Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 10167
Jeg skal kjøpe en ny bil men forsikringen er så dyr om den skal stå på meg at jeg ønsker å få bilen forsikret på min far som har topp-bonus.

Så er spørsmålet:
Kan jeg kjøpe en bil, forsikre den på meg, omregistrere i mitt navn og dagen etterpå "selge" bilen til min far uten at det koster noe?

Betaler man dagspris for forsikring? Vil det koste noe å få bilen omregistrert fra meg til min far om det gjøres dagen etter at jeg har hentet bilen?
Kan ikke du bare skrive bilen i hans navn fra dag 1?
Trådstarter
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Kan ikke du bare skrive bilen i hans navn fra dag 1?
Vis hele sitatet...
Må ikke bilen være forsikret på den som eier bilen? Skal jeg forfalske underskriften til min far på salgsmeldingen?

Forøvrig står bilen langt unna og min far har ikke mulighet til å være med selv for å hente bilen.
Du kan være deleier på vognkortet med faren din?
Er det ikke bedre å jobbe opp din egen bonus? Faren din kommer ikke til å være der for alltid. Hvis du har råd til å kjøpe en bil må du jo også ha råd til å ha den.
Sitat av random72093 Vis innlegg
Er det ikke bedre å jobbe opp din egen bonus? Faren din kommer ikke til å være der for alltid. Hvis du har råd til å kjøpe en bil må du jo også ha råd til å ha den.
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Bonus jobber du deg opp raskt. Du kan nå 70% i løpet av 1. År.

Mener det er eika som gir deg 50% startbonus. Start med dem, og bestill forsikring med HALVE kjørelengden du regner med å kjøre. Etter 6 måneder kan du bytte selskap og da gå opp i bonus (trenger ikke vente 1. År om du bytter selskap). Du velger da også same kjørelengde. Da sparer du penger på kjørelengden og du går opp i bonus dobbelt så fort.

Anbefaler deg å gjøre dette da du blir eldre og kjøper dyrere bil blir det fort enda dyrere å forsikre, da må du gjerne ha den på eget navn også. Bedre å spare opp som ung. Jeg angrer hvertfall ikke på det. Betaler nå ca 400kr måneden for full kasko på ganske ny bil, men har kompiser som ikke sparte bonus som betaler godt over 1000 lappen.
Du må også sjekke farens forsikringsvilkår. Typisk begrenset av alder på sjåfør. Ellers støtter jeg det som over å opparbeide deg bonus. Kjedelig å skulle gjøre det senere når du ikke har faren din. Kjøper du senere en dyrere bil med lån må du ha kasko og da kan du begynne å snakke utgift med startbonus.
det er null problem for deg å gi bilen til din far for at han skal overta eierskapet av den

han forsikrer da bilen på normal måte. og du disponerer bilen. er du under 25 så går det på litt ekstra pris


hvor smart det er er noe annet. det er fullt lovlig, men man utsetter jo bare egen mulighet for å opparbeide bonus.
Eventuelt kan du bruke forsikringsselskapet til Tesla Owners Club Norway https://tocn.coverclub.no/Bilforsikring
Der benyttes ikke bonussystemet, men økning av egenandel ved skade. Da blir nok ikke forsikringen så mye dyrere for deg enn for din far.

Og ja, du kan forsikre andre biler enn Tesla her.
Sist endret av Waffaz; 15. april 2020 kl. 16:00.
Trådstarter
Sitat av DSlhm Vis innlegg
det er null problem for deg å gi bilen til din far for at han skal overta eierskapet av den

han forsikrer da bilen på normal måte. og du disponerer bilen. er du under 25 så går det på litt ekstra pris


hvor smart det er er noe annet. det er fullt lovlig, men man utsetter jo bare egen mulighet for å opparbeide bonus.
Vis hele sitatet...

Eventuelt sparer man mange tusen på at faren min eier bilen. Han har toppbonus + 10-15% utbytte av forsikringspremie som jeg får. Hvis jeg kan ha bilen registrert på han til jeg er 60 og han er 80 eller eventuelt til han dør, så vil jeg jo ha spart flerfoldige tusen kroner opp gjennom årene. Ser ikke hvorfor man skal sette bilen på seg selv i en ung alder når man holder på å slå seg ned med hus og unger og masse utgifter. Hvorfor påføre seg ekstra økonomisk bekymring i en tid man trenger penger.
ja det var jo en interessant vinkling..

om din far betaler hele sulamitten for deg og samtidig gir deg 10-15% av utbytte av forsikringspremien så er jo dette en no-brainer

men om du selv skal betale, så ser jeg visserligen ingen vits i å ikke prøve å spare opp bonusen selv så fort som mulig.
Tja, siden du strekker det langt. Hvis han dør som eier av bilen så vil den inngå i dødsboet, og du potensielt miste eierskapet.
Anbefaler deg bare å starte fra bunn å jobbe deg opp heller, krasjer du bilen så er det jo faren din som får eventuell bonusreduksjon
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Eventuelt sparer man mange tusen på at faren min eier bilen. Han har toppbonus + 10-15% utbytte av forsikringspremie som jeg får. Hvis jeg kan ha bilen registrert på han til jeg er 60 og han er 80 eller eventuelt til han dør, så vil jeg jo ha spart flerfoldige tusen kroner opp gjennom årene. Ser ikke hvorfor man skal sette bilen på seg selv i en ung alder når man holder på å slå seg ned med hus og unger og masse utgifter. Hvorfor påføre seg ekstra økonomisk bekymring i en tid man trenger penger.
Vis hele sitatet...
Noe sier meg at du kommer til å føle på trangen til økonomisk frihet fra forliktelser overfor mom&dad lenge lenge før dere kommer til den alderen der. Som nevnt her er det også andre utfordringer rundt dette.

Veldig kreativt, det skal du ha. Men dette kommer bare til å straffe seg, siden du nevner hus og unger så skal du vel kanskje også ha en konebil etterhvert for å nevne noe.

i ditt kreative regnestykke må du også trekke fra rabatt du kan få for å samle dine egne forsikringer. Husforsikring er dyrt, gjerne dyrere enn bil.
Sist endret av Dough; 16. april 2020 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har hoved bil på min far.
Ikke verdt å betale 7000kr i året for egen bonus.

Men nå har jeg kjøpt en gammel billig bil og betaler 200kr mnd for å tjene bonus selv. Skifter selskap hver 5. måned (1 måned oppsigelsetid) for bonus opprykk. Tjener egen bonus billig og enkelt.
Sist endret av meitemark; 13. desember 2020 kl. 04:32.