Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 958
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg har laget et program for å få ÆØÅ på engelsk dvorak i Windows på samme måte som på Mac OS X. Mappingen er
Win+A = å Win+Shift+A = Å
Win+' = æ Win+Shift+' = Æ
Win+O = ø Win+Shift+O = Ø

Jeg hacket det sammen i løpet av noen timer (hvorav det meste ble brukt på å finne ut av elendig Win32 API). Programmet er utrolig snevert, så tviler egentlig på at noen her har bruk for det. Men kanskje noen kan ha bruk for kildekoden. Prosjektetfilene er for Microsoft Visual C++ 8 Express (eller noe, sikkert noe "Beta" og "Ultimate" eller "Home Edition" slengt inni der). Funker fint på tynnklientene vi har på skolen, men funker ikke i Pidgin av en eller annen grunn (tipper det gjelder alle GTK+ programmer)

http://folk.ntnu.no/audunwi/dump/HotKey.zip
Sist endret av Skyfex; 3. mars 2008 kl. 22:14.
Når du kopierer filene inn på hjemstedet på ntnu serverne gjennom m:\ eller ssh eller whatever må du sette rettigheter selv slik at 'others' kan lese den :>
Sist endret av dword; 6. mars 2008 kl. 20:44.
▼ ... over et år senere ... ▼
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
dword: Tok bare et år, men nå er det fikset :P

(Edit: Jeg fikk bruk for programmet mitt selv på jobb i dag, og kom ikke på hvor jeg hadde lagt det, så søkte opp denne tråden.. litt dumt at den ikke egentlig har vært tilgjengelig)
Sist endret av Skyfex; 21. juli 2009 kl. 09:23.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Dvorak? Trodde ikke noen brukte det noe særlig.
Du mener vel ikke Engelsk Layout QWERTY?
Nei, han mener DVORAK. Les posten hans?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg leste posten hans, ellers ville jeg ikke spurt. Lurte på omdet var typo. Aldri vært borti noen bruker DVORAK irl. Derfor jeg lurte litt.
Skyfex, noen formening om hva som er best av QWERTY og DVORAK? sånn personlig?
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Asoke: Jeg foretrekker dvorak, synes det er mer behagelig siden fingerne ikke beveger seg like mye. Men det går mest på følelsen av å skrive, vet ikke om hastigheten er noe bedre.

Jeg kan jo også svare på spørsmål #1 jeg har fått av andre med det samme: Det er null problem å bytte mellom Qwerty og Dvorak hvis man bruker begge om hver andre jevnlig. Det er ikke noe annerledes enn å bytte mellom sykkel og skateboard. Muscle-memory tar seg av alt. Men jeg har merket at Dvorak-minnet mitt er litt knyttet til laptoppen min, siden det er nesten bare der jeg bruker det. Når jeg prøvde å bytte på jobben bommet jeg noen ganger i starten fordi jeg antok at den var på Qwerty.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Asoke: Jeg foretrekker dvorak, synes det er mer behagelig siden fingerne ikke beveger seg like mye. Men det går mest på følelsen av å skrive, vet ikke om hastigheten er noe bedre.
Vis hele sitatet...
QWERTY ble laget på grunn av at det ikke skulle gå an å skrive i for høy hastighet på skrivemaskiner, siden de hadde problemer med å registrere for raske trykk. Utrolig nok ble dette en standar, selv om maskiner i senere år ikke har problem med å registrere raske trykk.

DVORAK ble laget for å skrive hurtig, ettersom maskinene hadde utviklet seg.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av prenix Vis innlegg
QWERTY ble laget på grunn av at det ikke skulle gå an å skrive i for høy hastighet på skrivemaskiner, siden de hadde problemer med å registrere for raske trykk. Utrolig nok ble dette en standar, selv om maskiner i senere år ikke har problem med å registrere raske trykk.

DVORAK ble laget for å skrive hurtig, ettersom maskinene hadde utviklet seg.
Vis hele sitatet...
Helt riktig. Eller, rettere sagt: på QWERTY skal to tastetrykk være lengst mulig unna hverandre til en hver tid, slik at du ikke får to stempler som låser seg sammen. Vi hadde en gammel skrivemaskin i bokhylla når jeg var liten, og opplevde det selv når jeg lekte med den.

Men dessverre er det ingen klare bevis på at en som er rask til å skrive med QWERTY er treigere enn en som er rask til å skrive med Dvorak. Når du kommer til en viss WPM, så er det andre ting som hindrer deg enn layout.

Men på den annen side er nok Dvorak merkbart bedre for folk som allikevel ikke skriver optimalt. Mao: Man lærer seg fortere å skrive raskt med Dvorak (vil jeg tippe)
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Men dessverre er det ingen klare bevis på at en som er rask til å skrive med QWERTY er treigere enn en som er rask til å skrive med Dvorak. Når du kommer til en viss WPM, så er det andre ting som hindrer deg enn layout.
Vis hele sitatet...
Må bare påpeke at verdensrekorden er tatt med DVORAK :-)

Barbara Blackburn’s achievement of 212 wpm using a Dvorak keyboard
Vis hele sitatet...
src: http://en.wikipedia.org/wiki/Dvorak_Simplified_Keyboard