Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1929
Jeg fikk en Smartkontakt fra Verisure siden jeg har alarm gjennom de, og jeg fullførte noen steg på nettsiden deres.

Står litt om den på deres egne nettsider, for de uinnvidde.

Dog sliter jeg med å komme på noe jeg kan bruke den til, så kanskje noen her inne har noen lure bruksområder til den (eller noe tilsvarende), som jeg ikke har fantasi til å komme på?

Kort sagt, hva bruker du din Smartkontakt til?

Edit: Verisure bruker jo selv belysning som et eksempel, men der har jeg allerede stort sett Philips Hue, hvert fall i lamper som er plugget i en stikkontakt.
Sist endret av Viva la Opium; 11. februar 2019 kl. 20:59.
Har et par kontakter fra Ikea-Trådfri.
Har satt sammen lys og et par slike kontakter med Google Home og Apple HomeKit.

1. Kaffetrakter. Tidsinnstiller den og automatiserer med lys på soverommet (gradvis dimming til full stryke på 30 minutter). De siste 10 minuttene går kaffetrakteren på før alarmen ringer. Da går jeg ut og drikker kaffe og har fått en rolig oppvåkning. Veldig greit på vinteren!

2. Ovn i kjellerstue. Finner ut jeg vil se TV eller game. Ber Google Home slå på ovnen i kjellerstue, så venter jeg en 15-20 minutter. Sparer meg en ekstra tur ned i kjelleren.

Det er like nyttig som det er bortkastet, men en naturlig del av automatiserte løsninger og smarthjem. En ovn er en fin ting å starte med. Varme opp kåken før du kommer hjem fra jobb/skole til et gitt tidspunkt?
Sist endret av reklame; 11. februar 2019 kl. 21:39.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har flere slike i hus. Én med dimmer til hovedbelysning i stua - Hue kunne sikkert gjort samme nytten. Så et par som brukes som termostater - de styrer panelovner i samsvar med termometere i samme rom sånn at jeg kan bestemme temperatur-"range" direkte og ikke måtte hanskes med bimetalldriten i selve ovnene.

Det er riktignok kanskje mer setup involvert i det enn du så etter.
Sist endret av robhol; 12. februar 2019 kl. 14:04.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
«Problemet» er at både lys og varme har jeg ganske grei styring på allerede, via nevnte Hue hva lys angår, og eksisterende varmesystem + Mill-panelovner hva varme angår.

Kaffetrakter er en god idé, problemet der er at jeg bruker AeroPress, så da måtte det ev. bli å fyre opp vannkokeren.

Kanskje jeg heller mot noe så enkelt som de også skriver om på nettsiden sin, å skru av strømmen på TV-en slik at den ikke bruker strøm når den egentlig bare hadde vært i standby.
En TV i standby bruker så lite strøm at vi snakker flere års anvendelse før du har spart noen øre på kontakten. En TV i standby trekker omtrent 1w, mot en LED-pære som trekker typisk 5-7 w.

Dersom du har kontroll på samtlige lys- og varmekilder, og ikke ser noen helt klare bruksområdet nå, ville jeg lagt den i en skuff og hatt den på lur til en gang du får bruk for den.