Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1718
Hei, jeg har et lite prosjekt der jeg skal bruke et kinesisk overvåkingskamera som viltkamera, eller egentlig husdyrkamera (håper det ikke blir noen ville dyr...). Kameraet skal jeg kjøpe på dx.com.

Siden kameraet skal stå ganske langt unna huset virker det desidert enkleste om jeg kan benytte power over ethernet, men jeg har ingen erfaring med dette. Er det rett frem? Kan jeg bruke en hvilken som helst nettverkskabel? Har tenkt å kjøpe en 100m rull og strekke, og dette har jeg gjort før, så jeg har både kontakter og riktig tang til oppgaven.

Så vidt jeg forstår støtter kameraet POE, så spørsmålet dreier seg bare om kabelen enn så lenge. Når dette er avklart blir det jo interessant å forsøke å forstå hva kameraet skal kobles til - ruter? Direkte til PC? Jeg trenger ikke få noen uttømmende beskrivelse, men en pekepinn i hvilken retning jeg skal lese videre setter jeg pris på.

Takk for oppmerksomheten!
Kameraet og pc kobles til PoE switch. Switchen kobles til routeren. Da skal begge finne hverandre.

Alternativt kan du sette opp statisk ip på pc som kameraet skal koble seg på, men da trenger du et ekstra nettverkskort i pc. Førstnevnte er lettere.

Edit: har forsøkt et 100m strekk cat5 utendørs før over PoE, og slet selv betraktelig med stabilitet. Typen jeg brukte var riktignok uskjermet cat5e ment for innendørs.
Sist endret av Patrick; 20. juli 2015 kl. 00:33.
Man må jo ikke ha en PoE swich. Det er mulig å bruke en vanlig switch i kombinasjon med et PoE-adapter slik som dette: http://www.tp-link.com/en/products/d...TL-POE200.html
Overskuddsmateriell
For de som leser kommentarene på kameraet så støtter det ikke det PoE.

Som tips der står det at man kan bruke en PoE splitter eks (Har ikke sjekket at pluggene passer):
http://www.aliexpress.com/item/5V-12...347327064.html


Kameraet støtter PPPoE noe som er noe helt annet
Sist endret av Bullhill; 20. juli 2015 kl. 08:20.
Trådstarter
Ja, akkurat, jeg leste også de kommentarene og lurte litt.

Det betyr at jeg har en switch med PoE, hvor jeg kobler til nettverkskabelen, strekker den til kameraet, og ved kameraet bruker jeg en slik adapter for å koble rett på hhv. strømforsyningen og nett på kameraet. Har jeg forstått?

Nå er jeg ikke 100% sikker på plasseringen av kameraet ennå - skal overvåke min egen saueflokk - det kan hende jeg ender opp med betraktelig kortere strekk enn 100 meter.

Patrick: Har du noen formening om hva det var som gjorde det ustabilt? Kabelen selv? De kablene jeg har kikket på, forskjellige leverandører av CAT5 og 6, sier ingenting om utendørs bruk, altså regner jeg med at de er ment for innendørs? Kunne vurdert å legge kabelen i et rør selvsagt, men da får jeg plutselig et insentiv for å holde strekket kort...
Overskuddsmateriell
Trenger ingen PoE switch, du har en slik adapter i begge ender. Se bilder
Trådstarter
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Trenger ingen PoE switch, du har en slik adapter i begge ender. Se bilder
Vis hele sitatet...
Ah, beklager, skulle sjekket bedre. Da er alt klart, takk!
Det eneste du risikerer ved å bruke vanlig cat5/6-kabler utendørs er vel at plastikken forvitrer og sprekker opp etter en stund. Om du kan rulle sammen kabelen og ta den inn om vinteren så vil den vel holde lenger men 100m tp-kabel koster jo ikke all verden så om du må bytte den ut annenhvert år så er jo ikke akkurat det så veldig avskrekkende kostnad. I alle fall så lenge det er uproblematisk å strekke ny.
Sist endret av Jerazol; 20. juli 2015 kl. 16:09.