Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2719
Skal på Roskilde i år, og tar fly ned/opp. Blir sikkert litt destruering av diverse urter der nede. Lurer bare på om kan man bli tatt i tollen på vei hjem for å tidligere ha røyka? (veit hunden kan lukte) Og om ja; hva er straffa?

På forhånd, Takk!
Så lenge du ikke har med deg noe illegalt, bryr tollen seg ikke om det. Tollen sin oppgave er å forsikre seg at du ikke tar med deg noe ulovlig over grensen.
Sist endret av Spelly; 15. mai 2012 kl. 15:49.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Om en hund skulle markere på deg, kan du være så uheldig at du blir visitert, men om du ikke har noe illegalt på deg skulle det ikke være noe problem!

God tur!
Er ingenting å uroe seg for, en kamerat av meg ble stoppet på toget fra sverige etter å ha vært på poker cruise med masse røyking. Alle klærne hans ble markert av hunden, men han hadde ingenting på seg, og han fortalte at han hadde røyket i utlandet. Tollerene lot han gå uten noe mer om og men, siden han ikke hadde begått noe lovbrudd i norge/ prøvd å smugle.
Sitat av AniWal Vis innlegg
Er ingenting å uroe seg for, en kamerat av meg ble stoppet på toget fra sverige etter å ha vært på poker cruise med masse røyking. Alle klærne hans ble markert av hunden, men han hadde ingenting på seg, og han fortalte at han hadde røyket i utlandet. Tollerene lot han gå uten noe mer om og men, siden han ikke hadde begått noe lovbrudd i norge/ prøvd å smugle.
Vis hele sitatet...
Nå skal det vel og merkes at i Norge så kan man straffes for ting man har gjort i andre land. La oss si at du har røykt i Amsterdam, blir stoppet i tollen. Intet blir funnet, men politiet blir kontaktet. Da kan det forekomme at politiet velger å anmelde deg.

Skjedde jo en lignende episode med en politiker som kjøpte seg sex i Riga. Han betalte og hadde sex med en prostituert i Riga, men ble straffet for dette når han kom tilbake til Norge.

Helt på trynet, men kan skje... Så du må ikke ta for god fisk at dersom du stinker weed, men intet blir funnet så er alt ok.
Du må nok strippe, men de bryr seg ikke om du har røyka. Jobben dems er å passe på at du ikke tar med deg noe.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Nå skal det vel og merkes at i Norge så kan man straffes for ting man har gjort i andre land. La oss si at du har røykt i Amsterdam, blir stoppet i tollen. Intet blir funnet, men politiet blir kontaktet. Da kan det forekomme at politiet velger å anmelde deg.

Skjedde jo en lignende episode med en politiker som kjøpte seg sex i Riga. Han betalte og hadde sex med en prostituert i Riga, men ble straffet for dette når han kom tilbake til Norge.

Helt på trynet, men kan skje... Så du må ikke ta for god fisk at dersom du stinker weed, men intet blir funnet så er alt ok.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg har forstått er det tollerne som har kontroller ved grensen, ikke politiet. Og hvis du ikke prøver å smugle så tror jeg det skal ganske mye til for at tollvesenet vil kontakte politiet, sånn at de kan opprette en sak. Skal også nevnes at min kamerat ble stoppet for 2-3 år siden, dette var da på toget fra sverige, og her var ikke politiet involvert, kun tollvesenet.
Sitat av AniWal Vis innlegg
Såvidt jeg har forstått er det tollerne som har kontroller ved grensen, ikke politiet. Og hvis du ikke prøver å smugle så tror jeg det skal ganske mye til for at tollvesenet vil kontakte politiet, sånn at de kan opprette en sak. Skal også nevnes at min kamerat ble stoppet for 2-3 år siden, dette var da på toget fra sverige, og her var ikke politiet involvert, kun tollvesenet.
Vis hele sitatet...
Det er tollerne som kontrolleres hva som fraktes over grensen. Det heter jo toll og avgiftsdirektoratet. Alle de større grense overgangene har en politipost. De fleste større tog stasjoner og alle flyplasser har egen politipost. Så det at tollerne selv er aleine om å passe på stemmer ikke helt. Dog så kan det godt la deg gå, men de kan like gjerne finne på å anmelde deg. Eller du kan være så uheldig at du møter rett på politiet.

Grensen inn til Norge voktes av politiet, militæret og tollen forøvrig.
Det aniwal mener er at tollerne kontroller personen først, og ser om han har med no dop. Hvis ja, så tilkaller de politiposten som overtar.
Ja, det skjønte jeg, men han sier så videre at det er tollerne som alene har ansvaret for å vokte grensen. Det er ikke helt riktig.
Dersom du blir stoppet i tollen og det stinker weed av deg så kan det godt være at du blir holdt igjen da det er skjellig grunn til mistanke for at du har vært i kontakt med stoffet. Derfor kan det igjen føre til at tollerne bestemmer seg for å kontakte politiet som igjen vil anmelde deg for å ha brukt stoffet. Dersom det skulle ha kommet frem under avhør.

Det jeg vil frem til er at man kan bli straffet for handlinger begått utenfor Norge. Selv om den handlingen er er lovlig på det stedet du besøkte. Derfor kan man ikke ta det som god fisk at man slipper unna sånn uten videre.
Sist endret av YankeenAtion; 15. mai 2012 kl. 17:44.
Når jeg ble stoppet så sa jeg bare med en gang jeg hadde røyka, så det var nok derfor bikkja markerte meg.

At jeg var ærlig satte han utrolig pris på, når han åpna kofferten lå det litt weed på toppen av kleshaugen men dette klarte jeg forklare bort, vi sto og prata som to helt normale folk sammen. Han ba meg og holde bongen jeg hadde i kofferten mens han leta gjennom resten,før han pakka den godt sammen så den ikke sko knuse.

Beit meg merke i han sa flere ganger hvor mye han satte pris på ærligheten min og at det var folk som nekta for alt og tok den tøffe tonen som måtte spre beina, og dette var ikke noe han heller hadde særlig lyst til. Husk de er tollere og ikke politi, lykke til!
Sist endret av Bemu; 17. mai 2012 kl. 03:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Det jeg vil frem til er at man kan bli straffet for handlinger begått utenfor Norge. Selv om den handlingen er er lovlig på det stedet du besøkte. Derfor kan man ikke ta det som god fisk at man slipper unna sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Ikke korrekt. Bruk og besittelse av narkotika straffes etter legemiddelloven, som ikke gis virke utenfor Norges grenser.

I Norge gjelder legalitetsprinsippet. Handlinger er først ulovlige når det fremkommer av lovteksten. Det er ikke lovhjemmel for å straffe for lovlig narkotikabruk i utlandet.

Den alminnelige tilgang til å straffe utenfor Norges grenser er Straffeloven § 12.

" For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretat

i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall når den

c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
Vis hele sitatet...
Det er riktig at prostitusjon omfattes av § 12 bokstav A. Det er adgang til å straffe for narkotikaforbrytelser i utlandet etter kapittel 14 § 162.

Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Her kan det se ut som om en som erverer (kjøper) narkotika vil kunne straffes for det. Man må få narkotikaen i hende gjennom kjøp eller overdragelse for å i det hele tatt bruke den.

Men i praksis tilsikter denne bestemmelsen kjøp eller overdragelser av større mengder som skal brukes til distribusjon. En person som kjøper og bruker cannabis på festival vil ikke kunne gå under denne definisjonen.

I alle fall er det mulig å straffe for handlinger som er ulovlige i landet hvor det ble begått etter § 162 c. Her blir spørsmålet om cannabiskjøp og salg er lovlig i Danmark. I Nederland er det avkriminalisert, men med Danmark er det nok mer komplisert.

Jeg kjenner til EN sak hvor dette ble problematisert. http://www.sb.no/nyheter/innromte-ha...orge-1.7168332 . Sannsynligvis kom han fra et land hvor bruk er kriminalisert. Ved motsatt tilfelle har personen ikke begått noe ulovlig. Helt utrolig at politiet vil bruke sine ressurser på noe slikt.
Bare pass på og ikke ha noe stasj på deg , eller brukt brukerutstyr som piper , bonger osv .
http://www.ba.no/nyheter/article764926.ece

Dette er kun en tingrettsdom og ligger tilbake i tid, samt en del andre forhold forverrer saken. Høyesterett har ikke tatt stilling til dette, så det er uklart.