Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  154 15821
Kjære ompapa.

Jeg er stort sett enig med deg i nesten alt du skriver her på forumet.
Syntes vi på freak er meget heldig som har deg. Du skriver meget saklig, og aktiv innen diskusjonsemne.

Men her er jeg ikke enig med deg.

Norge er bygget opp på tillit, denne oppbygningen har holdt lenge, i mange år.
Jeg mener ikke å være rasist, men etter det har kommet mange nye landsmenn, har denne tilliten blitt noe svekket. Dette har noe med kultur å gjøre.
Kultur er et merkelig tema. Kultur er noe som ligger i generasjoner og "smittes" over på andre.

Der jeg bor, er naboen min og hennes familie "trygda", dette er ikke noe de egentlig trenger. Disse er veldig norske, så det er ikke bare våre nye landsmenn.

Trygdesnyting er så lavmål at jeg koker over bare av å høre om det.

Jeg er enig med deg, ompapa, at det kan være lavmål å "tyste".

Men å tyste på slik lavmålet ting som trygdesnylting, syntes jeg da er bra.
Jeg syntes faktisk det er veldig "moralsk" og tipse om dette.
I motsetning til disse umoralske tullingene som snyter Norge.
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
Er en " alene mamma " som bor sammens med barnefaren, eller han er faren til dem minste unga hennes!

Faren er registrert et annet sted men både han og "alene mammaen har vært en av mine naboer i ett par år. og jeg fant nylig ut at hun liksom bor alene og mottar stønad
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg er en av de få tryde"svindlene" jeg kan sympatisere med. Man trenger ikke ha så fantastisk lav inntekt (deltidsjobb, student, etc) før husholdningen faktisk taper penger enda det er en voksen til i huset! Da særlig om det er mer enn et barn.

Synes du virkelig at du da som moralens vokter har belegg for å angi dem og skape et helvete? Når systemet faktisk gjør det økonomisk uholdbart at familien holder sammen? I så fall er du faen meg en kynisk jævel i mine øyne, og jeg elsker deg ihvertfall ikke.

Om det napper sånn i tystelysten er det ufattelig mange som faktisk fortjener det, f.eks vet jeg om en jente som er uføretrygdet av familielegen pga kneskade. På tross av at facebooken fylles opp av partybilder og lek med dyr. Der har du en sak det er verdt å bruke tiden sin på.

Ikke ødelegg en familie for at nav skal ha 0.00000001% mer penger å kaste etter narkomane og latsabber.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette tror jeg er en av de få tryde"svindlene" jeg kan sympatisere med. Man trenger ikke ha så fantastisk lav inntekt (deltidsjobb, student, etc) før husholdningen faktisk taper penger enda det er en voksen til i huset! Da særlig om det er mer enn et barn.

Synes du virkelig at du da som moralens vokter har belegg for å angi dem og skape et helvete? Når systemet faktisk gjør det økonomisk uholdbart at familien holder sammen? I så fall er du faen meg en kynisk jævel i mine øyne, og jeg elsker deg ihvertfall ikke.

Om det napper sånn i tystelysten er det ufattelig mange som faktisk fortjener det, f.eks vet jeg om en jente som er uføretrygdet av familielegen pga kneskade. På tross av at facebooken fylles opp av partybilder og lek med dyr. Der har du en sak det er verdt å bruke tiden sin på.

Ikke ødelegg en familie for at nav skal ha 0.00000001% mer penger å kaste etter narkomane og latsabber.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at kneet holder til 8timer i jobb daglig? Hvordan vet du at lek med dyr/party påvirker kneet på samme måte som en eventuell jobb gjør?

Det er greit å melde fra om noe som faktisk kan være reelt, men ikke hvor det foregår åpenbare svindel?

Klipp håret og få deg en jobb bruker jeg å si til folk som svindler nav.
Dette føler jeg blir litt som at jeg skal sladre til NRK om at naboen har TV og ikke har betalt NRK lisens.
Ts skriver at dette har pågått i flere år. Tysting vil føre til etterforskning, og domfellelse og soning på dem begge.
Hun dama har ifølge ts flere barn men ulike fedre. Hvor tror du skjer etter domfellelse? Vel da er barna på barnehjem og mor og far på vann og brød. For å tilfredsstille tysterlysten til alle dere moralens voktere så sender dere gladelig uskyldige små barn i fosterhjem?

Jeg skrev noe vist om karma tidligere i tråden....
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 12:44.
Trodde du var seriøs nok til å holde begrep som karma utenfor dette, Ompapa.
Sist endret av Sinken; 28. november 2012 kl. 13:03.
God hersketeknikk Sinken. Virker bra den.

Skal prøve å huske å bruke den selv engang.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jeg må si moralens voktere på freak har tatt et nytt kvantesprang.
Å engasjere seg for å få fengslet en småbarnsmor er virkelig low. Ts skriver at dette har foregått minst et par år. Vel da blir det fengsel på dem begge antakeligvis. Og barna på barnehjem.

Jævla god jul til dere alle sammen!
Vis hele sitatet...
Moralens voktere? Kvantesprang?

Så når noen begår et lovbrudd ved å tilegne seg hundretusenvis av uærlig opptjente midler som vi andre har jobbet hardt for så er det helt greit fordi hun har barn, det snart er jul og pga. du hater tystere - som du har gjentatt til det kjedsommelige i denne diskusjonen?

Nå må du huske på èn ting; før denne personen tilegnet seg ufortjent trygd ble hun opplyst om hva hun har rett på.
Ved å undra seg fra disse bestemmelsene har hun bevisst brutt loven og dermed utsatt sine egne barn for en uviss fremtid mtp. at hun vel vitende har brutt loven og dermed selv har valgt å risikere å havne i fengsel.
Se på det som om hun har satt seg ned og pisset i buksa for å holde varmen fremfor å virkelig ta fatt der det er nødvendig, f.eks. ved å skaffe seg en jobb, hvilket hun i følge trådstarter later til å være kapabel til.

Nei, jeg er ikke interessert i å gå på jobb hver jævla dag for å brødfø trygdesnyltende slasker.
Jeg er heller ikke interessert i at slik kriminalitet skal pågå på bekostning av andre sårt trengende.
Og jeg er ihvertfall ikke interessert i at velferdssystemet i Norge skal føres bak lyset slik at øremerkede midler i et relativt snevert statsbudsjett skal ende opp i trygdesnylternes gribbeklør fremfor å merkes til andre formål, f.eks. eldreomsorg, utdanning og sikring av veier.
Jo, før vi kvitter oss med utgiftene som går til slike utsugere desto bedre.

Det er nemlig ikke bare denne alenemoren som har barn og som snart skal feire jul.
Snitches får deng, bitches får en seng!!

Nei, ta å se til helvete å meld inn det skvipet av noen svin. Du er like kriminell selv om du ikke sier ifra. Jeg blir direkte kvalm av tanken på mega-snyltere godter til seg penger de ikke har rett på, og som brorparten av oss har jobbet hardt og lenge for.

NEI, det er ikke greit siden det er jul og at hun trenger penger mer enn andre. Det er direkte feil, og ingen av oss er særlig sugne på å jobbe for at vedkommene skal gafse til seg en masse penger for å kjøpe X-box 720 og Playstation 4 til barna.

Vil heller ikke kalle dette å tyste. Du SKAL informere om dette.
Sist endret av Hater_mordin; 28. november 2012 kl. 13:08.
En barnefamilie med flere barn, lever nok ikke langt fra fattig-grensa.. hvertfall når begge foreldrene ikke er i full jobb.
At de "lurer" systemet, med å si at hun bor alene, mens samboeren har en annen adresse registrert i folkeregisteret er ingen stor sak. Snakker sikkert om en 1000lapp eller 2 ekstra i måneden.. Og hvis dette er vanlige, normale folk, som ikke bruker disse pengene på dop eller alkohol, så får forhåpentligvis de små barna det de trenger av klær etc. Drittunger vokser fortere enn du tror og trenger nye klær ofte..

Hvis du tyster så kan det hende det går utover de små, bare for å ha det i bakhodet
Sist endret av piGGtraadX; 28. november 2012 kl. 13:15.
Du er også kriminell om du fyrer opp pipa di med annet enn tobakk. Du er og kriminell om du stjeler andres arbeid og innsats.
Tror ikke det er mange av oss som er helt uskyldige. Hva om noen tok tak i alt de viste om deg også bestemte seg for å knuse din fremtid Hater_mordin? Det ville ikke vært særlig hyggelig? Du har sikkert noen svin på skogen du også.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 13:17.
Tenk om vi skulle rapportert inn alle sammen som lastet ned ulovlig. Daaamn
Sitat av Knask Vis innlegg
Nei, jeg er ikke interessert i å gå på jobb hver jævla dag for å brødfø trygdesnyltende slasker.
Jeg er heller ikke interessert i at slik kriminalitet skal pågå på bekostning av andre sårt trengende.
Og jeg er ihvertfall ikke interessert i at velferdssystemet i Norge skal føres bak lyset slik at øremerkede midler i et relativt snevert statsbudsjett skal ende opp i trygdesnylternes gribbeklør fremfor å merkes til andre formål, f.eks. eldreomsorg, utdanning og sikring av veier.
Jo, før vi kvitter oss med utgiftene som går til slike utsugere desto bedre.

Det er nemlig ikke bare denne alenemoren som har barn og som snart skal feire jul.
Vis hele sitatet...
Du går jo glipp av hele poenget, uansett om han tyster på denne dama eller ikke vil jo ikke det endre noe utenom for barnet, de trenger nok de pengene og faren vil med 98% sikkerhet velge å bosette seg fast der han nå har adresse. Så da er hun fortsatt en "alene mamma" får samme utbetalingen, men barnet vil se mindre av sin far.. Er dette virkelig ønskelig?

En annen ting er, det er ikke slik at det finnes en "pott" med penger som hvert år blir fordelt mellom de forskjellige leddene.. Om Arbeidsledigheten øker et år og det trengs mer tilskudd til NAV, så vil dette gå på bekostning av et annet ledd som politi eller skole.. Eller om det er økt kriminalitet et år og politiet trenger mer midler, gå på bekostning av NAV...

En annen ting, som sikkert er litt off topic, men hvor foreligger det regler for hvor mange netter man kan ha en overnattingsgjest hos seg før man er samboere? Hvor er lovbruddet rundt å hjelpe et annet menneske med penger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
En annen ting, som sikkert er litt off topic, men hvor foreligger det regler for hvor mange netter man kan ha en overnattingsgjest hos seg før man er samboere? Hvor er lovbruddet rundt å hjelpe et annet menneske med penger?
Vis hele sitatet...


http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-2...-1268-005.html
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Heisann, se der ja.. Utrolig at noen fortsetter å bistå og opprettholde dette systemet, som helt klart er bak mål...
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Dette er motsatt Robin Hood. Stjel fra de fattige og trengede, gi til seg selv. Rett og slett noe av det mest usmakelige man kan gjøre. Enten denne familien er fattig eller rik skal man ikke svindle NAV. Kall meg gjerne trangsynt, men jeg mener at i Norge kan enhver familie klare seg økonomisk, så fremt de ikke sliter med alkohol/narkotikaproblemer. Dermed er det ikke en unnskyldning for å svindle til seg penger. Sliter de med økonomien pga. avhengigheter har ikke ungene et godt oppvekstmiljø uansett.

Når du, ompapa, skriver:
Å engasjere seg for å få fengslet en småbarnsmor er virkelig low. Ts skriver at dette har foregått minst et par år. Vel da blir det fengsel på dem begge antakeligvis. Og barna på barnehjem.
Vis hele sitatet...
Så da er det greit, siden de har unger? Disse foreldrene er vel såpass oppegående at de forstår risikoen. Det at de har drevet med dette såpass lenge vitner jo bare om hvor dårlige forbilder de er.
Sitat av Olympic Vis innlegg

Så da er det greit, siden de har unger? Disse foreldrene er vel såpass oppegående at de forstår risikoen. Det at de har drevet med dette såpass lenge vitner jo bare om hvor dårlige forbilder de er.
Vis hele sitatet...
Har jeg sagt en eneste gang i denne tråden at jeg forsvarer snyltere og jeg synes det er fint folk svindler NAV? Nei jeg har ikke det. Jeg også ser all problemene og jeg anbefaler ingen å drive med svindel av det offentlige.

Jeg er like mye imot svindel av felles knapphetsgoder som de fleste andre. Staten har et system som vi alle må forholde oss til. Statistisk vil hun bli avslørt av NAV før eller siden. Det er uansett ikke vår borgerplikt å overvåke naboen og tyste dersom vi oppdager noe ulovlig, selv om noen politikere liker å fremstille det slik. Jeg sier bare at siden dette gjelder en mor med flere barn så snu ryggen til.

Tystere er seriøst nesten like lite verd som overgripere for meg.
Sist endret av ompapa; 28. november 2012 kl. 14:37.
Ompapa:

er du medlem av b-gjengen, illuminati, crips eller en annen form for gjeng som har latterlige kodekser? Hvor har du fått for deg at dette med tysting er så fælt, annet enn gjennom talentløse amerikanske actionfilmer som fenger gutter mellom 12,5 og 14?

Jeg kan forstå at man ikke skal tyste på kamerater om man bedriver samme lyssky aktivitet som dem, men da er det fordi det på sett og vis er dobbeltmoralsk. Du snakker jo tilsynelatende om en leveregel hvor man ikke skal angi noen som helst uansett. Selv ikke menn som terroriserer hjemmet sitt vil du angi. I verste fall får du noen fra denne "gjengen" din til å lære voldsmannen "om livet". Seriøst, det er nok nå. Voks opp, eller kom med noe konstruktivt.

TS kommer med et reelt etisk dilemma fra dagens samfunn, og du forpester tråden med dine prepubertale holdninger rundt ting som ikke har rot i virkeligheten for vanlige mennesker som ikke lever i en actionfilm fra USA (eller Izzat).
Sist endret av Sjølvaste; 28. november 2012 kl. 14:51.
Jeg ringte en gang til politiet for å melde om usikret last. Tips eller tyst?
Sitat av caperno Vis innlegg
Jeg ringte en gang til politiet for å melde om usikret last. Tips eller tyst?
Vis hele sitatet...
Hmm. Hvor mange barn hadde føreren av lasten? Prøvde du først andre tiltak, som å banke føreren opp for å se om lasten da ble sikret?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Hmm. Hvor mange barn hadde føreren av lasten? Prøvde du først andre tiltak, som å banke føreren opp for å se om lasten da ble sikret?
Vis hele sitatet...
Prøvde å løpe for å ta han igjen, men han kjørte for fort. Jeg måtte derfor nøye meg med å ringe 5-0
Sitat av ompapa Vis innlegg
Har jeg sagt en eneste gang i denne tråden at jeg forsvarer snyltere og jeg synes det er fint folk svindler NAV? Nei jeg har ikke det. Jeg også ser all problemene og jeg anbefaler ingen å drive med svindel av det offentlige.

Jeg er like mye imot svindel av felles knapphetsgoder som de fleste andre. Staten har et system som vi alle må forholde oss til. Statistisk vil hun bli avslørt av NAV før eller siden. Det er uansett ikke vår borgerplikt å overvåke naboen og tyste dersom vi oppdager noe ulovlig, selv om noen politikere liker å fremstille det slik. Jeg sier bare at siden dette gjelder en mor med flere barn så snu ryggen til.

Tystere er seriøst nesten like lite verd som overgripere for meg.
Vis hele sitatet...
Du kan jo legge ut adressa di her, så vet alle som har lyst til å gjøre innbrudd hvor dem kan gjøre innbrudd får du ringer jo ikke til politiet og tyster!
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
er du en trygdemisbruker selv? siden du har utnevnt deg selv til "ROBIN Hood " for trygdesvindlere? vi normale mener jo at dem skal arbeide og tjene penger på ærlig vis
Vis hele sitatet...
Jeg anser meg selv som relatift normal innenfor dette temaet og jeg driter loddrett i hvor folk får pengene sine fra. Om de jobber svart eller utnytter systemet kan ikke plage meg mindre. Rett og slett fordi jeg ikke har noe med hvor de får pengene fra.

Min mening om saken: Lat som ingenting med mindre det går utover deg. Hun skader jo ingen med og utnytte systemet litt? Hva om hun har en plage du ikke vet om? eller ikke har tid til og jobbe. Skal ungene få svi for at moren dems ikke får penger?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Jeg anser meg selv som relatift normal innenfor dette temaet og jeg driter loddrett i hvor folk får pengene sine fra. Om de jobber svart eller utnytter systemet kan ikke plage meg mindre. Rett og slett fordi jeg ikke har noe med hvor de får pengene fra.

Min mening om saken: Lat som ingenting med mindre det går utover deg. Hun skader jo ingen med og utnytte systemet litt? Hva om hun har en plage du ikke vet om? eller ikke har tid til og jobbe. Skal ungene få svi for at moren dems ikke får penger?
Vis hele sitatet...
men her i nabolaget klager hun eller tipser om absolutt alt som foregår, enda ikke sikker på om jeg gidder å bry meg videre om d, hvis alle utnytter systemet og ingen sier i fra så vil jo systemet bli rasert
Sitat av AlleElskerMeg Vis innlegg
men her i nabolaget klager hun eller tipser om absolutt alt som foregår, enda ikke sikker på om jeg gidder å bry meg videre om d, hvis alle utnytter systemet og ingen sier i fra så vil jo systemet bli rasert
Vis hele sitatet...
Helt enig, men hvis alle som bryter loven skulle blitt tatt,
så tror ikke jeg det hadde vært noen igjen som ikke ble tatt...
Da hadde også systemet kræsja...

Og det Ompapa(tror jeg) sa om at hun vil få fengsel straff(nå rett før jul),
det burde jo være grunn nok til å ikke angi, tyste, tipse eller andre ord dere vil bruke..

Denne dama har jo ikke skadet noen,
jeg syns synd på folk som får livene sine ødelagt fordi det er lettere å si ifra til politi enn å prøve å ordne opp privat...
(jeg syns egentlig synd på alle som opplever sanksjoner fra staten uten å ha skadet noen, men det er en annen sak)


Så min mening til TS:
Hvis du er en egoistisk tyster, si ifra til snuten..
Hvis du er ett hyggelig medmenneske, fiks det uten snuten..
Hvis du er ett egoistisk medmenneske, lukk øya og håp at helvete ikke finnes.(en smule overdrevet, men du forstår poenget)
Sist endret av Novice; 28. november 2012 kl. 19:23.
Ompapa, når dama snylter staten så snylter hun ikke "det usynlige og onde systemet" som er ute etter deg. Hun snylter på alle som jobber for livets opphold (noe jeg antar du ikke gjør).

Å snylte på trygden bør absolutt rapporteres, gjør man ikke det så ender det opp med at de som faktisk trenger trygden, får enda mindre. At du prøver å legge skyldfølelse på TS for det dumme han har gjort før i tiden blir for dumt.
Å ikke tyste på noen som snylter på staten er det samme som å ikke ringe politiet når du ser noen rane noen/noe.
Sist endret av Klokkemaster; 28. november 2012 kl. 19:26. Grunn: setningsoppbygning
Sitat av Klokkemaster Vis innlegg
Å ikke tyste på noen som snylter på staten er det samme som å ikke ringe politiet når du ser noen rane noen/noe.
Vis hele sitatet...
Men er det ikke 10tusen litt vanskligere måter å fikse det på, uten å dra inn politiet?
Hvis TS drar inn politiet er han ansvarlig for alt som skjer videre,
hvis TS ikke får stopp på det så er han medskyldig (i mine øyne).

Men om TS får stopp på det uten statens hjelp, da er han en moralsk god og hederlig person (i mine øyne).
Mange andre positive adjektiv også, men de kan dere finne på selv..
Hvis TS drar inn politiet er han ansvarlig for alt som skjer videre,
hvis TS ikke får stopp på det så er han medskyldig (i mine øyne).
Vis hele sitatet...
Så med mindre TS er utrolig god til å overtale, så er han ansvarlig eller skyldig?
Du får det jo ut til å høres som om TS er mer kriminell enn hun damen.
Hva er greia med å bruke hersketeknikker? Man kan ikke i en debatt si at en er tyster så ofte fordi det går innenfor din definisjon av tyster, før du kan slenge ut med slike negative ord må man først få en enighet om hva en tyster faktisk er. Videre har ikke negative ord som f.eks. tyster noe som helst i en slik diskusjon å gjøre, da angriper man personen istedenfor argumentene og på den måten vil du overTALE motparten, ikke overBEVISE motparten altså endre deres meninger i denne debatten uten at deres egentlige holdninger er endret.

Eksempel på hvordan det gjøres:
Orginalt: Tystere er seriøst nesten like lite verd som overgripere for meg.
Bedre: De som melder fra til politiet er i mine øyne nesten like lite verdt som overgripere. (Fjernet negativt ord som man ikke er enige om hvordan skal brukes)
Best: I mine øyne er det nesten like ille om noen overgriper seg som om de melder fra til politiet. (Fjernet personangrep)

For å svare på spørsmålet til TS ville jeg etter denne debatten tatt kontakt med hun som får urettmessige penger fra NAV og høre hennes side av saken. Hvis den forsvarer lovbruddet godt nok er det bare å la det være, hvis ikke kan du gi henne en liten stund på å registrere samboeren som samboer slik at hun ikke lenger mottar pengene.
Sist endret av ynkey; 28. november 2012 kl. 20:01.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så med mindre TS er utrolig god til å overtale, så er han ansvarlig eller skyldig?
Du får det jo ut til å høres som om TS er mer kriminell enn hun damen.
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å få det til å høres sånn ut...

Det jeg ville si var at jeg mener at vi er ansvarlig for alt vi kan forandre på..
Det er lett for TS å forandre på eller ikke forandre på saken,
og fordi han er smart nok til å tenke på hva han skal gjøre med saken,
så mener jeg at alle type "butterfly" effekter er hans ansvar(selv de han umulig kan se for seg)...

Jeg syns ikke TS er kriminell i det hele tatt,
men hvis han tipser, tyster eller angir denne personen så er det pga han at livene deres blir som de blir..
Han er jo allerede skyldig (i mine øyne) fordi han tenkte over saken,
så nå syns jeg han bare kan prøve å skape best mulig resultat av at han tenkte på saken..

Og å fengsle personen syns ikke jeg er det beste resultatet..
litt fordi jeg tenker på hva som skjer med tipp-tipp-tipp oldebarna til fetteren til tanta til den yngste barnet...
Sist endret av Novice; 28. november 2012 kl. 20:41.
Alenemødre får flere fordeler enn bare penger. Prioritert plass i barnehage er en av de. Dette fører til at de tar barnehageplassen fra noen andre. Og nei det er ikke full barnehagedekning i Norge.

Rapporter kjerringa til nav.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Hvordan vet du at kneet holder til 8timer i jobb daglig? Hvordan vet du at lek med dyr/party påvirker kneet på samme måte som en eventuell jobb gjør?

Det er greit å melde fra om noe som faktisk kan være reelt, men ikke hvor det foregår åpenbare svindel?

Klipp håret og få deg en jobb bruker jeg å si til folk som si vindler nav.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan man være uføretrydet pga kneet? Vi lever ikke i middelalderen, og de fleste yrker krever minimal til ingen fysisk aktivitet. Om det var snakk om kroniske smerter eller andre komplikasjoner som gjorde henne sengeliggende så greit nok - poenget er at denne jenta fungerer helt fint både på dansegulvet, i stallen eller på biltur.

Da kan hun jobbe. Punktum.

Og on topic; jeg blir faktis overrasket over at det er en så stor enighet her inne om at denne moren er like ille som voldsmenn eller øvrig trygdesnylting for den saks skyld.

Er det ingen her som kan være tilbøyelig til å gå med på at det kanskje er systemet som er problemet? Gitt at systemet ble etterfulgt til punkt og prikke samtidig som at barnefaren har for lav inntekt til å erstatte støtten, vil ikke det da si at systemet bryter opp en "kjernefamilie"?

Ville du flyttet fra dine barn i rettferdighetens navn, eller ville du heller unnlatt å si fra til NAV om at dere bodde sammen?

Så lenge systemet ikke har en nedre grense for inntekt til faren så er det i mine øyne bare tilpassing til et feilaktig system. Om barnefaren derimot tjener nok til å forsørge familien - da er jeg enig i at det er på trynet.
Til den kritikken som går på meg personlig og mine uttalelser så vil jeg si at ja jeg blir noen ganger vel engasjert og det viser nok noen av mine innlegg i tråden også. Jeg er hverken trygdesvindler eller en person som sympatiserer med navere. Har tatt meg en time-out og fått kjølt nett hodet så nå skal jeg forsøke å holde meg saklig.

Ofte blir tråder som dette rene heksejakten. Og vi gearer hverandre opp og fyrer hverandre. Men i ærlighetens navn så kjenner hverken jeg, du eller ts alle detaljene i denne saken. Vi vet ikke engang sikkert om denne naboen faktisk er trygdesnylter.

Vi vet ikke detaljene og vi vet ikke noe om årsaken til en eventuell trygdesvindel. Men verden er ikke alltid svart/hvit. Det kan være ting vi ikke ser eller momenter som spiller inn i saken vi ikke har kjennskap til.

Ts det er selvsagt ditt valg om du velger å melde henne eller ei. Du må stå for ditt valg uansett hva du gjør i denne saken og det er du som skal leve med samvittigheten etterpå. Begge valg kan man enkelt rettferdiggjøre for seg selv så du får gjøre det du føler er rett.
Staten, nav, alt er finansiert av den arbeidende og skattebetalende delen befolkning. En trygdesnylter svindler sådan TS (hvis han arbeider og betaler skatt) og andre skattebetalere. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å tipset de rette instansene hvis jeg visste av en nabo som hevet barnetrygd uten og ha barn f.eks.

Blir rett og slett latterlig å prøve å trekke sammenligninger til DDR hvor hundrevis av sivile ble henrettet uten ordentlig rettsak pga angiveri.
Nå har jeg ikke lest alt som står i tråden, men jeg har lest de to første sidene og skummet gjennom resten. Jeg må si jeg blir litt overrasket.

Jeg mener ikke å komme med enda en dunk bensin til bålet, men fyfasan folkens. Jeg vet ikke hvor mange av dere som har måtte forsørge et barn, eller enda værre, flere barn på det lille man får an NAV. Jeg har ikke måtte gjøre det selv, og håper av hele mitt hjerte at jeg slipper å noensinne måtte ta stilling til det. Er dere virkelig så forbaskede HJERTERÅ at dere i det heletatt vurderer å "tyste" på denne kvinnen med de få detaljene vi har? Barnafar (en av dem iaf.) bor med dem? Whoop-di-f'ing-doo? Tjener han en mill i året? eller?

Mange av dere roper jo så høyt hver gang det kommer opp en sak om "Nav'ing" og "trygdesnylting"; DET ER NOEN SOM VIRKELIG TRENGER DE PENGENE?!?11!?!!11

Har det slått dere GENIER at dette er en av de tilfellene der pengene faktisk trengs? Enten det er helt i tråd men reglementet eller ikke. Snylting er forsåvidt aldri helt greit, jeg prøver ikke å lette på det ordet. Men når det er småbarn i bildet blir saken en HELT annen, enten dere liker det eller ei. Hvorfra har dere det at de pengene kvinnen mottar fra NAV, ikke er de samme pengene som sørger for at BARNA har mat, klær og et varmt hus å bo i?

Dere må tenke litt folkens. Norge er bygget opp på en grunnmur av tillit, sier dere. Vel, jeg har faen ikke et GRAM tillit til en eneste en av dere, som er så gniene, korttenkte.. Argh. At det går ann.


Vil dere hjelpe noen som trenger det? Så bruk litt skjønn i enkelte saker, og hold saksa GODT lukket i slike tilfeller. Når det er en risiko for at det går ut over små barn, gjør dere det GALE, utelukkende. Spiller ingen rolle hvor mange lover og regler du har i hånden din. Hvis du "tyster" på kvinnen og det går ut over barna på en negativ måte, er du uansett AVSKUM.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 22:54.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Har det slått dere GENIER at dette er en av de tilfellene der pengene faktisk trengs? Enten det er helt i tråd men reglementet eller ikke. Snylting er forsåvidt aldri helt greit, jeg prøver ikke å lette på det ordet. Men når det er småbarn i bildet blir saken en HELT annen, enten dere liker det eller ei. Hvorfra har dere det at de pengene kvinnen mottar fra NAV, ikke er de samme pengene som sørger for at BARNA har mat, klær og et varmt hus å bo i?

Dere må tenke litt folkens. Norge er bygget opp på en grunnmur av tillit, sier dere. Vel, jeg har faen ikke et GRAM tillit til en eneste en av dere, som er så gniene, korttenkte.. Argh. At det går ann.


Vil dere hjelpe noen som trenger det? Så bruk litt skjønn i enkelte saker, og hold saksa GODT lukket i slike tilfeller. Når det er en risiko for at det går ut over små barn, gjør dere det GALE, utelukkende. Spiller ingen rolle hvor mange lover og regler du har i hånden din. Hvis du "tyster" på kvinnen og det går ut over barna på en negativ måte, er du uansett AVSKUM.
Vis hele sitatet...
Er det da også f.eks greit å begå andre lovbrudd for å forsørge barn? Hvis naboen din gjorde et brekk på en dagligvarebutikk, og naboen din var aleneforsørgende. Vil du kalle personene som tipset politiet for AVSKUM? Eller er det bare okay og svindle kollektivt?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Er det da også f.eks greit å begå andre lovbrudd for å forsørge barn? Hvis naboen din gjorde et brekk på en dagligvarebutikk, og naboen din var aleneforsørgende. Vil du kalle personene som tipset politiet for AVSKUM? Eller er det bare okay og svindle kollektivt?
Vis hele sitatet...
Er du dum? Det er jo nettopp DERFOR VI HAR NAV. Så folk skal SLIPPE å måtte så mye som vurdere å gå til slike tiltak.

Hvor sa jeg at det er GREIT å begå lovbrudd? Ingen steder? ..oops?
Men det er FOR FAEN heller ikke greit å spikre ei dame til veggen som fanden selv, fordi hun ønsker å gi sine barn en god oppvekst.

Klarer du virkelig ikke å avse et par kroner i året av skattepengene dine så noen barn kan få et litt bedre liv? Ikke..? .. WOW.


EDIT: Hvis du MÅ, for at barna dine skal kunne leve.. Er det VISST FAEN greit å begå et innbrudd.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:04.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Er du dum? Det er jo nettopp DEFOR VI HAR NAV. Så folk skal SLIPPE å måtte så mye som vurdere å gå til slike tiltak.

Hvor sa jeg at det er GREIT å begå lovbrudd? Ingen steder? ..oops?
Men der FOR FAEN heller ikke greit å spikre ei dame til veggen som fanden selv, fordi hun ønsker å gi sine barn en god oppvekst.

Klarer du virkelig ike å avse et par kroner i året av skattepengene dine så noen barn kan få et litt bedre liv? Ikke..? .. WOW.
Vis hele sitatet...
Nå snakker ikke jeg om denne saken spesifikt fordi den er det ingen av oss som kjenner, ikke du heller. Men generelt, å lyve for å motta støtte er også et lovbrudd, og du sier i posten over at det er noe helt annet når det er småbarn involvert inn i bildet. Det jeg lurer på er hvilke lovbrudd dette gjelder for, er det bare lovbrudd mot det kollektive (staten), eller gjelder det også vinningskriminalitet som bare går utover enkelte privatpersoner. Er det greit hvis disse privatpersonene er svært velstående? Jeg vil bare at du skal utdype hva du egentlig mener, er ikke nødvendig og hisse seg opp.

Jeg betaler knapt skatt så det siste spørsmålet bør du nok rette mot noen andre.
Alle mine svar og ytringer er rettet mot alle som føler seg truffet, logisk nok.

Det jeg mener med utsagnet er at det er helt greit å gå til ekstraordinære tiltak hvis det kreves for at BARN får en god oppvekst. Heldigvis har vi NAV, som skal hjelpe i slike saker. UHELDIGVIS, er NAV i mange tilfeller helt tafatte i slike saker og jeg kjenner personlig til 2 saker hvor småbarnsforeldre må LYVE for å få ting de i utgangspunktet har krav på.

Så, de bryter loven, men de gjør det alikevel ikke. See my point?

EDIT: Den ble kanskje litt uklar. Det jeg mener er; Selv om det ved første øyekast ser ut som om kvinnen (bruker dette tilfellet som eksempel) snylter på NAV, er det ikke sikkert at hun egentlig gjør det. Det er absolutt ikke til å stikke under et teppe at NAV av ulike årsaker sniker seg unna utbetalinger til de som faktisk TRENGER det, osv. osv.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:11.
Dra på nav å tips med engang!, eneste måten vi blir kvitt disse trygdesvindlerne, pakk som stjeler fra folket!
Sist endret av MyDarkSide; 28. november 2012 kl. 23:13.
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Dra på nav å tips med engang!, eneste måten vi blir kvitt disse trygdesvindlerne, pakk som stjeler fra folket!
Vis hele sitatet...
Ta deg en tur opp trollstigen og ta den kjappeste vegen ned igjen. Eneste måten vi blir kvitt disse korttenkte, overgrådige menneskene som ikke tenker en fløyt på de uskyldige som blir hardt rammet av konsekvensene.

Svært stor forskjell på Per som sitter og svetter bak tastefjøla og MoP på monitoren, or Kari som desperat forsøker å sørge for at lille Ole får frokost.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:17.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Ta deg en tur opp trollstigen og ta den kjappeste vegen ned igjen. Eneste måten vi blir kvitt disse korttenkte, overgrådige menneskene som ikke tenker en fløyt på de uskyldige som blir hardt rammet av konsekvensene.

Svært stor forskjell på Per som sitter og svetter bak tastefjøla og MoP på monitoren, or Kari som desperat forsøker å sørge for at lille Ole får frokost.
Vis hele sitatet...
Det har ikke slått deg at folk som snylter på trygdesystemet faktisk gjør livet surere for folk som trenger og har rett på hjelpa? Hvorfor gr du ut i fra et par (det er faktisk ikke ei alenemor vi snakker om her, det er litt av poenget) som svindler gjør det ut i fra nød og edle hensikter?
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det har ikke slått deg at folk som snylter på trygdesystemet faktisk gjør livet surere for folk som trenger og har rett på hjelpa? Hvorfor gr du ut i fra et par (det er faktisk ikke ei alenemor vi snakker om her, det er litt av poenget) som svindler gjør det ut i fra nød og edle hensikter?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg er smertelig klar over at én enkelt inntekt så absolutt ikke dekker utgiftene ETT barn medfører. Har man flere enn ett, og kun én inntekt, sitter man fint i det hvis ikke NAV hjelper. Og det gjør de ikke (Selv om de er lovpålagt å gjøre det) med mindre du A) Lyver, eller B) tar et økonomisk øksekast og sender advokat på dem.

Det er ikke hvor mange som er i husstanden som bestemmer om du får støtte eller ikke. Det er hvor stor inntekt disse har.

Hvis det viser seg at karen har feit inntekt og fint kan forsørge dem alle - da er jeg enig. meld ifra. Men så skal det nevnes at det er FÅ som faktisk har en slik inntekt. Eller, alternativt, hvis det viser seg at kvinnen er fulltids-ansatt et eller annet sted med grei lønn. Ser ikke helt sannsyneligheten i akkurat det, hvis det er flere småbarn i bildet.


Spørsmål til TS, som later til å vite svært mye av det som foregår i det huset der: Hvor ofte drar de bort på fester? Sosiale happenings? Noen nye flatskjermer e.l. lignenede i det siste? If not, FEIT sjangs for at pengene virkelig TRENGS.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:31.
Sitat av Lille Nikotin Vis innlegg
Alle mine svar og ytringer er rettet mot alle som føler seg truffet, logisk nok.

Det jeg mener med utsagnet er at det er helt greit å gå til ekstraordinære tiltak hvis det kreves for at BARN får en god oppvekst. Heldigvis har vi NAV, som skal hjelpe i slike saker. UHELDIGVIS, er NAV i mange tilfeller helt tafatte i slike saker og jeg kjenner personlig til 2 saker hvor småbarnsforeldre må LYVE for å få ting de i utgangspunktet har krav på.

Så, de bryter loven, men de gjør det alikevel ikke. See my point?

EDIT: Den ble kanskje litt uklar. Det jeg mener er; Selv om det ved første øyekast ser ut som om kvinnen (bruker dette tilfellet som eksempel) snylter på NAV, er det ikke sikkert at hun egentlig gjør det. Det er absolutt ikke til å stikke under et teppe at NAV av ulike årsaker sniker seg unna utbetalinger til de som faktisk TRENGER det, osv. osv.
Vis hele sitatet...
må lyve for å få ting de i utgangspunktet har krav på. Med andre ord, de er i en annen situasjon enn den de i utgangspunktet var i, og derfor må lyve for å få det de hadde krav på i utgangspunktet?

Javel, ta denne kvinnen, hvis hun ikke snylter på NAV og alt er i sin skjønneste orden, hva skjer da om noen sender et anonymt tips? Ingenting vil jeg anta?

Anyhow, jeg er uansett temmelig overbevist om at trygdesnylting ikke er nødvendig for å oppdra et barn i Norge. Kanskje det kreves hvis mor vil spise sushi ute og ta instagram-bilder fra kafeér, vel, det er det ingen av oss som vet, så å ta utgangspunkt i at barna ikke vil leve uten lovbruddene blir useriøst.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
@Lille Nikotin. Herregud, ro ned capslocken, får smerter i øynene.

Jeg må spørre meg hvilke konsekvenser du og Ompapa refererer til, at dama må ut å jobbe for penga? Fengsling i en slik sak vil jeg tro er meget usannsynlig da det skal mye til før man vurderer straffebehovet i en slik sak over barnets ve og vel. Jeg vil tro det mest realistiske er at dama får et stygt brev i posten med krav om tilbakebetaling, dette fikser hun såklart ikke og havner i gjeldsordning. Om fem år er gjelden slettet uten at hun har betalt et øre siden alle pengene hun får inn vurderes som nødvendig til å fostre barnet. Meget mulig scenario som jeg har sett før.

Og hvor langt skal man strekke tillatt snylting for barnets beste? Det er bra å ha omtanke, men hva med disse jentene som legger sin sjel i å sette til livs mest mulig unger med random fedre slik at de kan leve fett på stønad mens de setter et glimrende eksempel for ungene på solidaritet og fellesskap?
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
må lyve for å få ting de i utgangspunktet har krav på. Med andre ord, de er i en annen situasjon enn den de i utgangspunktet var i, og derfor må lyve for å få det de hadde krav på i utgangspunktet?

Javel, ta denne kvinnen, hvis hun ikke snylter på NAV og alt er i sin skjønneste orden, hva skjer da om noen sender et anonymt tips? Ingenting vil jeg anta?

Anyhow, jeg er uansett temmelig overbevist om at trygdesnylting ikke er nødvendig for å oppdra et barn i Norge. Kanskje det kreves hvis mor vil spise sushi ute og ta instagram-bilder fra kafeér, vel, det er det ingen av oss som vet, så å ta utgangspunkt i at barna ikke vil leve uten lovbruddene blir useriøst.
Vis hele sitatet...


/sigh.

Nei, du tok ikke poenget. La meg gi deg ett eksempel, noe som hendte i omegn for ikke lenge siden.

En kvinne har to barn, ca 1,5 og 4-5 år gamle. Hun bor sammen med en mann, som pga. ulykke er ufør og dermed ikke kan arbeide for å få inn penger. Kvinnen har i UTGANGSPUNKTET krav på barnestønad, selv om mannen hadde vært i fullt arbeide. Ikke mye nødvendigvis, men ihvertfall nok til middag 4 dager i uken.

Nå som mannen ikke er i fysisk stand til å arbeide, har hun krav på mer - jeg bare regner med at alle tenkende mennesker forstår behovet. Dette får hun naturligvis ikke. Hvofor? Jo, fordi NAV er ekstremt kranglete til tider, og bruker alskens unnskyldninger for å ikke betale ut det som er påkrevd ved lov.

Etter 2 uker med minimalt av alt, mat, bleier, klær og alt annet som familieliv fører med seg (Regninger kan man bare hoppe og drite i å få betalt), ser kvinnen seg nødt til å lyve for at barna skal kunne ha det greit. De bestemmer seg da for å lyve om at mannen har flyttet ut, og dermed ikke lenger er en forsørger i huset. (Noe som jo også til en viss grad er sant). Da får hun invilget søknad om mer økonomisk støtte. Alle er happy.



Så lager vi vår egen lille fiktive fortsettelse av denne historien.

En grinete nabo, oppdager at mannen fremdeles bor i huset og tenker med en gang "OMGOMGOMG TRYGDESNYYLT" fordi denne naboen på måter vi aldri vil vite har fått snusen i at kvinnen mottar stønad fra NAV. Naboen raooprterer dette, og det viser seg at kvinnen har ljugd til seg penger som hun i UTGANGSPUNKTET hadde krav på, men ikke fikk. Hun har dermed begått vinningskriminalitet, og får dette på rullebladet sammen med ei heftig bot og kredittverdigheten til Lucifer selv.

Høres kult ut, sant?


For å snu på hele fjøla. Hvorfra har du / dere det at denne kvinnen ikke har vært i arbeid størsteparten av livet, og dermed har mer enn fortjent hjelpen hun får i form av skattekroner?
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:48.
Jeg har jobbet i 2 år, ble sykemeldt i 4 måneder hvor NAV ikke skrakk ut en finger for å hjelpe. Fikk dokument på dokument avvist fordi de mente jeg kunne gå i jobb. (Hadde fast jobb) Om jeg kunne svindlet NAV for pengene "deres" hadde jeg gjort det.
Sitat av Rambofant Vis innlegg
Jeg har jobbet i 2 år, ble sykemeldt i 4 måneder hvor NAV ikke skrakk ut en finger for å hjelpe. Fikk dokument på dokument avvist fordi de mente jeg kunne gå i jobb. (Hadde fast jobb) Om jeg kunne svindlet NAV for pengene "deres" hadde jeg gjort det.
Vis hele sitatet...
Jeg kan nevne uendelig mange lignende saker. Selv mennesker i 40-åra som har arbeidet og skattet siden de var 15, hvor NAV plent NEKTER å hjelpe selv om det er bevist at de trenger hjelp.

Det er virkelig ikke rart så mange ser seg nødt til å bli "kriminelle".


Jeg prøver ikke å rettferdigjøre snylting. Ikke all snylting, i allefall. I noen tilfeller er det faktisk det eneste rette å gjøre.
Sist endret av Lille Nikotin; 28. november 2012 kl. 23:54.
Det er vel meningen at man skal arbeide selv om man har barn? Om denne mannen er ufør og uansett bor hjemme, så vil det være veldig kjekt med tanke på barnehageplass osv, da kan jo han ta noe ansvar til tider. Mannen får vel uføretrygd når han er arbeidsufør? Det er da ikke henne som skal forsørge han.

Jeg skjønner ingenting av denne argumentasjonen lille nikotin. Man skal altså juge for å få penger ut av verdens allerede beste velferdssystm siden man ikke får nok? Hvordan bor disse folkene?

Jeg har ett konkret eksempel med en jente jeg kjenner, 31 år, 2 barn, en på 3 og en på 5. mannen var ikke ivrig på å betale barnebidrag, og det ble veldig mye rot.
Jenta arbeider inn 33 000 brutto pr mnd, med skattefradrag osv for å ha barn, så lever da denne jenta ok?
Hun leier en leilighet til 6-7 tusen, barna på ett rom, hun i stua. Og hun er nå i gang med å planlegge å handle egen bil. Jenta har ingen formell utdanning, og arbeider på ett lønningskontor eller lignende.

Hvor har du det fra at folk må juge for å ha nok penger til å overleve? De fleste trenger da ikke stikke snuta innom nav en gang, vanlig lønn dekker kostnadene. Selvsagt ville jeg sagt fra om noen som svindlet penger som de svakeste i samfunnet sårt trenger. Det er noe av det verste man kan gjøre i mine øyne.
Det her blir jo håpeløst Lille Nikotin. Hva om vi gjør som deg? Antar at enhver vinningsforbrytelse blir begått fordi det er ytterst nødvendig, og derfor bør vi la være og straffe noen som begår slike lovbrudd? Det er jo det du impliserer her, en alenemor som svindler NAV bør ikke straffes eller oppdages fordi det er den muligheten at disse pengene er liv eller død for barna hennes.

Hvordan forventer du egentlig at folk skal svare når du dikter opp en historie der NAV ikke gir ut penger de er lovpålagt og gi ut? Vel, skal vi dikte opp en historie om en alenemor som svindler NAV så hun kan gå ut tre ganger i uken og spise sushi med venninnene? Nei, like idiotisk. Jeg har ikke kjennskap til den aktuelle saken, du har ikke kjenskap til den. Det gir derfor ingen mening i at de forskjellige partene skal sitte å dikte opp scenarioer som kan forklare grunnen til at en kvinne potensielt kan ha svindlet NAV.

Jeg snakker bare av prinsipp, tar du urettmessig fra fellesskapet (som i utgangspunktet er utrolig generøst med de dårligere stilte i samfundet) bør du straffes for det.