Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1445
Heisann. Skal snart ha meg ny bærbar PC, til noe rundt 7-8k. Denne gangen har jeg lyst på noe som fortsatt virker etter to år, i motsetning til den billige acer-laptopen min der kabinettet har begynt å sprekke og skjermhengslene ikke virker mer, etter to år. Tenkte at jeg skulle ha 12" eller 14.1" eller hva som helst i mellom. Så jeg fant Multicom Compal som i alle fall gir greie spesifikasjoner i forhold til pris. Men til det som teller - er det en plastleke som virker i to år med normal bruk, eller er den et dugelig verktøy jeg kan ha i noen år? Har også tatt en titt på ThinkPad SL300. Den ser også ut til å gi greie specs for pengene, og jeg har fin erfaring med thinkpads fra før. Er klar over at dette er "billigserien" og ikke like god kvalitet som de dyreste, men den må da være bedre enn en acer? Tåler den noen år med mye, normalt bruk?
thinkpad er det shit, spør du meg.. de klarer som regel et par år uten noe problem, har hatt 5-6 stk opp gjennom og aldri blitt skuffet egentlig. mange mener de har tapt seg etter at det ble lenovo og ikke ibm, men det er ikke så mye å si på dem mener jeg.
veldig fine robuste pc'er som takler en del=) lagd for å brukes.
hadde det vært meg som skulle kjøpe ny, hadde det blitt en thinkpad.
Multicom sine bærbare er kraftige maskiner til en "billig" penge, men de blir noe helt ufattelig varme
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Jeg har hatt en Multicom Compal IFL90 i overkant av to år, og har ikke hatt noen problemer med den. Maskinen både føles og ser robust ut.
Sitat av c#mn Vis innlegg
Multicom sine bærbare er kraftige maskiner til en "billig" penge, men de blir noe helt ufattelig varme
Vis hele sitatet...
Dette kan ha noe med støvet i maskinen. Om den brukes ofte på steder hvor det er mer støv, som f eks i senga, sofaen osv..

Vet ikke hvor mange bærbare maskiner jeg har fått "kalde" og ikke bråkete igjen med en kontrollert og forsiktig blås med en kompressor.
Jeg har kjøpt begge mine bærebare på Multicom og jeg har aldri hat noen klager.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Dette kan ha noe med støvet i maskinen. Om den brukes ofte på steder hvor det er mer støv, som f eks i senga, sofaen osv..

Vet ikke hvor mange bærbare maskiner jeg har fått "kalde" og ikke bråkete igjen med en kontrollert og forsiktig blås med en kompressor.
Vis hele sitatet...
Støv har her ingenting med saken å gjøre. Har hatt maskina i to år nå til jul og den har vært like varm fra dag en. Det er faktisk så ille at jeg ikke kan ha maskinen på fanget hvis jeg ikke har på meg joggebukse/olabukse. Bare lår og maskin er det samme som å brenne seg.

Maskinen bråker ikke så mye med mindre jeg kjører Call of Duty 4 eller andre krevende spill på den.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.amentio.no/PartDetail.asp...c:36159%3br:pg

Den der ser også rimelig grei ut! Lest et par reviews og den fikk jevnt over god omtale. Største minuset for min del er 1.4GHz prosessor - kan dette kjøre spill som for eksempel Fallout 3, om enn på lav eller medium?
Sitat av c#mn Vis innlegg
Støv har her ingenting med saken å gjøre. Har hatt maskina i to år nå til jul og den har vært like varm fra dag en. Det er faktisk så ille at jeg ikke kan ha maskinen på fanget hvis jeg ikke har på meg joggebukse/olabukse. Bare lår og maskin er det samme som å brenne seg.

Maskinen bråker ikke så mye med mindre jeg kjører Call of Duty 4 eller andre krevende spill på den.
Vis hele sitatet...
Sitter selv med en Compal KHLB2, ligger idle på 38-40 grader på cpu og vga. Når jeg kjører krevende spill ligger maks på 56 grader på cpu og 59 grader på vga mens jeg sitter med laptopen i fanget.

Kan med andre ord ikke gjelde alle Multicoms maskiner.

Til trådstarter: Jeg har hatt min Compal i ca 5 måneder og er storfornøyd så langt.
Sist endret av danielsk; 20. oktober 2009 kl. 21:13.
Jeg har en Multicom Compal IFL 90. Jeg har hatt den i 2 år, og er stortsett fornøyd.

Det siste halve året har den blitt dårligere.
Taster detter av (Den blir behandlet ganske pent), batteriet varer ikke mer en 3 min, før den slokker.
Jeg har ikke tid til og sette den i hibernate hvis jeg kobler fra strømmen ( litt kipt når jeg skal hjem fra skolen:/ )
Den blir ekstremt varm når man kjører litt tyngre program.

Men bortsett fra det siste er det ingen ting negativt med multicoms pc'er
Batteriet holder like godt som du behandler det. Noen tips: Aldri ladd det helt ut, la det være igjen 10-15% for å sikre levetiden. Ikke utsett det for mye kulde. Klarer du de to tingene der så skal batteriet holde lengre. Varmen kan fikses med å blåse luft inn i vifte hullene.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
http://www.amentio.no/PartDetail.asp...c:36159%3br:pg

Den der ser også rimelig grei ut! Lest et par reviews og den fikk jevnt over god omtale. Største minuset for min del er 1.4GHz prosessor - kan dette kjøre spill som for eksempel Fallout 3, om enn på lav eller medium?
Vis hele sitatet...
Har denne, helt grei pc. eneste jeg har en bedre cpu, hakket bedre. Greier cs og trackmania helt fint. Eneste jeg har spilt. Men tror du skal lete før du finner kraftigere på d prisnivået..
Tja, skjermkortet er vel helt greit og skulle kunne klare fallout, men prosessoren er kanskje en flaskehals? Hvordan er konstruksjonen på den da, i forhold til en thinkpad for eks.? Ser i alle fall mye bedre ut enn Acer Aspire-serien og slikt med tanle på konstruksjon.
Sitat av kakeflekk Vis innlegg
Tja, skjermkortet er vel helt greit og skulle kunne klare fallout, men prosessoren er kanskje en flaskehals? Hvordan er konstruksjonen på den da, i forhold til en thinkpad for eks.? Ser i alle fall mye bedre ut enn Acer Aspire-serien og slikt med tanle på konstruksjon.
Vis hele sitatet...
Ingen Acer-pc er i nærheten av en Thinkpad i byggekvalitet.
Nå er ikke dette en aspire for eksempel som ikke varer lenger enn to år, men en travelmate som visstnok skal være veldig mye bedre enn de billigere aspire-PCene. Regner ikke med at den kan måle seg med en thinkpad som koster det dobbelte, men en sammenligning hadde da ikke skadet.. Også hvordan den er i forhold til SL300, som er en billig-thinkpad og det mest sannsynelige andre alternativet...
▼ ... noen uker senere ... ▼
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Har hatt en multicom-laptop i over 2 år nå og jeg har bare hatt feil med den siden jeg fikk den.. Og multicom mener de ikke finner noen feil på den.. Vil ta det med en klype salt og heller kjøpe fra noen som har påvist god service.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Skal du ha en bærbar med god byggekvalitet er det thinkpad eller mac med aluminium som gjelder.
Bærbare fra Acer og fujitsu siemens for privatbrukere er noe av det verste som finnes i forhold til plastkvalitet. Plast sprekker, og skruer detter ut.
Det er hvertfall min erfaring fra tidligere modeller, men den som ble linket til her så ikke så ille ut, men vet ikke om det bare ser sånn ut.
Sist endret av datagutten; 5. november 2009 kl. 20:09.