Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3260
Hei alle sammen!


Har bare et raskt spørsmål i.h.t leiepriser.

jeg bor da i et kollektiv med rundt 13 stk.
snitt pris for hvert rom ligger på rundt 4500kr, uansett størrelse.
Rommene er ikke veldig forskjellige i størrelse, men nok til at en merker det. Vi har i tillegg 2 loftsleiligheter som er omlag 8m2 med skråtak, som også betaler 4500kr.

Altså samme pris som oss som har større rom (10-12 m2), uten skråtak. ¨

For rundt 1 mnd siden flyttet den ene leietageren på loftsrommet ut, og det kom fort ut en annonse på finn.no
Den nye prisen på loftsrommet er nå da 3600kr.

Det jeg så lurer på, er om naboen til den nye leietageren som betaler 3600 også kan betale 3600kr istedenfor 4500kr. Rommene er jo 100% identiske, som jeg tenker er ganske urettferdig.


Kan denne personen bare begynne å betale 3600kr slik som den nye naboen, eller er dette noe vi må ta opp med huseier?
Finnes det eventuelt lover for dette
Hva sier kontrakten?
Urettferdig? Hvis du kjøper deg en ny tv, er det urettferdig at den kommer på salg 2 mnd senere? Mener du at du kan gå og kreve å få tilbake mellomlegget?

Nei, det er ikke urettferdig. Dere har vel signer leieavtaler hvor det står hvor mye dere skal betale.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Han kan be om å få skrevet en ny kontrakt med den prisen. Hvis ikke går det ikke ann å plutselig betale mindre enn i kontrakten som er gjeldende akkurat nå.
Kontakt utleier, så vil det sikkert være mulig å inngå en avtale!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
dette er ikke en økning i leiepris så linken blir irrelevant.

du må fortsette å betale 4500,-, om huseier ønsker å leie ut en lik leilighet billigere til noen andre i etterkant så er det hans sak.
Sitat av somnium Vis innlegg
dette er ikke en økning i leiepris så linken blir irrelevant.

du må fortsette å betale 4500,-, om huseier ønsker å leie ut en lik leilighet billigere til noen andre i etterkant så er det hans sak.
Vis hele sitatet...
Jeg gir meg, selv om det høres fornuftig ut at man ikke kan ta forskjellig pris på et rom med samme størrelse/kvalitet, men jeg hverken leier ut, eller har satt meg inn i noen lov rundt utleie av bolig.

Ts får kontakte huseier. Verste som skjer er at du ikke får satt ned leien.
Snakker nå for en annen jeg bor med, og er noe sjenert. Så hun tør ikke å bruke stemmen sin mot huseieren som kanskje mange av oss andre kan.

Greit nok at kontrakten hennes fra 2012 sier 4500kr. Men når en ny leietager i 2013 får et identisk rom, og betaler hele 900kr mindre, så finner jeg det noe urettferdig.

Regner vell med at dette må tas opp med huseier personlig

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Urettferdig? Hvis du kjøper deg en ny tv, er det urettferdig at den kommer på salg 2 mnd senere? Mener du at du kan gå og kreve å få tilbake mellomlegget?

Nei, det er ikke urettferdig. Dere har vel signer leieavtaler hvor det står hvor mye dere skal betale.
Vis hele sitatet...
Om du betaler 900kr mer enn naboen for et identisk rom, ville jeg regne med at du fant det urettferdig.

Få hue ut av ræva di og slutt å lek den rettferdige jesus.

Jeg sier heller ikke at du skal få igjen mellomlegget for X antall måneder heller.
men en likestilt reduksjon i pris mellom dem begge
Det er vanskelig å skaffe greie leitagere på denne tiden.
Å selge med rabatt er bedre enn at rommet blir stående tomt.
Det kan jo være at prisen stiger til høsten.
Du bør heller fokusere på å bli tildelt ett større rom når det blir ledig.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Snakker nå for en annen jeg bor med, og er noe sjenert. Så hun tør ikke å bruke stemmen sin mot huseieren som kanskje mange av oss andre kan.

Greit nok at kontrakten hennes fra 2012 sier 4500kr. Men når en ny leietager i 2013 får et identisk rom, og betaler hele 900kr mindre, så finner jeg det noe urettferdig.

Regner vell med at dette må tas opp med huseier personlig



Om du betaler 900kr mer enn naboen for et identisk rom, ville jeg regne med at du fant det urettferdig.

Få hue ut av ræva di og slutt å lek den rettferdige jesus.

Jeg sier heller ikke at du skal få igjen mellomlegget for X antall måneder heller.
men en likestilt reduksjon i pris mellom dem begge
Vis hele sitatet...
Har du tenkt på at rommet til 3500 kr ?muligens ikke er i like god stand som rommet til 4500 kr?
True phreak.
Det er dårligere marked midt på vinteren, og prisene er lavere. Når du leier en bolig betaler du ikke kun for selve boligen, men også tryggheten det gir å ha et sted å bo, og således varierer prisen med etterspørselen.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Har du tenkt på at rommet til 3500 kr ?muligens ikke er i like god stand som rommet til 4500 kr?
Vis hele sitatet...
jeg kan forsikre deg at rommene er 100% identiske. Både i stil og kvalitet
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det spiller jo ingen rolle hva du syns er rettferdig eller ikke. Hun har gått med på å betale 4500kr, og kan ikke da i ettertid komme å si at hun vil ha prisreduksjon fordi noen andre har fått tilsvarende leilighet billigere. Hun kan prøve å reforhandle kontrakten, men jeg ser ingen grunn til at utleier skulle gå med på noe sånt, og hvis det ikke går står hun fritt til å finne seg et annet sted å bo hvis hun syns hun betaler for mye for rommet hun disponerer i dag.
Sist endret av Tias; 12. januar 2014 kl. 19:57.
Hun kan leie rommet til 3500kr når hennes kontrakt slutter/oppheves.
I prinsippet er prisen en betaler i leie den som er beskrevet i leiekontrakten. Dersom noen leier et tilsvarende rom for en lavere pris, så er dette ikke synonymt med at noen som allerede har en kontrakt som er signert med "gammel" pris skal få en prisreduksjon.

Leietakeren kan selvfølgelig ta opp dette med utleier og spør om det er mulig å få lavere leiepris mtp. at noen som leier et identisk rom har lavere husleie, men det er absolutt ingen krav på dette, da utleier selv bestemmer utleieprisen.

Den eneste måten jeg kommer frem til at prisen kan "senkes" er dersom leietaker leier ut kontraktlengden og deretter spør om "ny kontrakt" med lavere leiekostnader mtp. leieprisen på det identiske rommet.