Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1603
Hei har statt meg opp en i7 pc og lurer på om disse delene vil passe sammen.
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-B34A4AF81425
Vil fungere bra det der.

Men iforhold til ytelsen du har på PCen, så vil HDDn være en sinnsykt flaskehals der.
Sats heller på en raptor til system og en Samsung F1 til resten. Evt bare Samsung F1 (Da det er den som har best ytelse per dags dato på 7200 rpm markedet)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Sats heller på en raptor til system og en Samsung F1 til resten. Evt bare Samsung F1 (Da det er den som har best ytelse per dags dato på 7200 rpm markedet)
Vis hele sitatet...
Sikker? F3 kommer veldig bra ut av det på tester.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sikker? F3 kommer veldig bra ut av det på tester.
Vis hele sitatet...
Tenkte ikke på at F3 var i full produksjon nå...

Men, ser at Komplett bare har 500GB versonen..


F3 så vil man få bedre ytelse av ja
Trådstarter
9 0
Har en 1TB disk liggendes et eller annet sted fra før, så hvis jeg slenger på en slik " http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939 " skulle oppsettet være bra?
Om du kaster på en raptor, så vil du har ett meget bra oppsett ja

Eneste du burde satse på, er å kjøpe en svart DVD-ROM istedet for sølv :P


Framtidige oppgraderinger vil da være CPU-kjøler (Om du har noen planer om OC)
Sist endret av Blackkoz; 1. november 2009 kl. 10:57.
Trådstarter
9 0
Takk for svar, da var pcen på vei
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vil fungere bra det der.

Men iforhold til ytelsen du har på PCen, så vil HDDn være en sinnsykt flaskehals der.
Sats heller på en raptor til system og en Samsung F1 til resten. Evt bare Samsung F1 (Da det er den som har best ytelse per dags dato på 7200 rpm markedet)
Vis hele sitatet...
Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Hvis PCen skal brukes mest til spill så har harddisk null å si på spill ytelsen. Skjermkort, CPU og RAM er det som utgjør så og si alt på spill ytelse. Det å kjøpe en raptor vil bare gjøre loadingen raskere, noe som jeg ikke ser som en veldig god investering.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Hvis PCen skal brukes mest til spill så har harddisk null å si på spill ytelsen. Skjermkort, CPU og RAM er det som utgjør så og si alt på spill ytelse. Det å kjøpe en raptor vil bare gjøre loadingen raskere, noe som jeg ikke ser som en veldig god investering.
Vis hele sitatet...
Hvem bruker pc'n sin BARE til spilling?

Windows må kjøre, og Windows kjører bedre på en raptor.
Alt av opp og nedpakking av filer (.rar, .img osv ) går mye fortere når man har en HDD som har litt hastighet i seg.
Og man vil generelt få en mye bedre opplevelse av å ha en rask OS disk.
For i et slikt oppsett er det HDDn som er flaskehalsen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Hvem bruker pc'n sin BARE til spilling?

Windows må kjøre, og Windows kjører bedre på en raptor.
Alt av opp og nedpakking av filer (.rar, .img osv ) går mye fortere når man har en HDD som har litt hastighet i seg.
Og man vil generelt få en mye bedre opplevelse av å ha en rask OS disk.
For i et slikt oppsett er det HDDn som er flaskehalsen.
Vis hele sitatet...
HDD er flaskehalsen i alle oppsett. Så fremt du ikke har SSD disker i RAID. Ja, alt går fortere. Men er det verdt det? Er vel kanskje like greit med 2 disker i RAID0 da?

Du nevner det med utpakking av filer. Hvem bruker en raptor som lagringsdisk? Den blir mest brukt til OS og spill. Er det verdt 1295,- for 150GB når du kan få to 640GB disker som du kan sette i RAID0 som vil yte like bra.
Sist endret av SemiColon; 1. november 2009 kl. 20:11.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
HDD er flaskehalsen i alle oppsett. Så fremt du ikke har SSD disker i RAID. Ja, alt går fortere. Men er det verdt det? Er vel kanskje like greit med 2 disker i RAID0 da?

Du nevner det med utpakking av filer. Hvem bruker en raptor som lagringsdisk? Den blir mest brukt til OS og spill. Er det verdt 1295,- for 150GB når du kan få to 640GB disker som du kan sette i RAID0 som vil yte like bra.
Vis hele sitatet...
Verd det?
Ja

Jeg kjører en god del filer på min raptor.. Enkelt og grett fordi man har en god del plass på den når alt annet er installert
Ikke permanent lagring, men lagring av filmer o.l man skal se

1 disk vs 2 disker...
Jeg vet hva jeg ville ha valgt. Blir 1 disk mindre i kabinettet, som fører til mindre varme og man vil ha om nødvendig plass til 1 ekstra disk senere...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Verd det?
Ja

Jeg kjører en god del filer på min raptor.. Enkelt og grett fordi man har en god del plass på den når alt annet er installert
Ikke permanent lagring, men lagring av filmer o.l man skal se

1 disk vs 2 disker...
Jeg vet hva jeg ville ha valgt. Blir 1 disk mindre i kabinettet, som fører til mindre varme og man vil ha om nødvendig plass til 1 ekstra disk senere...
Vis hele sitatet...
Nå produserer vel en raptor mer varme enn en vanlig disk. En disk mindre i kabinettet, mindre varme og mer nødvendig plass til en ekstra disk senere? Hvis han kjøper to 640GB disker vil han få 1280GB, kjøper han en raptor disk får han 150GB/300GB. I forhold til plass/diskplass så vil han tjene mer på å kjøpe to 640GB disker.

Når du kan få 8.5 ganger så mye lagringsplass og fortsatt spare 300,- så kommer du med de idiotiske grunnene til å ikke kjøpe to disker, når du begynner å kverulere om en sak du vet du tar feil i, hvorfor fortsetter du? To disker i RAID0 vil i teorien yte "dobbelt" så bra, men rundt 10-12OPM, de vil derfor yte bedre enn raptor. Slik jeg ser det så gir jo det mer profitt enn en raptor disk, hva mener du?

Alt i alt, plass/diskplass/ytelse/pris så tjener han mye på å kjøpe to 640GB disker å sette de i RAID0.
Sist endret av SemiColon; 1. november 2009 kl. 20:36.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Nå produserer vel en raptor mer varme enn en vanlig disk. En disk mindre i kabinettet, mindre varme og mer nødvendig plass til en ekstra disk senere? Hvis han kjøper to 640GB disker vil han få 1280GB, kjøper han en raptor disk får han 150GB/300GB. I forhold til plass/diskplass så vil han tjene mer på å kjøpe to 640GB disker.

Når du kan få 8.5 ganger så mye lagringsplass og fortsatt spare 300,- så kommer du med de idiotiske grunnene til å ikke kjøpe to disker, når du begynner å kverulere om en sak du vet du tar feil i, hvorfor fortsetter du? To disker i RAID0 vil i teorien yte "dobbelt" så bra, men rundt 10-12OPM, de vil derfor yte bedre enn raptor. Slik jeg ser det så gir jo det mer profitt enn en raptor disk, hva mener du?

Alt i alt, plass/diskplass/ytelse/pris så tjener han mye på å kjøpe to 640GB disker å sette de i RAID0.
Vis hele sitatet...
Det du sier er riktig og kan ikke diskuteres på. Man vil få kjappere hastigheter og mere diskplass med oppsettet i RAID0 du nevner i forhold til Raptor'en, men du må tenke på at dette handler alt om hva man er ute etter.
Etter hva jeg ser prioriterer du ytelse og diskplass langt framfor støy, flere kabler, ekstra varme, og én ekstra fysisk harddisk i kabinettet.
For noen veier disse bakdelene mer enn fordelene diskplass og ytelse, derfor finnes det folk som heller ville valgt alternativet Blackkoz nevner.
Det kan være fordi de har et lite kabinett, svært høye temperaturer i kabinettet eller at de hater støy. Og slik kan man forsette.

Personlig hadde jeg gått for ditt oppsett SemiColon, men jeg har full forståelse for at noen syntes bakdelene med det er for store.
En raptor disk vil vel gi mer støy? Slik som jeg vet er vel Black serien til WD og Spinpoint serien til Samsung ganske stille. Spinpoint F3 yter vel bedre og avgir mindre støy, billig er den og.
Delene vil passe sammen, men vil anbefalle deg å kjøpe annen disk.

Har selv sånne harddisker, og de klarer ikke gjøre mange ting avgangen.

Installerer du feks. et spill, vil den hakke osv. om du spiller av video i samme slengen.
Etter diverse erfaringer med både Western Digital, Samsung og Raptor i RAID0 og uten raid er jeg rimelig sikker på at disken "med lyd i" ville lagd mindre støy en to stillegående. Har ikke prøvd F3 enda så hvis den er veldig stillegående kan du jo utelukke problemer med støy.
Ser ikke helt hva du skal med å sløse bort så mye penger på Core i7 og et så dyrt hovedkort. Et godt tips når du legger ut en slik tråd er å si litt mer om hva maskinen brukes til. Til de fleste praktiske formål er det bedre å kjøpe Core i5 750 og et billig LGA1156-hovedkort, og så bruke pengene spart på en hore eller sette dem på sparekonto.
Trådstarter
9 0
Hei, bestemte meg of å avbestille pcen siden mange av delene ikke kom på en stund. Jeg så Nichotins post og slang sammen en i5 pc i steden. Har prøvd å følge tipsene jeg har fått fra dere og fikk dette.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...6-00E506109E66

Ser dette bra ut? Pc'en vil bli brukt til noe spilling (ikke veldig krevende spill) og bilderedigering. Vil ha et DX11 kort da dette åpner muligheter for å leke seg litt når spill\programmer med støtte for dette kommer.
Helt greit det der. Men trenger du ikke mer plass enn 300GB? Bytt ut RAM'en til: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492604
Trådstarter
9 0
Som nevnt tiligere så har jeg 1TB disk liggendes for lagring, så 300gb skal nok holde. Bør man ikke ha mer enn 4gb ram?
Må ikke ha mer enn 4GB, poenget er mer det at du bør kjøpe to 2x2GB-kit hvis du ønsker å ha mer enn 4GB. Socket LGA1156 har fire minnespor (to minnekanaler), mens LGA1366 har seks minnespor (tre minnekanaler). Minnet du har lagt i handlekurven har tre brikker og er beregnet på LGA1366-oppsett.
Trådstarter
9 0
Ok, da går jeg får 4gb'en som ble postet. Skal disse 2gb'ene kobles på samme "side" på hovedkortet (rød+gul) eller begge på rød eller gul? Antar det er dette du mener med minnekanaler.
Begge på rød eller gul. Dette står i manualen til hovedkortet.
Trådstarter
9 0
Ok, takk for svarene, da skulle alt være i orden?
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...3-2606F9814EE9
Sist endret av Draek; 8. november 2009 kl. 19:29.
Knall PC det der, Draek. Lykke til