Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 16468
Jeg har tenk på å lage busskort lenge....men aldri blitt no av.
Jeg bor i Kr.Sand og her har vi http://www.tkbrovig.no/grafikk/ungdomskort.gif kort.
er ganske sikker på at disse bare går på dato, og det nye metro systemet tror jeg bare et til å oppdatere busstider.
har en http://www.mamut.com/homepages/Norwa...ge/subdet9.htm som jeg har lest noen busskort med, med
da får jeg at de er Vpp kryptert. Her ligger det jeg får ut av kortet http://www.ccnp.no/buss.hex
har prøvd å decode det sjøl, men da får jeg bare opp masse tall som slutter på 1994, så tror jeg gjør noe feil
har prøvd å google på vpp men finner ikke no fornuftig

for å være helt sikker på hva det nye metro systemet er går det ann å gå 2/3 stk ned til bussen as å late som du har et skole projekt om det nye metro systemet og vil vite
mest mulig om det
og hvis jeg klarer å lage kort kan jeg teste de når det er en buss sjofør jeg kjenner kjører så kan jeg se hva som kommer opp på skjermen han sin oxo.
skal nok klare dette.....må bare finne noe som knekker vpp krypteringa
Si ifra hvis du klarer det da...Så møtes vi en gang i måneden til å fornye kortet mitt
Har du ikke mulighet for å sammenligne dette kortet med et for måneden tidligere?
Si ifra om du klarer det, så skal jeg sende deg ett fra Rogaland (vil gjerne ha ett også )
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
Har lånt mange kort for å se om det er noe forskjeld på de....men alle er helt like
så jeg må finne noe som tar den Vpp krypteringa for å lese det som er viktig
Hehe, kjøper gjerne et jeg også.
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
må vel nesten prøve å få d til nå....siden så mange vil ha
skal god snakke med en som vet ossen jeg kan gjøre det
Men hvis det ikke funker, og du kortet har gått ut på dato, kommer det bare opp: "Kortet er utløpt", eller liskom "Omg..du har h4xxa kortetet!"?
Hvis det kommer det første er det jo bare å ha med litt penger når man prøver
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
når jeg skal teste kortet setter jeg meg bare på en buss...der jeg kjenner buss sjoføren.....med laptopen og kort brenneren.....og tester de ettervært som jeg lager de
hehe Effektivt hvertfall!
Men hva sier kortmaskinen hvis det ikke funker?
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
den piper eller.no....det finner jeg fort ut av :P
Jeg bor også i krsand.. :> Uansett, den linken til buss.hex funker ikke...
Oh, kunne ikke noen ha prøvd på noe slikt her i Trondheim også? T-kort eller hva fean de heter er jo svindyre.
Hvis du får til dette må jeg avtale nærmere med deg
Øy, kan du forklare meg hvordan du har prøvd å kneppe den krypteringen? Fikk NULL resultater ved å google "vpp encryption".
Etter noe jævlig med googling virker det som vpp er en jævla slags video kryptering/scrambling-standard eller noe slikt i hvertfall. But that doesn't make sense, does it?
Jada jada, han tar kontakt. Det holder. Hvis dere ikke har tips til han så hold kjeft.
Tja, du er vel den eneste som ikke har noe budskap i innlegget ditt, så du kan vel holde kjeft selv..

Edit:
http://fly.cc.fer.hr/~kosc/vcrypt.html
Der er det en link som sier det meste om Vpp kryptering. Tok meg et par timer å finne..... (Nå er ikke denne posten uten mening heller. yo.)
Sist endret av rdxz; 25. april 2004 kl. 01:27.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
vcc er jo også strøm iputen for iso7816 kortene såvidt jeg har skjønt det. Uansett, flytter til trondheim til sommeren, har de disse type kortene der også? Isåfall må jeg se på den saken for dette virker meget interessant.

Edit: Så feil av vcc og vpp.. My mistake :P
Sist endret av m0b; 25. april 2004 kl. 17:58.
Skulle da tro at disse kortene ikke bare er for en by...
Jeg er ikke sikker på om det er "slike" kort vi har her, men det er i alle fall et plastkort med en liten chip på.
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
hex fila ligger her: http://mrglass.rederiet.com/ccnp/buss.hex
når jeg prøvde å decrypte den brukte jeg bare calc og noen php script til å konvertere det til andre tall.... når jeg konverterer til decimal slutter linja på 1994.
skal prøve å finne den fila jeg la d i....så kan dere se hva jeg kom fram til
Ta og les litt på den linken jeg pasta om Vpp kryptering. Jeg er visst for dum til å skjønne det, men jeg er ganske sikker på at det er relevant. Det jeg skjønner er at det ser ut som Vpp (Videocrypt) tar linjer som f.eks:

123456789

Og så på et tilfeldig sted kutter den linjen, og bytter plass med de to stedene linjen blir kuttet, så kan det for eksempel se slik ut:

678912345

Så ikke så veldig lett og dekode ut nei...

Men du får ta og prate med han fyren du kjenner.



Her er litt veldig relevant informasjon om et par svakheter i systemet:
- The dialog between the card and the decoder is the same synchronously

for all Videocrypt decoders switched to this channel. I.e., the decoder

doesn't add any card specific or decoder specific information to the

traffic. This makes it possible to use one card for several decoders.

E.g. it is possible to record the 32-byte messages broadcasted by

the station during an evening with a PC, then send these messages to

someone else with an original card who asks his card for the 60-bit

answers to all the recorded messages. If this person then sends

these 60-bit answers back, then you can use this data in order

to descramble the VCR recorded program of this evening (delayed data

transfer). However, decoding VHS recorded encrypted signals produces

minor color distortions and a few VCRs don't preserve the Videocrypt

data stream in the first invisible lines that accompanies the TV

signal. It is also possible to distribute the 60-bit answers from

one card in real-time with cables to many decoders in a house or

with radio signals to many decoders in a larger region.



- The simple cut-and-exchange encryption method and the fact that two

consecutive lines in an image are almost always nearly identical

makes it possible to try all 256 possible cut points and to select

the one which causes both lines to fit together best. This method

has alreday been implemented on fast PC's with framegrabbers which

load the image into the memory and display it corrected on the computer

screen (many seconds per frame), on parallel supercomputers which

allow almost real-time decryption and with special hardware that

achieves real-time decryption. Howevery, with this decoding method,

there are severe image quality losses and many additional problems

which together with the high hardware costs required (much higher

than a regular subscription) don't make this approach very practical

for every day usage.
Vis hele sitatet...
Det står forøvrig at det ikke er veldig lett og utnytte denne informasjonen, men dog at det ER mulig.
Sist endret av rdxz; 25. april 2004 kl. 18:09.
The embedded chip is usually attached to a contact pad which has a pattern of eight metallic segments on its surface (conforming to international standards) for VCC (power supply voltage), RST (used to reset the microprocessor of the smart card), CLK (clock signal), GND (ground), VPP (programming or write voltage), and I/O (serial input/output line). Two segments are reserved for future use (RFU). When the card is inserted into a reader, corresponding contacts in the reader come into contact with these metallic segments to provide power to the card and a means of communicating with it
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at den er "vpp" kryptert.??

Finner heller ikke noe om vpp kryptering..
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
Når jeg skal lese kortet får jeg "Vpp will be enabled. Please cancel if your card is not a PIC-card."
får heller ikke lest hele kortet. det eneste jeg får er den hex fila
Ghio, dit sitat omhandler vel VCC og ikke vpp?
Jeg vil tro at den ikke er vpp kryptert, men at det bare er noe programvaren tror. Du har ikke mulighet for å rett å slett bare dumpe hele inholder på hele kortet, eller er det kansje slik at enkelte deler av det er beskyttet?
Og klarer du å fikse det slik at vi kan laste ned den hex dumpen du har?
Tror algoritma for krypteringen er COMP128 V2 vis jeg ikke tar helt feil... Det er den algoritma som blir brukt på de nyeste simkortene..
Loeve: I Trondheim er det jo bare vanlige busskort med bildet på, de er ekstremt lett å fake.
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
Opprinnelig postet av Mortiferus

Og klarer du å fikse det slik at vi kan laste ned den hex dumpen du har?
Vis hele sitatet...
den ligger her:
http://mrglass.rederiet.com/ccnp/buss.hex
Opprinnelig postet av Mortiferus
Ghio, dit sitat omhandler vel VCC og ikke vpp?
Jeg vil tro at den ikke er vpp kryptert, men at det bare er noe programvaren tror. Du har ikke mulighet for å rett å slett bare dumpe hele inholder på hele kortet, eller er det kansje slik at enkelte deler av det er beskyttet?
Og klarer du å fikse det slik at vi kan laste ned den hex dumpen du har?
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde lest hele sitatet hadde du sett dette og...
VPP (programming or write voltage)
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av ghio
Hvis du hadde lest hele sitatet hadde du sett dette og...
Vis hele sitatet...
Sry, my fault.
Det er greit.. hehe.. Men jeg kan ikke skjønne at programmet sier at den er vpp kryptert, det eneste jeg fant om vpp var det med chipsetet...
Jeg føler meg voldsomt ignorert
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
jeg har prøvd å sammenligne med andre kort og kort fra andre mnd`r..... og jeg får helt like hex filer
tror ikke jeg klarer å lese den vesentlige delen av kortet.
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
Opprinnelig postet av ghio
Tror algoritma for krypteringen er COMP128 V2 vis jeg ikke tar helt feil...
Vis hele sitatet...
dette er jo bare for mobiler da.... ( tror jeg )

tror heller de bruker samme som piratkort, 3des
Det jeg fikk ut av den artikkelen som rdxz posta, om jeg skjønner riktig, om du knekker denne koden så kan du knekke samtlige TV kort, busskort, t-bane og tog kort ?

Mye mulig jeg misforstår :P
Opprinnelig postet av LilleGutt
dette er jo bare for mobiler da.... ( tror jeg )

tror heller de bruker samme som piratkort, 3des
Vis hele sitatet...
Jeg leste det på internett et sted man kan kjøpe slike simkort. Mobiler og busskort bruker like simkort..
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
det ser vel litt rart ut å komme med et helt hvit kort på bussen da..... tenkte jeg skulle prøve litt social engering på buss selskapet.....sånn at jeg for kjøpt mange busskort....så er d bare hjem å brenne
Opprinnelig postet av hit
Det jeg fikk ut av den artikkelen som rdxz posta, om jeg skjønner riktig, om du knekker denne koden så kan du knekke samtlige TV kort, busskort, t-bane og tog kort ?

Mye mulig jeg misforstår :P
Vis hele sitatet...
Hvis algoritmen er den samme, Ja. Men hvis ikke, nei
Opprinnelig postet av LilleGutt
det ser vel litt rart ut å komme med et helt hvit kort på bussen da.....
Vis hele sitatet...
Njaaa, bussjåføren ser jo ikke på kortene til folk, bare du gjør det litt anonymt mens bussjåføren holder på og ekspedere de som betaler med penger. Det er vel kanskje litt risky, men tror nok det skulle funka...
Som regel pleier folk å ha kortet sitt inne i lommeboka, de bare legger hele lommeboka opp på den saken som sjekker korta..
Kortet må du jo stikke inn i den maskinen (?)
Å ja.. De er litt annerledes en de vi har her.. Vi har "trådløse" kort her hvor jeg bor .. Vi bare legger bare kortet oppå en sensor som scanner kortet.
http://lists.hellug.gr/pipermail/lin...er/057521.html se på denne her vet ikke om det er riktig da har dessverre ikek lest igjennom det.... ikke bli sur vist det ikke er noe med krypteringa
Opprinnelig postet av frethomm
http://lists.hellug.gr/pipermail/lin...er/057521.html se på denne her vet ikke om det er riktig da har dessverre ikek lest igjennom det.... ikke bli sur vist det ikke er noe med krypteringa
Vis hele sitatet...
Desverre, har ikke noe med dette å gjøre..
Håper foresten at du ikke sitter å tester ut dette i bussene med kamera Kan jo virke litt mistenksomt...

(btw..busskortet mitt gikk ut i dag :P)
det finnes vite buskort i kristiansand tror jeg. de kortene som funker i hele vest-agder eller så var det de gratis kortene familien til buss sjåførene får. tror kansje det er det samme.
Opprinnelig postet av pyramide
det finnes vite buskort i kristiansand tror jeg. de kortene som funker i hele vest-agder eller så var det de gratis kortene familien til buss sjåførene får. tror kansje det er det samme.
Vis hele sitatet...
Stemmer..Er de som er i familie med busssjåførene som får et slikt, som varer et helt år. Alle kortene virker jo i hele Vest-Agder da?
Men er jo litt lurt at hvis en først skal forfalske de, at man gjør det med slike kort som gjør at man kommer gjenneom en evnt. kontroll. Må vel ha no ID-greier med de hvite kortene?
LilleGutt's Avatar
Trådstarter
39 0
og hva skal vi gjøre hvis mr nazi buss kontroll duden kommer ?? gå av å vente på neste buss eller.no ;P
Opprinnelig postet av LilleGutt
og hva skal vi gjøre hvis mr nazi buss kontroll duden kommer ?? gå av å vente på neste buss eller.no ;P
Vis hele sitatet...
Ja, særlig..for det funker! Plinger du med en gang han kommer inn, og går av på første stopp, går han bak til deg og sjekker billett/kort før du går ut...Har sett det har skjedd før. Men de skulle faktisk av der da, så de hadde gyldig kort.