Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2729
Jeg er nå på universitet mitt i andre året i faget informatikk, og har lyst til å jobbe innenfor faget over sommeren.

Jeg vet ærlig ikke hvor jeg skal lete eller hvem som kunne vært interesert, og jeg vil helst jobbe i Bergen , er det noen som har noen ressurser eller vet hvem som kunne vært intressert i noen som kan jobbe over sommeren.
Jobbe med hva? IT er etterhvert et utrolig vidt felt.
Helst innenfor programmering, men tar det jeg kan få egentlig, så lenge det ikke er kundebehandling.
Jeg tror du er litt sent ute, men du kan jo følge med her:
https://online.ntnu.no/careeropportunity/
De fleste universiteter får besøk av selskaper som presenterer seg med tanke på å rekrutere. Det er en god mulighet til å snakke med de og få et inntrykk av hvor det kan være interessant å jobbe.
De fleste IT-selskaper tar inn studenter til sommerjobb også, så det er vel bare å sende søknader til de du kunne tenke deg å jobbe for til someren.
Sitat av dggr Vis innlegg
De fleste universiteter får besøk av selskaper som presenterer seg med tanke på å rekrutere.
Vis hele sitatet...
Der er problemet mitt, jeg er i et utenlandsk universitet, og jeg må dra tilbake til Bergen av økonomiske grunner.
Sjekk ut IT-selskap i Bergen? Accenture, Evry mm.
Accenture og Evry, jeg vil IKKE anbefale dem. Er nok ikke uten grunn at de har et dårlig rykte på seg blandt utviklere.
Sist endret av etse; 10. januar 2015 kl. 13:48.
Sitat av nikita Vis innlegg
Sjekk ut IT-selskap i Bergen? Accenture, Evry mm.
Vis hele sitatet...
Nå begynner vi snakke her, har dere flere navn?
Får ta en ringerunde etter examen, helst med litt størrelse for bedre sjanse.
Sist endret av Pyro_Killer; 10. januar 2015 kl. 12:43.
Hva med å finne ut hva du vil jobbe med etter endt utdannelse, og så finne bedrifter i Bergen som jobber med det samme?


Det beste vil jo være at du får en fot innenfor en bedrift du vil jobbe hos i framtiden. Mye lettere å få fast jobb etter endt studie da.
Sist endret av Blackkoz; 10. januar 2015 kl. 13:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Accenture og Evry, jeg vil IKKE anbefale dem. Er nok ikke uten grunn at de har et dårlig rykte på seg blandt utviklere.
Vis hele sitatet...
Studere selv IT og vil gjerne høre hvorfor du mener eller hvorfor de har et dårlig rykte? Er ikke dette noen av de største og mest attraktive selskapene ?
Evry og Accenture er store, men ikke de mest ettertraktede. Det er viktig å bemerke at de er begge konsulentselskaper med stort fokus på utleie av enkeltmennesker på timebasis, noe som ikke passer alle. Veldig mange trives mye bedre med å jobbe som utviklere på in-house prosjekter.

Evry og Accenture (og da spesielt Accenture) er selskaper jeg mener er med på å gi konsulentyrket et dårlig rykte. De har stor fokus på å maksimere lønnsomhet og faktureringsgrad - og legger veldig til rette for karriære. Dette er sikkert veldig bra for folk som har store ønsker om å kunne komme fort opp i systemet og satse på høye lønninger, men samtidig har jeg et intrykk av at det fort ikke lager så veldig stor sammenhold mellom kolleger i selskapet. Man kan fort rissikere at man ser på sine medarbeidere som konkurrenter som kjemper om det samme neste steget i karrièrestigen.

I tillegg er markedet litt ustabilt nå, så ville ikke sett på de som de tryggeste arbeidsplassene. Konsulenter kan lett miste kontrakter - og om ikke Evry og Accenture får nok arbeid blir det veldig fort at de nyeste ansatte er de første som må gå.

----

Men anbefaling: Prøv å få jobb i et selskap der du ikke trenger å jobbe som konsulent. Da er det mye mer sannsynlig at du ender opp med et bra arbeidsmiljø. Som konsulent må du i hovedsak forholde deg til kundene dine, og ikke kolleger, når du er på jobb. Som skaper en helt annen atmosfære.

Konsulentselskaper som ikke leier ut enkeltmennesker, men heller kun leier ut større team, eller driver med forvaltningsarbeid på egne kontorer, kan også være relativt gode arbeidsplasser. Dette fordi du da gjerne jobber sammen med en god del kolleger, som du ikke har noe kundeforhold til, og dermed kan du ha en mer vennskapelig tone i stede for en ren profesjonell en.
Sist endret av etse; 10. januar 2015 kl. 16:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av etse Vis innlegg
Accenture og Evry, jeg vil IKKE anbefale dem. Er nok ikke uten grunn at de har et dårlig rykte på seg blandt utviklere.
Vis hele sitatet...
De er vel mer som vaktmestertjenester de der?

Utviklere? Hva med Cap Gemini?
Sist endret av nudo; 10. januar 2015 kl. 18:03.
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Nå begynner vi snakke her, har dere flere navn?
Får ta en ringerunde etter examen, helst med litt størrelse for bedre sjanse.
Vis hele sitatet...
Google it Venter du stort lenger er alle søknadsfrister passert dog. Du er allerede for sent ut til mange. Flere avsluttet sine søknadsrunder i november/desember for 2015. De fleste avslutter nå i januar.
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Helst innenfor programmering, men tar det jeg kan få egentlig, så lenge det ikke er kundebehandling.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at du skal være heldig om du får en sommerjobb der du får programmere med mindre du har fullført Bachelor, og skal starte på en Master. Virker som Support, og enklere kundebehandling er oppnåelig.

Lykke til!