Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 893
Jeg kjøpte en AMD 1,47GHz på nyåret. men den kjører kun 1,1GHz. Jeg gikk inn på BIOSen slik som komplett fortalte meg og forandret fra 100/100mhz til 133/133mhz, men dersom den står på den sistnevnte instillingen henger data'en seg opp hvert 5 min slik at jeg må slå den av. Måtte gå tilbake til de gamle instillingene.

Sendte en email til komplett, de sa at det kunne være rambrikken(e), og de sa at jeg skulle ta ut en av dem og prøve på nytt, problemet er at jeg kun har EN rambrikke på 512mb (og jeg vil ikke ha 2x256mb)

Det eneste jeg har installert av hardware siden jeg fikk data'en er nettverkskort. Kjører WinXP også.

Noen som vet hva som er feil? Takk på forhånd
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Tja, hva det her kan være er jeg litt usikker på. Hvordan hovedkort har du? Problemet kan være at ditt kjære motherboard ikke takler cpuer som er kjappere enn 1.1ghz, hvis hovedkortet er fra i fjor, sjekk hjemmesiden til firmaet etter bios-oppdateringer. Så laster du evt ned den nyeste og flasher biosen. Dette bør funke. Jeg hadde ett problem med min Duron på mitt abit-kt7a hovedkort, og oppgraderte bare biosen. Da funka alt som det skulle.
Her har du noen adresser:

Oppdateringer for:
Abit Hovedkort

Asus Hovedkort

MSI Hovedkort

Lykke til!
Totto
Kan jo være spennings problem. Sjekk hvilken spenning du kjører på Vcore. Du skal kunne ha nede på 1.7volt men du kan jo prøve deg litt fram. 1.8volt burde være altfor nok
Trådstarter
Opprinnelig postet av Totto
Problemet kan være at ditt kjære motherboard ikke takler cpuer som er kjappere enn 1.1ghz, hvis hovedkortet er fra i fjor, sjekk hjemmesiden til firmaet etter bios-oppdateringer.
Vis hele sitatet...
dette kan ikke være problemet ettersom jeg kjøpte hele data'en på nyåret med det nyeste motherboard osv.

TipeX: spenning??? hmm... er det trykt å forandre på dette da?
Trygt og trygt. Trygt nok så lenge du ikke setter spenninga wayout høyt. Så lenge du holder deg under 1.85volt burde du være trygg. Men tempen øker en god del avhening av spenninga så sørg for å ha god kjøling Hvilken AMD er det snakk om egentlig?
Hmmm.... Kan jo også være at du faktisk ikkie har en 1.4 Ghz cpu. Sjekk på selve prosessoren, bare sånn for sikkerhetsskyld...
Volt'n skal ihvertfall være 1.75V.
Nei gutt. Skal ikke være noe spesielt. Det finnes sikkert anbefalte verdier. Men jo lavere jo bedre Skal du overklokke mye må jo du også opp med spenninga får bedre stabilitet.
kamerat av meg har faktisk en amd 1,333 som bare kjører på 1,0
men han har ikke giddi å gjort stort ut av det fordi den funker helt fett uansett
Hvordan kjøler har du (vifte og ribbe)?
Rart at ingen har spurt!

Dumt hvis problemet er en underdimensjonert kjøler.
Metz: Nå må du si hvilket hovedkort han har. For jeg har aldri sett kort som klarer å gå lavere enn 1.7volt
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Knightrider har ett godt poeng der... Hvis kjøleren er fux0r så veit vi jo feilen. Skaff deg en GOD kjøler, ikke noe globalwin piss, men en kjøler som er beregna for høye hastigheter. Jeg kjører en ThermalTake Volcano 7+ vifte i min pc, den har base av rent kobber, og en 80mm på toppen. Den klarer opptil p4 3ghz påstår de, og sikrer GOD kjøling i hele pcen. Hvis temperaturen din på cpu er under 40grader så ville jeg prøvd å sette opp volten litt, jeg kjører på 1.80 på min, og det er nok for min duron. Sjekk temp. i bios, da får du en ganske nøyaktig måling, bruk så ett eller annet monitor prog, og kjør dette etter å ha brukt pcen en stund, da finner du ut hvor varm cpuen er etter en del arbeid. Hvis denne tempen overstiger en 45-50 grader så ville jeg fått tak i noen flere vifter og litt sånn. (Ikke sett pcen i fryseren/kjølerom, har hørt om folk som har gjort det...). Anyway, post temperaturen på cpu og specs på pcen så skal vi nok finne ut av det. Sett opp navn på hovedkort og sånn...
Totto
Hypokondere En Duron svies først ved 90°C og Athlon ved 95°C. Min CPU ligger på 45°C(idle!) og 55°C på load. Går helt fint og har smått med stabilitetsproblemer. Kjøler er en ThermalTake Silent Viking
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vel, jeg er ikke hypokonder, sier bare det at jo kaldere jo bedre. Og har du en cpu temp på 90* så er det jo ikke noe bra. 45 funker, men jeg liker det kaldt Som sagt tidligere, har en idle temp på 17*C..................
Totto
Kjøp vannkjøling, kjøp en voltendreting (husker ikke navn), kjøp peltier, fyll 96 på vanntanken og last opp med så mange vifter som mulig. SÅ setter du volten opp til 3 og klokker deg til himmels... jadda...

ELLER, hvis du vil at systemet skal vare burde du sjekke ting som er nevnt, skaffe bedre kjøler hvis du bare har en dårlig en fra før av (sånn som globalwin), teste volt opp i 1.85, bytte hovedkort... det skal ikke være lett...
The Ultimate allergy pill
zyrtec's Avatar
Opprinnelig postet av TipeX
Hypokondere En Duron svies først ved 90°C og Athlon ved 95°C
Vis hele sitatet...
Min cpu var på 96°C ei god stund men den lever =D