Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3305
jeg solgte en pc på lørdag. sørget for alt funkerte fint hos meg. Før jeg solgte den. kjørte den hjem til kjøper. Han ville ikke teste den og ga meg penger og jeg dro.
Søndag får jeg melding om er noe feil med pc for sikring går i huset. Jeg svarer høfelig om vedkommende har prøvd andre kontakter. det går et par timer. Da kommer til svar at pc funker med 1 skjerm, men går med bruk av 2. Så spørs jeg om han har prøvd 1 og 1 skjerm. Får aldri noe svar. Så etter 2 dager kommer på nytt en melding om at det er noe feil på ene skjermen. At sikringen går og om jeg kan ta den tilbake. Jeg spørs så igjen om han har prøvd 1 og 1 skjerm. Går 1 time og da får jeg til svar Ja, at det må være den andre skjermen og strømmen går når den er i bruk. og vedkommende har prøvd hos naboen også. Hvordan skal jeg forholde meg her? jeg sjekket at alt av kabler funkerte og alt var som det skulle når jeg leverte i fra meg varen. Og siden virket som vedkommende hadde løst probleme dagen etter så regnet jeg med alt var i orden
Hadde selv tatt skjermen i retur og om den var under 5 år gammel kjørt reklamasjon mot leverandør.
Personen som har kjøpt skjermen og skjermen selv har antageligvis jordingsfeil. Altså der du bor, så er det ikke jordingsfeil ellers. Så der gikk det fint. Mens i et hus med (et apparat) allerede med jordingsfeil, så kan jordingefeilen være to motsatte poler (en i hvert apparat). Når disse er på samme kurs, så går sikringen. Du burde ta tilbake skjermen, og kjøperen burde oppsøke elektriker.
Trådstarter
18 0
kjøper kjøpte komplett pakke med pc og 2 skjermer. Og for være ærlig vært mye tull. Først begynte han med at det var feil på pc for det skjedde når pc slo seg på. og når jeg svarte på det så gikk det over til skjermene. han påstår også han har prøvd skjermen hos naboen og det har skjedd det samme der.
Hmm, da kan det lukte litt muffens. Si at dere kan godt teste skjermen hos deg. Film at den funker.
Trådstarter
18 0
han kommer med at sikringen går ikke før den blir belastet. og har unngått hele veien og svare konkrett på hvem skjerm. han sa fra dagen etter og jeg svarte høfelig med alle svar. så når jeg spurte om han prøvd 1 og 1 skjerm. så svarte han aldri. og igjen i dag etter 2 dager kommer han igjen med samme er noe feil med den ene skjermen. syns hele situasjon er frusterende og stressende. spesielt når jeg trodde alt var i orden siden han ikke svarte meg på 2 dager. så da brukte jeg jo pengene
Slik jeg ser på det. Han har kjøpt noe brukt og ville ikke teste det. Ikke ditt problem lengre.
Har kunden regnet på strømforbruket? Kan jo være at det trekkes for mye på den ene kursen. Da må det prøves med kun det solgte anlegget på aktuell kurs, med alle andre apparater/lamper koblet fra. Hvor stor sikring hadde du på kursen? Har du 16A og han bare 10A så kan det være en forklaring. Hvis ikke så stemmer jeg for jordingsfeil, som andre her også har nevnt.

Kan han ikke fortelle hvilken skjerm som er problemet, så virker han lite troverdig.
Fjerndiagnotisering er ikke alltid like heldig.

Du solgte den på lørdag og i dag er det onsdag, begrenset hvor belastende dette kan ha vært.
Hva med å bare være grei å gi han to alternativer. Enten at du kommer til han eller han kommer til deg så får dere avklart dette uten noe mer misforståelser?
Kan ikke det være slik at kunden egentlig kun ønsket å kjøpe PC-en med en skjerm, men siden du solgte den med begge, så har han valgt å gjøre det på denne måten, altså: få deg til å ta den i retur, selv om du eventuelt hadde gjort det uansett, eller solgt den med bare en skjerm, slik at du måtte selge den litt billigere enn ønsket.... (Han tenkte "Hvis jeg spør om han kan selge med bare en skjerm, så vet han at jeg lurer ham i fremtiden, så jeg sier ingenting og bare lurer han")... Det er jo en sleip taktikk som kanskje fungerer.

Mitt forslag: Be om å få dette dokumentert med video, eller dra dit for å se det med egne øyne.
Sist endret av Stingray; 6. februar 2019 kl. 15:48.
Trådstarter
18 0
fått melding igjen i dag om at han regner med at han regner med at jeg tar den tilbake. Og når jeg svarer at jeg snakka med flere som syns det hele høres rart ut. for at en skjerm har ikke nok strøm til å ta sikring i hele huset. men at han fint kan komme til meg med den så jeg får testet den. Men da svarer han bare at det er garantert en kortslutning i den

Og nåmener han at den funker om den står på. men slutter når man åpner noe. Kjenner jeg blir sprø av hele greia. Nå sa jeg også at han fint kunne komme til meg med skjermen så jeg får testa den og latt en kompis se på den. men han virker totalt uintressert i det
Sist endret av Lexena; 6. februar 2019 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du får si til at om du skal refundere den så må du ha den i hende først. Nok av del som bare vil ha igjen penger og beholde produktet.
Trådstarter
18 0
har tilbudt han og komme med skjermen så jeg kan teste den. men da sier han den er kortslutta. og når jeg sier jeg har bilde bevis at de funkerte her. Så funker de men er noe rart osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lexena Vis innlegg
har tilbudt han og komme med skjermen så jeg kan teste den. men da sier han den er kortslutta. og når jeg sier jeg har bilde bevis at de funkerte her. Så funker de men er noe rart osv.
Vis hele sitatet...
Når han takka nei til å undersøke vara når han fekk den levert, og i såpass liten grad samarbeider om løysing av tvisten har du relativt gode kort på handa. Vis til at han ikkje ville teste den med deg til stades når du leverte det, og at han ikkje har bistått i å finne feilen.

Sitat av Kjøpsloven §20
(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.
Vis hele sitatet...
Du har ikkje handla grovt aktlaust ettersom du ikkje var kjent med feilen. Han hadde oppdaga den påståtte feilen om han hadde prøvd gjenstanden.
Trådstarter
18 0
han påsto jo først at var feil med pc fordi den tok strømmen i hele huset. så kom han med at ene skjermen er det noe feil med. så spurte jeg om han hadde prøvd 1 og 1 skjerm. fikk aldri svar. gått 2 dager så kom han var feil med ene skjermen igjen at den tok strømmen. og han hadde prøvd den hos naboen og samme skjedde der. Så spurte jeg hvem skjerm. fikk svar etter 5 melinger om ditt og datt. Så svarte jeg ikke. Fikk ny melding i dag at han regna med at jeg tok igjen skjermen. da tilbydde jeg at han kunne komme med skjermen så jeg kunne teste den. og at skjerm ikke drar nok strøm til å ta en sikring. Da svarte han at det garantert pga en korsluttning i skjermen. Svarte at det aldri var noe problem her og at jeg hadde bilde av at begge skjermene funkerte. Fikk svar at den fungerte om den står kun i bakgrunn, men fort man åpnet den noe. så spurte om han kunne forklare det bedre. for først så sier du at den ikke fungerer så fungere den. Da skulle han ringe. og enda ikke ringt. Er 2 timer siden
Det der gir ingen sens. En skjerm blir ikke påvirket av om du åpner f.eks chrome etter Windows boot. Han her hadde jeg bare callet ut på scam og sett på reaksjon
Trådstarter
18 0
nettopp. han ringte meg heller aldri i går. For ba han forklare hva han mener probleme var. siden han sier at skjermen først tar sikringen i huset. Så mener han skjermen garantert er kortslutta. Så fungerer den. så ser mer og mer ut som han angrer
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
For å være fair er det ikke selvmotsigende. Hvis du har en kortslutning i noe ville det tatt sikringen, det er derfor sikringen er der.
Kan en kortslutning bare plutselig oppstå i en skjerm som har stått i ro? Det vet ikke jeg, så jeg spør her.
Trådstarter
18 0
Han sa jo først at den tok sikringen i hele huset. Så mener han er for skjermen er kort slutta. og siste meldinga så sier han jo at skjermen går på og starter opp. men fort man åpner noe i den skjermen så skjer det noe. Det fikk jeg aldri en forklaring på. det hele starta med at han mente var feil på pc. Men slutta meldingen med i går at skjermen fungerer når den står i ro og har kun bakgrunn
Det er bare tull.
Gikk strømmen i hele huset, var det vel hovedsikringen som gikk. Er det gamle skrusikringer, kan dem jo ryke bare en ser på den. Nå som han har byttet ut sikringene med nye, tåler dem merkestrømmen. For den gikk vel bae én gang? Uansett er det vanskelig å uttale seg om et elanlegg jeg ikke vet noen ting om.
Trådstarter
18 0
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Gikk strømmen i hele huset, var det vel hovedsikringen som gikk. Er det gamle skrusikringer, kan dem jo ryke bare en ser på den. Nå som han har byttet ut sikringene med nye, tåler dem merkestrømmen. For den gikk vel bae én gang? Uansett er det vanskelig å uttale seg om et elanlegg jeg ikke vet noen ting om.
Vis hele sitatet...
vel han klarte ikke helt bestemme seg. som sagt han sier det er garantert en kortslutning i skjermen. Men at den funker når man slår på. men tydeligvis skjer det noe når man åpner noe i skjermen. har heller aldri fått noe forklaring på hva som skjer. vært mye om og men. begynte med at han metne var jo feil med pc
Sitat av Lexena Vis innlegg
vel han klarte ikke helt bestemme seg. som sagt han sier det er garantert en kortslutning i skjermen. Men at den funker når man slår på. men tydeligvis skjer det noe når man åpner noe i skjermen. har heller aldri fått noe forklaring på hva som skjer. vært mye om og men. begynte med at han metne var jo feil med pc
Vis hele sitatet...
Alt han sier er bare tøys. Trolig med hensikt til å få angret kjøpet.
Sist endret av Stingray; 7. februar 2019 kl. 23:11.
Trådstarter
18 0
lurer på hvor lenge man har angre rett på kjøp som er gjort privat. Har hatt litt problmer med en kjøper som finner på alt mulig av grunner som er feil på tingen jeg solgte. Og sitter bare å venter på han skal si han angrer kjøpe. Alt var i orden med varen og den funkerer. Men han har funnet masse grunner og når jeg kommet med en løsning på det. så har det blitt stille. SÅ kommer det ny melding etter 1-2 dager om en ny feil. holdt på sånn nå i 1 uke.

Derfor tenkte jeg var greit å vite hvilken rettigheter jeg har forhold til at han har tullet så mye og jeg prøvd og komme med løsninger
Er ingen angrerett på private kjøp
Når det gjelder kjøp og salg mellom privatpersoner så er det kjøpsloven som gjelder. Så kan være lurt og lese seg opp på den. Den har noe former for heving av kjøp i seg
Angreretten gjelder kun næringsdrivende som selger til privatpersoner. Angreretten gjelder ei heller for bedrift til bedrift.

Det du potensielt kan benytte deg av ved privat til privatkjøp er forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven. Desse kan du selv google eller lese i sin helhet for å se hvorvidt du har noe du ønsker å gå videre med der.
Trådstarter
18 0
ut i fra det jeg har skrivet her. Har han noen rett på å heve kjøpe da? er bare greit og være forbrett. er jo utrolig hva som kommer i fra den kanten. han har snart hatt varen i 1 uke
Nei.
Jeg ville vært mer pågående enn det han er, hvis det var meg....