Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1663
Jeg har speedtest som jeg tester på AVG, og den viser: Download speed 13,86 mbps og Upload speed 4,6 mbps, det skal visst være ganske bra sies det, men det er bare det at jeg ikke helt vet hva som testes, er det maskinen, trådløs nett....? Jeg vet jo at det eks betyr nedlastet hastighet 13,86 millioner byte pr sekund.
det er farten du har inn og ut til verden.
Test ned farten med feks denne
Jeg har 30 mbps linje fra get. 30 mbps tilsvarer 3,75 megabytes. Når jeg laster ned med torrents som klarer å laste ned aktivt med 3-3.5 megabytes/sekund, hvorfor kan jeg da kjøre en speedtest som sier at jeg 25 mbps linje, uten å påvirke nedlastingshastigheten via torrenten?

30 mbps = 3,75 megabytes
speedtest sier 25 mbps = 3.125 megabytes

for enkelhetsskyld la oss regne om til 4 megabytes på full linje, og speedtest viser til 3 megabit linje (speedtest) når jeg laster ned på torrents, som bruker rundt 3,5 mb (torrents).

4 - 3,5 = 0,5
0,5 - 3 = -2,5

jeg sitter da altså med 2,5 i gjeld på nettlinjen min. Dette gir ingen mening, er det mulig at speedtest lyver?
Vanligvis når man bruker mye av linjen sin ellers, så ser man at hastigheten på torrents (i mitt tilfelle µtorrent) gradvis synker hver gang den oppdaterer hastighet. µtorrent oppdaterer litt raskere enn et sekund, og litt tregere enn et halvt sekund. Speedtest bruker nesten 15 sekunder på å teste nedlastingshastighet før den går over til opplastingshastighetstesten. Dvs. at jeg skal jo gradvis merke at µtorrent sin nedlastingsindikator skal gradvis begrense i løpet av de 15 sekundene?
Sist endret av Patrick; 12. februar 2013 kl. 17:56.
Jeg blir litt forvirret når du bruker mbps som forkortelse for både megabyte/sek og megabit/sek. Kanskje du er litt forvirret selv?

Man må holde tunga i rett munn her:
b=bit
B=Byte
Mb/s eller Mbps = Megabit per sekund
MB/s eller MBps = Megabyte per sekund
mb/s eller mbps slik du skriver det betyr egentlig millibit per sekund.
Skolen min har, 23000 kb/s, er det jævli bra eller? hahah tar noen sekunder og downloade spill osv, bor 1 min unna skolen min så bruker det nette noen ganger når jeg er hjemme og
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
Test ned farten med feks denne
Vis hele sitatet...
Visste ikke at du brukte Justin Bieber linux
Sitat av grims Vis innlegg
Visste ikke at du brukte Justin Bieber linux
Vis hele sitatet...
Og du snakker om?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Rizna Vis innlegg
Skolen min har, 23000 kb/s, er det jævli bra eller? hahah tar noen sekunder og downloade spill osv, bor 1 min unna skolen min så bruker det nette noen ganger når jeg er hjemme og
Vis hele sitatet...
23Mbit ? Det er da ikke mye å skryte av, dog når jeg jobbet i skolesektoren var det enda mange distriktskoler som hadde 0.5Mbit.

Sitat av cos Vis innlegg
det er farten du har inn og ut til verden.
Vis hele sitatet...
Det er det egentlig ikke, det er hastigheten noden du tester klarer å oppnå mot verdenen, som kan være betydelig dårligere enn det den faktiske linjen din er.