Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 13687
Sitat av lidran Vis innlegg
Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, for ALT her er bare tull.

Selvsagt gjør sovemedisinen imovane deg trett. At den, av alt i verden, skulle øke selvtilliten din er rent sludder. Nå er det en del medisiner som får en noe annerledes virkning ved høyere doser, så der skal jeg ikke påstå noe når det gjelder imovane, men her snakker vi normaldosering.

Kodein et prodrug. Det er ikke aktivt i seg selv, men omdannes til morfin når det metaboliseres. Det er morfinet som gir virkningen. Hvis du vet noe som helst om morfin, så vet du at det er angstdempende. Det er ikke noe å diskutere. Dose kan selvsagt variere og vil alltid være individuelt, men det er ikke nødvendigvis meningen at man skal gå rundt å føle seg rusa i slike situasjoner.

Du skjønner at når noen sier «det er like sannsynlig at...» så er det en talemåte man bruker når noe annet godt kan skje? Det er ikke et = -tegn som indikerer at det er nøykatig like stor sannsynlighet. Og det utelukker heller ikke en tredje mulighet: at man ikke merker hverken det ene eller andre.

Men på generell basis så tar du like feil når det gjelder ritalin som når det gjelder kodein. En felles virkning av slike stimulerende midler er øket selvfølelse/selvtillitt. Det gjelder kokain (som ligner mest på ritalin i virkemåte), det gjelder amfetamin, det gjelder metamfetamin og det gjelder absolutt ritalin. Det er ikke noe å diskutere. Det er jo en av hovedgrunnene til at folk tar slike stoffer. Får man de positive virkningene av ritalin er det sannsynlig at en av dem er øket selvtillit. Nei, man blir ikke konge som på kokain, og går ikke rundt og sier «helsike for en selvtillit jeg har nå» til seg selv, det er mer subtilt. Men som med alle andre stoffer er både virkning og dosering individuelt.

Kan ikke fatte at folk absolutt må uttale seg når de åpenbart har null peiling annet en muligens egne og et par venners personlige erfaringer...
Vis hele sitatet...


Har gått på Imovane i lengre tid å personlig aldri blitt trøtt av dem, bare en god surrefølelse i hue, hørt om andre tilfeller med de samme effektene som meg og omvendt.

Alt du skriver om Kodein/Morfin er riktig, vet ikke hva du ville ha ut av det, å selvfølgelig er det ikke ''nødvendigvis meningen'' å føle seg rusa i slike sammenhenger, det er ikke noe tema engang. Er ofc enig at jeg var litt brå i svingen når det gjaldt PF effekter av dose, er jo inviduelt, men har SELV aldri opplevd noe rus av 2 PF, ikke engang 4.

Skjønner hva du mener når du skriver 'like sannsynlig'. Kan lese, men fortsatt det er ikke fakta, det er ikke 50/50 på ritalin's effekter at man enten får økende selvtillit enn omvendt, det vet jeg, orker ikke å hente kilder, les deg opp selv samt ha noen kilder du har selv erfart annet enn deg selv også er til hjelp på sånne 'påpekninger' som det her.

''på generell basis så tar du like feil når det gjelder ritalin som når det gjelder kodein. En felles virkning av slike stimulerende midler er øket selvfølelse/selvtillitt. Det gjelder kokain (som ligner mest på ritalin i virkemåte)'' Alle med erfaring med disse nevnte stoffene burde lett ha kunne påpekt at dette er UTROOLIG feil. La oss si Cola = Ritalin? Ikke på noen måte i hele verden, unntatt hjertebanken.
Imovane gjør deg selvsikker da. Fjerner jo alt av angst, selv i de minste doser.
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har selv brukt imovane for angstdemp funker bra det. Men ville ikke brukt dette i en tale situasjon der jeg gjerne har bestemt på forhånd hva som skal sies, ha en naturlig oppbygging, gode poenger osv.. Imovane får meg alt for selvsikker, kreativ og snakkesalig. Er redd alt har sausa seg sammen til usammenhengende vrøvl
Hvis man ikke er kjent med imovane kan det være skummelt. Så rådet er å bli litt kjent med det. Hvis jeg skulle holdt en konfirmasjonstale, ville jeg tatt en kvart imovane (7 mg) og et par glass vin. Men det er meg. Jeg får ca 60 imovane av min fastlege i året, bruker drt av og til som angsdempende på dagen, i visse sosiale krevende situasjoner (men da aldri mer enn en kvart eller halv tablett), og noen ganger som sovemedisin. Jeg har altså et så lavt forbruk at fastlegen er jubler. Det er imidlertid jævla skummelt å drikke mye alkohol, sammen med inntak av imovane, og på en konfirmasjon vil man nødig drite seg fullstendig ut.

Talen vil kanskje bli veldig fin. Kanskje hun til og med vil ljuge litt, eller i hvertfall smøre litt tjukkt på. Det er jo sånn det er. Man skal hedre den unge voksne. Men hvis man da senere på kvelden, snøvlende, i en imovane/alkohol-rus, skal PRESISERE hva man egentlig mente, og kanskje være litt VIS og belærende, kan det fort gå galt.
Sitat av sjangsespill Vis innlegg
Har gått på Imovane i lengre tid å personlig aldri blitt trøtt av dem, bare en god surrefølelse i hue, hørt om andre tilfeller med de samme effektene som meg og omvendt.

Alt du skriver om Kodein/Morfin er riktig, vet ikke hva du ville ha ut av det, å selvfølgelig er det ikke ''nødvendigvis meningen'' å føle seg rusa i slike sammenhenger, det er ikke noe tema engang. Er ofc enig at jeg var litt brå i svingen når det gjaldt PF effekter av dose, er jo inviduelt, men har SELV aldri opplevd noe rus av 2 PF, ikke engang 4.

Skjønner hva du mener når du skriver 'like sannsynlig'. Kan lese, men fortsatt det er ikke fakta, det er ikke 50/50 på ritalin's effekter at man enten får økende selvtillit enn omvendt, det vet jeg, orker ikke å hente kilder, les deg opp selv samt ha noen kilder du har selv erfart annet enn deg selv også er til hjelp på sånne 'påpekninger' som det her.

''på generell basis så tar du like feil når det gjelder ritalin som når det gjelder kodein. En felles virkning av slike stimulerende midler er øket selvfølelse/selvtillitt. Det gjelder kokain (som ligner mest på ritalin i virkemåte)'' Alle med erfaring med disse nevnte stoffene burde lett ha kunne påpekt at dette er UTROOLIG feil. La oss si Cola = Ritalin? Ikke på noen måte i hele verden, unntatt hjertebanken.
Vis hele sitatet...
En ting er hva du erfarer, en helt annen ting er hva medisinen skrives ut for og gjennom kliniske studier viser seg å være effktivt for. Det er og blir et hypnotikum og det vil være et sjansespill å forsøke å ta et hypnotikum for å kunne gjennoføre en tale. Jeg har brukt zopiklon i flere runder selv, som sovemedisin, og kan komme med akkurat like anekdotiske historie om hvordan jeg opplevde det. Hint: jeg blir trett. Dog ikke flunitrazepam eller nitrazepam-trett.

Du kan fremdeles ikke skjønne hva jeg mente rundt «like gjerne», selv etter at jeg presiserte det. Jeg sier på ingen måte at det er 50/50 -det var hele poenget, så les igjen. Jeg presiserte til og med, selv om det burde være unødvendig, at en tredje mulighet fantes: Hverken eller. Og siden du må ha det inn med teskje, så betyr ikke det at jeg mener det er feks 20-20-60, 35-35-30, 10-10-80 eller 1/3-1/3-1/3 (angst - selvtillit - ingen). Det kan være 7-13-80, 24-57-19, 80-5-15 eller hva som helst - poenget mitt var at det er en reell sjanse for å bli enda mer nervøs, og når man ikke har prøvd det før så er det et meningsløst eksperiment å ta det i forkant av en tale.

Og du fortsetter å ta feil. Hvorfor skriver du om ting du ikke kan? For det første sier jeg på ingen måte at cola=ritalin i opplevelse. Det jeg sier er at slike stimulerende stoffene påvirker de samme signalsubstansene i hjernen. Dette gjør at de får sammenlignbare effekter - så som øket puls, oppmerksomhet, våkenhet, libido, oppstemthet/eufori og absolutt også selvtillit/selvfølelse. Foruten andre, mer uønskede virkninger. Akkurat hvordan dette arter seg, hvor lenge det varer og hvordan det hele er «balansert» er forskjellig fra stoff til stoff og til en viss grad fra person til person. Det jeg sier er at av de andre, vanlige, stimulerende midlene, så er Ritalin mest lik kokain i virkningsmekanisme/virkmåte. Det er ikke noe å diskutere. Det finnes et utall av referanser på dette om du søker, men du kan jo begynne her: http://learn.genetics.utah.edu/conte...ction/ritalin/). Kort oppsummert: Molekylene ser ganske like ut (og siden du tar alt bokstavlig, nei ikke som i 100% like), de har lignende virkningsmekanisme, sammelignbare virkninger og interessant nok viser studier at voksne som slutter med Ritalin gjerne havner på kokain (mer enn man skulle forvente, altså overrepresentert) når de evt senere begynner med illegale rusmidler. Fordi det ligner på mange måter. Og ja, jeg har prøvd begge delene, og ja jeg opplever dem veldig forskjellig (Ritalin er rottegift i mine øyne (nei, jeg mener ikke rottegift bokstavlig)) - men ser også likhetene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Glemmer ikke denne tråden :-) Hvordan gikk det med talen?
Sitat av lidran Vis innlegg
Kan ikke fatte at folk absolutt må uttale seg når de åpenbart har null peiling annet en muligens egne og et par venners personlige erfaringer...
Vis hele sitatet...
Og det er nettopp derfor kilder er veldig viktig. Det hadde hjulpet veldig om folk hadde tatt i bruk kilder istedet for å nekte på den andres påstander, kun for å komme med en nye påstander uten kilder.

Sitat av lidran Vis innlegg
Selvsagt gjør sovemedisinen imovane deg trett. At den, av alt i verden, skulle øke selvtilliten din er rent sludder.
Vis hele sitatet...
Det er en del informasjon som tilsier det motsatte.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2674029
Denne studien sier at zopiklon har større angstempende virkning enn hva nitrazepam har. Likevel er det lurt å holde seg noe skeptisk til rapporten da den kun besto av 20 individer.

Dersom man googler så finner man mange som har oppdaget at zopiklon har angstdempende effekter.
https://patient.info/forums/discuss/...nxiety--558982
https://www.mentalhealthforum.net/fo...read37906.html

Ser man på virkemåten er det naturlig å anta at zopiklon har angstdempende effekter.

Zopiklon virker på samme måte som benzodiazepinene ved å binde seg til reseptorer i GABA-komplekset i sentralnervesystemet, og kalles derfor et benzodiazepinlignende preparat. Forskjellen mellom benzodiazepiner og zopiklon er at zopiklon har en høyere selektivitet for BZP1-reseptorene. Binding til BZP1-reseptorene gir den hypnotiske effekten, mens binding til BZP2 gir den antikonvulsive, muskelavslappende og angstdempende effekten.

Legemidler som virker som agonister på GABA-reseptorer (Gaba-analoger eller GABA-erge medikamenter) eller øker nivået av GABA, gir typisk avslappende, angsthemmende og antiepileptiske effekter. Selv om zopiklon har en høyere selektivitet for BZP1-reseptorene så har den likevel en effekt på BZP2, noe som tilsier at det kan virke angsthemmende. kilde 1. kilde 2.



Sitat av lidran Vis innlegg
Kodein et prodrug. Det er ikke aktivt i seg selv, men omdannes til morfin når det metaboliseres. Det er morfinet som gir virkningen.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke. Kodein er aktivt i seg selv. Kodein virker via opiatreseptorer i sentralnervesystemet og utenfor sentralnervesystemet, samt muligens via andre reseptorer. Det er riktig som du sier, at kodein omdannes delvis (gjennomsnittlig cirka ti prosent av inntatt dose) til morfin i kroppen, og de fleste kodeinvirkningene antas å bli formidlet via morfin dannet fra kodein, men kodein har også en effekt alene selv om den er liten grunnet liten affinitet til opioidreseptorer. Kilde 1. Kilde 2.

Sitat av lidran Vis innlegg
Hvis du vet noe som helst om morfin, så vet du at det er angstdempende. Det er ikke noe å diskutere. Dose kan selvsagt variere og vil alltid være individuelt, men det er ikke nødvendigvis meningen at man skal gå rundt å føle seg rusa i slike situasjoner.
Vis hele sitatet...
Det er veldig lite som tilsier at morfin virker angstdempende. Det er derimot veldig mye som tilsier at morfin virker angstfremkallende.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5156972/

Dersom en googler ''morphine and anxiety'' så står det ingenting eller svært lite om at morfin har angstdempende egenskaper slik som en ville forvente dersom det var tilfellet. Det står derimot mye om at morfin kan virke angstfremkallende. Kilde.
Jeg har gjort mange sånne ting før, noen ganger har det gått bra, andre ganger har jeg sagt eller gjort noe jævla dumt. Det verste er når jeg har tatt så mye at jeg ikke husker hva jeg har sagt eller gjort.

Jeg antar at venninna di gjennomfører dette uansett, så jeg anbefaler deg å be henne om å skrive konfirmasjonstalen på forhånd, så kan du se gjennom den, og bedømme om det er noe hun ikke burde si mens hun er ruset på Imovane. Få henne til å lese direkte fra talen uten å legge til egne ord underveis.
Minner om at tråden er fra februar, for dere som fortsatt tipser hva trådstarter burde gjøre. Hadde vært gøy med en oppdatering, men den burde nok ha kommet til nå hvis vedkommende aktivt var innom i ettertid av konfirmasjonen.