Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  408 258284
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ikke super-peiling. Men regner med det. Alle psykedelika kan i teorien gi HPPD. Tror heller man bør bekymre seg over psykose om man gir seg hen på doser som gir delir.
Vis hele sitatet...
For etter som jeg har forstått er det kun psykedelika som stimulerer serotonin som kan gi hppd. Det jeg lurer på er om muskimol stimulerer det?

Har GABA-reseptorer noe med serotonin å gjøre?
Sitat av Grisefett Vis innlegg
For etter som jeg har forstått er det kun psykedelika som stimulerer serotonin som kan gi hppd. Det jeg lurer på er om muskimol stimulerer det?

Har GABA-reseptorer noe med serotonin å gjøre?
Vis hele sitatet...
Si det.. Minimalt med peil - og heller ofte mot mere psykologiske forklaringer (ala Stanislav Grofs) når det gjelder HPPD - enn rent nevrokjemiske (selv om det jo er to sider av samme mynt). Dette sagt - Fluesopp gir minimalt med visuals i moderate doseringer - i større doseringer blir ting større og mindre etc. uten at det kan sammenlignes med psilocybin eller LSD o.l. Vil tro sjangsen er større for HPPD på andre psykedelika enn ved fluesopp.

Nå mener jeg i utgangspunktet at HPPD ikke er noe man bør gå rundt å bekymre seg over om man ikke overdriver psykedelika inntak over lengre perioder. Sjangsen er nede på promille-nivå om man ikke går helt "thumbprint" på doseringer.

Ellers kan jeg legge til at jeg rent personlig har en større respekt for fluesoppen enn psilocybinholdig sopp. Tar man en titt på erowid - så ser man at det ikke er uvanlig at fluesoppen gir heftige badtrips for dem som ikke tar sine forhåndsregler. Tar man sine forhåndsregler - og inntar fluesoppen med gode intensjoner (ikke bare for kicks) - så ligger alt til rette for at det blir en fin tripp.
Sist endret av Bearass; 15. august 2014 kl. 17:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som kan bekrefte at det faktisk er brun fluesopp vi har funnet her:

http://imgur.com/fm65Fct
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av h95k Vis innlegg
Noen som kan bekrefte at det faktisk er brun fluesopp vi har funnet her:

http://imgur.com/fm65Fct
Vis hele sitatet...
Du birde egentlig ha posta bilde med stilk, men ser ut som brun fluesopp for meg, prøv og knekk av en bit og se om den rødner i så fall er det rødnende fluesopp
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Du birde egentlig ha posta bilde med stilk, men ser ut som brun fluesopp for meg, prøv og knekk av en bit og se om den rødner i så fall er det rødnende fluesopp
Vis hele sitatet...
Plukka ikke med stilkene..
Men så lenge jeg med sikkerhet får vite at det ikke er grønn fluesopp eller annen mulig dødelig sopp på bildet er det greit.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av h95k Vis innlegg
Plukka ikke med stilkene..
Men så lenge jeg med sikkerhet får vite at det ikke er grønn fluesopp eller annen mulig dødelig sopp på bildet er det greit.
Vis hele sitatet...
En ting jeg ikke nevnte! Rødnende fluesopp er en spiselig sopp hvis kokt/stekt vet ikke om den er det tørka
Sitat av Grisefett Vis innlegg
En ting jeg ikke nevnte! Rødnende fluesopp er en spiselig sopp hvis kokt/stekt vet ikke om den er det tørka
Vis hele sitatet...
Vell, takk for svar!
Får google litt mer rundt det for å være sikker
I min erfaring, gir amanita muscaria + cannabis i spliffen en god ekstra psykedelic funk
Digger å bruke amanita i steden for tobakk. Mye bedre for lungene, helsa og det tredje øyet
Heisann folkens!
Er det noen andre typer for tørking som kan brukes utenom stekeovn og sol? ( har problem med å få tilgang til stekeovnen i 2-3 timer sammenhengende pga andre beboere.;P kan man ikke tørke de på papir i krukker eller lignende ?
:-)
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Heisann folkens!
Er det noen andre typer for tørking som kan brukes utenom stekeovn og sol? ( har problem med å få tilgang til stekeovnen i 2-3 timer sammenhengende pga andre beboere.;P kan man ikke tørke de på papir i krukker eller lignende ?
:-)
Vis hele sitatet...
Dårlig idé å tørke noe i krukker, da luftsirkulasjon er viktig. Du kan legge soppen på papir under en lampe e.l. En vifte vil også få fart på sakene.
Har funnet 4 små sopper, puttet dem i en matboks som jeg la oppå ovnen. Bra tørkemetode eller skal jeg finne en annen måte?
Sist endret av RandomNykter; 30. august 2014 kl. 16:31. Grunn: Skrivefeil.
Sitat av Kamelhalsflue Vis innlegg
Heisann folkens!
Er det noen andre typer for tørking som kan brukes utenom stekeovn og sol? ( har problem med å få tilgang til stekeovnen i 2-3 timer sammenhengende pga andre beboere.;P kan man ikke tørke de på papir i krukker eller lignende ?
:-)
Vis hele sitatet...
Jeg brukte bare en liten pappeske som jeg stakk hull i, tredde hyssing i hullene og forma et basic "nett" som soppen kunne ligge oppå.

Altså som et slags vanlig tørkestativ, bare inne en pappeske.
Så lagde jeg hull nederst i pappesken på hver side, sånn at det er rom for luftsirkulasjon.

Deretter satte jeg hele greia under senga og lot den stå, med litt oppsyn nå og da Bare pass på at det er noenlunde rent og støvfritt, så tror jeg det skal gå veldig bra.
Det fikk hvertfall veldig fint med mine 30g amanita, og den egnet seg utmerket til å røyke, og helt sikkert å konsumere også (prøvde desverre aldri å konsumere).

Du får også kjøpe masse amanita på ebay, men har ikke prøvd noen av dem selv ennå
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Du birde egentlig ha posta bilde med stilk, men ser ut som brun fluesopp for meg, prøv og knekk av en bit og se om den rødner i så fall er det rødnende fluesopp
Vis hele sitatet...
Som sagt - identifisering av fluesopp krever at hele stilken med
stilkbasis og slire er med i hel tilstand. Tilleggsopplysninger om
hvilke type trær den vokser med er også viktig.

Soppen til h95k kan godt være rødnende fluesopp, men mer
informasjon og bedre bilder er nødvendig.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Hva er best av å spise og røyke amanitas, trenger man å tørke dem hvis de skal røykes?
Sist endret av Grisefett; 31. august 2014 kl. 19:37.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Hva er best av å spise og røyke amanitas, trenger man å tørke dem hvis de skal røykes?
Vis hele sitatet...
Nja, du trenger vel ikke - men du vil nok få lite røyk av å tenne på 70% vann.
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Nja, du trenger vel ikke - men du vil nok få lite røyk av å tenne på 70% vann.
Vis hele sitatet...
Oppsann, du hadde et poeng der, mitt tenkeorgan var visst tom for batteri

I morgen er det tid for fluesopp plukking. En ting jeg lurer på. Er det dumt å skjære soppen opp i skiver for å gjøre tørkeprosessen raskere?
Sist endret av Grisefett; 1. september 2014 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei! I morgen skal jeg tørke amanita muscaria, det jeg lurer på er: kan man tørke de med hårføner delt opp i mindre biter, hvor fort går det? Jeg har også lest at mikrobølgeovn er mulig. Stemmer det? Hvordan?

Er det noen andre metoder for tørking, som kan unnagjøres på en halvtime?
Sist endret av Grisefett; 1. september 2014 kl. 21:54.
Jepp, men jeg tenker hårføner fungerer bedre, fordi da får du god luftgjennomstrømning, og du slipper å svi, evt koke deler av soppen. Vet ikke om det har noen effekt på effekten (Det var rart å skrive) men jeg tenker at hårføner med fileinen på et filmcover av plast der fleinsoppene er oppdelt i små tynne skiver bør gjøre susen på 10-20 minutter.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jepp, men jeg tenker hårføner fungerer bedre, fordi da får du god luftgjennomstrømning, og du slipper å svi, evt koke deler av soppen. Vet ikke om det har noen effekt på effekten (Det var rart å skrive) men jeg tenker at hårføner med fileinen på et filmcover av plast der fleinsoppene er oppdelt i små tynne skiver bør gjøre susen på 10-20 minutter.
Vis hele sitatet...
Beklager, jeg skrev fluesopp. Var det det du mente?
De bildene jeg posta er brun fluesopp.

Har tørka alt i ovn med varmluftsfunksjon på ~60 grader til de er knusktørre. Grinda de så opp i en fancy morter, og veide tilsammen 47,91 gram tørket Amanita Regalis.
Har ikke konsumert noe enda, men jeg og en kompis har planer om å teste på lørdag
Det vi skal gjøre er å ta det fine fluesopp-melet og blande med honning. Slik som det står under "09 ][ Forberedelse av Honning Dråper ][ " i den famøse Amanita Muscaria tråden ( http://freak.no/forum/showthread.php...t=den+fam%F8se ). Tråden er veldig verdig en gjennomlesing om man er interessert i Fluesoppens naturlige magi!
Skal komme med en liten tørke rapport. Jeg gikk for mikrobølgeovn. Det funka fett og soppen var tørr på kun få minutter, men jeg var ikke forsiktig nok, så soppen begynte å brenne XD
Har plukka noen voksne sopper av vanlig størrelse.

Kan noen være så snille å bekrefte at man kan koke dem rå og ikke bli forgifta?

Kan noen også komme med et anslag på hvor mange slike sopper som skal til for å koke te? Vet at vekt varierer veldig fra sopp til sopp, men kommer til å prøve det her, så om noen bare gir meg et anslag, gjør de en god gjerning
Ikke kok. La de bare trekke i 5-10 min. i glovarmt vann, gjerne i en presskanne. Press til slutt, hell i en kopp, og nyt den milde jordsmaken. Eller bland med te.
Sitat av Blodharry Vis innlegg
Ikke kok. La de bare trekke i 5-10 min. i glovarmt vann, gjerne i en presskanne. Press til slutt, hell i en kopp, og nyt den milde jordsmaken. Eller bland med te.
Vis hele sitatet...
Hm.. Jordsmak? Sikker på at du ikke blander med fleinsoppen nå?

HAr personlig hørt litt ymse om å trekke fluesopp som te. Sjekk ut http://freak.no/forum/showthread.php...t=den+fam%F8seden famøse amanita tråden for tilbredelses tips
Ergh! Beklager så mye, trodde av en eller annen grunn at jeg var i flein-identifiseringstråden (som jeg hadde oppe i en annen fane). Glem det jeg skrev.
Fant en del amanita i går, og nå baker jeg etter beste evne. Har ingen erfaring med verken sanking, tørking eller prøving på denne soppen, men utifra hva jeg har lest prøver jeg så godt som mulig å ivareta godsakene.

Det som slår meg utifra å ha lest denne tråden er hvor forvirret informasjonen rundt denne soppen er. Veldig mye subjektiv synsing og lite fakta? Får inntrykk av at det absolutt er noe med denne soppen, men at effektene ofte blir veldig subtile , eller uforutsigbare.

Så det eneste å gjøre er jo å prøve selv, da! God helg!
Sitat av Chikara Vis innlegg
Fant en del amanita i går, og nå baker jeg etter beste evne. Har ingen erfaring med verken sanking, tørking eller prøving på denne soppen, men utifra hva jeg har lest prøver jeg så godt som mulig å ivareta godsakene.

Det som slår meg utifra å ha lest denne tråden er hvor forvirret informasjonen rundt denne soppen er. Veldig mye subjektiv synsing og lite fakta? Får inntrykk av at det absolutt er noe med denne soppen, men at effektene ofte blir veldig subtile , eller uforutsigbare.

Så det eneste å gjøre er jo å prøve selv, da! God helg!
Vis hele sitatet...
God helg! Jeg skal også prøve i helga, skal røykes i skog og mark
Har et spørsmål til dere: Hvor lenge kan jeg oppbevare rød fluesopp slik jeg fant den i skogen - og hvordan bør jeg oppbevare den? Har ikke tenkt til å spise dette med det første, men ønsker likevel å hamstre denne høsten. Har kommet over flere steder der det er mye rød fluesopp.
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Har et spørsmål til dere: Hvor lenge kan jeg oppbevare rød fluesopp slik jeg fant den i skogen - og hvordan bør jeg oppbevare den? Har ikke tenkt til å spise dette med det første, men ønsker likevel å hamstre denne høsten. Har kommet over flere steder der det er mye rød fluesopp.
Vis hele sitatet...
Skal den oppbevares lenger enn ca 2 døgn må den tørkes.
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Skal den oppbevares lenger enn ca 2 døgn må den tørkes.
Vis hele sitatet...
Og den beste måten å tørke på er? Kan jeg la den tørke "naturlig" innendørs, eller er ovn påkrevd? Takk.

Dansk Wikipedia skriver: "Rød fluesvamp, euforiserende og vanedannende." Er den virkelig vanedannende? Det var nytt for meg.

Kan være verdt å merke seg at den "På længere sigt kan den medvirke til udvikling af psykiske lidelser.[3][2]". Men det gjelder vel for samtlige narkotiske sopper? Sikkert lurt å lese den tyske forskningsartikkelen i fotnote 3.
Sist endret av Tangerine Dream; 9. september 2014 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Og den beste måten å tørke på er? Kan jeg la den tørke "naturlig" innendørs, eller er ovn påkrevd? Takk.

Dansk Wikipedia skriver: "Rød fluesvamp, euforiserende og vanedannende." Er den virkelig vanedannende? Det var nytt for meg.

Kan være verdt å merke seg at den "På længere sigt kan den medvirke til udvikling af psykiske lidelser.[3][2]". Men det gjelder vel for samtlige narkotiske sopper? Sikkert lurt å lese den tyske forskningsartikkelen i fotnote 3.
Vis hele sitatet...
Jeg vil uten å være sikker tro at den kan være mildt vanedannende. Soppen er ikke spesielt mye forsket på som rusmiddel så det er vanskelig å si.

Tørk den med en hårføner, så er den knusktørr i løpet av noen timer
Kom over disse da jeg var ute i skogen å luftet bikkja i dag, tok de med å heiv de til tørk.
Regner med det er rød fluesopp, men ønsker gjerne at noen her kan bekrefte det.
http://i.imgur.com/gDDRvlv.jpg
http://i.imgur.com/JgHeQ7i.jpg
http://i.imgur.com/GqlrdOE.jpg
Stilken burde kanskje vert på soppen for lettere identifisering, men det tenkte jeg ikke på da jeg plukket dem, men har et bilde av de 4 stilkene som ble med.
http://i.imgur.com/KjiIVSx.jpg
Og når de er knusktørr, har noen en anbefalt måte å røyke de på og hvilken dose burde jeg starte på?
Sist endret av Trollanon; 10. september 2014 kl. 15:10.
Sitat av Djiises Vis innlegg
bilder
Vis hele sitatet...
Uten tvil fluesopp. Tror joint skal funke fint :=) Er ikke sikker, men tror et gram er en grei dose å starte på.
Sist endret av exocytose; 20. september 2014 kl. 00:27. Grunn: sitatene kan bli så lange =)
Rulla opp 1g tørka "skinn" i joint uten å merke noe særlig, trenger jeg mer eller er det med røyking bare bambus?
Sitat av Djiises Vis innlegg
Rulla opp 1g tørka "skinn" i joint uten å merke noe særlig, trenger jeg mer eller er det med røyking bare bambus?
Vis hele sitatet...
Jeg har også prøvd å røyke greie mendger, men uten å kjenner særlig til virkning. Ser at de fleste som rapporterer merkbare virkninger, røyker det sammen med cannabis.
Minirapport: Lagde en te av 6 gram tørka fluesopp. Ingenting utenom en varmebølge her, litt trøtthet der, og følte meg kanskje litt mer sosial og pratsom som man kan bli etter en øl. Men kan ha vært placebo. Skal prøve igjen med dobbel dose.

Kommer tilbake med ny rapport
Sitat av Chikara Vis innlegg
Minirapport: Lagde en te av 6 gram tørka fluesopp. Ingenting utenom en varmebølge her, litt trøtthet der, og følte meg kanskje litt mer sosial og pratsom som man kan bli etter en øl. Men kan ha vært placebo. Skal prøve igjen med dobbel dose.

Kommer tilbake med ny rapport
Vis hele sitatet...
Denne fyren sier han ikke fikk funk på 7g, så tok han 14g og fikk alt for mye funk så du burde kanskje starte litt roligere.

Video rapport
Rapport: Gikk for 13 gram som jeg lot trekke i vann rett under kokepunktet i en halvtime. Ble en skikkelig god og mørk suppe av det. Drakk alt på rappen. Skjedde fortsatt ingenting. Nå er jeg litt usikker på hva som egentlig skjer eller om jeg gjør noe galt. Jeg trodde te skulle være en av de mer effektive måtene å innta amanita på?
Sitat av Chikara Vis innlegg
Rapport: Gikk for 13 gram som jeg lot trekke i vann rett under kokepunktet i en halvtime. Ble en skikkelig god og mørk suppe av det. Drakk alt på rappen. Skjedde fortsatt ingenting. Nå er jeg litt usikker på hva som egentlig skjer eller om jeg gjør noe galt. Jeg trodde te skulle være en av de mer effektive måtene å innta amanita på?
Vis hele sitatet...
Personlig gikk jeg for å spise tørket Amanita. Fikk da grei funk. Svært spesiell rus - og ikke noe "gøy" hvis det er hva du er ute etter.

Mulig du har noen sopp med veldig lave verdier av virkningsstoff? Eller at noe er skjedd i tørkingsprosessen eller te-laginga som har gjort dem uvirksomme.. Hva dette eventuellt kan være har jeg ikke snøring på..
Sist endret av Bearass; 14. september 2014 kl. 13:33.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Personlig gikk jeg for å spise tørket Amanita. Fikk da grei funk. Svært spesiell rus - og ikke noe "gøy" hvis det er hva du er ute etter.

Mulig du har noen sopp med veldig lave verdier av virkningsstoff? Eller at noe er skjedd i tørkingsprosessen eller te-laginga som har gjort dem uvirksomme.. Hva dette eventuellt kan være har jeg ikke snøring på..
Vis hele sitatet...

Kan du prøve å forklare denne rusen? Hvordan skiller den seg kvalitativt fra f.eks. flein-rus?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Kan du prøve å forklare denne rusen? Hvordan skiller den seg kvalitativt fra f.eks. flein-rus?
Vis hele sitatet...
Sopper er faktisk ikke sammenlignbar med fleinsopprusen whatsoever. Dette må understrekes. Ingen visuelle effekter. Ingen oppstemthet eller latteranfall. Ikke noe "gøy". Fleinsopp og fluesopp er like forskjellig som alkohol og fleinsopp for å si det sånn.. Om ikke enda mere forskjellig. Det eneste dem har til felles er at dem begge er sopp.

Rusen kan beskrives som en slags hypnotisk transelignende tilstand. Personlig synes jeg alle lyder blir svært ubehagelige. Lys kan også være ubehagelig. Jeg ble sittende å meditere i mørket ved et par eksperiment.. Tankene er små-deliriske og rare.. Rusen minner ikke om andre psykedelika. Faktisk ikke om psykedelika i det hele tatt.

Rusen føltes absolutt åndelig, om jeg kan si det. Jeg følte meg veldig tilstede - og i en slags trance. Ved en anledning ute i naturen da jeg spiste amanita sammen med en kompis - så føltes det som om jeg skulle besvime når som helst. Hodet føltes helt merkelig.. Ble stående å stirre ut i lufta.. Hodet tomt for tanker.. Annet enn at nå kollapser jeg (uten typiske fysiske symptomer på det - men en overveldende følelse av det plutselig kunne skje).

Drømmene er også ofte svært levende og med psykedeliske selvlysende farger etterpå.

Mine opplevelser har gitt meg dyp respekt for denne soppen. Den har også stort potensiale som verktøy for dem som er seriøse og søker innsikt. Som moro - har den ca ingen potensial. Å ta den i sosial setting tror jeg ville ha vært forferdelig.

Personlig har jeg såpass dyp respekt for den at jeg ikke har vært borti den på tre års tid. Tror denne soppen kun er for de spesielt interesserte.
Berass: jeg er spesielt interessert, og gjør det ikke for "moro".
Er ekstremt nyskjerrig på hvordan denne trance-følelsen er å oppleve,
og er bare veldig facinert av soppens mytologi og historikk.

Salvia er for eksempel også sjeldent "behagelig", men synes alikevel opplevelsen
det gir er ekstremt interessant.
Derfor ønsker jeg å bare oppleve Amanita, før jeg eventuelt kan si "takk for seg" !
Er helt og fullt forberedt på at den er noe totalt annerledes enn Psilocybin sopper
Sitat av Chikara Vis innlegg
Berass: jeg er spesielt interessert, og gjør det ikke for "moro".
Er ekstremt nyskjerrig på hvordan denne trance-følelsen er å oppleve,
og er bare veldig facinert av soppens mytologi og historikk.

Salvia er for eksempel også sjeldent "behagelig", men synes alikevel opplevelsen
det gir er ekstremt interessant.
Derfor ønsker jeg å bare oppleve Amanita, før jeg eventuelt kan si "takk for seg" !
Er helt og fullt forberedt på at den er noe totalt annerledes enn Psilocybin sopper
Vis hele sitatet...
Ja. Da har du min velsignelse iallefall.

Tror ikke det er noe galt med dem som eksperimenterer for "moro-skyld" heller.. Men greit å opplyse folk om at rusen ikke er "gøy".. Og søker man Amanita av gale grunner så ligger alt til til rette for at Amanita svarer med en skikkelig lusing tilbake. Sånn sett så vokter Amanita sitt univers greit alene. Det er ikke slik som med LSD for eksempel - at mennesker trenger å manes til forsvarlig og grei bruk. Amanita godtar deg - eller så kaster den deg på trynet i søla ut igjen, om den finner deg uverdig.

Amanita har som sagt stort potensiale for åndelig innsikt eller personlig vekst. Jeg regner dem som like "magisk" (dog på helt andre plan) som fleinsoppen.

Vet ikke hva du gjør galt siden du ikke får funk.. Men det er vel bare å prøve igjen. Jeg spiste som sagt soppen som den var. Den smaker faktisk veldig godt (synes jeg da). (men litt usikker på om te er mere "safe" hva angår muscarin) Det kan hende at noe har skjedd ved te-laging.. Jeg har ikke laget te av Amanita - annet enn ved amanita-ekstrakt kjøpt på nett (noe som forøvrig ga grei funk).

En greie med Amanita - er å innta endel soppmateriale.. Deretter å vente en times tid.. Også innta mere.. Sånn sett så blir man ikke tatt helt på senga når rusen kicker inn.. Du kan f.eks lage te, eller spise Amanita.. vente en times tid.. HVis null funk - så spiser, eller drikker du mere.. etc.
Sist endret av Bearass; 15. september 2014 kl. 12:58.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Ja. Da har du min velsignelse iallefall.

Tror ikke det er noe galt med dem som eksperimenterer for "moro-skyld" heller.. Men greit å opplyse folk om at rusen ikke er "gøy".. Og søker man Amanita av gale grunner så ligger alt til til rette for at Amanita svarer med en skikkelig lusing tilbake. Sånn sett så vokter Amanita sitt univers greit alene. Det er ikke slik som med LSD for eksempel - at mennesker trenger å manes til forsvarlig og grei bruk. Amanita godtar deg - eller så kaster den deg på trynet i søla ut igjen, om den finner deg uverdig.

Amanita har som sagt stort potensiale for åndelig innsikt eller personlig vekst. Jeg regner dem som like "magisk" (dog på helt andre plan) som fleinsoppen.

Vet ikke hva du gjør galt siden du ikke får funk.. Men det er vel bare å prøve igjen. Jeg spiste som sagt soppen som den var. Den smaker faktisk veldig godt (synes jeg da). (men litt usikker på om te er mere "safe" hva angår muscarin) Det kan hende at noe har skjedd ved te-laging.. Jeg har ikke laget te av Amanita - annet enn ved amanita-ekstrakt kjøpt på nett (noe som forøvrig ga grei funk).

En greie med Amanita - er å innta endel soppmateriale.. Deretter å vente en times tid.. Også innta mere.. Sånn sett så blir man ikke tatt helt på senga når rusen kicker inn.. Du kan f.eks lage te, eller spise Amanita.. vente en times tid.. HVis null funk - så spiser, eller drikker du mere.. etc.
Vis hele sitatet...

Og med "gale grunner" forstår du?
Hva er årsaken til at spiss fleinsopp er forbudt mens rød fluesopp er lovlig?
Hvordan kan jeg vite om jeg bør prøve eller holde meg unna rød fluesopp?
Sitat av Tangerine Dream Vis innlegg
Og med "gale grunner" forstår du?
Hva er årsaken til at spiss fleinsopp er forbudt mens rød fluesopp er lovlig?
Hvordan kan jeg vite om jeg bør prøve eller holde meg unna rød fluesopp?
Vis hele sitatet...
"Gale grunner" er litt flåsete sagt. Det har med at man har gjort hjemmeleksa si. Altså lest seg opp på f.eks endel rapporter - og hva man kan forvente.

Hvis man likevel er interessert så tar man sine forhåndsregler. Man sørger for å preparere Amanitaen på forsvarlig måte, så man slipper å bli forgifta f.eks. Dette er vel første bud om man vil unngå en kjip opplevelse.

Ellers er det klassiske set og setting som gjelder for Amanitaen også - som all annen psykedelika.

"Setting": Tar man Amanita på fest eller lignende - så er det som å spørre om å få en kjip opplevelse. Ta det alene eller sammen med en moden sitter - eller "trippe-kompis"

"Set" er også viktig. Personlig så tror jeg intensjon er viktigst. Altså at man har en god og ren intensjon. Tar man det for flipp/moro - så blir det fort gjennomskua av Amanitaen - og det kan taes som lite respektfullt. Om man tar det med en litt mere moden intensjon som f.eks innsikt og personlig vekst - er det mindre sjangse for at det bærer galt avsted.

Det som gjelder er å behandle Amanita som et "sakrament". Altså ikke noe man tar altfor lettvint på etc. Dette gjelder forsåvidt på alle andre psykedelika også - men andre psykedelika synes å være mer tilgivende...



Grunnent til Amanita ikke er ulovlig, tror jeg har med at det ikke er noe problem. Det er en sopp for dem som er spesielt interessert. Det har ingen rekreasjonell verdi - dermed blir det aldri like populært som fleinsopp - dermed glipper den unna myndighetenes radar.. Det er min egen teori iallfall.

Om du bør holde deg unna eller ikke er noe personlig. Det er ikke noe "must" å prøve fluesopp. Man lever helt greit uten.

Hvis du føler sterk dragning - som om Amanitaen hvisker til deg - så er det kanskje verdt å prøve.. Hvis man er genuint interessert i fluesopp og meget nysgjerrig på dens karakter - er det også grei grunn for å prøve.

Hvis du egentlig er på jakt etter lignende rus som LSD, psilocybin e.l. og klar for noen fnise-attacks og sånn - så er det ikke noen vits i å begi seg i kast med Amanitaen.. Den vil mest sannsynlig skuffe og/eller skremme hvis dette er hva man søker. Også greit å si enda en gang at Amanita ikke er gøy. Det er ikke et alternativ til joint-røyking f.eks (snakker nå om å innta Amanita oralt. Røyking av Amanita har jeg aldri prøvd.. Godt mulig det fungerer rekreasjonelt på en annen måte)

Siste tillegg:

Ønsker ikke å skremme folk helt vekk fra Amanitaen altså. Det er en mektig sopp - som jeg sjøl synes var veldig fascinerende..
Sist endret av Bearass; 15. september 2014 kl. 16:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bearass: Tusen takk for utfyllende og forklarende svar. Jeg tror nok jeg skal gå for å spise soppen neste forsøk. Jeg syns også den smaker helt fint, og dufter fantastisk. Minner nesten litt om soltørka tomater.

Ang. tørking så tørket jeg dem i ovnen på 70 grader , til de har blitt tørre. Riktignok ikke fullstendig "kjeks" tørre, men fri for fuktighet. Jeg har heller ikke fått noe ubehag i magen etter forsøkene, så det kan ikke være mye ibotensyre i dem tenker jeg. Men, jeg skal prøve igjen og beholde tålmodigheten og forsiktigheten.

Begge forsøkene har forresten vært uten cannabis ved siden av. Fra det jeg har lest kan disse to stoffene ha en synergisk effekt, så det kan hende jeg prøver å røyke litt weed ved siden av neste gang, for å framkalle amanitaen hvis den framdeles virker doven.

Holder tråden oppdatert videre!
kult

Har lest om kombinasjonen marihuana, og amanita.

Ifølge Hawk i soma-shamanene, nettside: http://www.somashamans.com/ er marihuana og amanita en god miks. Amanita sies å ha en mannlig energi - mens Mary Jane som kjent har en mere kvinnelig energi. Dermed harmonerer dem bra sammen som mann og kone/elsker ifølge Hawk.

Verdt å sjekke ut den nettsida om du ikke har gjort det. Hawk er jo en liten raring som har dradd det langt inn i shamanverdenen med sin "soma" (Amanita), som han kaller "elixir of heaven". Men han har tross alt årelang erfaring med å spise Amanita daglig - og har sånn sett kanskje mest erfaring med Amanita-inntak i verden (tviler på at det er mange som slår han iallfall)

Siste update fra Hawk:

2014-09-06

Given by God to energize, eliminate depression, block pain, fear, and anxiety. The only visionary catalyst on Earth. It gives you hope to heal your soul, spirit, body, and maximize your life.
— Hawk
Vis hele sitatet...
Kult at du holder oss oppdatert Chikara

edit: Fant intervjuet til Hawk der han beskriver relasjonen mellom Marihuana og Amanita. http://www.cannabisculture.com/articles/4613.html

sitat:
After drinking my portion of this magical elixir, I felt happy, warm and energetic. My perception of my surroundings became much sharper. When I inquired about his beliefs on marijuana, Hawk was quick to smile and say that marijuana has a strong female energy and of earthly nature, while Soma mushrooms are of male energy and heavenly in nature. Because of this relationship, both Soma mushrooms and marijuana are fully compatible. Their highs seem to compliment each other. While Soma lifts you to the heavens, marijuana helps plant your feet back on the earth.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Bearass; 16. september 2014 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har en del tørket amanita pantherina liggendes som jeg tenkte å lage te på til helgen. Jeg tørket det i romtemperatur og har allerede kvernet det opp. Burde jeg kjøre det en liten runde i ovnen, eller vil nesten-koking gjøre susen?

Faen, kom på at jeg faktisk tørka de en times tid i ovn. Uansett interessant med svar til evt neste innsanking
Sist endret av siparlus; 18. september 2014 kl. 08:13.
Sitat av siparlus Vis innlegg
Jeg har en del tørket amanita pantherina liggendes som jeg tenkte å lage te på til helgen. Jeg tørket det i romtemperatur og har allerede kvernet det opp. Burde jeg kjøre det en liten runde i ovnen, eller vil nesten-koking gjøre susen?
Vis hele sitatet...
Det du burde gjøre med denne soppen er å kvitte deg med den istedenfor å innta den!
Innholdet av virkestoff i denne soppen kan være såpass høyt at du risikerer å ende opp med alvorlig forgiftning istedenfor rus.
Sitat av siparlus Vis innlegg
Jeg har en del tørket amanita pantherina liggendes som jeg tenkte å lage te på til helgen. Jeg tørket det i romtemperatur og har allerede kvernet det opp. Burde jeg kjøre det en liten runde i ovnen, eller vil nesten-koking gjøre susen?

Faen, kom på at jeg faktisk tørka de en times tid i ovn. Uansett interessant med svar til evt neste innsanking
Vis hele sitatet...
VIKITG at du tørker den. Som sagt helst kast den. Hvis du velger å innta den, sørg for å holde dosene ca 5ganger så lavt som du ville med muscaria!
Sist endret av Grisefett; 18. september 2014 kl. 08:34.