Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1182
Jeg er på utkikk etter en ny datamaskin og trenger litt hjelp. Jeg har behov for følgende:
  • Redigere film ( i f.eks. Sony vegas Movie Studio Platinum 12 Suite). Råfilene er ofte 1920x1080, 30-60 fps, ~50 Mb/s, filmet med Canon 7D
  • Konvertere store filmfiler (samme type råfiler)
  • Redigere bilder i f.eks. Adobe Photoshop CS6
  • 3D-modellering, simulering og rendereing i f.eks. Unigraphics NX8/NX9
  • Behov for å lagre 120-180 GB, hvorav 25-30 000 filer er bilder.

Jeg er mest interessert i en bærbar maskin som er lett å ta med seg, og som kan jobbe lenge uten ekstern strøm.
Kanskje berøringskjerm hadde vært nyttig, men kommer nok ofte til å bruke den med ekstern skjerm.

Hvilke spesifikasjoner er det viktig at jeg ser etter når jeg har disse kravene? Noen gode tips?
En sterk prosessor og mye minne. SSD Disk burde du også ha. Du skal gjøre tung på maskinen så da ville jeg valgt å fokusert på disse tre tingene i hvert fall. Kjøp en ekstern hardisk i tillegg som backup for alle bilder.
Takk :-)
Har antall kjerner noe å si?
Og hva slags RAM bør jeg velge?

En pc har f.eks. spesifikasjonene:
Harddisk 1 TB HDD / 5400 opm
SSD-hurtigminne 24 GB

Har denne da både SSD-harddisk og "vanlig" harddisk?

Hva med grafikkprosessor, bør jeg tenke på noe spesielt der?

Backup har jeg via skylagring.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Antall kjerner har noe å si ja, du vil gå for f.eks en i7-prossessor, da disse er gode til videoredigering i tillegg til alt annet.
Når det kommer til ram bør du ha 8GB eller mer. Hvilken produsent har lite å si, men hastigheten spiller inn. 1600mhz er fint.

Ja, da har den en SSD på 24GB (merk at windows tar rundt 13-14GB) i tillegg til vanlig HDD.

Når det kommer til GPU er det mange redigeringsprogrammer som kan utnytte GPU-kraften for å jobbe fortere. Dette kan være verdt å legge penger i. Med en god GPU kan du og spille de aller fleste spill med god grafikk og flyt, hvis det er av interesse.

Er på telefon så får ikke foreslått så mye annet, men husk at om du velger å bygge en stasjonær PC vil du spare en god del lapper, og samtidig ha rom for senere oppgraderinger. Men for all del, jeg ser lettvintheten med en laptop.
Hva er budsjettet ditt?
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har innsett nå at kompromiss ikke fungerer og at jeg går for én ultrabook/subnotebook/mini notebook (som ikke trenger heftige spesifikasjoner, kun vekt og lang batteritid) og én kraftig stasjonær maskin som tar det tunge arbeidet.

Budsjettet mitt for stasjonær: man får vel en del for 6-7000 tusen?

Har skjermkortet noe å si på ytelsen i forhold til videoredigering og 3D-modellering/rendering?
Programmene utnytter maskinvaren forskjellig. Du bør google etter informasjon knyttet til de spesifikke programmene. Det er to ting å tenke på: Ytelse og funksjoner. Det kan være funksjoner som krever en spesifikk teknologi for å fungere, og da må du tenke på det ved valg av skjermkort. Bruk av flere kjerne på CPU er også typisk forskjellig, men i7 er veien å gå nesten uansett.

Har bestillt noen maskiner til PS/ID og konkluderte med at intigret grafikk holdt lenge til min bruk, og helle fokuserte på CPU/RAM/SSD.

Uten å ha lest noe spesifikt om programmene dine vil jeg si:
- Finn ut hvor viktig GPU er for programmene dine. Mistenker at spesielt 3D-rendrering bruker GPU ganske tungt. Google etter "[programmet ditt]" og stikkord som pc build, benchmark, gpu usage etc. Du vil nok finne endel poster som sammenligner hjemmebygde systemer med profesjonelle stasjoner som kjører Quadro.
- i7, eventuelt i5
- Mye RAM (12-16 av grei kvalitet)
- SSD minst 120gb, helst en OK en. Samsung er ikke dumt
- HDD til lagring
Google etter "[programmet ditt]" og stikkord som pc build, benchmark, gpu usage etc.
Sitat av henrikvd Vis innlegg
Budsjettet mitt for stasjonær: man får vel en del for 6-7000 tusen?
Vis hele sitatet...
i7 og 16GB minne. ASUS hovedkort. Dropp SSD til å begynne med.
Grafikkort helst uten kjølevifte. Støysvak CPU vifte og strømforsyning.
Standard 24" skjerm.
Brukt kabinett.
Hvis du etter en tid ønsker en bedre 24" skjerm eller større med større fargedybde
pga Photoshop
så må du regne med å skifte skjermkort og da er det skjermen som dikterer tilkoblinger.
Da er det kjekt hvis laptopen kan tilkobles den gamle skjermen.
Husk at du trenger ekstern back-up av bildefiler.
http://www.komplett.no/synology-disk...-ds413j/764560
går for amd CPU med 8 kjerner, billigere enn intel å like bra eller bedre
Sitat av Litago1 Vis innlegg
går for amd CPU med 8 kjerner, billigere enn intel å like bra eller bedre
Vis hele sitatet...
Dette er bare feil. I så og si samtlige tester skårer intel sine CPUer bedre (du kan jo se her når det kommer til redigering). I tillegg bruker de mindre strøm, som har mer å si på bærbare enheter.
Sist endret av Eplekjekk; 3. desember 2013 kl. 04:43.