Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2152
Jeg går på VG3 ved videregående skole. Vi har i flere år hatt en innsamlingsaksjon i samarbeid med UNICEF, hvor målet er å samle inn mest mulig penger til et land i Afrika. Vi har valget mellom å samle inn penger i bøsse eller å jobbe en plass, da vi får "fri" fra skolen denne dagen. I motsetning til de andre årene hvor vi har måtte samle inn en annen sum, vi i år samle inn minst 500,- per elev. Skolen truer med fravær for en hel dag OG anmerkning dersom man ikke samler inn dette beløpet. Selv om man samler inn 400,- får man likevel denne sanksjonen. Dette veier, i følge lærererne, veldig negativt i forhold til orden og atferd.

De andre årene har jeg for så vidt "godtatt" dette, men i år har lærererne i tillegg lagt denne innsamlingsdagen på samme dag som en planleggingsdag. Det vil si at alle elevene blir pålagt å samle inn penger i regi av skolen på en dag hvor elevene egentlig skulle hatt fri. I tillegg truer de med å gi oss fravær for en skoledag vi ikke skal delta på en gang! Vår neste planleggingsdag blir derfor ikke lagt inn i skolekalenderen før i mars...


Er dette egentlig lov i det hele tatt?? Går ikke dette under gratisprinsippet i den norske videregående opplæringen?
Det skal være tilbud om alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å samle inn penger den dagen. Om det er det, så gjør de ikke noe galt.
Hadde bare tatt det fraværet og gitt faen. Er jo på skolen for å jobbe med oppgaver eller lære. Å samle inn penger med et visst beløp er bare forkastelig.
Trådstarter
2 0
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Det skal være tilbud om alternativt opplegg på skolen for de som ikke ønsker å samle inn penger den dagen. Om det er det, så gjør de ikke noe galt.
Vis hele sitatet...
Problemet er at skolen ikke har informert om et alternativt opplegg man eventuelt kan gjøre på skolen... På denne måten virker det som om det eneste valget man har er å skaffe 500,- i løpet av dagen!

Sitat av bobbo Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har lest en del om dette med OD dagen, men dette gjelder kun vår skole. I tillegg har det ikke blitt informert om alternative opplegg, som det blir ved OD dagen.
Sist endret av siddisen; 11. november 2013 kl. 17:39.
Ta det opp med elevorganisasjonen. Gå inn på www.elev.no så finner du rett kontaktinformasjon for ditt fylke/distrikt.
Der burde det være noen som kan gi dere svart på hvitt hva skolen kan kreve av dere og hva som er over streken, når du/dere har fått beskjed om dette tar dere det opp med klasseleder, funker ikke dette ber du om å få snakke med rektor og om dette ikke funker så tar du kontakt med FAU (foreldreutvalget).

Om alle fortsatt nekter og du/dere [u]vet[/] at skolen bryter reglene tar dere kontakt med lokalavisen.

Sistnevnte kommer mest sannsynlig ikke til å være nødvendig.
akkurat samme opplegget på min skole bare att vi måtte samle inn 300kr :P
Var det samme på min skole,vi skulle samle inn 400 kroner, samme hva vi gjorde så lenge det ble levert inn penger. Tok fraværet jeg fikk den dagen og lagde hælvette på skolen dagen etter, de ga seg fort og fraværet ble fjernet. Viste seg at de hadde gått frem på feil måte, og ikke hadde en dritt å si.
Frankrikes Solkonge
Kjenner jeg blir irritert når det er slike idiotiske metoder som trusler for å samle inn penger. Urimelige, maktsyke lærere.

Jeg tror ikke at det er lov til å gi anmerking og fravær for å ikke betale inn den summen som blir sagt. De kan ikke tvinge deg til å betale. Det er lov til å spørre om donasjoner og gaver, men de kan ikke løfte deg oppned og riste deg til pengene faller ut av lommene dine.
vidre utdannelse fra vgs bryr fint lite i hvor mange dager du har fravær så lenge du har gode karakterer. det er svært mange som ikke gidder å gjøre en særlig stor innsats over OD dagen. for det om det kan være svært nyttig på en ung CV. 190 skole dager skal alle ha, uansett hvor dem trekker det fra. mister du en fri dag her får du en fri dag der.