieselforbruket drastisk!
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke, biler i dag, bensin eller diesel har "fuel cut", dvs når du slipper gasspedalen helt opp med motoren over tomgangsturtall kuttes drivstofftilførselen helt.

Triller man nedover bakke med clutchen inne eller i fri bruker motoren drivstoff.
Sitat av klev Vis innlegg
Med så lite bensin på tanken bør du heller bekymre deg om du kjører tørt en plass du ikke bør :P

Men en dieselbil skal ikke gå tom for drivstoff, da skader du pumpen
Vis hele sitatet...
Du har ikke så lite at du går tom, men når du akselerer, bremser, og svinger fyker drivstoffet til siden i tanken, og pumpa får for lite.

De fleste nyere dieselbiler kan gå tom for drivstoff uten å måtte lufte systemet.
Sist endret av takZa; 27. august 2012 kl. 21:51.
Også hvis du sett bilen i fri å triller nedover så sliter du bremseklosser fortere
HøyRisiko Psykopat
trur du sparer mer på å kjøre rolig enn å ha lite drivstoff på tanken^^
har selv et forbruk på 0.77l/mil på det minste ved rolig kjøring og maks til nå 1.22l/mil med aggressiv/by kjøring
Sitat av McLovin Vis innlegg
Automatkasser derimot skal helst ikke trille i nøytral. Kassene er ikke bygd for det.
Vis hele sitatet...
Det er ingen grunn til å ikke trille i fri så lenge motoren går.
Automatkasser uansett merke har oljepumpa drevet av primæraksel, det vil si fra veivaksel på motor.
Så lenge motoren går om enn bare på tomgang kan man trille herfra til afrika.

Trille/slepe uten at motoren går kan bli dyrt da kassa ikke får smøring.
Sitat av takZa Vis innlegg
Du har ikke så lite at du går tom, men når du akselerer, bremser, og svinger fyker drivstoffet til siden i tanken, og pumpa får for lite.

De fleste nyere dieselbiler kan gå tom for drivstoff uten å måtte lufte systemet.
Vis hele sitatet...
Om bensinpumpen suger luft, DA har du virkelig lite bensin. Har aldri vært borti bensinpumper som dør av litt luft.

Ja, ofte går det bra om dieselpumpen kjører tørt, men det beste er å lufte den om du har kjørt tørt. Kjipt å skjære en dieselpumpe bare for att du ikke gidder lufte
Man er jo nødt til å tenke helhetlig også, selv om det å ha bilen i gir bruker bensin så mister man iallefall ikke unødvendig med moment av det, som jo skjer hvis man ikke har til hensikt å bremse og har bilen i gir. Da mister man moment, som man ikke hadde mistet om man hadde bilen i fri, og som man må "ta igjen" når du f.eks. kommer til neste oppoverbakke.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
trur du sparer mer på å kjøre rolig enn å ha lite drivstoff på tanken^^
har selv et forbruk på 0.77l/mil på det minste ved rolig kjøring og maks til nå 1.22l/mil med aggressiv/by kjøring
Vis hele sitatet...
Hvor mye er det egentlig å tjene på å kjøre rolig?
Hvis f.eks 2 like biler kjører på motorveien, den ene i 70km/t, den andre i 120km/t. Bruker den som kjører i 120km/t nevneverdig mer bensin enn den som kjørte i 70km/t? Greit nok at den bruker mer bensin i 120km/t, men den kommer jo også fortere fram, så vil det ikke gå opp i opp?

En annen ting, kutter ikke alle nye biler tilgang til drivstoffet når man slipper gassen? Isåfall, vil det lønne seg å rushe bilen opp til 120 og la den få en god trillefart slik at man kan vente en stund til man trykker inn gassen igjen, eller vil jeg spare mer på å ha en lavere fart med et jevnt trykk på gassen?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Greit nok at den bruker mer bensin i 120km/t, men den kommer jo også fortere fram, så vil det ikke gå opp i opp?
Vis hele sitatet...
Vel, la oss si vi bruker 0,7 liter pr mil i 70 km/t, og 1,2 liter pr mil i 120.

Formelen for innspart tid er x.

Tenk nå litt.
Det gjelder å finne ut hvilken hastighet bilen bruker minst drivstoff på.. Høy utveksling og lavt turtall på motorvei er veldig greit..
Svigermors drøm
colabox's Avatar
satt faktisk med dette regnestykke for en stund tilbake siden, men dette gjaldt å ha passasjerer på.
Husker ikke formlene, men husker at konklusjonen var:

Kjører du 4mil med en passasjer på 70kg i 5 dager, altså 20 mil. Så bruker du 30 kroner ekstra på bensin i løp av uka
Full tank på ca 70liter bensin er vel rundt 70kilo? Dvs du sparer 30kroner uka om du kjører 20mil, så det er nok mer å spare ved å fylle tanken opp litt ekstra og fylle på søndager hvor bensinen kan være 1kr billigere per liter. 70 liter = 70 kroner spart
Mye av dette har blitt nevnt ser jeg, men tar med det jeg kommer på uansett. Dette gjelder da fortrinnsvis biler med bensinmotor og manuell girkasse, men mye av det er generelt og. Her er altså mine tips for bedre drivstofføkonomi;

* Kjør så JEVNT som mulig! Dette innebærer bl.a. å se langt frem og lese trafikkbildet. Sørg for å øke og redusere hastigheten så mykt som mulig. Prøv å unngå forbikjøringer, du tjener marginalt med tid på det uansett...

* Utnytt bilens bevegelsesenergi! Du trenger ikke ligge på gassen helt frem til midtrabatten foran rundkjøringa for deretter å bråbremse hvis det skulle komme noen inn fra venstre. Slipp gassen i god tid før rundkjøringa og la bilen redusere hastigheten helt av seg selv UTEN å trø inn clutchen. Det samme gjelder for slake utforbakker på landeveien, når bilen foran deg skal svinge av veien etc.

* Sørg for å holde motoren vedlike, med rent luftfilter og friske tennplugger!

* Fyll drivstoff på søndag kveld eller mandag morgen da det er billigst!

* Kjør på høyest mulige gir! 1. giret skal KUN brukes omlag 1 billengde, og kun for å få bilen igang. Hopp gjerne over 3. eller 4. gir når du akselererer på landevei.

* Brems med motoren når du har mulighet!

* Følg fartsgrensene! (Ja, faktisk)

* Om vinteren: Ikke la motoren gå seg varm på tomgang før du starter å kjøre, selv om det er fristende. Skaff deg heller motorvarmer.

* Sørg for å ha korrekt lufttrykk i dekkene! Og hold deg til den dekkdimensjonen som er angitt i vognkortet.

*Kjøp deg sykkel
Også må vi ikke glemme at det er gasspedalen som avgjør hvor mye bensin motoren får. Ikke farten.

Jeg kan ligge i 50 km/t i 5. gir på min nåværende bil. Ganske lavt turtall. Men om jeg girer ned i 4. trenger jeg mindre gasspedal.
Sitat av gutsy Vis innlegg
Er vel bare å fylle én gang i uken, hvis du klarer deg på kun én tank, og da fylle på søndager da det er denne dagen som det er billigst.
Vis hele sitatet...
Er også av og til billigere før klokka 8/12 (spørs på bensinstasjonene) på mandagene.

Har også hørt at det er skadelig å rulle med clutchen selv.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Også må vi ikke glemme at det er gasspedalen som avgjør hvor mye bensin motoren får. Ikke farten.

Jeg kan ligge i 50 km/t i 5. gir på min nåværende bil. Ganske lavt turtall. Men om jeg girer ned i 4. trenger jeg mindre gasspedal.
Vis hele sitatet...
Ligger du på alt for lavt turtall vil dette føre til mye høyre bensinforbruk enn nødvendig.
det er jo det han sier
Her er mine tips til god drivstofføkonomi.

1. Gamle dekk med lite mønster har hard gummi og gir lav rullemotstand. Nye dekk har som regel myk gummi og mye mønster som fører til økt drivstofforbruk. Dersom man er nødt til å kjøpe nye dekk, gå for Michelin´s Energy Saver dekk eller continentals ecoContact serie. Pump alle dekk hardt opp.

2. Pass på at alle bremser går fritt og ikke ligger på. Dersom man bruker bremsene for pent og lite fryser sylinderen ofte fast grunnet salt og fuktighet og klossene kan ligge innpå skivene utilsiktet. Jeg mosjonerer bremsesylindere en gang i året og smører med silikonfett for å unngå dette.

3. Hold tenningsdeler i god stand og bytt ved angitte intervaller. Bytt luftfilter ofte. Bruk syntetisk olje med lavest mulig viskositet for å unngå unødvending innvendig friksjon i motor.

4. Hold fart og turtall så lavt som mulig. Ved omkring 80 km/t øker luftmotstanden drastisk. Planlegg kjøring, prøv å se "fram" i trafikken. Unngå stopp, rull frem mot lyskryss og rundkjøringer.

I bratte nedoverbakker kan man la motoren rulle på høyest mulig gir. Stort sett alle motorer etter 1992 vil da skru og dysene og bilen vil "selv" dra rundt remmene til dynamo, vann og oljepumpe. Ved slakere bakker der motoren bremser bilen for mye, ruller du i fri og bevarer hastighet.

Dieselbil vil alltid være det beste alternativet. Diesel gir kraft på lavere turtall, inneholder mest energi pr liter, og gir størst virkningsgrad. Dersom man er gjerrig kan man fylle landbruksdiesel. Straffen for å bli tatt er omkring 20 000 kr.

Dersom du har bensinbil og kjører mye, kan du konvertere til LPG som meg. Gass koster omkring 5-6 kr pr liter med et merforbruk på omkring 15% i forhold til bensin.
True phreak.
Tja, det vil jo være en del å spare på det. Om man fjerner 5% av vekten, bør man i teorien spare 5% av drivstoffet. Jeg tror dog at endret kjøremønster vil utgjøre en større forskjell. Det som er greit å ha i bakhodet, er at man bør unngå å bremse så mye som mulig, for det er bevegelsesenergi kastet rett ut av vinduet.
Hvilken bil har trådstarter?
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
En annen ting, kutter ikke alle nye biler tilgang til drivstoffet når man slipper gassen? Isåfall, vil det lønne seg å rushe bilen opp til 120 og la den få en god trillefart slik at man kan vente en stund til man trykker inn gassen igjen, eller vil jeg spare mer på å ha en lavere fart med et jevnt trykk på gassen?
Vis hele sitatet...
Det lønner seg å holde en jevn fart fremfor å øke på også trille konstant. Bilen bruker mer energi på å komme opp i fart enn den sparer på å trille litt.

Tenk deg at du løper maraton. Samme gjelder her, det lønner seg å holde en jevn hastighet hele veien framfor å spurte og gå i intervaller.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Hvor mye er det egentlig å tjene på å kjøre rolig?
Hvis f.eks 2 like biler kjører på motorveien, den ene i 70km/t, den andre i 120km/t. Bruker den som kjører i 120km/t nevneverdig mer bensin enn den som kjørte i 70km/t? Greit nok at den bruker mer bensin i 120km/t, men den kommer jo også fortere fram, så vil det ikke gå opp i opp?
Vis hele sitatet...
I teorien hvis du hadde hatt en optimal bil og kjørt i et vakuum (altså uten luftmotstand) hadde det nok ikke vært noe særlig tap i å kjøre i 120 km/t kontra f.eks 60 km/t, og du hadde da brukt tilnærmet dobbelt bensinforbruk og halvparten av tiden.
MEN det er to faktorer som i hovedsak spiller inn, den første er at biler ikke er optimalisert for alle ulike hastigheter, men for en spesifikk rekkevidde av hastigheter, rpm, temperaturer, etc. Faktor nr. 2 er at luftmotstanden øker raskere mellom f.eks. 110 til 120 km/t enn den gjør mellom f.eks. 80 til 90 km/t.
Forskning(av bl.a. US Department of Energy) viser at på moderne biler (varierer selvfølgelig) er den mest effektive hastigheten på rundt 85 km/t (50-55 mph).
True phreak.
Sitat av Arsis42 Vis innlegg
Det lønner seg å holde en jevn fart fremfor å øke på også trille konstant. Bilen bruker mer energi på å komme opp i fart enn den sparer på å trille litt.
Vis hele sitatet...
En ting som også spiller inn er jo at moderne motorer ikke oppnår mer enn 30-40% energieffektivitet, så mye av energien i bensinen går til fuglene. Så ja, jevn fart er absolutt det beste.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Bruker motoren drivstoff på å bremse?
Vis hele sitatet...
nope derfor man skal bremse på gira
Sitat av Round Vis innlegg
Er det på noen måte skadelig for bilen å rulle med clutchen inne? Tenker da på store strekninger og ofte, ikke under vanlig giring.
Vis hele sitatet...
Tror du sliter på trøsklageret/trøstelageret ved å gjøre dette, og det kan jo fort koste en del kroner å bytte.