Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 21910
Heisann. leker med tanken å flytte ut, men er ikke helt sikker på hvor mye penger det kommer til å gå ca.

Det jeg lurer på er hvor mye bruker dere i måneden på mat ca? Hva spiser dere mest av?
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Bruker rundt 1 tusenlapp. Kjøper mye pasta, pølser og pizza
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Bruker rundt 1 tusenlapp. Kjøper mye pasta, pølser og pizza
Vis hele sitatet...
og du bor for deg selv?
bruker selv rundt 500 i uken +-
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av fhoss Vis innlegg
og du bor for deg selv?
bruker selv rundt 500 i uken +-
Vis hele sitatet...
Nei, men når jeg er alene hjemme. Mine foreldre reiser ofte, er ofte borte i en uke eller to. Og jeg elsker mat!
Sitat av fhoss Vis innlegg
og du bor for deg selv?
bruker selv rundt 500 i uken +-
Vis hele sitatet...
Hva pleier du å spise da?
Bor du sammen med andre kan det være fordel å dele på en middag. Det blir ofte billigere å lage middag til to enn til en. Lager man middag til en person blir det gjerne igjen rester man ikke spiser opp (likevel man tenker at man skal spise opp restene)
Om man skal presse ned prisen er det derfor viktig å posjonere maten riktig før man begynner å tilberede den.
Når jeg kjøper matvarer ser jeg alltid på kilosprisen istedenfor matvarer som er bedre enn andre. Om jeg f.eks. skal ha hvitost, kjøper jeg den billige istedenfor en norvegia. Så går jeg gjerne i frysedisken og finner noe kjøtt der(rema 1000). De selger koteletter for 28kr per kg. Billig, og faktisk god og grei kvalitet på kjøttet.
Kjøp gjerne den største forpakningen som du ser de har, og fordel matvarene når du kommer hjem, og legg mavarer du ikke skal bruke med det første i en fryser.
Et matbudsjett spørs jo selvsagt på hva du vil spise og hvor mye penger du har.
Jeg syns 1000 i mnd. hørtes lite ut, men jeg er kanskje kresen og boikotter first price crap.
For 1500+ i mnd kan 1 person leve godt om man lager maten selv, og spiser lite ute.
Men man kan sikkert leve for 1000 om man senker standaren bittelitt.
Kjøp store pakker burgere, kyllingfilèt osv. Handle for hele uka, og gå på butikken så sjelden som mulig er også smart.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Bruker rundt 1 tusenlapp. Kjøper mye pasta, pølser og pizza
Vis hele sitatet...
Du spiser bare jallamat for så lite penger? Sikkert digg med en sunn kropp...

Skal du først leve for lite penger lager man maten selv. Mye diggere, sunnere og billigere om man planlegger handelen litt. 1000 kr er kanskje i minste laget, men det er fult mulig.

- Større mengde kjøtt. Masse billig reint kjøtt.
- Pasta og poteter. Billig billig. Gøtt er det også.
- Obs har bestandig gode tilbud. Benytter meg fast selv av de.
- Lag fra bunnen av. Store porsjoner. Frys. Ferdig middag.

500 kr til og du lever som en "konge" om du er din egen kokk. Mye bedre smak på maten, samtidig som du kanskje forlenger livet med noen år. Pølse og pizza på papp er sikkert digg, men nekter på at det er sunt i lengden.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Hva pleier du å spise da?
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig, kan nok presse det ned slik at jeg klarer meg på 1500 i mnden om det nød. Men nå har det seg sånn at jeg har muligheten til og bruke mer enn det, så da går det mere penger.
Jeg spiser det meste, pleier alltid og lage mye av ting om det lar seg gjøre så jeg har rester og varme på. En hjemmelaget pizza kan være middag 3 dager, mens om du lager en hjemmelaget lapskaus har du og mye mat i det - som går og varme i microen. Eller spiser jeg; fisk, fiskeproduker, kylling, pasta,taco, koteletter, løvbiff ++.
Jeg bruker 2500-3000,- i måneden på mat (dvs. alt fra matbutikker).

Men det blir jo en del øl en gang i blant
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Hvordan klarer dere dette? o.O Jeg lever på 1000 kr uka ! :O

altså jeg er ikke student, men jeg spiser mye mat, og lager gjerne litt god mat mens jeg setter i gang...
1000 spenn i måneden er ikke mye for mat! Alle måltider inkludert!

Kjenner du noen som drar til sverige ofte, gjør du lurt i å kjøpe mye kjøtt der. Ytrefilèt av svin er veldig bra mat og veldig billig. Kjøttdeig kan du gjøre mye med.

Bruk 500kr på kjøtt der, så har du til middag nesten annenhver dag.

Da kjøper du grønnsaker og poteter her hjemme.

Dette er hvis du vil faktisk spise mat som er sunt og bra for kroppen, ikke likt pølser og sånn dritt som er full av muk.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Sitat av stagg Vis innlegg
Du spiser bare jallamat for så lite penger? Sikkert digg med en sunn kropp...
Vis hele sitatet...
Til din informasjon så veier jeg 59,6 kg. Jeg har en god kondisjon og en ellers helt fin fysiologi all round IMO.
Sitat av iMAGINE123 Vis innlegg
Heisann. leker med tanken å flytte ut, men er ikke helt sikker på hvor mye penger det kommer til å gå ca.

Det jeg lurer på er hvor mye bruker dere i måneden på mat ca? Hva spiser dere mest av?
Vis hele sitatet...
Legger ved et par tråder du muligens kan la deg inspirere av i forhold til billige matvaner:

- http://freak.no/forum/showthread.php?t=194698

- http://freak.no/forum/showthread.php?t=214393
Sist endret av Knask; 30. april 2012 kl. 18:05.
En ting er i hvert fall sikkert, det går fort mer penger på mat enn man faktisk tror. Muligheter for innsparing er blant annet
kjøp kvantum
poser med frossen kylingfilet er ofte mye billigere enn fersk prior, og så lenge man ikke er en hellstrøm-spire fungerer det kjempe.

kjøp tilbud
spesielt kjøtt kan man få billig fra ferskvaredisker rundt omkring. går bestandig forbi kjøttdisken på spar da de ofte har 50%-pakker liggende. Er forresten overhodet ikke farlig om en biff har gått ut på dato med et par dager.

lag større porsjoner
gryteretter kan du fint lage til bare deg. koker du litt ekstra ris til kan du sannsynligvis fryse ned halvparten så får du 2 middager til prisen av 1.

ikke kast mat
ta vare på rester, svært mye kan brukes til mat dagen etterpå. brød kan kjøpes ferske, deles, fryses i "porsjonspakker" og tas opp før du tar kveld. På den måten slipper man tørt brød, og man slipper å kaste et halvt brød nå og da.
For min del ligger et dagsforbruk på
fra kr 40,33
frokost: brød med egg og bacon
lunch: brød med ost
middag: 2 pølser, pasta m tomatsaus
kvelds: brød med stekt pølse

til kr 150,-
frokost: brød med egg og bacon
lunch: brød med ost
middag: 400gr indrefilet m ris og stekt løk
kvelds: brød med stekt pølse
eller pr måned
(27 x 40,33) + (4 x 150) = 1688,91

sannsynligvis noenlunde riktig, er ikke mester på å handle fornuftig etc så blir litt for mye svinn her i gården. Ligger nok på 2k/mnd kun i mat, så kommer eventuell drikke i tillegg.
Sist endret av norboost; 30. april 2012 kl. 18:08.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Tips: jeg lever veldig godt på kiwi sin dato ordning!

Hvis varen går ut på dato i dag eller i morgen får du den gratis.

Hvis varen har gått ut får du tilsvarende vare eller penger.


Sist uke fant jeg:
biffer(for ca 400,-), poteter, pølser, melk, fløte, the list goes on and on.

Siden jeg begynte med det der har jeg brukt ca 700,- mindre på mat i mnd!

Skal sies at det er 2 kiwier i området, men det er utrolig lønnsomt. trikset er og ha en stor fryser.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Hvordan klarer dere dette? o.O Jeg lever på 1000 kr uka ! :O

altså jeg er ikke student, men jeg spiser mye mat, og lager gjerne litt god mat mens jeg setter i gang...
Vis hele sitatet...
er ikke det mye med 1000kr i uka på mat for 1 person?
lever selv godt på 500 i uka, og da er det kvalitets mat.
Regn med totalt en plass mellom 4000 og 6000 kr.
Da inkluderer det en god middag, noe å drikke til, lunsj på skolen og noe takeaway.

Har ingen forståelse for de som måtte leve på 500-1000 kr i mnd, uten å spise MYE hos sin mor, eller leve på brød og vann en hel mnd. ( 1 brød om dagen, for ca 25 kr stk, blir jo faktisk 750 kr i mnd)
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Til din informasjon så veier jeg 59,6 kg. Jeg har en god kondisjon og en ellers helt fin fysiologi all round IMO.
Vis hele sitatet...
Dyre pølser og pizza da skjønner jeg.

Du har sikkert en grei kropp nå, men med en slik diett så vil det slite på kroppen. Lager man maten selv, så blir det fort billigere og bedre.
Sitat av Skauman Vis innlegg
Tips: jeg lever veldig godt på kiwi sin dato ordning!

Sist uke fant jeg:
poteter,
Vis hele sitatet...
Spiser du råtten potet?
At noe har gått ut på dato så betyr det jo ikke at det er rotten mat.

Det meste av sånne datoer er jo best før eller selges før også. Du kan jo f.eks spise egg sånn 3-4 uker etter utløpsdatoen på pakkene også, er bare å sjekke om de flyter eller ikke.

Og til og med da kan man bruke de i bakverk osv, når de er på kanten
Man må huske på at datostemplingen på produktet er 100% sikker dato for at produktet er i ønsket stand mot forbruker. Litt det samme som registerskifte på bilen, registerreima ryker neppe på 80001 eller 100001 km...
Skogenskonge
Skauman's Avatar
Har aldri hatt no problem med gammel mat. Tar en stund før poteter blir råtne.

Med litt sunn fornuft og en god nese er man helt trygg
Sitat av flexd Vis innlegg
At noe har gått ut på dato så betyr det jo ikke at det er rotten mat.

Det meste av sånne datoer er jo best før eller selges før også. Du kan jo f.eks spise egg sånn 3-4 uker etter utløpsdatoen på pakkene også, er bare å sjekke om de flyter eller ikke.

Og til og med da kan man bruke de i bakverk osv, når de er på kanten
Vis hele sitatet...
Vil bare presisere at og egg syår kjølig kan de av og til s næ mere et år etter de har gått ut på dato. Flytetesten er ikke presis og de er ofte gode selv pg de ikke klarer testen, men de funker når dårlig til å lage stiv eggehvite av. Men til vanlig koking og steking funker det fint. Om et egg er dårlig lukter du det med en gang du kakker der.
Sist endret av etse; 30. april 2012 kl. 18:29.
Konteinerdykker. Slipper å tråle gjennom tilbudsavisene og datostemplinga på Kiwi. Kjøper bare tannkrem og dasspapir på dagligvarebutikken. Finner gjerne matvarer for 100-1500 kr om gangen. Ferdig på ca 30 min.
I går spiste jeg indrefilet med gratinerte poteter og eplemost fra Telemark. I dag blir det koteletter og hvitløksmarinerte poteter.
Skal man være student skal man leve som èn.
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Jeg kan klare å overleve på svært lite penger per månte. En månte klarte jeg å overleve godt på bare 600 kroner. Det jeg hovedsaklig gjorde for å få dette til å gå opp på en god måte, var at jeg konstant tenkte "daglig".

Budsjett:
600kr total / 30 dager i mnd = 20 kroner daglig.

20kr dagligt budsjett. Tenk fremover, la oss si at du ønsker varm mat i noen dager fremover. OK, lag grønnsakssuppe! Billigste maten du trolig kan lage. Hvis du har lyst til å skjeie ut litt, putt også pølse i.
Da kjøper du bare poteter, kålrot, gullerøtter, pølse og buljong tørr. Da har du mat i 5 dager fremover, for budsjett penger for 2 dager.

Med dette ^ kan du også lage flere matretter, som basis lapskaus, pytt i panne, osv.

Når det kommer til daglige budsjetter, så har jeg altså da IKKE regnet med "div" som shampoo, klær, regninger osv. Dette er kunn mat!
Jeg vil tro jeg bruker rundt 1000 kr ett sted.

Da spiser jeg:
(Varrierer litt)

Frokost:
- Havregryn + melk + syltetøy
- First price baguetter med skinke, salami og ost.

Lunsj:
- Noe varmt på skolen.
- Pytt i panne (fp eller coop).
- Hakk opp poteter -> Kok dem-> Stek med FP bacon.

Middag:
- Pizza ( Fra butikk).
- Makaroni + kyllingkjøttdeig
- WOK
- Fjordland

Dette er det jeg pleier å spise (sikkert glemt noe). Er jeg eventyrlysten prøver jeg noe nytt...1000 kr holder til dette + det lille ekstra

Noe jeg har merket ganske godt er at en tur på byen kan fort bli kostene det samme som 1 uke med god mat....det er noe å tenke på
Med mindre du enten er flink til å lage store porsjoner og billig mat generelt, eller har tenkt å spise bare first price-dritt, ville jeg regnet med 2-3000 kr i mnd
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av fhoss Vis innlegg
er ikke det mye med 1000kr i uka på mat for 1 person?
lever selv godt på 500 i uka, og da er det kvalitets mat.
Vis hele sitatet...
Hmm... greit, kanskje jeg dro på litt. men hvertfall 700 kr +-

Men, en liten utfordring, noen som kan sette opp en handleliste som skal vare en hel mnd, for 2000 kr +- ?

For jeg tror jeg må seriøst revurdere matbudsjettet mitt!

Lite pro-tip: Slike "utlendingsbutikker" har mye god mat, til er fornuftig penge. Hvertfall grønnsaker og lignende!
Sist endret av CHillZoNE; 30. april 2012 kl. 19:04.
Jeg bruker ca. 10 000 i mnd. Spiser egg, fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker. Økologisk der jeg kan. Jeg jobber hardt med å halvere dette, for å spare penger og for å ha mulighet til å bli student, om jeg skulle ønske det. Måten jeg gjør dette på er å:
-Ikke alltid kjøpe økologisk
-Kjøpe firstprice-frukt
-Bytte ut eksotisk frukt som mango og ananas og dyr tørket frukt som fiken med epler, bananer og rosiner
-Prese juice selv istedenfor å kjøpe dyr ferskpresset juice på f. eks. kaffebrenneriet
Lerøy har fiskegrateng til under 10 spenn som er jævlig god. Det blir snadder med en tomat eller 2 pluss noen poteter til.
Ellers eter jeg mye egg, kjøttdeig er ofte på tilbud, strimlet svinekjøtt, nakkekoteletter og alt som har lav kilospris egentlig=) Lever bra på lite penger.
Folkevalgt Engel
Hallejuwa's Avatar
Her er en fersk doku om dette emnet! http://www.youtube.com/watch?v=FwYsOKOtSko
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Hmm... greit, kanskje jeg dro på litt. men hvertfall 700 kr +-

Men, en liten utfordring, noen som kan sette opp en handleliste som skal vare en hel mnd, for 2000 kr +- ?

For jeg tror jeg må seriøst revurdere matbudsjettet mitt!

Lite pro-tip: Slike "utlendingsbutikker" har mye god mat, til er fornuftig penge. Hvertfall grønnsaker og lignende!
Vis hele sitatet...
Her kommer forslag til budsjett som ikke går over kr 2000 i måneden!

Kjøper du dagens middag på Bunnpris (koster kr 19 eller 29, middagene til 29 holder til to dager), og resten av maten på Rema 1000, skal 2000 holde lenge, trikset er som nevnt over å handle mye på en gang.
Her er en plan for billig middag i en måned:

Hvis man regner med at 15 av "dagens middag på Bunnpris" du kjøper er av typen til 29,- og 15 er av typen 19,- vil du ende opp med å bruke 720 kr på dette i månenden. Siden jeg spiser som en hest går fort porsjonene til 29,- fort ned på en dag, men dette gjelder kanskje ikke deg!

Videre anbefaler jeg å kjøpe alt annet på en billigere butikk enn Bunnpris. Jeg bruker Rema, der er prisene nokså gode.

Regner du ca kr 30,- på tilbehør per dag bør dette være rikelig. Karbohydrader får du billig på Rema (pasta, ris, poteter). Frukt og grønt er også billig. Dette blir 900 kr i måneden på tilbehør.

Da er summen oppe i kr 1620,

Videre kommer frokost, anbefaler kneipbrød (6kr) med ditt valg av billig pålegg. Ved min erfaring vil det å lage store porsjoner til middag føre til at du har nok til frokost/lunsj neste dag, noe som er chill. Har du ikke rester, suppler med brød - easy as that.

To brød i uka + to pålegg til ca kr 30,- i måneden gjør at summen blir: 1728.

Resterende 272,- bruker du fort opp på ting som krydder og olje, som er lurt å ha i hus!

Du blir selvfølgelig lei av bunnprismiddagene i lengden, men de fleste butikker har tilsvarende tilbudsvarer på kjøtt og fisk!

Dette burde holde til de fleste, siden jeg til stadighet får høre at jeg spiser syke mengder mat
Sitat av CHillZoNE
Men, en liten utfordring, noen som kan sette opp en handleliste som skal vare en hel mnd, for 2000 kr +- ? :
Vis hele sitatet...
skrev litt om det her http://freak.no/forum/showpost.php?p...0&postcount=15
Sist endret av norboost; 30. april 2012 kl. 19:51.
Her er det veldig stort sprang ser jeg. Altså er det første gang du flytter for deg selv, må du regne med 100 kr pr dag. Det blir 3000 pr mnd. MEN så er det jo mulig å hente litt hjemme fra noen ganger i mnd kanskje, og få det til rundt 2000 pr mnd. 1000 kr pr er ikke realiteten. Ska du ha Melk osv så koster det og ha greit kosthold, som og skal være sunn. Når jeg jobber bruker jeg vel rundt 4-5000 i mnd på mat, men siden bedriften gikk konk, og null lønn og vanskelig NAV, har jeg nå vært på dumsterdiving i 2 mnd og brukt kansje bare 500kr på mat på 2 mnd. Alt går, men hvor langt ned i kvalitet vil du gå....
Jeg er veldig lite fornuftig, handler gjerne hver dag, planlegger ikke. Noe som gjør at jeg bruker alt for mye penger og kaster veldig mye mat. SKjerpings!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg bruker ca. 10 000 i mnd.
Vis hele sitatet...
Tuller du? Regna på dette nå og med skikkelig brød/egg&bacon frokost og kveldsmat kan jeg spise biff hver dag for under 6000 mnd o.O Og jeg spiser null og niks first-price jalla, kjøper bakeri-brød til 37,- etc.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Off the top of my head, bruker sikkert 3500ish i uken på mat, store deler av det får jeg igjen gjennom jobb dog, dette inkluderer endel resturantmat etc.
Sitat av norboost Vis innlegg
Tuller du? Regna på dette nå og med skikkelig brød/egg&bacon frokost og kveldsmat kan jeg spise biff hver dag for under 6000 mnd o.O Og jeg spiser null og niks first-price jalla, kjøper bakeri-brød til 37,- etc.
Vis hele sitatet...
Han spiser kun organisk mat, og ingenting stekt/kokt osv så vidt jeg husker.

Det blir ganske dyrt i lengden.
Hvorfor er det slik at alle trur at first price er dritt bare pga at det er billig?
Fordi det på alle måter er dritt.

Det er "snarvei-mat". Med andre ord: Du kan fint spise det, men det er ikke alltid det det utgir seg som...
Hvis man spiser mye brød, er det kurant for budsjettet å
sette av tid til å bake. Det er ikke vanskelig, og smaker
som regel en hel del mye bedre enn brød fra butikk eller
bakeri.

Utenlandske importforretninger har ofte bedre og rimeligere
grønnsaker enn supermarkedene. Her kan man også kjøpe
ris, tørre linser og bønner i store kvanta, til god pris.

Planlegging er også et stikkord for å senke utgifter - det
kan være lurt å sette opp en veiledende ukemeny.
Superlurker
merulz's Avatar
Kjøp ting på salg er vel det beste rådet. Frys ned litt av overskuddet slik at du kan lage noe ut av det i fremtiden. Er i mange tilfeller også billigere å lage en stor pizza selv, enn å kjøpe en grandis. Tar bare lengre tid.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Hvorfor er det slik at alle trur at first price er dritt bare pga at det er billig?
Vis hele sitatet...
Alle produktene er nok ikke "drit" men det er definitivt i disse merkene man finner mest "dritprodukter". Minnes first-price revet ost som fikk pålegg om å fjerne "ost" fra navn/emballasje da det ikke var nok ost i blandingen...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Fordi det på alle måter er dritt.

Det er "snarvei-mat". Med andre ord: Du kan fint spise det, men det er ikke alltid det det utgir seg som...
Vis hele sitatet...
Hvorfor er first price mat, snarvei mat? Bare pga det er billigere? Man kan godt lage ett kjempegodt måltid, de selger jo fisk, kjøtt, frysevarer baguetter etc etc, kanskje det er lavere kvalitet på maten, men det er jo fortsatt mat. Men det er smak og behag, imo er det mye av first price varene og normale varene jeg ikke kjenner forskjell på.
Vi bruker ca 500 per uke for to personer.

Vi spiser sunn og balansert mat, dette får vi til ved å planlegge middager hver uke, handler en gang i uken. Vi spiser ingen snop/brus osv.
Baker også eget brød, sparer en del penger på dette og hjemmebakt brød slår alle butikkbrød
Kan ta en typisk dag ( som idag) :

Frokost : 3 skiver hjemmebakt brød + kiwi og youghurt .
Lunsj : 2 skiver med ost og salami.
Middag : Laksetaco med hjemmelagd tacopulver ( Billig og mye bedre på smak)
Kvelds : Omelett med salat og skive.

Dette er fullt mulig hvis man har litt kunnskap om mat, og er villig til å tenke litt kreativt og gjøre en innsats for å lage mat selv ( altså ikke alltid ta letteste mulighet).
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg bruker ca. 10 000 i mnd. Spiser egg, fisk, kjøtt, frukt og grønnsaker. Økologisk der jeg kan. Jeg jobber hardt med å halvere dette, for å spare penger og for å ha mulighet til å bli student, om jeg skulle ønske det. Måten jeg gjør dette på er å:
-Ikke alltid kjøpe økologisk
-Kjøpe firstprice-frukt
-Bytte ut eksotisk frukt som mango og ananas og dyr tørket frukt som fiken med epler, bananer og rosiner
-Prese juice selv istedenfor å kjøpe dyr ferskpresset juice på f. eks. kaffebrenneriet
Vis hele sitatet...
spiser du får ti laken i måneden ? spiser du på resturang hver dag da ?

Sitat av maniiac Vis innlegg
Hvorfor er det slik at alle trur at first price er dritt bare pga at det er billig?
Vis hele sitatet...
fordi first price er proppfull av kunstige stoffer, og annet svada!, se bak på en first price lapskaus boks og så bak en av dem dyrere...

blir feitere av den billig maten
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av maniiac Vis innlegg
Hvorfor er det slik at alle trur at first price er dritt bare pga at det er billig?
Vis hele sitatet...
Vel, det er billig fordi det stort sett er dritt.
Det finnes enkeltprodukter som er av samme eller bedre kvalitet enn dyre merker, men overall, så er billig-produktene satt sammen av usunne ingredienser.

Prøvde å finne en test på vg fra sist uke hvor de testet spaghetti. Her kom first price på siste plass, pga nesten ikke noe innhold av tomat.
Ellers har vi jo:
Rema 1000 lanserer kylling med saltvann
Trekker tilbake First Price-ribbe


Produkter som frukt, grønnsaker og lignende vil jeg si er av tilsvarende eller bedre kvalitet hos first price. Men produkter med kjøtt er overrepresentert på statistikker over mye salt og vanninnhold.
Sist endret av Kekurikekaka; 1. mai 2012 kl. 15:17.
Kjøttproduktene er enten proppet full med saltlake, eller laget av MUK. Uten at det opplyses om i noen særlig grad.
Matvarer som er satt sammen av forskjellige ting, inneholder ofte mye kunstig, enten er produkter FARGET kunstig (f.eks sorte oliven, som egentlig er grønne, men farges til de er sorte... sunt? neppe), eller har såpass mange e-stoffer, at det egentlig ikke er noe særlig igjen.

Produktene er også jevnt over av lavere kvalitet, enn tilsvarende produkter av hakket dyrere merker.

Men f.eks frukt, toalettpapir (ICA sitt, i all hovedsak) og slikt, vil fungere uansett hvem som har produsert det. Da blir det mer opp til hva man ønsker av type produkt.
Erklært blond
ca. 3000 mnd.

Går mye i grandis og frokost/lunsj på safari.