Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  122 57786
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Så at det lenger opp ble forespurt om en videosnutt, så her en en snutt http://videobam.com/WkXxl forbred dere på dårlig videokvalitet, da snutten er tatt opp med et "spycam" forkledd som lighter tilk den nette sum av 4 dollar på ebay
Vis hele sitatet...
Hissig dyr! Enig i at det hadde vært gøy å sett den i fart også

Venter fortsatt på batteriet mitt, har blitt sendt som sneglepost med EMS.
jeg er av den litt konservative typen så her går det i nokia til 249,-eneste stæsjet på den er lommelykt men har et full hdcam som ligger hos frua så skal nok få tatt en film om ikke alt så lenge
Sist endret av skukketrure; 23. september 2013 kl. 16:50.
Da har jeg fått batteriet i hus også. Er en del snakk om balansering av lifepo4-batterier på nett, men disse billig-batteriene/laderene har kanskje ikke støtte for sånt? Er det bare å lade til det blir grønt lys og ta noen rolige, korte turer de første 5-10 gangene eller vil laderen forsøke å balansere batteriet slik at man skal la det stå til lading lengre første gangen?
Sitat av utsi Vis innlegg
Da har jeg fått batteriet i hus også. Er en del snakk om balansering av lifepo4-batterier på nett, men disse billig-batteriene/laderene har kanskje ikke støtte for sånt? Er det bare å lade til det blir grønt lys og ta noen rolige, korte turer de første 5-10 gangene eller vil laderen forsøke å balansere batteriet slik at man skal la det stå til lading lengre første gangen?
Vis hele sitatet...
bms sitter i batteripakken så det går av seg selv, ikke noe du trenger tenke på
Sitat av skukketrure Vis innlegg
bms sitter i batteripakken så det går av seg selv, ikke noe du trenger tenke på
Vis hele sitatet...
Takk!

Tok min første test-tur utenfor nå, var sinnsykt fett! Var en del naboer som glodde. Controlleren tapet jeg fast i styret og batteriet hadde jeg i en ryggsekk. Skal si den dro på selv i bratte oppoverbakker!

Har følgende utfordringer med vertssykkelen (synkende alvorlighetsgrad):
0. Hjulet går ikke helt nedpå i sporene, må man file eller er det vanlig at man ikke får det helt nedpå?

1. Hodet på skivebremsen bak er for tjukt, går innpå motoren. Mulig man får tak i noen stoppeskiver for å få bremseskiven 5-6mm lengre ut?

2. Sykkelrammen er litt liten til batteriet som er 27x14x19cm. Mulig jeg får hengt det opp under stanga på noe vis, men blir isåfall veldig liten klaring. "Triangelen" inne i ramma har målene 58x48x35cm, er det mindre enn vanlig?

3. Kasetten bak er 9-girs på originalsykkelen, denne har bare 6 så det kan bli problemer. Mulig jeg må skifte gir-systemet.

4. Bremsene er oljebremser, derfor ikke mulig å bytte ut med de mekaniske håndtakene som skal kverke motoren?
Sist endret av utsi; 24. september 2013 kl. 21:44.
Det som er kjipt med kittet er at det kommer med en frontlykt med et display med masse led-lamper, så når man kjører med den i mørket ser man ut som et juletre. Funksjonelt gjør ikke displayet stort annet enn å vise status på batteriet. Er det mulig å fjerne hele skiten på noen enkel måte og samtidig gi controlleren inntrykk av at tenningen er "på"? En svær biff på styret kan tiltrekke uønsket oppmerksomhet.

Har begynt å få troen på å sette controlleren på et minimalistisk bagasjebrett og ha batteriet i en ryggsekk. Blir en del knot med tilpassing av ledninger. De svære koblingsboksene og overdimensjonerte sukkerbitene må vekk. Hvordan løser man det best, finnes det noen f.eks tynne krympestrømper etc man kan feste med hårføner etter å ha loddet?
Clas Ohlson har, de kaller det "krympeslanger". :-)
Sitat av tingo Vis innlegg
Clas Ohlson har, de kaller det "krympeslanger". :-)
Vis hele sitatet...
Genialt, det må jeg kjøpe i morgen

Fant forresten ut av hvordan man koblet av led-spetakkelet, var bare å koble sammen to av ledningene så vil controlleren alltid oppfatte tenningen som på. Tradeoffen blir at man må forholde seg til lampene på gassen som enten er "full" eller "empty".

Nå blir neste post å kjøpe ny caliper til bakbrems. Noen som vet om kompatible merker? Plassen mellom skive og motor er ca 14 mm uten justeringerer, hadde vært fint å funnet en "slim" variant som passet med en gang.
Sitat av utsi Vis innlegg
Fant forresten ut av hvordan man koblet av led-spetakkelet, var bare å koble sammen to av ledningene så vil controlleren alltid oppfatte tenningen som på. T.
Vis hele sitatet...
Hei. Kan du forklare dette litt nærmere? Har samme kit`et og blir jo helt blendet på natta av de blå lampene. Gjerne et bilde ;-)
Mvh
Sitat av haifinn Vis innlegg
Hei. Kan du forklare dette litt nærmere? Har samme kit`et og blir jo helt blendet på natta av de blå lampene. Gjerne et bilde ;-)
Mvh
Vis hele sitatet...
Hei, ledningene jeg har koblet sammen ligger for tiden buntet sammen rundt setestangen dekket med elektrikertape, så litt vanskelig å få tatt bilde av. Men relativt enkelt å forklare:

1) Knepp av den hvite koblingen til lykt/dispalyet så du bare har en kort ledningsstump på denne.
2) Det er en hvit og en rød ledning som går til lyset, når tenningen er skrudd på er det kontakt gjennom disse. På den lange ledningen som nå går tilbake til controlleren kan du sette en binders eller ledningsbit i som gjør at det er forbindelse mellom de to ledningene som før gikk til rød og hvit på lykta(tror disse også er rød og hvit).

Alternativt kan du ta av pluggen og bare tvinne de to ledningene sammen, men jeg valgte å beholde den i fall jeg finner ut at jeg trenger den til noe. Lykt-opplegget kan du la ligge i en skuff

Ser ut til at det kan forenkles ytterligere: De to røde ledningene som kommer ut av controlleren kan kobles sammen (der det kommer to røde og en sort). Skal se om jeg får tak i feit ledning som jeg kan koble rett på batteriet så jeg kvitter meg med den lange greia som deler seg og går mot lykta.
Sitat av skukketrure Vis innlegg


vil vel anbefalle å varme opp med samme pakka som utzi har bestilt, skal du ha den til å gå litt fortere kan du bestille 28"hjul og evt bestille deg 6 stk løse lifepo4 celler og paralellkoble 2 og 2 og derretter 3 paralellkoblete i serie (for å få samme amp) kjøre på ca 60v da går den betraktlig bedre 65-70 og en del bedre moment , har kjørt lenge med det på en annen sykkel og orginal controlleren tåler det helt fint
Vis hele sitatet...
Når du øker volten vil ikke motoren få kortere levetid? Og jeg regner med at motor og controller er laget for 48 volt, vil disse klare å kjøre 60 volt uten noe modifikasjoner? Hvor får du kjøpt disse cellene, og hva er prisen? Har også sett på vanlig 48v 20ah batterier på ebay, de fleste er større en at de passer i ramma mi. Dimensjonene må være under180*180 og slik at jeg ikke kommer borti med bena.
Er dette en bra motor til formålet mitt? http://www.ebay.com/itm/Latest-48V-1...item27d895acce
Sitat av trygve Vis innlegg
Når du øker volten vil ikke motoren få kortere levetid? Og jeg regner med at motor og controller er laget for 48 volt, vil disse klare å kjøre 60 volt uten noe modifikasjoner? Hvor får du kjøpt disse cellene, og hva er prisen? Har også sett på vanlig 48v 20ah batterier på ebay, de fleste er større en at de passer i ramma mi. Dimensjonene må være under180*180 og slik at jeg ikke kommer borti med bena.
Er dette en bra motor til formålet mitt? http://www.ebay.com/itm/Latest-48V-1...item27d895acce
Vis hele sitatet...
Ikke finn på å kjøpe forhjul hvis du skal ha 1000W!

Ville ikke gått for et 20Ah batteri i ramma, du ønsker ikke å skille deg ut. Prøv heller å få fjernet alt som indikerer at det er en elsykkel.

Vurderer selv å kjøpe et 10Ah til å ha i ryggsekk på kortere turer da 20Ah med sine 10kg blir litt i overkant til småkjøring hvis man i tillegg skal ha andre ting med seg.

Anbefaler virkelig å kjøpe et hjul med doble felger og om mulig tykkere eiker. Mitt kjennes litt skrøpelig ut så jeg er redd for å kjøre over humper. Skukketrure linket til noen tykkere eiker men linken er nå død. Vanskelig å finne riktig dimensjon og er visstnok en heksekunst å bygge hjul selv.
Sist endret av utsi; 1. oktober 2013 kl. 23:09.
Sitat av utsi Vis innlegg

Anbefaler virkelig å kjøpe et hjul med doble felger og om mulig tykkere eiker. Mitt kjennes litt skrøpelig ut så jeg er redd for å kjøre over humper. Skukketrure linket til noen tykkere eiker men linken er nå død. Vanskelig å finne riktig dimensjon og er visstnok en heksekunst å bygge hjul selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mye trening og skruing som skal til sette sammen et eget sykkelhjul. Du må bare ha riktig verktøy.

Hadde jeg vært deg så ville jeg tatt kontakt med et sykkelverksted. Er det reale personer som jobber der så får du hjelp. Er du heldig så får du kjøpt deg eiker rett fra verkstedet til en rimelig pris.

Et hjul tar ikke lange tiden skru sammen for en person som har det som jobb. Finn deg det du skal ha av deler, så skrur de sikkert sammen et dekk til deg. Jobbet en kort periode på sykkelverksted. Skrudde titt og ofte sammen dekk etter ønske fra kunder. Du kan sikkert ta med egen felg.
Hvis du har jobba på sykkelverksted, så har du ikke skrudd sammen dekk, mister.
Dekket er gummien utenpå slangen som sitter rundt felgringen, som sitter festet til navet med eiker.
Ellers, joda sant det - å bygge hjul er ingen heksekunst i seg selv - å bygge et solid hjul uten mye kast (særlig viktig i høyere hastigheter) derimot, krever litt know-how. Stikk på et sykkelverksted - de vet nok hva de driver med - hjulbygging er neppe særlig dyrt, 3-4-500 spenn, kanskje?
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Hvis du har jobba på sykkelverksted, så har du ikke skrudd sammen dekk, mister.
Dekket er gummien utenpå slangen som sitter rundt felgringen, som sitter festet til navet med eiker.
Ellers, joda sant det - å bygge hjul er ingen heksekunst i seg selv - å bygge et solid hjul uten mye kast (særlig viktig i høyere hastigheter) derimot, krever litt know-how. Stikk på et sykkelverksted - de vet nok hva de driver med - hjulbygging er neppe særlig dyrt, 3-4-500 spenn, kanskje?
Vis hele sitatet...
Takk for at du retter på meg, siden absolutt ingen forstår hva jeg skal fram til. Du minner meg om dama, skal kverulere, men for all del, jeg spanderer kake.

Har du først fått teket på det, så går det rimelig greit når du først får det til. Det tok meg noen timer med trening og terping. Vi tok ikke mer enn 200,- kr timen der jeg jobbet, men det tviler jeg på at mange andre verksted opererer med. 300-500 svenske kroner høres ok ut. Operatører og smånisser kommer selvfølgelig utenom.
Er 10ah mye billigere og mindre? Har vel klart meg med 10ah, hvor lenge skal du få til å kjøre med 10ah? Hvordan er det å ha de i sekken? Er det ikke fare for at de brenner opp?
Sitat av stagg Vis innlegg
Takk for at du retter på meg, siden absolutt ingen forstår hva jeg skal fram til. Du minner meg om dama, skal kverulere, men for all del, jeg spanderer kake.

Har du først fått teket på det, så går det rimelig greit når du først får det til. Det tok meg noen timer med trening og terping. Vi tok ikke mer enn 200,- kr timen der jeg jobbet, men det tviler jeg på at mange andre verksted opererer med. 300-500 svenske kroner høres ok ut. Operatører og smånisser kommer selvfølgelig utenom.
Vis hele sitatet...
Har eikenøkkel men tar ikke sjansen på å debutere på et så viktig hjul. Er nok relativt høy sannsynlighet for å føkke opp første gangen..

Trenger ny forgaffel så kan høre om dette i samme slengen :-)
Hvordan lader du batteriene?

For at det skal bli mest praktisk tenker jeg at det greieste er å ha 5 like ladere og putte alle batteriene til lading samtidig? For du får vel ikke ladet dem som en batteripakke. Vet du om en grei lader til 6s utenom de fancy med skjerm ol. som kan ta alt fra 1-12s osv?

Og følger du med på strømtrekket på sykkelen? Jeg tenker typisk i tunge oppoverbakker og cruising på 100% flat mark, er veldig interessant å vite.
Sitat av trygve Vis innlegg
Er 10ah mye billigere og mindre? Har vel klart meg med 10ah, hvor lenge skal du få til å kjøre med 10ah? Hvordan er det å ha de i sekken? Er det ikke fare for at de brenner opp?
Vis hele sitatet...
10Ah er mindre, lettere og billigere, men av en eller annen grunn anbefales det kun 20Ah til 1000W så vidt jeg kan se. Regner med at det er pga den korte distansen man kan reise med mindre batterier. Hvis man kjører med full pupp på 1000W i en time med 20Ah batteri, går det tomt. Ergo bør 10Ah holde 30 min. Men man bruker ikke bånn gass hele tiden.

Er som å ha en tung laptop på ryggen, men går greit. LiFePO4-batterier skal være trygge, tror det skal mye til før de tar fyr.
Hvis jeg skal modde mamma sin sykkel slik at hun får el-sykkel, hva anbefaler dere? Må ikke være sterk motor, men helst batteri som varer litt. Hvis mulig burde det koste under 2k.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hvis jeg skal modde mamma sin sykkel slik at hun får el-sykkel, hva anbefaler dere? Må ikke være sterk motor, men helst batteri som varer litt. Hvis mulig burde det koste under 2k.
Vis hele sitatet...
Er bare å søke etter 250W electric bike kit på ebay. Motor er billig, batteri er dyrt. Men er jo kjipt å bygge noe ihht norsk lov. Dessuten blir det mye mekk og mod, så mye at det kanskje heller lønner seg å kjøpe en ferdig-sykkel med pingle-motor.
Hva dere mener med dette oppsettet?
Batteri: http://www.hallobattery.com/wholesal...-48v-10ah.html
Motor: http://www.ebay.com/itm/2013-Rear-Wh...item35ca7abb53
Er disse greie, noen bedre? noe jeg mangler?
Sitat av trygve Vis innlegg
Hva dere mener med dette oppsettet?
Batteri: http://www.hallobattery.com/wholesal...-48v-10ah.html
Motor: http://www.ebay.com/itm/2013-Rear-Wh...item35ca7abb53
Er disse greie, noen bedre? noe jeg mangler?
Vis hele sitatet...
De anbefaler 20Ah-batteri til kittet du linker til, ser at batteriet også er beregnet for å gi ut 10A, noe som ikke er i nærheten av full gass på 1000W-motor.

Ville også sett etter hjul med doble felger, er visst en stor fordel på sikt. Dessuten anbefales det at man bruker skivebrems, selv om dette er et helvete å få til å funke. Selv har jeg bestilt mekanisk skivebrems fra USA, de vanlige er for brede til å få plass mellom skiven og motoren.
Ikke bestill motor med "free shipping"- da blir det (i mitt tilfelle) sendt med båt fra østen. Tar minst 8 uker å få hjem. Jeg venta 11;-(
Bedre å spandere noen $ for å få tinga flydd til Norge.
Ok, takk for tips. Skal prøve å finne et 20ah batteri som er liten i størrelse, og ett hjul med doble eiker. Sykkelen som jeg tenker å bygge om er med skivbremse, hvordan går dette?
Sitat av trygve Vis innlegg
Ok, takk for tips. Skal prøve å finne et 20ah batteri som er liten i størrelse, og ett hjul med doble eiker. Sykkelen som jeg tenker å bygge om er med skivbremse, hvordan går dette?
Vis hele sitatet...
Doble felger, mener du vel.

Tror ikke det finnes "små" 20Ah LiFePO4-batterier som leverer 48V. Leste om noen som brukte et 15Ah-batteri. Det viktigste er nok at det kan levere 1000W over tid.

Etter min erfaring må man ha egen skivebrems for elsykkel på motorhjulet. Jeg kjøpte min fra e-bikekit.com, var ikke så dyrt. Kan være du får plass til en vanlig dersom du har veldig stor klaring mellom gaffelen, Skukketrure har muligens opplevd at det kan fungere.

Ellers bør du ha klar skjøtehylser, krympeslanger, varmluftpistol og loddebolt samt rullevis med elektrikertape. Strips går det også voldsomme mengder av.
Sist endret av utsi; 9. oktober 2013 kl. 21:17.
Sitat av trygve Vis innlegg
Ok, takk for tips. Skal prøve å finne et 20ah batteri som er liten i størrelse, og ett hjul med doble eiker. Sykkelen som jeg tenker å bygge om er med skivbremse, hvordan går dette?
Vis hele sitatet...

Et 20Ah batteri er så stort som det er. Nesten alle lipo batterier er likt volum, men du kan få dem i forsellige varianter. Eks Lang og smal, tykk og kort.

Hvis du skal finne ut hva et batteri kan levere av effekt må du se på specs;

Discharge cut-off voltage: 45V

Rated discharge current: 30A

Instantaneous maximum discharge current: 50A

Rated charging current: 5A

Maximum charge current: 8A

Battery pack size: 27x19x14cm

Battery pack weight: 10kg


Da må du ta P=U*I 48V(U)*30A(I)= 1440W.

Så dette batteriet kan kontunuelig levere 1,4Kw og motoren er på 1Kw så dette funker fint.
Akkurat nå som sykkelen begynte ta form https://imma.gr/56201 så lander lyens aller groveste controller ned i posten https://imma.gr/56202 https://imma.gr/56203 satt den åppå en 17" laptop for å fålitt perspektiv + 5x 22,2 lipo til , kjenner det begynner bli vrient å få dette til å se anonymt ut, anyway neste målet nå blir 13 hk som denne skal levere (10 kw) men må vist borre ut å legge opp tykkere ledninger inn til motor, tror 100km/t har blitt en besettelse hehe
Sist endret av skukketrure; 12. oktober 2013 kl. 14:55.
Sitat av haifinn Vis innlegg
Ikke bestill motor med "free shipping"- da blir det (i mitt tilfelle) sendt med båt fra østen. Tar minst 8 uker å få hjem. Jeg venta 11;-(
Bedre å spandere noen $ for å få tinga flydd til Norge.
Vis hele sitatet...
Det var bra du sa.
Greit å lese det som står med liten skrift, ja.
Sitat av utsi Vis innlegg
Ikke finn på å kjøpe forhjul hvis du skal ha 1000W!

Ville ikke gått for et 20Ah batteri i ramma, du ønsker ikke å skille deg ut. Prøv heller å få fjernet alt som indikerer at det er en elsykkel.

Vurderer selv å kjøpe et 10Ah til å ha i ryggsekk på kortere turer da 20Ah med sine 10kg blir litt i overkant til småkjøring hvis man i tillegg skal ha andre ting med seg.

Anbefaler virkelig å kjøpe et hjul med doble felger og om mulig tykkere eiker. Mitt kjennes litt skrøpelig ut så jeg er redd for å kjøre over humper. Skukketrure linket til noen tykkere eiker men linken er nå død. Vanskelig å finne riktig dimensjon og er visstnok en heksekunst å bygge hjul selv.
Vis hele sitatet...
De vanlige 10 ah batteriene er ikke ment for motor på mer en 500w.(480w) men er sikkert forskjellig c-rating ute å går innen litium også

Sitat av utsi Vis innlegg
Doble felger, mener du vel.

Tror ikke det finnes "små" 20Ah LiFePO4-batterier som leverer 48V. Leste om noen som brukte et 15Ah-batteri. Det viktigste er nok at det kan levere 1000W over tid.

Etter min erfaring må man ha egen skivebrems for elsykkel på motorhjulet. .
Vis hele sitatet...
Nei skiva er lik, men du trenger en brakett i mellom som følger med

Sitat av skukketrure Vis innlegg
De vanlige 10 ah batteriene er ikke ment for motor på mer en 500w.(480w) men er sikkert forskjellig c-rating ute å går innen litium også



Nei skiva er lik, men du trenger en brakett i mellom som følger med
Vis hele sitatet...
bare får å ha satt det i perspektiv en ganh for alle https://imma.gr/56217
https://imma.gr/56218 , hvor i all verden skal jeg gjemme det dyret der ? hårnett ???
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Nei skiva er lik, men du trenger en brakett i mellom som følger med
Vis hele sitatet...
Selve caliperen måtte byttes på min, dvs hodet. Kan være at det var fordi jeg hadde olje-brems. Skiva er standard så den kan brukes ja.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
bare får å ha satt det i perspektiv en ganh for alle https://imma.gr/56217
https://imma.gr/56218 , hvor i all verden skal jeg gjemme det dyret der ? hårnett ???
Vis hele sitatet...
Jøss, den var gigantisk! Den er både for feit og for bred til å kunne kamufleres som et kraftig bagasjebrett også. Spørs om du ikke bør bruke dette som natt-sykkel :-)

Et lite varsku til alle som har installert eller vurderer dette kittet: Tommelgassen er utrolig skummel, min hang seg opp idag. Fjæra har gått i stykker, nå går ikke gassen tilbake når jeg slipper. Å ha brems som kutter motoren er et absolutt must!!
Sitat av utsi Vis innlegg
Selve caliperen måtte byttes på min, dvs hodet. Kan være at det var fordi jeg hadde olje-brems. Skiva er standard så den kan brukes ja.

Jøss, den var gigantisk! Den er både for feit og for bred til å kunne kamufleres som et kraftig bagasjebrett også. Spørs om du ikke bør bruke dette som natt-sykkel :-)

Et lite varsku til alle som har installert eller vurderer dette kittet: Tommelgassen er utrolig skummel, min hang seg opp idag. Fjæra har gått i stykker, nå går ikke gassen tilbake når jeg slipper. Å ha brems som kutter motoren er et absolutt must!!
Vis hele sitatet...
ja den var i overkant av hva jeg forestilte meg igrunn,glupeste jeg har kommet på hittil er "barnesete" . jeg frykter også at den er fryktelig strømtørst
Sitat av skukketrure Vis innlegg
ja den var i overkant av hva jeg forestilte meg igrunn,glupeste jeg har kommet på hittil er "barnesete" . jeg frykter også at den er fryktelig strømtørst
Vis hele sitatet...
Går an å pakke den inn i en laptop-veske og legge den på bagasjebrett, det ville ingen reagert på.

Men måten du kanskje kunne slått tre fluer i ett smekk med, var å montere sidevesker på begge sider. Slik kunne du skjult motoren, hatt batteriene på den ene siden og controlleren på den andre og dermed hatt alt som skriker el-sykkel ute av syne.
Sitat av utsi Vis innlegg
Går an å pakke den inn i en laptop-veske og legge den på bagasjebrett, det ville ingen reagert på.

Men måten du kanskje kunne slått tre fluer i ett smekk med, var å montere sidevesker på begge sider. Slik kunne du skjult motoren, hatt batteriene på den ene siden og controlleren på den andre og dermed hatt alt som skriker el-sykkel ute av syne.
Vis hele sitatet...
uff det er det med sidevesker da ser jo så gruuuuusomt ut , den lurer på om jeg ikke blir "småbarnsfar
Har funnet nytt sett. Fant et bakhjul med skivebremse og giring på, er det bare å bytte ut skivebrems og giret med det jeg allerede har på sykkelen? Og batteriet her fra sunthing var billigere en det andre batteriet med samme specs selv med raskere shipping, er det noe jeg overser?
Motor: http://www.ebay.com/itm/2013-48V-100...item20d4cd539e
Batteri: http://www.ebay.com/itm/2013-NEW-48v...item20d3be34af
Tenker å ha batteri og kontroller i en sekk, og bare la ledinger gå opp under sete så det bare er å koble på når jeg skal ut på tur.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
uff det er det med sidevesker da ser jo så gruuuuusomt ut , den lurer på om jeg ikke blir "småbarnsfar
Vis hele sitatet...
Enig, sidevesker ser temmelig heslig ut. Men da slipper man å se deg like mye over skulderen som ellers.

Kan ikke helt se for meg barnesete-kamuflasjen. Kunne jo tatt en dokke og fylt den med lipo-batterier, så hadde du vært sikker på å bli bura dersom du ble stoppet i 100km/t :-p

Er det forresten originale eiker på denne eller har du byttet? Du gidder ikke gi meg specsa på de tjukke eikene så jeg kan prøve å finne noen?

Sitat av trygve Vis innlegg
Har funnet nytt sett. Fant et bakhjul med skivebremse og giring på, er det bare å bytte ut skivebrems og giret med det jeg allerede har på sykkelen? Og batteriet her fra sunthing var billigere en det andre batteriet med samme specs selv med raskere shipping, er det noe jeg overser?
Motor: http://www.ebay.com/itm/2013-48V-100...item20d4cd539e
Batteri: http://www.ebay.com/itm/2013-NEW-48v...item20d3be34af
Tenker å ha batteri og kontroller i en sekk, og bare la ledinger gå opp under sete så det bare er å koble på når jeg skal ut på tur.
Vis hele sitatet...
Disse likner veldig på det jeg bestilte. Vær obs på at eiker og felg sannsynligvis er crap, jeg tenker på å bytte ut dette selv. Ellers er det lite som er "bare" når det kommer til disse greiene.
1) Har du bred nok gaffel? Jeg måtte spesifikt be om 135mm-versjon ellers ville jeg fått noe som var for bredt.
2) Svært høy sannsynlighet for at kaliperen til bakbremsen din er for bred og ikke vil få plass mellom skive og motor.
3) Både batteri og controller i sekk blir problematisk. Controlleren har en hel haug med ledninger, både til motoren, til batteriet og til gass og brems (og til lyskaster-helvetet dersom du velger å ikke kvitte deg med det rasket). Dersom du ikke vil ha en kjempe-bunt med kabler stikkende ut av sekken foreslår jeg at du holder deg til å bare ha batteriet der.
4) Sjekk loddebolt- og generelle elektro-ferdigheter, du bør kunne håndtere mulitimeter og være i stand til å skjøte kabler osv.
5) Metallsløyd-ferdigheter, du må etter all sannsynlighet file til gaffelen så motoren passer. Jeg har enda ikke fått til dette perfekt selv.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har ikke testet den ennå, men montert den provisorisk sammen, å det er bare no småtteri igjen før den kan testes tenkte dele noen bilder med dere (ikke pent)
https://imma.gr/56388
bilde 2: https://imma.gr/56392
bilde https://imma.gr/56393
controlleren er jo bredere en et 20 ah batteri,så å gjøre dettte anonymt er bare å glemme, batteriene består av en pakke 48v 20 ah, 2x22,2 lipo 5 ah husker ikke helt hva jeg landet på på den øverste hjemmelodde lifepo4 pakka, men resultatet ble ihvertfall 133v. kommer jeg ikke over hundre nå så spyr jeg. lyen har lovet at controlleren skal levereca 10kw (13,6hk) så litt bør det ihvertfall fungere
D@ven, 13,6 hk er jo helt sykt. Har 1,36hk (1000w) selv, og syns det er heftig nok. Syns det ser veldig klumpete ut med alt inne i ramma. Bruker selv den batterybagen som fulgte med og får akkurat plass til controller og 48v 20ah batteri og bms boks. Har alt spent på bagasjebrett, og det kan se ut som man bare har noe bagasje spent fast der.
Venter i spenning på video av fartsvidunderet.
Tenkte selv å bygge en "stealth-bomber". For de som ikke kjenner til begrepet, er det en downhill-sykkel med el-motor. Skal prøve å holde prosjektet innenfor et begrenset budsjett på 5000 kr med sykkel. Stikke på sykkelauksjonene til auksjonshuset.no i vintermånedene og se om jeg kan skaffe meg en rimelig sykkel. Gå til innkjøp av et standard 1000w konverteringssett. Bygge egne batteripakker og modifisere kontrolleren til å takle rundt 100+ V og 40+ A.
Bor du i Oslo-området Skukke? Har ikke lyst til å være med på auksjon? Sykkelen du konverterer ligger på rundt 500-1000 kr på auksjonene Sykkelauksjon i dag kl. 17 i Brobekkveien 107.

Venter i spenning på video fra fartsvidunderet
Har selv planer om å bygge en "stealth-bomber." For de som ikke kjenner til begrepet er det en downhill-sykkel med el-motor. Tenkte å holde prosjektet til et budsjett på 5000 kr med sykkel. Dra på sykkelauksjonene til Auksjonshuset i vintermånedene og bestille et standard 1000w konverteringssett på ebay eller aliexpress. Bygge egne batteripakker og modifisere kontrolleren til å takle 100+V og 40+A.
Auksjon i dag kl. 17 i Brobekkveien 107 i Oslo. Sykkelen du konverterer Skukke ligger på 500-1000 kr på auksjonen nå som været blir kaldere .

*sorry for dobbeltpost
jeg fant også ut at det ble altfor stort og klumpete så jeg satt heller på 6x 22,2v lipo (134v), det ble provisorisk seende slik ut https://imma.gr/56411 det første som skjedde når jeg skulle teste den var at den dro rett på bakhjulet å jeg ble liggende på asfalten den gikk BRA mildt sagt. men klarte f...n ikke 100 km/t denne gang heller (95) men fy for et moment . heelt drøyt

Sitat av Oddish Vis innlegg
Venter i spenning på video av fartsvidunderet.
Tenkte selv å bygge en "stealth-bomber". For de som ikke kjenner til begrepet, er det en downhill-sykkel med el-motor. Skal prøve å holde prosjektet innenfor et begrenset budsjett på 5000 kr med sykkel. Stikke på sykkelauksjonene til auksjonshuset.no i vintermånedene og se om jeg kan skaffe meg en rimelig sykkel. Gå til innkjøp av et standard 1000w konverteringssett. Bygge egne batteripakker og modifisere kontrolleren til å takle rundt 100+ V og 40+ A.
Bor du i Oslo-området Skukke? Har ikke lyst til å være med på auksjon? Sykkelen du konverterer ligger på rundt 500-1000 kr på auksjonene Sykkelauksjon i dag kl. 17 i Brobekkveien 107.

Venter i spenning på video fra fartsvidunderet
Har selv planer om å bygge en "stealth-bomber." For de som ikke kjenner til begrepet er det en downhill-sykkel med el-motor. Tenkte å holde prosjektet til et budsjett på 5000 kr med sykkel. Dra på sykkelauksjonene til Auksjonshuset i vintermånedene og bestille et standard 1000w konverteringssett på ebay eller aliexpress. Bygge egne batteripakker og modifisere kontrolleren til å takle 100+V og 40+A.
Auksjon i dag kl. 17 i Brobekkveien 107 i Oslo. Sykkelen du konverterer Skukke ligger på 500-1000 kr på auksjonen nå som været blir kaldere .

*sorry for dobbeltpost
Vis hele sitatet...
jo bor i oslo, me jeg er ikke i akutt behov for sykkeldeler, har tålig greit lager kan man si (av sykkeldeler) det jeg trenger er en haug 22.2v lipo batt. men når du sier det. kan man få skikkelig fete (dyre) sykler til en slikk og ingenting der ?
Sist endret av skukketrure; 25. oktober 2013 kl. 10:00.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
jeg fant også ut at det ble altfor stort og klumpete så jeg satt heller på 6x 22,2v lipo (134v), det ble provisorisk seende slik ut https://imma.gr/56411 det første som skjedde når jeg skulle teste den var at den dro rett på bakhjulet å jeg ble liggende på asfalten den gikk BRA mildt sagt. men klarte f...n ikke 100 km/t denne gang heller (95) men fy for et moment . heelt drøyt
Vis hele sitatet...
95 er jo helt konge da! Merker selv at min ikke vil gå noe særlig fortere enn noen og femti, selv ikke i nedoverbakke. Tror det har noe med luftmotstand å gjøre. Har du vurdert å modde en racer?

Gleder meg til det kommer mer kompakte batterier som kan lades/lagres/brukes uten brannslukningsapparat i armlengdes avstand!
Sitat av skukketrure Vis innlegg
jo bor i oslo, me jeg er ikke i akutt behov for sykkeldeler, har tålig greit lager kan man si (av sykkeldeler) det jeg trenger er en haug 22.2v lipo batt. men når du sier det. kan man få skikkelig fete (dyre) sykler til en slikk og ingenting der ?
Vis hele sitatet...
Var der i går. Skaffet meg en bunt med hjul for 900kr. 10 stk hjul, mesteparten med disk, kassett og dekk. Var et ZTR hjulsett som er verdt rundt 2000 kr Resten 200-500 kr stk.
Den dyreste sykkelen de har solgt på auksjonen var i fjor. En racer toppmodell fra Trec, nypris 70000. Gikk for 170000 kr. Ofte har de et par sykler med nypris fra 10000-20000 kr. Disse går for mellom 3000 og 6000 kr. Neste auksjon skal være 14. november.
Du må være forsiktig, en fart på 35-40km/t er mer enn nok for en sykkel, selv mener jeg 750W er mer enn nok. Høyere hastighet er galskap uten at du bruker hjelm og verneutstyr. Før eller siden går det galt med så stor fart, og politiet er jo ikke dumme heller. De prioriterer sakene sine, og tar nok "verstingene" først...
Er det 22.2v lipo batterier som er absolutt top notch på markedet? Hvis man skulle ha, la oss si, 6-7000,- til batterier?
LIPO har begrenset levetid om du kjører dem hardt og blir først og fremst brukt i modellfly etc. med hard utlading og opplading. De tar vel kvelden etter 150-400 sykluser alt ettersom hvor hardt du bruker dem, kvalitet etc. Jeg kjøpte lithium fra e-bay som tåler 1000 sykluser om du følger maks strøm inn/ut.

LIPO er vel bra om du skal ha lav vekt, høy utladnings støm.
Litium er fint men leverer mindre utladnings strøm.

Selv hadde kjøpt en ferdig batteripakke med tilpasset lader. Risikabelt å blande produkter og så ødelegge batteriene.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det ble en liten lipo brann

Da benytter jeg annledningen til at lipo krever å handteres feilfritt, jeg hadde sykkelen inne i leil til litt modifikasjon, den var da armert med 3x22,2v 6cell lipo 5ah (forøvrik flaks da jeg pleier ha 5 stk i serie) koblet i serie å hadde uisolert+ og minus så jeg brettet i vør sin retning med en distanse på ca 40cm altså ingen fare for at disse hadde letet etter hverandre å søkt kontakt uten hjelp, men hjelp skulle de få, jeg leier under min mor, å ba henne holde seg unna leiligheten min mens jeg var ute et lite erend.

og spesifiserte viktigheten av at dette gjaldt batterier som hun tidligere var blitt gjort kjent med effekten av, men undervurder aldri en aldrende dame med støvklut på vill jakt etter noe å gnukke på. det spennende oppstår i den gamle mor trosser min adgangsnekt å finner ut at hun skal "rydde" litt. (har tilogmed vist henne video av lipobrann på youtube) å hun ordner sef kunsstykket å lar + og- få bli bedre kjent, reaksjonen uteble på ingen måte, for for å gjøre det hele extra friskt var batteriene akkurat max charged, dette endte kort fortalt med en sinnsyk røykutvikling/brann . totallskadd leilighet. så ha til ettertanke at disse nuclearpakkene bør ikke heller være tilgjenglige for feks hyggelige mødre med støvklut.

jeg kom først etter brannvesenet hadde sperret og låst av huset, de tok også med seg sykkelen, så om alle 3 pakkene har brent av eller om det er 1-2 aner jeg ikke, men de bør kort fortalt handteres riktig, regner med at det eneste som er å ta vare på er motor, batteriene var inntil controllern så regner med at dens liv er avsluttet. men vi får se. dette har på ingen måte gjort meg skeptisk til lipo, jeg anser de som trygge så lenge de hanteres med ganske enkle leveregler, sef aldri kortsluttning, selv i korte øyeblikk er nok til at det ikke er noen vei tilbake, lad de alltid mens du er tilstede eller sett de et sted de kan gå av uten at det vil være krise,

jeg bruker en laser tempmåler som jeg i ny å ne peker bortom for å se at de holder lav temp , har ikke hatt noen spennende opplevelser selv om jeg har ladet 5 av disse pakkene paralelt i det hele tatt, har sett det blir frarådet både her og der, men ingen grunn til engstelse spør du meg så lenge du passer temp jevnlig, alt skummelt som eventuelt kan skje vil starte med økning i temp med relativt langsom økning i starten (såfremt ingen kortslutning har oppstått) mitt svar til lipobrannen var å bestille dobbelt så mange så jeg får litt mer amp når de først skal byttes
Sist endret av skukketrure; 17. november 2013 kl. 02:53.
Høres ut som du har tatt forhåndsregler som dekker 99.9% av alle tilfeller, og jeg kan med ærlighet si at så flink burde jeg også vært. Jeg kondolerer! Hva mener du mer spesifikt med totalskadd leilighet? Kjipe greier!
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Høres ut som du har tatt forhåndsregler som dekker 99.9% av alle tilfeller, og jeg kan med ærlighet si at så flink burde jeg også vært. Jeg kondolerer! Hva mener du mer spesifikt med totalskadd leilighet? Kjipe greier!
Vis hele sitatet...
det går i hovedsak på et kjempesvimerke på gulvet, og en eim som ikke minner om blomster akkurat,resten av skadene ordnet brannvesnet med x -antall litr vann og pulver,men uten slukkearb så hadde det nok brent ned til grunnmuren. for lipo seansen varte etter sigende en god stund før de la seg til å hvile
Sist endret av skukketrure; 20. november 2013 kl. 08:00.
Du tenkte altså ikke så langt at du isolerte ledningsendene med et stykke tape? Trodde de fleste hadde en rull eller to akkurat for sånne formål?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Lister meg stille bort til Lipo batteriet og legger det ned i safe pose. Tråden her ga meg kalde føtter.