Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3705
Sikkerhetsklarert
Jeg er i ferd med å kjøpe et hus, der er det ikke noen aktiv telefonlinje (vært sagt opp siste 2 årene), hva skal til for at jeg kan bestille adsl til dette huset?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ring og snakk med en leverandør, så fikser de vel opp. En telefonlinje må du jo ha uansett, men du kan slippe unna uten et abonnement.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
*Sukk*. Ring den ISPen som er aktuell i ditt område, og snakk med dei. Dei kan *garantert* gi betre svar enn nokon her på forumet kan.
Ring en leverandør å få de til å sjekke opp om de kan levere til hustanden.

2slowX2
Bl.a telenor har søkemulighet på sine sider, der du kan søka på gårds- og bruksnummer for å finna ut om du kan få breiband.

I dei to husa eg har hatt ADSL utan telefoni har eg måtta ha ein breibandspatrulje på besøk som kan opna ein sentral ein eller annan plass utanfor huset (begge husa har tidligare hatt fasttelefon, så linjene inn til huset og kontaktar inne har eksistert. Vidare påløpe da 60kr pr mnd (trur gjerne Tele2 har 70kr pr mnd?) i leige for linja i tillegg til månedsprisen for ADSL.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Har allerede hørt med flere Isp`er. Noen sier at det bare er å bestille, andre sier at jeg må ha et tredjeparts firma innom for å aktivere linjen(koster en 1000lapp) Noen sier at jeg må skaffe en montørtavle i huset.

Derfor spør jeg her.
tja, vet i allefall at du ikke faktisk trenger en telefonlinje. Besteforeldrene mine har bredbånd og de har ikke hatt fasttelefon på flere år, de bruker bare mobiltelefon.
Du må nok ha nokon innom for å aktivisere linja, dette vil ofte komme på ca 1000 kroner, litt etter kva firma du bestiller hjå. Telenor har vel tilbud på breibandspatrulje for tida..399, eller noko slikt? Så her spørst det nok kva firma du vil ha breiband hjå.
Hei
Jeg kuttet ut hustelefonen for å spare 159 kr pr mnd. Men internett ville jeg selvsagt fortsatt ha og det er med Mimer.
Så da jeg hadde kuttet telefonen fikk jeg 80 kr pr mnd i linjeleie som jeg betaler direkte til internett levrandøren mimer.
Så det ble lite å spare på å ikke ha hustelefon fortsatt.
Men i og med at det har vært telefon i huset så tror jeg at du slipper etableringsavgift på 1000.
Det eneste du må ut med er den linja og i mitt tilfelle er det 80 kr pr mnd.
Sist endret av asbjorn; 4. oktober 2006 kl. 17:41.
Sjekk med gateadresse event gårds og bruksnummer på kapaks etter utstyrsnummer og slikt. Hvis det fortsatt er listet er det mye enklere for en leverandør å kople til. https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/
Uansett om de har utstyrsnummer eller er listet i KAPAKS, så er det like 'enkelt' å koble kunden opp til bredbånd.
Siden det har vært telefon i huset før, er muligheten for bredbånd 100% der.
Bestill bredbånd ifra hvilken som helst leverandør, så order de opp med Telenor med kobling av linjen fram til huset!
Hmm... I de ALLER fleste hus, er i alle fall kablene trukket frem.
Om det ikke har vært noe telefonabonemang der før, så kan det være at det må kobles i div. koblingspunkt. Er det ikke trukket frem kabler, er det telenor som betaler dette frem til grensesnittet(første telefonkontakt for privatkunder), så vidt jeg har forstått.

Og det er ingen som må inn for å "aktivere" tjenesten, dette gjøres sentralt fra telenor. Om noen må inn, er det fordi dem må sette på en tester for å finne igjen riktige ledningsender ute i koblingskapet.

Og selv om det har vært TELEFONabonemang dit før, er det ikke garantert at du kan få ADSL! Skal du ha adsl kan du ha linjelengde på maks 5,5 kilometer fra sentralen. For adsl2 kan du ha noe lengre, men ikke sikker på hvor mye.
Makslengden på adsl2 fra ngt er ihvertfall kortere, den er på 3,5 km, og gjett hvem som bor 3681m unna
Er ikke noe skikkelig 'maksimums lengde' på ADSL2+. Her vi jobber, legger vi de som har ustabil linje på ADSL2+ fordi den 'tåler' mer rett og slett. Dette er ofte ute på distriktene.
Men uansett så har de en begrensning på ADSL og ADSL2+
Med en linjelengde på 3.6km vil jeg tro du kan få ca 1MB-1.4MB
Evt sjekk i KAPAKS som meitemark har linket til, der ser du hvor mye linja di TEORETISK tåler. Dette stemmer ofte ikke helt
Ikke for kapre her, men hadde faktisk Høyeste produktklasse: ADSL 6080/512 , så der bommet du litt.
Back to topic...
Jeg flyttet inn i leilighet nå i sommer. Her har det vært telefon før, men den hadde vært frakoblet en stund når jeg flyttet inn. Jeg ringte til Telenor, og etter noen uker var de på plass. Jeg var usikker på hva som måtte gjøres, så jeg fikk brebåndspatruljen til å koble det opp. Var gjort på 5 min, og de tok 299,- for det. Så lenge du ikke skal ha fast telefon kommer det et ekstragebyr på 60,- per måned + månedsavgiften.